• 1
  • 2
2017-01-26, 20:02
Medlem
För ca 1 månad sen började våran ena katt spy ganska ofta, ca 1 vecka sedan så hade hon spytt 6 små pölar med lite blod i.
Vi åkte direkt till veterinär som tog blodprov, röntgen bilder mm och hon fick sova över där.
Dom kunde inte hitta något fel så man är ganska frustrerad när man inte kan få reda på vad det är!
Idag så började hon spy igen och hon hade ej spytt på 1 vecka, var hos veterinär förra fredagen.
Tänkte bara kolla om någon haft samma problem och om ni kommit fram till varför katten spydde ?
Kan det vara mask som orsakar detta tro ?
Katten är en innekatt men har en till katt som är utekatt.
Citera
2017-01-26, 20:13
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Utekatten kan ha dragit in mask, spolmaskägg.

Mask brukar dock inte ge blodkräkningar och det är allvarligt, allrahelst som det återkommit. Hon kan ha en rejäl magkatarr alternativt magsår, behöva medicinering. Typ som Losec fast till katter, alternativt antibiotika.

Avmaska inte nu, det kommer reta magen ytterligare.

Svält katten tills imorgon bitti, ge endast vatten att dricka, och då ringer du veterinären igen. Säg att nu får de ta och skärpa till sig och ge katten behandling.

Om kissen verkar uttorkad ska du ge vätskeersättning, har du hemma? Har du någon spruta att ge med? Vet du hur man kollar uttorkning? Kan hjälpa dig med fler råd om detta.

Edit: Kollade lite gamla inlägg och det var ju den här katten som hade gulsot.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2017-01-26 kl. 20:16.
Citera
2017-01-26, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Utekatten kan ha dragit in mask, spolmaskägg.

Mask brukar dock inte ge blodkräkningar och det är allvarligt, allrahelst som det återkommit. Hon kan ha en rejäl magkatarr alternativt magsår, behöva medicinering. Typ som Losec fast till katter, alternativt antibiotika.

Avmaska inte nu, det kommer reta magen ytterligare.

Svält katten tills imorgon bitti, ge endast vatten att dricka, och då ringer du veterinären igen. Säg att nu får de ta och skärpa till sig och ge katten behandling.

Om kissen verkar uttorkad ska du ge vätskeersättning, har du hemma? Har du någon spruta att ge med? Vet du hur man kollar uttorkning? Kan hjälpa dig med fler råd om detta.

Edit: Kollade lite gamla inlägg och det var ju den här katten som hade gulsot.

Hon både äter och dricker som vanligt även fast hon spytt.
Man tar väll i nackskinnet å drar å sen släpper å åker det ner normalt så är katten väll ej uttorkad ?
Fick med några sprutor hem med någon pasta som heter sukral men verkar ju ej fungera.
Detta är våran andra katt som ej hade gulsot.
Citera
2017-01-26, 20:44
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Okej, så båda katterna har insjuknat över så kort tid.

Misstänker det finns nåt samband. Kan nog inte råda dig så mycket mer här, det är en veterinär som måste undersöka. Tag med båda katterna för undersökning tycker jag. Misstänker någon typ av smitta.

Nåt du borde se över, som du skrev om i tidigare inlägg, är maten. Du hade gett ost och skinka, som visserligen är gott men inte bra för katter. Speciellt skinka är dåligt, alldeles för salt. Köp våtfoder, från vanliga mataffären är lika bra som från zoo. Mjau har bra sorter, undvik de med fisk för det kan ge matallergi. Läs på innehållsförteckningen, det ska inte vara konstigheter som tomat i.

En katt som har dålig mage och kräks bör helst inte äta alls första dygnet, utan man får ge vätskeersättning. (Ska skriva recept längst ner på hemgjord men det finns bättre på apoteket, bra att ha hemma.) Därefter börjar man med köttfärs i små kulor. Om magen tål det kan man sakta öka på mängden. Ingen kattmat förrän katten är helt återställd och då får man smyga in den.

Vet inte vad sukral är. Näringspasta?

Spruta på 5 ml är lagom och man brukar kunna tigga till sig en sån på apoteket.

Det stämmer det är så man kollar uttorkning. Man håller greppet nån halvminut och sen släpper.

Hemgjord vätskeersättning:

1/2 liter kokande vatten
1/4 tesked salt
3 teskedar socker, helst druvsocker, eller honung

Man ger små mängder i taget, inte mer än att katten får behålla vätskan.

Edit: Här finns mycket info om kattmat. Mastig tråd, ögna igenom den?

