2017-01-28, 17:15
Medlem
Använder kontanter för alla inköp under 1000 kr.
Citera
2017-01-28, 17:26
Medlem
Har också ett Norwegian kreditkort, helt gratis och jag fick typ 250kr cashreward bara av att skaffa det (som jag använde direkt på en flygbiljett). Det är ingen ränta såvida man betalar räkningen första månaden såklart.

Jag har kreditkort som backup ifall jag skulle tappa mitt kontokort eller bli skimmad eller något, bra att ha när man är utomlands om något skulle hända.
Citera
2017-01-28, 17:43
Medlem
it-takes-2s avatar
Helvetes! Jag TRODDE att jag hade bra bonus på mitt MasterCard, men den visade sig bara uppgå till ynka 0,3%. Nu får det bli ordning på den saken. Har även använt mitt debetkort i allt för stor utsträckning. Självklart ska man utnyttja alla möjligheter att tjäna pengar. Så, vad ska jag ha för kort?

Ett Santander "Mitt Kort" blir det helt klart om det är så att man slipper det förtretliga valutapåslaget när man köper från utlandet. Men sen? Kan man tjäna in flygresor genom att koppla alla inköp till SAS Eurobonus så inte mig emot. Men var börjar man?

Kan inte göra mig av med mina befintliga, avgiftsbelagda, kort då de är närmast ett krav från banken för att behålla min förmånliga bolåneränta. Jag vill alltså undvika avgift på de nya korten om det går.
Citera
2017-01-28, 17:45
Medlem
Vad ska man ha för kort? Vi har enorma kostnader varje månad på vårt Mastercard med 85000 som övre gräns. Får ingenting för det. Vi betalar en räkning på 18000-40000 varje månad.
OT: Bra och enkelt att ha allt samlat på ett kort och utnyttjar man aldrig krediten så går man ju bara back årsavgiften på kortet som är på ett par hundra kronor
Citera
2017-01-28, 18:18
Medlem
losfers avatar
Kreditkort är överlägset bäst om man betalar av allt varje månad. Om man inte kan betala ned alla korten till 0 varje månad så är det överlägset sämsta betalsättet.
Vi har flera olika kort som vi använder för olika saker. Dom ger mellan 1 och 6% tillbaka i form av poäng eller kontantbonus.
Citera
2017-01-28, 18:27
Medlem
Smockads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Alla mina vänner har kreditkort. Och de använder kreditkortet för varenda inköp. De köper t o m tuggummi och tändstickor för 2 kr med kreditkortet på Pressbyrån. Sen betalar de en stor monsterskuld varje månad den 25:e och har några tusenlappar kvar på lönen som de sparar eller reser bort.

Det är ju fullständigt idiotiskt att göra såhär. Kreditkort är ju till för stora inköp så som resor, möbler, dyra mekanikerräkningar, sjukhusräkningar utomlands et.c. Saker som man eventuellt vill avbetala på 1-2 månader (eller 3-4 månader om man verkligen inte vill ta ett lån / är i en desperat situation).

Vad håller ni på med, ni som valt att leva 30 dagar före lönen livet ut? På vilket sätt hjälper det er att betala småutgifter (mindre än 500) med kreditkort?

Gillar ni att se ett högt saldo på kontot tills räkningen dras? Gillar ni inte att budgetera era pengar? Skönare att glömma bort hur lite pengar man faktiskt har att röra sig med?
Är du full eller bara dum?

Visst, om du är en fattiglapp som lever ur hand ur mun så kanske ditt resonemang håller, men de flesta vuxna har nog inte slut på pengar i samma ögonblick som månadslönen tar slut.

Det är nog DU som inte har fattat vad ett kreditkort är. Mina ligger på autogiro och dras varje månad, så ingen skillnad jämfört med bankkort, förutom att kreditkort i regel har betydligt bättre bonusar, samt ett bättre konsumentskydd.

