• 3
  • 4
2017-01-31, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marionette
Tack, ska läsa igenom. Köttfärs nämns. Antar nötfärs..
Nötfärs eller om du får tag på lammfärs.
Citera
2017-01-31, 21:54
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marionette
Tack, ska läsa igenom. Köttfärs nämns. Antar nötfärs..

Lacrima har redan svarat på detta men jag kom på en sak till. Eftersom din kisse är lös i magen kan du köpa morotspuré för barn och blanda i köttfärsen. Det verkar stoppande och katterna brukar inte tycka illa om det.

Rådet kan verka konstigt men jag har fått det av en veterinär.
Citera
2017-02-01, 08:30
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
...
n katt som kräks ska man svälta 1 dygn .....

Svält dem inte (varken hund eller katt), fettlever inte det stora problem här utan just OM det skulle vara en bukspottskörtelinflammation eller annan kraftig inflammation i tarmen. Tarmen behöver ständig tillförsel av näring för att kunna läka, bättre att ge småtteportioner ofta, ca 1 ggr/timme och kanske en halv till en tesked åt gången (för ett litet djur) då väldigt lättsmält mat.

Edit: Såvida katten inte kräks kraftigt, då bör man kolla upp hos veterinär att det tex inte är stopp i tarmen. Men det har ju TS redan gjort. Och med små portioner ofta är risken inte lika stor att den kräks upp det. Fast man måste oftast tvångsmata dem... tyvärr...

Edit igen: Till TS. Även katter bör käka lågfettfoder vid pankreatit, inte för att fettet skadar mer av bukspottskörteln utan för att det gör JÄVLIGT ont med fett i tarmen, av ren reflex försöker ju bukspottskörteln klämma ur sig enzymer för att smälta det (vilket inte går så bra när den är inflammerad...). Lättsmält och lågfett...
Senast redigerad av Myrten 2017-02-01 kl. 08:45.
Citera
2017-02-01, 08:58
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Svält dem inte (varken hund eller katt), fettlever inte det stora problem här utan just OM det skulle vara en bukspottskörtelinflammation eller annan kraftig inflammation i tarmen. Tarmen behöver ständig tillförsel av näring för att kunna läka, bättre att ge småtteportioner ofta, ca 1 ggr/timme och kanske en halv till en tesked åt gången (för ett litet djur) då väldigt lättsmält mat.

Jag har stor respekt för dina kunskaper Myrten, men detta vill jag diskutera. Rådet man hittar överallt på internet är just detta med svält och endast vätskeersättning när det gäller katter som kräks. Att det är den ände man börjar i. Om det är fråga om diarré endast däremot så är det fel att svälta. Därmed inte sagt att det är rätt, men i praktiken tycker jag det funkar bra.

När mina katter haft "magsjuka" är det den behandling som jag själv använt mig av med framgång i många år, förutom att jag förr gav torsk med spad i stället för köttfärs när det är dags att börja äta. Samma gäller människor, magsjuka kräkande människor ska inte äta utan endast dricka.

Vet inte hur vanligt det är med bukspottskörtelinflammation hos katt. Hos människor är det främst alkisar som får det och i andra sammanhang är det rätt sällsynt, hänger samman med gallproblem. Att ts kisse har pankreatit blev ju inte konstaterat förrän de åkte till veterinären. Därefter har en annan person kommit in i tråden och svältrådet är riktat till henne och andra med nytillkomna kräkningar.
Citera
2017-02-04, 07:57
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Jag har stor respekt för dina kunskaper Myrten, men detta vill jag diskutera. Rådet man hittar överallt på internet är just detta med svält och endast vätskeersättning när det gäller katter som kräks. Att det är den ände man börjar i. Om det är fråga om diarré endast däremot så är det fel att svälta. Därmed inte sagt att det är rätt, men i praktiken tycker jag det funkar bra.

När mina katter haft "magsjuka" är det den behandling som jag själv använt mig av med framgång i många år, förutom att jag förr gav torsk med spad i stället för köttfärs när det är dags att börja äta. Samma gäller människor, magsjuka kräkande människor ska inte äta utan endast dricka.

Vet inte hur vanligt det är med bukspottskörtelinflammation hos katt. Hos människor är det främst alkisar som får det och i andra sammanhang är det rätt sällsynt, hänger samman med gallproblem. Att ts kisse har pankreatit blev ju inte konstaterat förrän de åkte till veterinären. Därefter har en annan person kommit in i tråden och svältrådet är riktat till henne och andra med nytillkomna kräkningar.

Jag ändrade visst texten när du skrev. Visst ska man utesluta tex stopp i tarmen eller föremål i magsäcken vid kräkningar innan man matar på, och visst ska man inte "mata på" större mängder, men att ge en så liten mängd som 1/2 tesked ca 1 ggr/timme retar inte magsäcken särskilt mycket, tycker snarare de bli värre när de blir helt tomma i magen och går och tomkräks och mår illa för det.

