Citat:
Ursprungligen postat av
adressandring
Kan båda ni två förklara varför man skall ta korttidslån för varje gång man skall konsumera vardagliga skitprodukter?
Är det 30-dagars ränteintäkt på sparkontot som man kan få som alternativkostnad, om man utsätter sig för kreditrisken att handla på kredit?
Jag vet inte riktigt vad du frågar efter eftersom man inte tar något lån varje gång man konsumerar. Det kostar mig 0:- om året (förhandlat bort årsavgiften på kortet och betalar via e-faktura) men ger mig 3-5.000:- tillbaka varje år. Kortutgivaren (näringsidkaren som man har krediten hos) tjänar på att de tar >4% av handlaren du använder kortet hos och du får en del av deras vinst i bonus för att du använder tjänsten. Det är handlaren som betalar vinsten till både dig och till kortutgivaren.
Citat:
Ursprungligen postat av
adressandring
Hur håller du koll på hur mycket du lånar från kreditkortsinstitutet? Loggar du in på deras hemsida var tredje dag för att sedan skriva ner på papper hur mycket du kan fortsätta låna för att inte hamna back?
Jag har tillräckligt gott minne att jag kommer ihåg större köp jag gjort under månaden. Småköp som mat på ICA, bensin på Ingo etc. brukar vara en någorlunda identisk summa varje månad så det bryr jag mig inte om. Men givetvis kan man precis som på sin bank logga in och se transaktioner på kontot - det ser ut och fungerar precis som om du handlar med ditt betalkort.
Som någon skrev är man dum om man inte har kreditkort förutsatt att man inte har den mentala kapaciteten av en Lyxfällan-deltagare då man bör hålla sig ifrån allt vad krediter heter.