2018-11-20, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Tack för ditt svar. Eftersom detta är tråden för dumma frågor så fortsätter jag:

Finns det något enkelt sätt att se vad som varit historiskt lönsamt givet fonders olika förvaltningsavgifter?

Om du går in på avanzas hemsida och söker på fonden så ser du utvecklingen. Utvevklingen visas alltid eftet att alla avgifter dragits. Så istället för att titta på avgiften är det viktigare att titta på det du får för avgiften. Om du sedan vilm jämföra fonden med tex omxs30 så klickat du på ”jämför” i grafen och kan välja olika index där.
Citera
2018-11-20, 16:14
Medlem
Nybörjare på aktier och fonder och det börjar jag känna av nu. Legat 15% + och har över 100k investerat. Men sedan i oktober har min portfölj gått från +15% till - 20% vilket är tråkigt och se. Jag tror på mina bolag och de har haft bra rapporter osv men marknaden känns ju så ostabil. Börjar ångra att jag gått in med så mycket...

Så funderar på vad jag ska göra? Min plan var/är att ligga lång men börjar bli lite nervös när men ser att man ligger back många tusenlappar. Eller ska man sälja av 50% och ta den förlusten? Vill mest få lite tips och råd. Vad tror vi om marknaden de kommande 6 månaderna? Kommer det hämta sig?

Mvh Nybörjaren som gick in för hårt
Citera
2018-11-20, 19:23
Medlem
Pudersockers avatar
Jag har sålt hälften av mitt, känns på nåt sätt deppigt framöver, men jag brukar ha fel om börsen den går alltid tvärtom än jag tror. Men jag har hyfsad vinst på den hälft jag sålde och den hälft jag har kvar kan gå ner och jag behåller den å tänker på vilken tur att jag sålde hälften, går den upp så är jag med lite på uppgången. Så inget fel att sälja lite om man känner sig tjock.
Citera
2018-11-22, 20:31
Medlem
Finns det någon utförlig guide här på FB angående fonder osv?

Eller är det bättre om jag ska ta läsa trådar / googla om saken?
Citera
2018-11-22, 21:29
Medlem
Pudersockers avatar
Läs runt här lite, det har givits bra länkar till läsvärda sidor och en hel del bra tips även här.
Men surfa runt bara lite på avanza det finns lite sidor även där att läsa, i grund å botten är det inga svåra saker det här, att köpa fonder, svårare är att välja de bästaste fonderna.
Citera
2018-11-23, 14:14
Medlem
Vad betyder det att slå index?

Folk pratar jämt om att slå index. Menar man om att efter börsen stängt så har ex OMX Stockholm 30 gått upp 0,85% och dem aktierna man själv sitter på har sammanlagt gått upp 1% - är det då man har slått index?

Men tror jag har tänkt fel här va? För om det är så varför skulle folk ofta ge som råd att inte 'ge sig in på det ena och det andra när det gäller trading' för det är så extremt svårt att slå index.
Men jag tänker så länge man har gått plus för dagen på sina aktier så kan index ha gjort vad fan som helst, för jag ligger ju plus och är glad i hågen även om jag inte gjort dom bästa affärerna eller ens i närheten av det.

Har jag missat poängen fullständigt?

/ En idiot
Citera
2018-11-24, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sav

Folk pratar jämt om att slå index. Menar man om att efter börsen stängt så har ex OMX Stockholm 30 gått upp 0,85% och dem aktierna man själv sitter på har sammanlagt gått upp 1% - är det då man har slått index?

Men tror jag har tänkt fel här va? För om det är så varför skulle folk ofta ge som råd att inte 'ge sig in på det ena och det andra när det gäller trading' för det är så extremt svårt att slå index.
Men jag tänker så länge man har gått plus för dagen på sina aktier så kan index ha gjort vad fan som helst, för jag ligger ju plus och är glad i hågen även om jag inte gjort dom bästa affärerna eller ens i närheten av det.

/ En idiot

Ja det har du.

Även om du går plus under ett år på din strategi och index har gått bättre. Så hade du fått ett bättre resultat av att bara köpa index istället för att lägga ner massa jobb själv.
Citera
2018-11-24, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Ja det har du.

Även om du går plus under ett år på din strategi och index har gått bättre. Så hade du fått ett bättre resultat av att bara köpa index istället för att lägga ner massa jobb själv.

Sen hoppas jag att du förstår att snitta 1% om dagen som du tog som exempel är i praktiken omöjligt för oss dödliga.
Citera
2018-11-24, 20:31
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sav

/ En idiot

Om din aktieportfölj har gått 1% plus och index har gått 10% så har du gått miste om en 9% ökning
Senast redigerad av SYSTEMexe 2018-11-24 kl. 21:10.
Citera
2018-11-24, 23:46
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Om din aktieportfölj har gått 1% plus och index har gått 10% så har du gått miste om en 9% ökning

Ja, i ett specifikt fall under en specifik period. Man kan dock underprestera jämfört index under ganska långa perioder men samtidigt slå index på sikt.

Något som kan vara värt att förstå (för nybörjare) då det är lätt att tro att man skall titta på saker på en månadsbasis eller rentav dag-till-dag för att se vad som är "bäst" trots att ens investeringshorisont kanske är 15+ år och det således är samtliga dessa 15+ år som räknas.

Sverige index (inkl utdelningar) kontra aggressiv 60/40, 'Golden Butterfly' och den typiska Flashback-portföljen:
https://i.imgur.com/6heijVu.png

De flesta exempel på något som "slagit index" på sikt, vad man nu avser med index (det finns flera trots allt). Just svenskt index är en av de som presterar bäst i världen så om det är detta index man tänkt sig slå har man satt ribban ganska högt.
Citera
2018-11-24, 23:54
Bannlyst
Jag tänker månadsspara 3000 varje måned men vet inte om det skall vara ETF eller fonder.

ETF finns inga kurtage vid köp men fonder kanske ger bättre avkast?

Varför har Nordnet en modelportfölj med mycket höga ÅOP när det finns amerikanska fonder med ÅOP på bara 0,07% ??????
Citera
2018-11-26, 21:11
Medlem
Jag är nybörjare och skulle vilja lära mig mer om olika bolags historia, studera deras årsredovisningar etc. Finns det några bolag på marknaden som man absolut ska känna till ordentligt? Var börjar man? Gillar anrika bolag med mycket historia.

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in