2017-01-28, 15:45
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Cashback beror såklart på hur mycket du handlar för. 1% på allt utom drivmedel.

Man får inte bonus om man tankar på ST1?
Citera
2017-01-28, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Tack, ska titta in det. Fungerar kortet med Tink?

Själv tog jag Preem. Aningen bättre villkor, samma cashback, snyggare kort.
Citera
2017-01-28, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontakt112
Ligger alltid på plus på mitt kreditkort. Sätter in 10k varje månad när lönen kommer. Funkar skitbra. Sen får man ju smaskiga bonusar och rabatter.
Jag ligger också "alltid" på plus på mitt kreditkort. Sätter i förväg in några tusenlappar och när de är förbrukade så sätter jag in mer.

Stora fördelen med att handla allt på kortet är att man ser exakt vart pengarna har försvunnit.
Citera
2017-01-28, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Ok grabbar detta var faktiskt något nytt för mig.

Jag har alltid tänkt att jag inte behöver någon kredit eftersom jag aldrig haft ett lån och betalar med mina intjänade pengar.

Men det är alltså så att jag kan skaffa ett rent kreditkort, handla allt på det och få en räkning i slutet av månaden. Det kostar mig ingenting? Ingen uppläggningsavgift, dolda avgifter osv?

Sen utöver det får jag tillbaka 1% på allt efter ett år?

Vilka kort rekommenderar ni?

Korrekt! Helt gratis (så länge du betalar av varje räkning i fullo), inga dolda avgifter. Jag har Preem MasterCard, som ger 1% på alla köp (förutom just på Preem, där man istället får rabatt, och inte heller hos deras konkurrenter). Bonusen betalas ut 4 ggr per år tror jag.

Har man ordnad ekonomi finns det egentligen ingen anledning att inte utnyttja detta. Det är när man har dålig ekonomi och lever lön till lön som det kan bli farligt.
Citera
2017-01-28, 16:35
Medlem
BoJackHorsemans avatar
Citat:
Det är det visst det. När du drar kortet i automaten skapas en skuld till bolaget som du har kortet hos. Spelar ingen roll om du betalar tillbaka inom 3 dagar. En skuld är en skuld.

Om du har problem och sover dåligt över att ha kostnadsfria lån så är det ju bara att betala in i förväg och ändå håva in bonusar. Kostnadsfria lån är i verkligheten inga problem så länge man betalar dem. Varenda butik har kostnadsfria lån av staten via momsen.

Jag kan förstå om någon har dåliga spärrar men för alla andra som kan hantera sin ekonomi någorlunda så är det fan korkat att inte ha ett kort utan bonus.

Jag har Norwegian Bank. Gratis kort och jag reser utomlands gratis ett par gånger om året. Att börja betala för mina resor igen... hahaha.. tror inte det.

Ni som är kvar hos Handelsbanken, Swedbank osv och betalar några hundringar om året för i stort sett ingenting - ni är förlorarna.
Senast redigerad av BoJackHorseman 2017-01-28 kl. 16:38.
Citera
2017-01-28, 16:54
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
(...) ger mig 3-5.000:- tillbaka varje år (...)

Citat:
Ursprungligen postat av miles3
(...) Brukar bli 3-4 tusen tillbaka per år (...)

Så ni handlar alltså för 300 000 - 500 000 respektive 300 000 - 400 000 per år med era kreditkort? Det är ju vad som skulle behövas för att 1% återbäring ska bli de belopp ni nämner. Det är inte många som ens har sådana nettoinkomster per år, så att spendera så mycket låter osannolikt.
Citera
2017-01-28, 16:58
Medlem
Onanikrems avatar
Har preem mastercard som jag använder till i princip alla mina köp från en cola till en ny laptop.
I slutet/början av varje månad för jag över ca 8000 till preemkontot som har 1,45% i ränta på innestående belopp (skitbankerna har 0)
Varje köp ger en cashback på 1% utom om man handlar på konkurrerande bensinmack.
Nyttjar i princip aldrig kredieten som för övrigt är räntefri i 30? dagar.

Vill TS. förklara igen för mig vad jag gör för fel när jag nyttjar mitt kreditkort och inte skitbankens skitkort till småköp? (har ett visa från banken också som i princip aldrig nyttjas, bara just if...)
Citera
2017-01-28, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoJackHorseman
Om du har problem och sover dåligt över att ha kostnadsfria lån så är det ju bara att betala in i förväg och ändå håva in bonusar. Kostnadsfria lån är i verkligheten inga problem så länge man betalar dem. Varenda butik har kostnadsfria lån av staten via momsen.

Jag kan förstå om någon har dåliga spärrar men för alla andra som kan hantera sin ekonomi någorlunda så är det fan korkat att inte ha ett kort utan bonus.

Jag har Norwegian Bank. Gratis kort och jag reser utomlands gratis ett par gånger om året. Att börja betala för mina resor igen... hahaha.. tror inte det.

