2017-03-25, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrippTrappFull
Så alltså, vi gör det enkelt. Man handlar för 10.000 per månad (för man får ingen bonus på "vanliga" räkningar?? Dom är inte i denna kategori) 1% av det blir 100kr/månad. Är det den stora vinsten?

Det är en del av vinsten ja.. Varför skulle man välja ett kort utan bonus, när det finns med?

Främsta fördelen imo är dock bara att det är smidigare. Du får räntefritt lån i 40-50 dagar (beror på kort), så när lönen kommer kan du betala kort-fakturan och lägga exakt alla resterande pengar i din ISK/fond-depå så att de jobbar åt dig istället för att du behöver gissa hur mycket du kommer spendera den kommande månaden.
Det handlar inte om att sakna respekt för pengar eller spendera pengar man inte har, som verkar vara TS fixering. Jag skulle aldrig använda ett kreditkort som ett lån och faktiskt betala ränta, då kan man gå till en bank eller ta ut pengar från depån.
Citera
2018-04-23, 22:18
Medlem
För att svenskar är hjärntvättade och pantade nånstans.

De skulle skratta utomlands när de ser en svensk som betalar 30spänn med kreditkort.

Löjliga svenskar som dessutom gör det dyrare för vanligt folk att handla och mindre arbetstillfällen i sverige då kreditkort är extra dyra för butikerna som höjer priset/lägger ner små verksamheter och/eller har mindre personal för att betala bankens kortavgifter.

Plus alla kringjobb som går förlorade utan kontanter.

Tråkigt att folk har blivit så hjärntvättade.
Citera
2018-04-24, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Alla mina vänner har kreditkort. Och de använder kreditkortet för varenda inköp. De köper t o m tuggummi och tändstickor för 2 kr med kreditkortet på Pressbyrån. Sen betalar de en stor monsterskuld varje månad den 25:e och har några tusenlappar kvar på lönen som de sparar eller reser bort.

Det är ju fullständigt idiotiskt att göra såhär. Kreditkort är ju till för stora inköp så som resor, möbler, dyra mekanikerräkningar, sjukhusräkningar utomlands et.c. Saker som man eventuellt vill avbetala på 1-2 månader (eller 3-4 månader om man verkligen inte vill ta ett lån / är i en desperat situation).

Vad håller ni på med, ni som valt att leva 30 dagar före lönen livet ut? På vilket sätt hjälper det er att betala småutgifter (mindre än 500) med kreditkort?

Gillar ni att se ett högt saldo på kontot tills räkningen dras? Gillar ni inte att budgetera era pengar? Skönare att glömma bort hur lite pengar man faktiskt har att röra sig med?

Nej det är precis rätt sätt att använda ett kreditkort. Att använda det just för att boosta kortsiktig likviditet och låna pengar kostnadsfritt.

Räntan på kreditkort är hög och behöver man låna pengar på längre sikt, typ >1 månad så är det betydligt bättre att ta ett vanligt privatlån för 3-4% årlig ränta.
Citera
2018-04-24, 17:49
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Nej det är precis rätt sätt att använda ett kreditkort. Att använda det just för att boosta kortsiktig likviditet och låna pengar kostnadsfritt.

Räntan på kreditkort är hög och behöver man låna pengar på längre sikt, typ >1 månad så är det betydligt bättre att ta ett vanligt privatlån för 3-4% årlig ränta.

Nej det är det inte, det går slentrian i att "bara dra kortet" så risken för onödig konsumtion stiger ordentligt.. Handeln älskar kort för vi konsumenter tänker oss uppenbarligen inte för överhuvudtaget.
Citera
2018-04-24, 19:08
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Nej det är det inte, det går slentrian i att "bara dra kortet" så risken för onödig konsumtion stiger ordentligt.. Handeln älskar kort för vi konsumenter tänker oss uppenbarligen inte för överhuvudtaget.

Japp det är sant.
Citera
2018-04-24, 22:44
Medlem
Som flera andra sagt är det ju bonusen som gör att man använder kortet till alla utgifter. Det är inga problem att betala månadsfakturan, har också ett sparande som motsvarar kredutgränsen flera gånger om.
Citera
2018-04-25, 22:08
Medlem
Jag använder kreditkortet på fel sätt. Jag betalar in pengar i förskott så att jag har alltid 3-5000 i saldo på kortet. Det är egentligen helt vansinnigt att göra så då man inte utnyttjar kassaflödet och den räntefria krediten optimalt. Men jag gillar inte att vara skuldsatt.

Använder kreditkortet till alla inköp. Här betalat 2 gånger med de nya 20 kr sedlarna som kom oktober 2015. Övriga sedlar och mynt har jag ännu inte betalt med.
Citera
2018-04-25, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jag använder kreditkortet på fel sätt. Jag betalar in pengar i förskott så att jag har alltid 3-5000 i saldo på kortet. Det är egentligen helt vansinnigt att göra så då man inte utnyttjar kassaflödet och den räntefria krediten optimalt. Men jag gillar inte att vara skuldsatt.

Använder kreditkortet till alla inköp. Här betalat 2 gånger med de nya 20 kr sedlarna som kom oktober 2015. Övriga sedlar och mynt har jag ännu inte betalt med.

Jag gör som dig men det är väl egentligen inget fel med det, man har ju ändå ingen ränta på vanliga betalkort och det är inte många kronor man hade tjänat på att ha dessa tillgodopengar på ett sparkonto ett par dagar istället. Oavsett så tycker jag tryggheten i ett tillgodobelopp räcker för att det ska vara värt det för mig. Inga fakturor som riskerar att trilla mellan stolarna.

Jag har aldrig ens nyttjat en kredit men har haft kreditkort i många år och gör alla mina köp på det. Det är ju snarare så att utgivarna av kreditkorten förlorar pengar på sådana som dig och mig.
Citera
2018-04-25, 22:56
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname

Kan inte kallas att använda kreditkortet på fel sätt. Mycket bättre att ha positivt saldo än att inte betala hela fakturan när den kommer.
Vissa kreditkort har dessutom sparränta. Shell 2%, Preem 1,6% och OKQ8 0,5% t.ex. Gäller upp till 15000 kr positivt saldo på Shell och Preem. Upp till 100 000 kr på OKQ8.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in