2019-04-30, 19:17
Medlem
JanTalibans avatar
Tycker Willes frackmiddag är uselt scriptad. Hela vitsen med en frackmiddag är ju att deltagarna är exakt likadant klädda. En speciell stämning lägger sig då över hela sällskapet.

Så … ska det förställa att Wille av nån anledning inte kollar upp med Frans vad som gäller på ”herrmiddagen”? Utan kör sitt eget race. Varför?

Eller ska det förställa att Frans inte begriper hur man håller på etiketten? Men varför är i så fall Wille den absolut ende som dyker upp i frack?

Eller okej, det är en SMOKING. Som han helt okritiskt införskaffar …

Och visst är det en TJEJ med på herrmiddagen (blond med hästsvans). Fan vad dåligt!

Om det man vill visa är att Wille inte lyckas smälta in bland 08-bratsen, så hade man väl kunnat lägga upp det på ett trovärdigare sätt.

Hm … budskapet tycks vara att Wille och Frans passar ihop rent personkemiskt, men att klasskillnaden gör att de inte kan/bör umgås med varandra. Seriöst?
Citera
2019-05-01, 01:18
Medlem
Lite roligt att de säger på herrmiddagen att man inte ska åka med sas, typ. De hade väldigt rätt.
Citera
2019-05-01, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Varför måste "ska vi göra abort eller inte?"-historier i TV-serier och film alltid sluta med att de behåller barnet? SÄRSKILT om ungen har Downs eller annan "defekt". I verkligheten gör ju de flesta (?) som får ett sådant besked genom fosterdiagnostik abort. Det anses av många vara ganska fult att göra abort av sådana skäl

Själv upplever jag det exakt tvärtom. Tycker ofta man sitter på middagar och att folk (bland annat medelklassvänster) gjort ”alla test som går” för att se om barnet är sjukt.

Tyckte det blev ett intressant slut. Hade absolut föreställt mig något mer i stil med ”Patrik och Lisa gjorde abort men de är faktiskt fina människor i alla fall”.
Citera
2019-05-01, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Själv upplever jag det exakt tvärtom. Tycker ofta man sitter på middagar och att folk (bland annat medelklassvänster) gjort ”alla test som går” för att se om barnet är sjukt.

Tyckte det blev ett intressant slut. Hade absolut föreställt mig något mer i stil med ”Patrik och Lisa gjorde abort men de är faktiskt fina människor i alla fall”.

Jag var säker på att de skulle behålla barnet efter att de träffade Simas lillebror. Läste en spoiler här i tråden om att Lisa hade tagit kontakt med Simas mamma för att ta reda på hur det är att få ett barn med Down Syndrom. Har jag missat detta eller visades det aldrig?
Citera
2019-05-02, 16:49
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan

Ja, i "verkligheten" är det knappast någon som skulle klandra en kvinna som aborterar ett foster, oavsett anledning (bortsett från vissa religiösa eller väldigt konservativa grupper, förstås).
Men i samhällsrapporteringen och debatten, och fiktionen, ser det annorlunda ut. Där ska man jämt trycka på att personer med Downs syndrom är "utrotningshotade", att "alla är lika mycket värda", att "alla har rätt att leva", och så vidare. Jag tycker förstås också att barn och vuxna med Downs syndrom har rätt till ett värdigt och gott liv, men man kan inte förespråka fri abort och sedan komma med brasklappar om att VISSA foster inte bör aborteras. Jag googlade "downs syndrom fosterdiagnostik" och hittade t ex en Aftonbladet-artikel och en Expressen-krönika där liknande tankar finns. Och jag tror knappast dessa tidningar är mot fri abort i största allmänhet.

Intressant att du tar upp "medelklassvänster"-folk, jag har nämligen också fått intrycket att man där (i medelklassen mer än i vänstern, kanske) tycker det är mer okej att göra abort av allehanda anledningar än i många andra grupper. Man har liksom en lite mer akademisk och pragmatisk inställning till barnalstrandet och livet som föräldre. Det är väl också dessa människor som oftare väntar med barn tills de pluggat färdigt, skaffat fast jobb och hus. Då har ju kanske modern dessutom kommit upp i åldern där risken för kromosomavvikelser ökat så mycket att den är något man måste förhålla sig till.
Citera
2019-06-18, 12:26
Medlem
Jiiiberishs avatar
Vart kan man se säsong 3?
Citera
2019-06-18, 12:32
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiiberish
Vart kan man se säsong 3?

I dåtiden. Du får ta tidsmaskinen och resa tillbaka ett par månader, där kan du Säsong 3 av Bonusfamiljen på SVT Play. Har du ingen tidsmaskin tillgänglig får du vackert bita i det sura gräset. Alternativt ladda ner säsongen på någon torrent-sida. Lycka till.
Citera
2019-06-18, 12:57
Medlem
Jiiiberishs avatar
Ah, så pass! Hur kommer det sig att säsong 3 är så svår att få tag på? Dom första 2 finns ju på Netflix och lite överallt.
EDIT: Jag hittade den på nyafilmer.com
Senast redigerad av Jiiiberish 2019-06-18 kl. 13:01.
Citera
2019-08-09, 00:38
Medlem
Enydrions avatar
Håller på att ladda ner säsong 3 just nu, från norska televisionens hemsida, går bara att se i Norge verkar det som tyvärr, men då jag har vpn så är det bara att gå via en vpn server i Norge...

serien heter
Citat:
Bonusfamilien

obs stavningen
i Norge och finns på NRK TV, alla säsongerna ligger uppe där.
Senast redigerad av Enydrion 2019-08-09 kl. 00:42.
Citera
2019-08-30, 14:44
Medlem
JackSm1ths avatar
Jag älskar den här serien, den är så jävla spot on av hur det verkligen är IRL. Kanske inte allt på samma gång, men allt är så himla bra. Jag känner igen det mesta. Antingen har man upplevt det själv eller så har man vänner som varit med om exakt samma.

Problemet är att jag börjat se tillbaka på mitt eget liv de senaste 17 åren och insett att "det där är ju fan jag"! Serien beskriver i mångt och mycket mitt liv sedan 2002. Så nu har jag insett att det är inte så jag vill ha det en gång till. Nu lever jag ensam och att träffa någon ny kommer bara att innebära att jag hamnar i samma situation som Bonusfamiljens trassliga liv.

Tack Bonusfamiljen för att "ni" fick mig att fundera och inse vad jag INTE vill ha mitt liv. Tack! Tack tack tack tack!

Jag har inte sett säsong tre ännu. Hoppas att den är lika bra som de två första.
Citera
2019-08-30, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Jag älskar den här serien, den är så jävla spot on av hur det verkligen är IRL. Kanske inte allt på samma gång, men allt är så himla bra. Jag känner igen det mesta. Antingen har man upplevt det själv eller så har man vänner som varit med om exakt samma.

Problemet är att jag börjat se tillbaka på mitt eget liv de senaste 17 åren och insett att "det där är ju fan jag"! Serien beskriver i mångt och mycket mitt liv sedan 2002. Så nu har jag insett att det är inte så jag vill ha det en gång till. Nu lever jag ensam och att träffa någon ny kommer bara att innebära att jag hamnar i samma situation som Bonusfamiljens trassliga liv.

Tack Bonusfamiljen för att "ni" fick mig att fundera och inse vad jag INTE vill ha mitt liv. Tack! Tack tack tack tack!

Jag har inte sett säsong tre ännu. Hoppas att den är lika bra som de två första.

Japp - den stämmer även med min syn på livet - ävenom den inte beskriver mitt livslånga förhållande. Mesiga undergivna karlar som hunsas av sina bestämmande kvinnor - så ser det ut i Svedala och Såpa-manusförfattare älskar att vältra sig i denna gyttja - långtifrån den feministiska beskrivningen av undergivna kvinnor - några jag aldrig träffat i mitt liv.
Citera
2019-11-19, 01:48
Medlem
fearreapers avatar
https://www.expressen.se/noje/blogg/tvbloggen/2019/11/18/bonusfamiljen-svt-sasong-4-bekraftat/

Det var ju ändå väntat med en säsong 4. Spännande spännande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in