Citat:
Kalkryggar skriver ett bra svar ovan till hela ditt inlägg och jag vill skriva ytterligare en kommentar som tillägg till det jag skrev igår. Det är väl tjejer som kommenterar pojkar i allmänhet och då får tjejer också svara på varför pojkarna inte kommenteras. Men ett helt uppenbart svar är väl för att dom är just pojkar och barn på riktigt och dom har inte ens kommit in i puberteten. Med en tjej som är 15 år gammal är det en annan sak och hon har kommit igenom puberteten och i femtonårsåldern är det också många tonåringar som börjar ha sex med varandra. Jag vet inte hur gammal du är själv men du har väl inte glömt hur det var när man gick i nian på högstadiet och ens sexualitet var såpass utvecklad att man var redo att ha sex med det motsatta könet. Jag minns detta väldigt tydligt i alla fall. Och i den meningen menar jag att man inte är ett barn längre utan en tonåring och i viss mån närmar man sig vuxenvärlden.
Så i en sexuell mening är man som femtonåring definitivt mer vuxen än man är barn, i alla fall har man klivit över en väldigt tydlig tröskel in i vuxenvärlden med tanke på just det. Men såklart är man också barn i en annan mening och är inte redo att ta ansvar på ett sätt som man kan göra när man t ex kommer upp i artonårsåldern och blir myndig. Det är en övergång till att bli vuxen som successivt påbörjas i femtonårsåldern ungefär.
Jag kommer att tänka på detta och serien och vem vet, kanske kan det bli en situation i serien om just sexualitet och Bianca kanske blir gravid? Vi har ju fått se i dom sista avsnitten hur hon och hennes kille sover över hos varandra (hemma hos honom än så länge) och det pratas om hur mycket sex dom har med varandra och vikten av att skydda sig, med kondomer. Dom kanske gör ett undantag och har oskyddat sex med en graviditet som följd? Och hur skall man ställa sig till det i sådant fall; göra abort eller att några av dom andra vuxna tar på sig en föräldraroll för ännu ett barn?