Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-25, 13:15
  #37
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Självklart. Men jag har aldrig hört någon lovorda Swedbanks gränssnitt och att det är så fantastiskt.

Som sagt; det är ett individbaserat påstående. Hänger man på Flashback så är folk bara inne på Avanza och Nordnet

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Större = Bättre. Eller är det bättre att ha färre fonder att välja på?

Om du får 700 extra fonder att välja på, som ändå inte presterar bättre än dem 500 som du haft att välja på tidigare. Då är det bättre att ha färre fonder att välja på. Majoriteten av småspararna kör med stor sannolikhet Indexfonder och dessa är det ingen skillnad på oavsett vilket fondbolag de finns hos. Som sagt, enda skillnaden är lockfonden Avanza Zero. Normanbeloppet (sammanlagda kostnaden i fonden för ett sparande på 1000 kronor per månad i 10 år. ) om man jämför mot t.ex Access Sverige är 1791;
Jämförelse här:
Avanza Zero

Access Sverige

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Avanza har vunnit massor av priser för sin kundservice och "alla" priser den. Har aldrig hört någon som prisar Swedbanks kundservice. Kundservice är mer än öppettider...

Jag gjorde en google-sökning, för jag har aldrig hört om att Avanza vunnit pris för kundservice. Hittade ettBlogginlägg som berörde detta. Visa gärna källa för ditt påstående.

Att dem vunnit SKI (För sparande) ett antal år i rad är en helt annan sak. Att en kund är nöjd över att ha placerat sina pengar på Avanza, gentemot nöjd över faktiskt kundservice är olika saker.

Öppettider är en stor del i Kundservice.

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det är här du gör fel antagande. Nu har jag visserligen inte ringt just Swedbank, men däremot kan jag jämföra Handelsbanken och Avanza. Hos Avanza är kundservicen utbildad enbart på aktie/fondhandel och frågor runt detta eftersom det är hela deras verksamhet. Hos Handelsbanken (och jag gissar att Swedbank är identiskt) så är personalen utbildad på att spärra betalkort och liknande och ställer du en fråga om aktier/fonder så kan man höra hur svetten rinner i pannan på dem. Jag ställde en sådan enkel fråga som hur man säljer sina aktier som man har hos Handelsbanken och tjejen på kundservice visste inte, utan lät mig vänta i luren i 5-6 minuter medan hon frågade sina kollegor. Inte ens när hon kom tillbaka var hon helt säker utan stakade sig fram. Jag tror inte hon hade vetat skillnaden på en aktie och en fond om jag frågat henne rakt ut. Det tillhör helt enkelt inte hennes dagliga arbetsuppgifter att svara på sådana frågor, utan är enbart undantagsfall. Sedan kan hon mycket väl ha varit ny på jobbet men det förändrar inte det faktum att Avanza (och Nordnet) är helt inriktat på just sparande medan det hos storbankerna bara är en biprodukt man erbjuder men som kundservice egentligen inte vet så mycket om.

Det jag vet, av att ha jobbat på bank själv, är att kompetensen finns i minst samma utsträckning som Avanza och Nordnet. Det som är skillnaden är att, som du själv poängterar, kundservice på Avanza och Nordnet kan endast fonder och värdepapper (Och sparformer). Detta är allt dem egentligen behöver kunna.

Kundservice på storbank berör så mycket fler områden än bara spara, vilket ställer högre krav att medarbetaren behöver vara väldigt bred i sin kunskap.

Exakta arbetssätten kan variera från bank till bank. Men där jag jobbade tidigare så fanns det alltid en "nivå 2" dit medarbetaren på kundtjänst kunde slussa vidare kunden om ärendet var "för komplicerat" för dennes kompetens.

På "nivå 2" satt dem som dagligen hanterade t.ex Värdepappersaffärer, Lån, utredningar osv.

I ditt särskilda fall kan jag tycka det är synd att personen inte kunde visa hur du på smidigt sätt säljer dina aktier i Internet/mobilbank. Det kan, som du själv var inne på, vara en ny medarbetare. Men det kan också vara så att den här medarbetaren är superkunnig inom t.ex låneärenden eller försäkringar, men inte jobbar med aktieaffärer och därför inte vet hur det går till.

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Kände inte till att Swedbank sänkt courtaget

Jag tror att många har missat det, min sambo fick hem ett brev från Swedbank där dem "informerade" om detta. Kan dessvärre inte hitta vart dem skyltar med det på sin hemsida. Men så är det ju...
Citera
2017-06-25, 13:29
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Som sagt; det är ett individbaserat påstående. Hänger man på Flashback så är folk bara inne på Avanza och Nordnet
Ja, det säger väl sig självt att det är individuellt? Men TS frågade väl efter våra åsikter?

Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Om du får 700 extra fonder att välja på, som ändå inte presterar bättre än dem 500 som du haft att välja på tidigare. Då är det bättre att ha färre fonder att välja på. Majoriteten av småspararna kör med stor sannolikhet Indexfonder och dessa är det ingen skillnad på oavsett vilket fondbolag de finns hos. Som sagt, enda skillnaden är lockfonden Avanza Zero. Normanbeloppet (sammanlagda kostnaden i fonden för ett sparande på 1000 kronor per månad i 10 år. ) om man jämför mot t.ex Access Sverige är 1791;
Jämförelse här:
Avanza Zero

Access Sverige


Nej, enda skillnaden är inte Avanza Zero. Ditt påstående blir inte sant bara för att du upprepar dig. Fler fonder ger dig fler möjligheter att skräddarsy den exponering du vill ha. Med ditt resonemang kan man ju lika gärna bara erbjuda en enda fond om inga fonder presterar bättre än andra. Olika fonder presterar olika, har olika geografisk exponering samt olika risknivåer. Men om du tycker att färre fonder är bättre så har vi en sådan olika syn på det hela att det inte är någon idè att ens diskutera.

Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Jag gjorde en google-sökning, för jag har aldrig hört om att Avanza vunnit pris för kundservice. Hittade ettBlogginlägg som berörde detta. Visa gärna källa för ditt påstående.

Att dem vunnit SKI (För sparande) ett antal år i rad är en helt annan sak. Att en kund är nöjd över att ha placerat sina pengar på Avanza, gentemot nöjd över faktiskt kundservice är olika saker.

Öppettider är en stor del i Kundservice.

Du länkar ju själv ett inlägg som visar att de vunnit pris för bästa kundservice? De verkar också ha vunnit samma pris i år: http://www.mynewsdesk.com/se/service...enster-1935582



Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Det jag vet, av att ha jobbat på bank själv, är att kompetensen finns i minst samma utsträckning som Avanza och Nordnet. Det som är skillnaden är att, som du själv poängterar, kundservice på Avanza och Nordnet kan endast fonder och värdepapper (Och sparformer). Detta är allt dem egentligen behöver kunna.

Kundservice på storbank berör så mycket fler områden än bara spara, vilket ställer högre krav att medarbetaren behöver vara väldigt bred i sin kunskap.

Exakta arbetssätten kan variera från bank till bank. Men där jag jobbade tidigare så fanns det alltid en "nivå 2" dit medarbetaren på kundtjänst kunde slussa vidare kunden om ärendet var "för komplicerat" för dennes kompetens.

På "nivå 2" satt dem som dagligen hanterade t.ex Värdepappersaffärer, Lån, utredningar osv.

I ditt särskilda fall kan jag tycka det är synd att personen inte kunde visa hur du på smidigt sätt säljer dina aktier i Internet/mobilbank. Det kan, som du själv var inne på, vara en ny medarbetare. Men det kan också vara så att den här medarbetaren är superkunnig inom t.ex låneärenden eller försäkringar, men inte jobbar med aktieaffärer och därför inte vet hur det går till.
Det är det jag menar. Om jag ringer för att jag vill ha hjälp att sälja mina aktier så skiter jag helt i hur duktig personen i andra ändan är på att hantera försäkringar eller bolån, för det är inte det jag vill ha hjälp med. Om jag ringer till Avanza/Nordnet så vet jag att de i genomsnitt kommer att vara bättre på att svara på aktie/fondfrågor än vad motsvarande person på en storbank kommer att vara, eftersom de hanterar fler områden.
Citera
2017-06-25, 21:57
  #39
Medlem
Hej
Hur ser ungefär ut när man köper fonder via t.ex. Avanza. Önskar någon slags kortfattad steg-för-steg för att bilda mig en uppfattning av hur man handlar med fonder.
Ett exempel (som förmodligen inte stämmer för fem öre, därav min fråga)

1. Skapar konto/blir kund
2. Öppnar ISK
3. För över pengar till depåkonto från lönekonto
4. Sätt in på ISK, som du kan handla fonder för
5. Handla fonder via Avanza
6. Sälj, och det hamnar på ISK..
7. För över till depå .. ?

Har verkligen ingen aning. Men skulle vilja ha något hum sådär.
Citera
2017-06-25, 22:34
  #40
Medlem
Avskalats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spektrakel
Hej
Hur ser ungefär ut när man köper fonder via t.ex. Avanza. Önskar någon slags kortfattad steg-för-steg för att bilda mig en uppfattning av hur man handlar med fonder.
Ett exempel (som förmodligen inte stämmer för fem öre, därav min fråga)

Har verkligen ingen aning. Men skulle vilja ha något hum sådär.

Gå in på avanza.se. Du har allt beskrivet där hur du ska göra. Blir mycket lättare än att nån berättar här eftersom allt ändå ska ske hos dom.
Citera
2017-06-30, 09:33
  #41
Medlem
Har Avanza ändrat sin sökfunktion? tagit bort den? när man kollar aktier
Citera
2017-07-04, 14:24
  #42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lathund
Höll på med ett långt svar som sen försvann. Suck.

