2017-01-29, 22:56
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rothery
Hela marknadsekonomin är uppbyggd på att du inte ska känna att något du köper är onödigt. Krävs knappast att du gör något som kan liknas vid att du "går loss" med kortet (på låt säga skräp som snus och cola, eller två dubbeljapp i veckan) för att det ska rasera och mer därtill hela poängen med bonus.

Låt säga att du köper i snitt 100st av någonting på ett år. Prova nu istället att köpa 99st kommande år. Eller 95. 90. Du har direkt skapat mer förändring än vad någon bonus ger dig, och du har förmodligen blivit lite hälsosammare på kuppen.

Varför skulle man köpa mer t.ex. japp bara för att man har ett kreditkort?
Citera
2017-01-30, 00:39
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Varför skulle man köpa mer t.ex. japp bara för att man har ett kreditkort?

Fast att folk gör det är väl rätt uppenbart? Hur många säsonger utav Lyxfällan finns det inte.
Sen att ALLA inte gör det, absolut.
Citera
2017-01-30, 00:48
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Fast att folk gör det är väl rätt uppenbart? Hur många säsonger utav Lyxfällan finns det inte.
Sen att ALLA inte gör det, absolut.

Lyxfällanpersonerna är snarare de som agerar som ts, köper soffor/resor och dylikt när de egentligen inte har råd.
Citera
2017-01-30, 01:34
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Cashback. 1% i form av en rabattcheck var tredje månad med preem.. har man inte vägarna förbi preem-macken så ringer man och ber dem sätt in slanten på kontot.
Blir runt 200 var tredje månad för mig, mer om man köpt något dyrare typ elektronik eller kostym.
Gör du som jag gör och sätter över pengar i förväg har du 1,45% ränta, de har du INTE på ditt lönekonto på skitbanken.
Reseföräkring om resan köps med kortet.
Kortet är gratis givetvis

Andra kort har andra förmåner, poäng på flygresor, hotell, olika onödiga och nödiga prylar etc.

Jag fattar inte riktigt det här. Med ett kreditkort exempelvis från preem, går det bara att använda där? Eller får du 1 % cashback från preem på allt du handlar med kortet, oavsett om det är i Ica-affären, eller du köper en båt för 200 000 med kortet?

Annars blir det ju en helvetes massa kreditkort att bära runt på för att få vettig cashback. Ett för varje företag, mataffär, flyg, tåg och rymdfarkost-bolag. Eller köper ni allt ni behöver från Preem? Hur är deras ravioli på burk numer? Deras kostymer? Sitter dom bra och håller en kemtvätt?
Citera
2017-01-30, 08:38
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Eller får du 1 % cashback från preem på allt du handlar med kortet, oavsett om det är i Ica-affären, eller du köper en båt för 200 000 med kortet?

Ja.
Citera
2017-01-30, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag fattar inte riktigt det här. Med ett kreditkort exempelvis från preem, går det bara att använda där? Eller får du 1 % cashback från preem på allt du handlar med kortet, oavsett om det är i Ica-affären, eller du köper en båt för 200 000 med kortet?

Annars blir det ju en helvetes massa kreditkort att bära runt på för att få vettig cashback. Ett för varje företag, mataffär, flyg, tåg och rymdfarkost-bolag. Eller köper ni allt ni behöver från Preem? Hur är deras ravioli på burk numer? Deras kostymer? Sitter dom bra och håller en kemtvätt?

1% överallt (utom på konkurrerande bensinstationer), även utomlands. Hade det bara varit hos Preem hade nog inte så många här rekommenderat det. Jag hade inte haft stor nytta av det om så var fallet, då jag inte har bil och aldrig besöker Preem-stationer.
Citera
2017-01-30, 09:18
Medlem
Nu brukar det gå dåligt ialla fall i Sverige att köpa saker fl 200 000 på kreditkort. I varje fall så är Audi & VW för smarta för det.

On topic. Jag handlar allt på kredikort. Får gratis 45-60 dagars kredit och får en bra översikt. Funkar bra OM man har ekonomi för det.

Som vanligt är det orättvist. Har du pengar så får du 60 dagars gratis kredit. Har du inga pengar får du ta sms lån.
Citera
2017-01-30, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Nu brukar det gå dåligt ialla fall i Sverige att köpa saker fl 200 000 på kreditkort. I varje fall så är Audi & VW för smarta för det.

On topic. Jag handlar allt på kredikort. Får gratis 45-60 dagars kredit och får en bra översikt. Funkar bra OM man har ekonomi för det.

Som vanligt är det orättvist. Har du pengar så får du 60 dagars gratis kredit. Har du inga pengar får du ta sms lån.

Är väl ganska självklart? Folk som har pengar/inkomst vågar man ge gratis kredit i 1-2 månader, eftersom man kan förvänta sig att de klarar att betala tillbaka. Folk som inte har pengar har av uppenbara anledningar noll kreditvärdighet. Finns ingen anledning att tro att de kan betala tillbaka. Så de får (om de är dumma nog att göra det) vända sig till svindyra SMS-lån, hamna hos KFM, osv.

Tråkigt för dessa, men "orättvist" har jag svårt att se hur det är. De borde inte leva över sina tillgångar.
Citera
2017-01-30, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmluftsugn
Är väl ganska självklart? Folk som har pengar/inkomst vågar man ge gratis kredit i 1-2 månader, eftersom man kan förvänta sig att de klarar att betala tillbaka. Folk som inte har pengar har av uppenbara anledningar noll kreditvärdighet. Finns ingen anledning att tro att de kan betala tillbaka. Så de får (om de är dumma nog att göra det) vända sig till svindyra SMS-lån, hamna hos KFM, osv.

Tråkigt för dessa, men "orättvist" har jag svårt att se hur det är. De borde inte leva över sina tillgångar.

Det är korrekt. Det kan bara uppfattas lite "Till den som har ska varda givet" eller vad det nu är det står bibeln.
Citera
2017-01-30, 10:05
Medlem
Freebops avatar
Vilken är den bästa bensinkortet?
Citera
2017-01-30, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Vilken är den bästa bensinkortet?

http://bensinkort.nu/

Preem om du tankar mycket där och även vill ha bonus på annat du köper, Re:member More om du vill ha rabatt hos alla bensinbolag.
Citera
2017-01-30, 16:55
Medlem
Klartos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Som framkommit tidigare i tråden finns det både för- och nackdelar med kreditkort. Att få bonus på sina inköp som man ändå hade gjort tillhör klart plussidan. Att däremot få sina inköpsvanor kartlagda och vidaresålda till andra aktörer tillhör minussidan. De som använder kreditkorten som en form av lån med delbetalning bör förändra sitt tänkande och i stället satsa på att regelbundet spara pengar både till planerade- och oförutsedda utgifter.

Är ny i att bli ekonomiskt medveten och jag blev nyfiken på det fetade här! Finns det exempel på detta? Blir det inte kartlagt på de vanliga bankkorten också? Vilka andra aktörer är det som inköpsvanorna blir vidaresålda till? Finns det folk här som skiter i kreditkort pga detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in