(FB) Stora tråden om kattmat.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2017-01-26 kl. 20:46.
Citera
2017-01-26, 21:17
Medlem
Min katt spydde upp nästan allt hon åt och sen åt hon igen. Hon höll på så flera veckor. Lekte och verkade pigg.
Av olika anledningar hade jag mycket omkring mig, så förlåt, men katten kom i andra hand. Jag fick råd av en väninna att det kunde vara mask.
Och se, det var det. Maskmedicin gjorde henne bra.
Hoppas du kommer tillrätta med din!
Citera
2017-01-27, 06:42
Medlem
Myrtens avatar
Vad kollade de? Blodprover allmänprofil brukar kollas lever, njurar, diabetes. Men ofta ingår inte bukspotttskörteln i "standardprovtagning". Ring och fråga om fPL tagits, om inte så bör det tas.

Är katten ultraljudad buk? annars är det nästa steg. Så tillbaka till veterinären.
Citera
2017-01-27, 09:20
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Min katt spydde upp nästan allt hon åt och sen åt hon igen. Hon höll på så flera veckor. Lekte och verkade pigg.
Av olika anledningar hade jag mycket omkring mig, så förlåt, men katten kom i andra hand. Jag fick råd av en väninna att det kunde vara mask.

Du har helt rätt i att mask kan ge kräkningar.

Men eftersom denna katt kräks blod tror jag inte det är mask.
Citera
2017-01-27, 10:04
Medlem
zerxezs avatar
Vad äter katten? Ge inte torrfoder, det irriterar magen. Kyckling och ris är något man brukar ge när de har magproblem
Citera
2017-01-27, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Vad äter katten? Ge inte torrfoder, det irriterar magen. Kyckling och ris är något man brukar ge när de har magproblem

Du ska bara få en katt som är van vid annat foder att börja äta ris...
Citera
2017-01-28, 10:28
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettpundsvartkrut
Du ska bara få en katt som är van vid annat foder att börja äta ris...

skit i riset då, ge kyckling iaf
Citera
2017-01-28, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen

Okej va härligt!
Köpte maskmedel igår och verkar redan mycket bättre, piggare och har ej spytt något mer än så länge.
Vet att det endast gått 1 dag men jag tycker hon har ändrats mycket iaf
Kokat kyckling till henne som vi gett i små omgångar så magen inte får en chock.
Håller verkligen tummarna för att det var en sån liten sak som mask!!
Tack för alla era svar, kommer uppdatera hur det går
Citera
2017-01-28, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Okej, så båda katterna har insjuknat över så kort tid.

Misstänker det finns nåt samband. Kan nog inte råda dig så mycket mer här, det är en veterinär som måste undersöka. Tag med båda katterna för undersökning tycker jag. Misstänker någon typ av smitta.

Nåt du borde se över, som du skrev om i tidigare inlägg, är maten. Du hade gett ost och skinka, som visserligen är gott men inte bra för katter. Speciellt skinka är dåligt, alldeles för salt. Köp våtfoder, från vanliga mataffären är lika bra som från zoo. Mjau har bra sorter, undvik de med fisk för det kan ge matallergi. Läs på innehållsförteckningen, det ska inte vara konstigheter som tomat i.

En katt som har dålig mage och kräks bör helst inte äta alls första dygnet, utan man får ge vätskeersättning. (Ska skriva recept längst ner på hemgjord men det finns bättre på apoteket, bra att ha hemma.) Därefter börjar man med köttfärs i små kulor. Om magen tål det kan man sakta öka på mängden. Ingen kattmat förrän katten är helt återställd och då får man smyga in den.

Vet inte vad sukral är. Näringspasta?

Spruta på 5 ml är lagom och man brukar kunna tigga till sig en sån på apoteket.

Det stämmer det är så man kollar uttorkning. Man håller greppet nån halvminut och sen släpper.

Hemgjord vätskeersättning:

1/2 liter kokande vatten
1/4 tesked salt
3 teskedar socker, helst druvsocker, eller honung

Man ger små mängder i taget, inte mer än att katten får behålla vätskan.

Edit: Här finns mycket info om kattmat. Mastig tråd, ögna igenom den?

(FB) Stora tråden om kattmat.

Kan säga det också att våran andra katt som fick gulsot är mycket bättre trots den negativa prognosen vi fick av veterinären.
Hon har fått medicin och ny mat (Hills L/D), den nya maten kommer hon få äta resten av livet eftersom den är speciellt utformad för katter med leverproblem. (Hon fick inflammation i levern vilket ledde till leversvikt)
Tack för dina svar också, du brukar alltid svara på ens trådar så känns skönt å ha dig här som en hjälpande hand hehe
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in