Ni som är kvar hos Handelsbanken, Swedbank osv och betalar några hundringar om året för i stort sett ingenting - ni är förlorarna.

Jag har dock fortfarande bankkort också, trots att jag i princip inte använder det längre. Vet inte om det ens går att välja bort hos LF (som jag i övrigt är mkt nöjd med, och någonstans måste man ju ha lönekontot).
Citera
2017-01-28, 17:01
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Så ni handlar alltså för 300 000 - 500 000 respektive 300 000 - 400 000 per år med era kreditkort? Det är ju vad som skulle behövas för att 1% återbäring ska bli de belopp ni nämner. Det är inte många som ens har sådana nettoinkomster per år, så att spendera så mycket låter osannolikt.

Om du läser mina tidigare inlägg så spenderar jag och frun någonstans mellan 250-300k om året med kreditkort. Jag skrev även att jag tar ut bonusen i form av t.ex. hotellnätter från kortutgivarens bonusshop och sakerna brukar betinga ett värde på 3-5.000:-.

Funderar dock på att gå över till att samla Eurobonus istället. Vi kommer rätt snabbt upp i två hyfsade t.o.r.-biljetter om året med vår ekonomi.
Citera
2017-01-28, 17:05
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Alla mina vänner har kreditkort. Och de använder kreditkortet för varenda inköp. De köper t o m tuggummi och tändstickor för 2 kr med kreditkortet på Pressbyrån. Sen betalar de en stor monsterskuld varje månad den 25:e och har några tusenlappar kvar på lönen som de sparar eller reser bort.

Det är ju fullständigt idiotiskt att göra såhär. Kreditkort är ju till för stora inköp så som resor, möbler, dyra mekanikerräkningar, sjukhusräkningar utomlands et.c. Saker som man eventuellt vill avbetala på 1-2 månader (eller 3-4 månader om man verkligen inte vill ta ett lån / är i en desperat situation).

Vad håller ni på med, ni som valt att leva 30 dagar före lönen livet ut? På vilket sätt hjälper det er att betala småutgifter (mindre än 500) med kreditkort?

Gillar ni att se ett högt saldo på kontot tills räkningen dras? Gillar ni inte att budgetera era pengar? Skönare att glömma bort hur lite pengar man faktiskt har att röra sig med?

Jag betalar rubb och stubb med kreditkort, varpå jag får en faktura per månad som jag betalar från lönekontot. Jag betalar hela summan + upp till närmsta hela 1000-tal, och gör aldrig avbetalningar. Återstoden går till Avanza. Betalar jag hela summan är det varken kortavgift eller ränta. Jag budgeterar så pass att jag har en någorlunda koll på hur mycket jag förbrukar per månad, och om det inte är några större inköp av soffgrupper eller bilar så brukar den månatliga fakturasumman stämma ganska väl med min beräknade.
Citera
2017-01-28, 17:09
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Kan båda ni två förklara varför man skall ta korttidslån för varje gång man skall konsumera vardagliga skitprodukter?

Är det 30-dagars ränteintäkt på sparkontot som man kan få som alternativkostnad, om man utsätter sig för kreditrisken att handla på kredit?

1. Ja. Om du slipper ligga ute med dina egna pengar genom att använda kreditkort har du en extra månad eller två att få ränta på dem på t.ex. ett sparkonto. Mer pengar till dig alltså - om du köper alla vardagliga skitprodukter med kreditkortet.

2. Många kreditkort kommer med bonusar eller cashback. Du får alltså pengar, rabatter, etc. för att handla med kortet. Se t.ex. Preem Mastercard för ett avgiftsfritt kreditkort med 1% cashback på alla dina köp (inkl. tuggummin och dylikt du nämner).

3. Kortet kan också ha andra förmåner så som försäkringar och sparränta på tillgodobelopp på kortet.
Citera
2017-01-28, 17:11
Medlem
brutefishs avatar
op är ju helt blåst och har helt klart inte fattat vad som är bra med kreditkorten.

jag är en av dom som har kreditkort och drar ALLT jag kan på kortet, om det nu skulle vara ett köp på 2kr. ALLT!

varför? jag får bonus för att jag använder kortet och detta resulterade i en bonus på cirka 2000 spänn i handen för 2016.
det är otroligt skön känsla att för en gångs skull krama pengar ur bankerna.

naturligtvis vill ju utgivaren av kortet att du ska använda kortet som ett cp och hamna i skuld hos dom med feta räntor. naturligtvis handlar du inte utöver dina tillgångar, du handlar, har kvar dina pengar och betalar räkningen i slutet på månaden. jag vet dock att vissa har extremt svårt för detta och är fina gödkalvar för bankerna, dom personerna ska inte äga kreditkort.

förutom detta så ger mitt kreditkort andra grejer som extra skydd vid resor och lite annat smått och gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in