Det finns ingen anledning att INTE använda kreditkort till till ALLA utgifter, om man inte har extremt dålig ekonomi OCH dålig koll på sina pengar, så dra ner nattmössan och somna om.
Citera
2017-01-28, 18:29
Medlem
Smockads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av it-takes-2
Helvetes! Jag TRODDE att jag hade bra bonus på mitt MasterCard, men den visade sig bara uppgå till ynka 0,3%. Nu får det bli ordning på den saken. Har även använt mitt debetkort i allt för stor utsträckning. Självklart ska man utnyttja alla möjligheter att tjäna pengar. Så, vad ska jag ha för kort?

Ett Santander "Mitt Kort" blir det helt klart om det är så att man slipper det förtretliga valutapåslaget när man köper från utlandet. Men sen? Kan man tjäna in flygresor genom att koppla alla inköp till SAS Eurobonus så inte mig emot. Men var börjar man?

Kan inte göra mig av med mina befintliga, avgiftsbelagda, kort då de är närmast ett krav från banken för att behålla min förmånliga bolåneränta. Jag vill alltså undvika avgift på de nya korten om det går.
Amex. Visst, finns säkert enskilda tillfällen då andra företag kan ha bättre erbjudanden, men i regel är Amex bäst och du gör aldrig bort dig om du skaffar Amex.
Citera
2017-01-28, 18:34
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smockad
Amex. Visst, finns säkert enskilda tillfällen då andra företag kan ha bättre erbjudanden, men i regel är Amex bäst och du gör aldrig bort dig om du skaffar Amex.

Intressant, av alla kort så brukar amex vara det som har sämst täckning, deras årsavgifter brukar vara rejäla och dessutom brukar de ha valutapåslag. Vilket kort är det du tänker på som "i regel är bäst"?
Citera
2017-01-28, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherwil
Vad ska man ha för kort? Vi har enorma kostnader varje månad på vårt Mastercard med 85000 som övre gräns. Får ingenting för det. Vi betalar en räkning på 18000-40000 varje månad.
OT: Bra och enkelt att ha allt samlat på ett kort och utnyttjar man aldrig krediten så går man ju bara back årsavgiften på kortet som är på ett par hundra kronor

Preem. Ingen årsavgift, helt gratis så länge man betalar av all kredit i tid, 1% bonus.

Flyger man mycket eller dylikt finns det säkert andra kort som är mer förmånliga trots årsavgift, men för generellt spenderade är Preem bland de bästa.
Citera
2017-01-28, 18:54
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmluftsugn
Preem. Ingen årsavgift, helt gratis så länge man betalar av all kredit i tid, 1% bonus.

Flyger man mycket eller dylikt finns det säkert andra kort som är mer förmånliga trots årsavgift, men för generellt spenderade är Preem bland de bästa.
Håller med! och vill tillägga för de som inte vet eller förstått: Man behöver inte tanka på Preem för att ha kortet och använda det på Ica, felgiganten eller aliexpress (ett valutapåslag tillkommer för handel utomlands)
Citera
2017-01-28, 19:05
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontakt112
Ligger alltid på plus på mitt kreditkort. Sätter in 10k varje månad när lönen kommer. Funkar skitbra. Sen får man ju smaskiga bonusar och rabatter.

Ligger nog rätt bra till i löneligan om du kan göra så!
Citera
2017-01-28, 19:11
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Alla mina vänner har kreditkort. Och de använder kreditkortet för varenda inköp. De köper t o m tuggummi och tändstickor för 2 kr med kreditkortet på Pressbyrån. Sen betalar de en stor monsterskuld varje månad den 25:e och har några tusenlappar kvar på lönen som de sparar eller reser bort.

Det är ju fullständigt idiotiskt att göra såhär. Kreditkort är ju till för stora inköp så som resor, möbler, dyra mekanikerräkningar, sjukhusräkningar utomlands et.c. Saker som man eventuellt vill avbetala på 1-2 månader (eller 3-4 månader om man verkligen inte vill ta ett lån / är i en desperat situation).

Vad håller ni på med, ni som valt att leva 30 dagar före lönen livet ut? På vilket sätt hjälper det er att betala småutgifter (mindre än 500) med kreditkort?

Gillar ni att se ett högt saldo på kontot tills räkningen dras? Gillar ni inte att budgetera era pengar? Skönare att glömma bort hur lite pengar man faktiskt har att röra sig med?

De som egentligen ska ha kreditkort är sådana som inte behöver det, d.v.s. folk med pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in