2017-01-31, 06:30
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Tejpbit är bara en tunn liten sak av plast och syns inte på vanlig slätröntgen. Garn = tyg och det tror jag inte heller syns för jag har blivit röntgad med kläderna på. De brukar vilja man tar av sig sånt med metall på som bh, byxor. Magnetröntgen borde funka, där brukar ju allt synas. En sån utrustning är extremdyr och frågan är om det finns annat än på de allra största djursjukhusen.

Tycker att tarmstopp tydligt borde kunna ses på en slätröntgen, men vet inte säkert.

Gissar att man även kan ställa preliminär diagnos på tarmstopp genom att klämma katten på magen, om man vet hur det ska kännas. Dessutom märker man ju om kissen har förstoppning när det är en innekatt eftersom inget kommer i lådan. Eventuellt kan man se katten sitta och tokkrysta och möjligtvis kommer en liten plupp. Dimmu1 har inte skrivit nåt om att katten inte bajsar.

I länken står:

"När ska man söka vård?

Om kattens allmäntillstånd blir dåligt (feber, mycket slö eller uttorkad)
Om du misstänker att katten svalt ett främmande föremål
Om katten kräks upp vatten trots att den bara får små mängder
Om katten är mycket ung eller gammal och snabbt blir uttorkad
Om kräkningarna eller diarrén blir mycket blodblandad (lite ljust blod är inte farligt)
Om det inte ger med sig trots svält och skon/specialkost eller om katten får återfall"

Man menar ju en liten blodtillblandning under kort tid, även om det inte är så tydligt skrivet. Men sista meningen stämmer ju helt in på denna kisse. Och hon har spydd blod under lång tid efter att ha tömt hela magen, inte bra.

Dimmu1, vad bra att du ska prata med veterinären om katten. Om hon äter allt möjligt tok är det troligt att det är orsaken. Eftersom kissen är försäkrad tycker jag du kan efterfråga gastroskopi, som Lacrima sa. Magnetröntgen/skiktröntgen om det finns. Hade det gällt en människa skulle man tagit rutinproverna hb, CRP, "sänkan", vita blodkroppar, blodplättar, salter. Då borde man kunna se bakteriell infektion, uttorkning och om katten blöder invärtes. Det finns säkert fler prover, men det är vad jag (= hobbyläkare/veterinär) känner till.

Katter brukar ju älska julen med alla oemotståndliga lådor, papper och snören man kan härja runt med och eventuellt äta. Dessutom har katter svårt att bita av ett snöre, sytråd, garntråd etc, de tuggar i sig hela om de väl börjat. En innekatt är nog mer benägen att äta allt möjligt dumt eftersom de inte får nåt utlopp för sin jaktlust, maten de får är bekväm och lättuggad. Det är ju därför bl a man rekommenderar (råa) kycklingvingar, då får de kämpa med maten precis som de ska.
Citera
2017-01-31, 11:32
Medlem
vet inte ifall detta nämnts men testa byta foder, gärna nåt dyrare än sånt som ica maxi har. Det kan vara allergi
Citera
2017-01-31, 16:18
Medlem
Varit hos veterinären i ca 1 timma nu å dom har klämt på henne och även gjort ultraljud.
Troligtvis är det inflammation i tarmarna (pankreatit)
Väntar just nu på svar från blodprovet.
Inget som hade fastnat i tarmarna som tur var!
Citera
2017-01-31, 16:35
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimmu1
Varit hos veterinären i ca 1 timma nu å dom har klämt på henne och även gjort ultraljud.
Troligtvis är det inflammation i tarmarna (pankreatit)
Väntar just nu på svar från blodprovet.
Inget som hade fastnat i tarmarna som tur var!

Okej vad bra, tack för uppdatering. Vi håller tummarna nu.

Men om diagnosen är pankreatit har kissen bukspottskörtelinflammation.

Sitter inflammationen i tjocktarmen heter det kolit och tunntarmen.... har jag glömt.

Har du fått veta om det finns något samband med din förra kisses sjukdom och vad det kan bero på?
Citera
2017-01-31, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Okej vad bra, tack för uppdatering. Vi håller tummarna nu.

Men om diagnosen är pankreatit har kissen bukspottskörtelinflammation.

Sitter inflammationen i tjocktarmen heter det kolit och tunntarmen.... har jag glömt.

Har du fått veta om det finns något samband med din förra kisses sjukdom och vad det kan bero på?

Aa precis, jag som tänkte fel hehe.
Blodprovet visade tecken på detta sa dom nu och dom skickar provet vidare till ett annat ställe för att kunna fastställa detta.
Hon fick sova över där inatt och få dropp för hon va lite uttorkad.
Skönt att få veta vad det kan vara iaf, tycker det va riktigt dåligt att dom ej gjorde ultraljud första gången när dom säger att dom ej kunde hitta något på röntgen.
Citera
2017-01-31, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimmu1
Aa precis, jag som tänkte fel hehe.
Blodprovet visade tecken på detta sa dom nu och dom skickar provet vidare till ett annat ställe för att kunna fastställa detta.
Hon fick sova över där inatt och få dropp för hon va lite uttorkad.
Skönt att få veta vad det kan vara iaf, tycker det va riktigt dåligt att dom ej gjorde ultraljud första gången när dom säger att dom ej kunde hitta något på röntgen.
Hittade en sida om pankreatit hos katt som var ganska utförlig; http://veterinaren.nu/fragelada/besv...elinflammation