Kronisk pankreatit är tydligen vanligare än vad man trott:
Citat:
Chronic pancreatitis is recognized is the most common form of pancreatitis in cats (Armstrong and Williams 2012, Bazelle and Watson 2014). A postmortem prevalence of feline CP of 60% has been reported (De Cock and others 2007). It must be noted that postmortem studies tend to overestimate the prevalence of chronic diseases, which leave permanent architectural changes in the organ, whereas the prevalence of acute, totally reversible diseases will be underestimated, unless the animal dies during the episode. Nevertheless, it is clear that there are many more cases of CP in cats than currently recognized
http://www.vetprofessionals.com/catp...04%20FINAL.pdf
Citera
2017-02-04, 11:47
Medlem
Hej,

Tejpen visar ju att det tuggas på det mesta så bara allmänt tänkte jag påminna om att se över
växtbeståndet så att det inte finns några olämpliga i hemmet. T.ex. http://www.agria.se/katt/artiklar/sj...er-for-katten/

Mvh
Vidfarne
Citera
2017-02-18, 08:42
Medlem
När jag fick hem min första katt så köpte vi hem det foder som han haft när han bodde hemma med sin mamma. Royal Canin Maine Coon eller något sådant.

Han åt och han kräktes och vi kunde inte komma på vad som var fel. Han åt gladeligen men kräktes direkt. Det visade sig vara proteinet i maten, just den sorten på foder innehöll mer protein, så vi böt till foder med mindre proteiner och sedan dess har han inte kräkts alls.
Citera
2017-02-18, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariikaa
När jag fick hem min första katt så köpte vi hem det foder som han haft när han bodde hemma med sin mamma. Royal Canin Maine Coon eller något sådant.

Han åt och han kräktes och vi kunde inte komma på vad som var fel. Han åt gladeligen men kräktes direkt. Det visade sig vara proteinet i maten, just den sorten på foder innehöll mer protein, så vi böt till foder med mindre proteiner och sedan dess har han inte kräkts alls.

Mest troligt så var det växtproteinerna katten inte "tålde". I torrfoder slås oftast växt- och animaliskt protein ihop i innehållsförteckningarna.
Citera
2017-02-18, 11:53
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariikaa

Det ska vara hög halt av proteiner i kattmat. Troligen något annat kissen inte tålde, kanske växtprotein som Lacrima skriver.

Torrfoder är ren och skär junkfood, byt till våtfoder eller barf och sluta felutfodra katten. Det mesta du behöver veta står här, ögna gärna igenom tråden.
(FB) Stora tråden om kattmat.
Citera
2017-02-21, 12:41
Medlem
Lite mystisk tråd detta här.

TS har varit till veterinären med en katt som spyr blod, och de frågade inte om katten var avmaskad eller rekommenderade det?

TS avmaskar det verkar bli bättre, men kräkningarna kommer åter.

Katten spyr upp en tejpbit. I mitt huvud är då tejpen boven i dramat som legat i magen och irriterat.

Precis som någon skrev i tråden kan kattmagen irriteras av visst foder vare sig det kostar mycket och skall vara ett kvalitetsfoder eller ej. Då gäller det att försiktigt pröva sig fram till det som passar katten. Att byta foder rakt av kan göra att katten tillfälligt får magproblem. Då är det svårt att se om det gör nån skillnad.

Vi hade en katt som blev rejält irriterad i magen av tonfisk, alla sorter. Eftersom vi hade flera katter var det svårt att koppla ihop rätt katt med rätt spykaskad eller tillfälle maten gavs, men slutade med att ingen får tonfisk längre. Är du ensam i hemmet är det ju lättare hålla koll på exakt vad de stoppar i sig-om spyningarna beror på det- mat, tejpbitar etc.

Katter spyr "i perioder" när de t ex samlat på sig lite hårbollar i magen, eller kanske fått massa god mat som de ätit för fort. För oss människor kan det vara oroande medan det för katten är normalt. Den spyr ju inte hårbollar varje dag liksom.

Katten ska aldrig spy upp vitt slem eller blod, då ska den till veterinär. Oftast är det njurarna som spökar.

Ofta talas det om att katters huvudsakliga diet är kött. Det stämmer men katten behöver fibrer. Ha alltid kattgräs framme hemma om din katt är innekatt. Eller en egen ampellilja åt katten. Har du innekatt kommer du då se "fina" spyor med hår och gräs ca 1 gång till varannan vecka.

Testa om din katt är en sådan som gillar lite grönsaker. Det finns olika skolor för vad som är bra för en katt. Rå tomat ska kunna döda, men kokt tomat t ex passerade, tomatsås med mera ska vara bra för katten. Hur som haver brukar de tycka om tomat.

Nån skrev att man kunde ge morotspuré till katten. Rå morot är inte bra för katten, och som alla vet skyr katter morot som om det var en sith lord som angrep dem med lasersvärd. Men kanske är kokt morot då bra för katten?
Senast redigerad av flagella 2017-02-21 kl. 12:45.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in