Citat:
Ursprungligen postat av
jourlistan
Själv upplever jag det exakt tvärtom. Tycker ofta man sitter på middagar och att folk (bland annat medelklassvänster) gjort ”alla test som går” för att se om barnet är sjukt.
Tyckte det blev ett intressant slut. Hade absolut föreställt mig något mer i stil med ”Patrik och Lisa gjorde abort men de är faktiskt fina människor i alla fall”.
Ja, i "verkligheten" är det knappast någon som skulle klandra en kvinna som aborterar ett foster, oavsett anledning (bortsett från vissa religiösa eller väldigt konservativa grupper, förstås).
Men i samhällsrapporteringen och debatten, och fiktionen, ser det annorlunda ut. Där ska man jämt trycka på att personer med Downs syndrom är "utrotningshotade", att "alla är lika mycket värda", att "alla har rätt att leva", och så vidare. Jag tycker förstås också att barn och vuxna med Downs syndrom har rätt till ett värdigt och gott liv, men man kan inte förespråka fri abort och sedan komma med brasklappar om att VISSA foster inte bör aborteras. Jag googlade "downs syndrom fosterdiagnostik" och hittade t ex en
Aftonbladet-artikel och en
Expressen-krönika där liknande tankar finns. Och jag tror knappast dessa tidningar är mot fri abort i största allmänhet.
Intressant att du tar upp "medelklassvänster"-folk, jag har nämligen också fått intrycket att man där (i medelklassen mer än i vänstern, kanske) tycker det är mer okej att göra abort av allehanda anledningar än i många andra grupper. Man har liksom en lite mer akademisk och pragmatisk inställning till barnalstrandet och livet som föräldre. Det är väl också dessa människor som oftare väntar med barn tills de pluggat färdigt, skaffat fast jobb och hus. Då har ju kanske modern dessutom kommit upp i åldern där risken för kromosomavvikelser ökat så mycket att den är något man måste förhålla sig till.