Nu har du säkert fått nog av dyra veterinärräkningar men jag tycker absolut du ska köpa Feliway nu när din katt är sjuk, det funkar som kattens kroppsegna feromoner som lugnar katter på sikt. Bra att använda vid alla sorters stress-situationer hos katter. Botar inget men förebygger stress som i sig kan utlösa beteendeproblem och på sikt även sjukdomar.
Du ska då köpa modellen man sätter i vägguttaget så en jämn dos utsöndras under dygnet i ca. en månad, sen kan man köpa refiller. http://www.apotea.se/feliway-doftavgivare

Hoppas allt går bra nu med katten, lycka till.
Citera
2017-01-31, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Hittade en sida om pankreatit hos katt som var ganska utförlig; http://veterinaren.nu/fragelada/besv...elinflammation

Nu har du säkert fått nog av dyra veterinärräkningar men jag tycker absolut du ska köpa Feliway nu när din katt är sjuk, det funkar som kattens kroppsegna feromoner som lugnar katter på sikt. Bra att använda vid alla sorters stress-situationer hos katter. Botar inget men förebygger stress som i sig kan utlösa beteendeproblem och på sikt även sjukdomar.
Du ska då köpa modellen man sätter i vägguttaget så en jämn dos utsöndras under dygnet i ca. en månad, sen kan man köpa refiller. http://www.apotea.se/feliway-doftavgivare

Hoppas allt går bra nu med katten, lycka till.

Haha ja precis, 20000 för dessa 2 besök men betalar "bara" som tur är 15 % så blir ju typ 3000 men katterna är ju som ens barn så vill bara att hon ska bli frisk å gör allt för att dom små liven ska må bra
Tack för tipset med feliway, ska absolut köpa det!
Citera
2017-01-31, 18:27
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Om tarm, bukspottskörtel och galla är inblandade är det nåt som heter triaditis syndrom. Kanske är det detta din kisse har? Hittade ett utförligt dokument som tyvärr är på engelska men det kanske går bra, annars finns ju translate.

http://www.cliniciansbrief.com/sites...20Syndrome.pdf

Smärtlindring och medicin mot illamående verkar vara viktigt om det är pankreatit. Veterinärer kan vara rätt så dåliga på att smärtlindra katter eftersom de döljer smärtan så väl.
Citera
2017-01-31, 18:55
Medlem
Citat:
Om tarm, bukspottskörtel och galla är inblandade är det nåt som heter triaditis syndrom. Kanske är det detta din kisse har? Hittade ett utförligt dokument som tyvärr är på engelska men det kanske går bra, annars finns ju translate.

http://www.cliniciansbrief.com/sites...20Syndrome.pdf

Smärtlindring och medicin mot illamående verkar vara viktigt om det är pankreatit. Veterinärer kan vara rätt så dåliga på att smärtlindra katter eftersom de döljer smärtan så väl.

Nja det va det med bukspottskörtel som du sa
Jag missuppfattade det hela lite hehe
Smärtlindring och medicin mot illamående fick hon när vi var där så känns bra
Ska fråga imorgon om detta kan ha något samband med våran andra sjuka katt också!
Citera
2017-01-31, 19:13
Medlem
Marionettes avatar
Förlåt, får man ställa fråga med samma problem i någon annans tråd? Om man får kommer det här: katt börjat spy förra veckan. Ca 2/3 ggr per dag. Mosad mat i spya men även mycket vätska? Har inte ändrat mat eller något sånt så förstår inte? Avmaskades för ca 4 veckor sedan. Idag när jag kom hem tyckte jag en av spyorna var blodig men vet ej, maten är röd/orange så svårt veta? Dålig i magen oxå. Tänkt att det går över men nja..? Äter, dricker, pigg och som vanligt för övrigt. Avvakta, veterinär?

Skönt för TS att dom hittat problemet och hoppas allt blir bra.
Citera
2017-01-31, 19:53
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marionette
Förlåt, får man ställa fråga med samma problem i någon annans tråd? Om man får kommer det här: katt börjat spy förra veckan. Ca 2/3 ggr per dag. Mosad mat i spya men även mycket vätska? Har inte ändrat mat eller något sånt så förstår inte? Avmaskades för ca 4 veckor sedan. Idag när jag kom hem tyckte jag en av spyorna var blodig men vet ej, maten är röd/orange så svårt veta? Dålig i magen oxå. Tänkt att det går över men nja..? Äter, dricker, pigg och som vanligt för övrigt. Avvakta, veterinär?

Skönt för TS att dom hittat problemet och hoppas allt blir bra.

Fallen med de här båda kissarna som TS har är rätt speciellt, men det finns råd i tråden som kan passa dig. Din kisse har kräkts väl länge och du kan snart inte vänta längre med veterinärbesök.

n katt som kräks ska man svälta 1 dygn och då ge riktigt med vätska, tvinga i katten om den inte dricker. Du kan kolla detta inlägg (FB) Katt spyr mycket och ofta. Någon som haft samma problem ?? för mer utförliga råd och även läsa igenom resten av tråden, så hittar du info som passar dig hoppas jag.
Citera
2017-01-31, 20:03
Medlem
Marionettes avatar
Citat:
Fallen med de här båda kissarna som TS har är rätt speciellt, men det finns råd i tråden som kan passa dig. Din kisse har kräkts väl länge och du kan snart inte vänta längre med veterinärbesök.

n katt som kräks ska man svälta 1 dygn och då ge riktigt med vätska, tvinga i katten om den inte dricker. Du kan kolla detta inlägg (FB) Katt spyr mycket och ofta. Någon som haft samma problem ?? för mer utförliga råd och även läsa igenom resten av tråden, så hittar du info som passar dig hoppas jag.

Tack, ska läsa igenom. Köttfärs nämns. Antar nötfärs..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in