För att göra det enkelt kan man väl sammanfatta frågorna med att du verkar inte vara riktigt klar på skillnaden mellan aktier och (aktie)fonder. En aktie representerar att du äger en del i ett företag, företag måste vara listat på en börs för att du ska kunna köpa aktier via börsen.Enkelt uttryckt så är en fond helt enkelt en "korg" med aktier (Eller obligationer, eller optioner, terminer eller vad det nu finns för andra värdepapper) i olika företag. Folk sätter in pengar i fonden som sedan förvaltar dem genom att investera i olika aktier. Ganska meningslöst med en fond som riktar in sig på bara en aktie, det finns ju ingen anledning att inte äga aktien direkt istället.

En fond är ju i grund och botten samma sak som att 10 vänner lägger ihop 10 000 kr var och ger till en person så att denne kan investera pengarna åt dem i aktier. De 10 vännerna äger inte aktierna själva men har var och en rätt till 10% av värdet av aktieportföljen. För att få kalla sig en fond finns krav på hur pengarna ska hanteras och redovisas, vad man får och inte får investera i osv osv. De flesta fonder ägs och sköts av antingen renodlade fondbolag (exv Didner & Gerge), banker (t.ex Swedbank), pensionsbolag (t.ex. SPP) som alla ansökt om tillstånd att driva fonder.

Likadana fonder handlar helt enkelt om att olika företag erbjuder samma tjänst för att båda vill ha en del av kakan. Är fonderna faktiskt helt likadana är det ju ingen skillnad, annat än möjligen avgiften, dem emellan. En indexfond har en förutbestämd viktning mellan företag (t.ex. att 1% ska utgöras av Apple-aktier, 0,5% av Pfizer osv), och köper/säljer vid vissa intervall för att bibehålla detta. En aktiv fond kan placera friare, men för vanliga aktiefonder finns ändå vissa regler om hur stor del som får utgöras av enskilda bolag, en minimigräns för hur många olika värdepapper fonden måste innehålla osv.

Enkelt! Tack för den förklaringen!
/Jonas
Citera
2017-07-04, 14:25
  #43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av spektrakel
Hej
Hur ser ungefär ut när man köper fonder via t.ex. Avanza. Önskar någon slags kortfattad steg-för-steg för att bilda mig en uppfattning av hur man handlar med fonder.
Ett exempel (som förmodligen inte stämmer för fem öre, därav min fråga)

1. Skapar konto/blir kund
2. Öppnar ISK
3. För över pengar till depåkonto från lönekonto
4. Sätt in på ISK, som du kan handla fonder för
5. Handla fonder via Avanza
6. Sälj, och det hamnar på ISK..
7. För över till depå .. ?

Har verkligen ingen aning. Men skulle vilja ha något hum sådär.

Hur är Avanza att använda? Är det bra support och kunskap där?
/Jonas
Citera
2017-07-05, 07:40
  #44
Medlem
Detta är säkert en dum fråga så den passar bra in här. I måndags flyttade jag över 5000kr från min bank till Avanza. Jag la in 1000kr i 5 olika fonder. Idag 2 dagar senare är 4 av dem igång medan den som heter Spiltan räntefond Sverige står som "under behandling". Något som är fel?
Citera
2017-07-05, 07:53
  #45
Medlem
Nanings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxx09
Detta är säkert en dum fråga så den passar bra in här. I måndags flyttade jag över 5000kr från min bank till Avanza. Jag la in 1000kr i 5 olika fonder. Idag 2 dagar senare är 4 av dem igång medan den som heter Spiltan räntefond Sverige står som "under behandling". Något som är fel?

Nej. Olika fonder tar olika lång tid att genomföra orders på. Den dyker nog upp under dagen. Absolut senast imorgon.
Citera
2017-07-05, 10:17
  #46
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxx09
Detta är säkert en dum fråga så den passar bra in här. I måndags flyttade jag över 5000kr från min bank till Avanza. Jag la in 1000kr i 5 olika fonder. Idag 2 dagar senare är 4 av dem igång medan den som heter Spiltan räntefond Sverige står som "under behandling". Något som är fel?
På varje fonds sida står det vilka tider som gäller. Tex för Avanza Zero:

Stopptid 13:00
Affärsdag köp Samma dag
Affärsdag sälj Samma dag
Syns på kontot köp Nästa dag
Syns på kontot sälj Nästa dag

Det är dessa tider som gäller.

Sen kan siffrorna på ditt konto uppdateras någon dag senare i alla fall, eftersom Avanza inte kan uppdatera förrän de får informationen från fondförvaltaren. Det är dock fortfarande de tider ovan som gäller.
Citera
2017-07-05, 10:20
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxx09
Detta är säkert en dum fråga så den passar bra in här. I måndags flyttade jag över 5000kr från min bank till Avanza. Jag la in 1000kr i 5 olika fonder. Idag 2 dagar senare är 4 av dem igång medan den som heter Spiltan räntefond Sverige står som "under behandling". Något som är fel?
Uppe i högra hörnet ser du en blixt-ikon. Tryck på den så bör du se "syns på kontot" och ett datum.
Citera
2017-07-09, 22:24
  #48
Medlem
Vad menas med ISK fond?

Kan inte lösa ut det
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback