2017-07-10, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Vad menas med ISK fond?

Kan inte lösa ut det

ISK = investeringssparkonto. Ett konto där du kan ha fonder (och aktier etc).

Finns inget som heter 'ISK fond'.
Citera
2017-07-10, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
ISK = investeringssparkonto. Ett konto där du kan ha fonder (och aktier etc).

Finns inget som heter 'ISK fond'.

Precis innan jag somnade tänkte jag att ISK kan stå för konto. Lol.

Tackar för att någon svarar på dum fråga iaf.
Citera
2017-07-13, 09:55
Bannlyst
Sambon och jag väntar vårt första barn och vill spara i fonder så fort som möjligt. Står i valet mellan ISK och KF men kan inte se annan skillnad än att KF kan märkas med förmånstagare. Är det exakt samma skatteklimat?

Andra saker som behöver uppmärksammas?

Tack för svar!

/J
Citera
2017-07-13, 13:35
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonwill85
Sambon och jag väntar vårt första barn och vill spara i fonder så fort som möjligt. Står i valet mellan ISK och KF men kan inte se annan skillnad än att KF kan märkas med förmånstagare. Är det exakt samma skatteklimat?

Andra saker som behöver uppmärksammas?

Tack för svar!

/J

Vad kul att ni ska få barn, gratulerar
Eftersom att du har liknande omständigheter som jag själv när vi fick vår dotter så bör du göra något liknande;
Ni tänker såklart spara i fonder och i eget namn, om jag förstått det rätt?

Börja med att boka ett möte med jurist, Juristbyrån erbjuder kostnadsfri livsbesiktning, så får du en överblick på vad som händer med dina tillgångar om ni separerar.

Sambos ärver nämligen inte varandra, så pengar som finns på ett ISK i ditt namn tillfaller din bröstarvinge - alltså din dotter. Din sambo får inget, om det inte finns ett testamente.

Skillnaden på KF och ISK är just förmånstagardelen. Rent skattemässigt är det summa summarum liknande. På KF görs dock uttag från innehavet för att betala skatten, på ISK redovisas det som en schablonintäkt på din deklaration. KF kan också ha avgift på många banker/värdepappersinstitut, kolla upp detta innan du tecknar.

Kan vara värt att se över giftermål också
Citera
2017-08-04, 11:20
Medlem
Här kommer en ganska dum fråga.
Avanza Zero har gått ganska dåligt sista tiden. Kan man applicera samma tänk på den fonden som en aktie, att man ska passa på att köpa när den ligger lägre så man kan köpa billigare och sedan hoppas på att den stiger?
Citera
2017-08-04, 11:45
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxx09
Här kommer en ganska dum fråga.
Avanza Zero har gått ganska dåligt sista tiden. Kan man applicera samma tänk på den fonden som en aktie, att man ska passa på att köpa när den ligger lägre så man kan köpa billigare och sedan hoppas på att den stiger?

Nej man kan ju inte veta om en aktie ligger lågt!

DEt handlar om ifall någonting kommer stiga eller sjunka i värde. Det är alltid bra att köpa det som stiger framöver och sälja det som sjunker, oavsett vad det är. Problemet är att veta om något ska gå upp eller ner
Ingen vet att något kommer gå upp igen för att det just gått ner.
Nu är ju Avanza Zero en bred fond och har du bestämt att du ska köpa den för att du tror på börsen i stort framöver så är det klar bättre att köpa när den står lägre än när den står högre....
Citera
2017-08-04, 12:14
Medlem
Fungerar företagsobligationer lika bra som krockkudde under en krasch som en vanlig räntefond?
Citera
2017-08-08, 12:45
Medlem
TheTransporters avatar
Hur vet man vilket index man ska jämför mot när det gäller fonder om man tar tex.

Nordea Nordic Fund
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1654/nordea-nordic-fund

Lannebo Mixfond
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/291/lannebo-mixfond
Citera
2017-08-08, 13:46
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTransporter
Hur vet man vilket index man ska jämför mot när det gäller fonder om man tar tex.

Nordea Nordic Fund
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1654/nordea-nordic-fund

Lannebo Mixfond
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/291/lannebo-mixfond

Läs fondfaktabladet;
Nordea Nordic Fund

Lannebo Mixfond
Citera
2017-10-02, 17:40
Medlem
trailblasers avatar
Här kommer en fråga som säkert kan uppfattas som dum. Men men...

Spiltan Investmentbolag har höga innehav i Investor (27.13%) och Industrivärden (26.85%).

Vad skulle hända med fonden om något av dessa bolag går totalt bankrutt och konkar av någon anledning? Tappar fonden värdet på 27.13% alt 26.85% rakt av?
Citera
2017-10-02, 21:50
Medlem
Var tar det ofta 2-3 dagar från när man gör ett fondköp tills allt är klart och pengarna finns i fonden på kontot? Varför går det inte på någon minut?
Citera
2017-10-06, 20:16
Medlem
trailblasers avatar
Är det någon som vet varför Index för Syd-Korea har legat totalt platt i ungefär en vecka? Händer det typ någonsin?
På en vecka är förändringen 0,02%.

"Dow Jones South Korea Index" tittar jag på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in