2020-01-15, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vossibop
Försöker igen - ursäktar verkligen dum fråga.
Men jag sitter och suger lite på om jag ska köra 60% på Avanza Global Index eller om det blir 60% i Länsförsäkringar Global Index.
Avanza har ju hälften i avgifter vilket är lockande då jag ska ha detta som en långsiktig investering alltså en plan på 10+ år.
Så hur hade ni tänkt här - kan ni hjälpa mig med för och nackdelar med respektive eller hjälpa mig på traven till att försöka begripa?

Är som sagt väldigt ny och oerfaren kring sånt här och försöker verkligen att lära mig.

Kör Avanza Global samma index hälften så dyrt. Vill du sen ha tillväxt kan du lika gärna välja Avanza EM då det är den billigaste som finns i den kategorin också.

Själv kör jag ca 60% Avanza Global, ca 20% Avanza EM och ca 20% Avanza Zero, enkelt, billigt och bra.
Citera
2020-01-15, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Kör Avanza Global samma index hälften så dyrt. Vill du sen ha tillväxt kan du lika gärna välja Avanza EM då det är den billigaste som finns i den kategorin också.

Själv kör jag ca 60% Avanza Global, ca 20% Avanza EM och ca 20% Avanza Zero, enkelt, billigt och bra.

Tack för bra och trevligt svar!
Som sagt väldigt ny hehe.

Kommer köra ungefär en sån portfölj med bara nån ändring, bara hålla tummarna
Citera
2020-01-15, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om två olika fonder har exakt samma innehav så är det naturligtvis bättre att ha den med lägre avgifter. Det måste du förstå själv, eller?

Klart jag förstår jag det. Men har precis satt mig i detta, är helt ny och försöker lära mig i en tråd som faktiskt heter "Dumma frågor" så varför inte försöka vara lite trevlig iallafall.

Tack för svar ändå.
Citera
2020-01-15, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..

Hade jag varit dig tycker jag att Spiltans investmentfond är värt en fundering. Likaså en fond med lite småbolag.
Citera
2020-01-16, 07:22
Medlem
EthanMarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EthanMars
Varför kan man inte köpa denna?

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/348342/pacific-coast-oil-trust

Provar igen. Någon som vet?
Citera
2020-01-16, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EthanMars
Provar igen. Någon som vet?

https://blogg.avanza.se/hemberg/2017/12/21/borshandlade-fonder-stangs/

Har med EU regler att göra, många amerikanska fondbolag vill ej ta kostnaden för att få sälja sin fonder inom EU
Citera
2020-01-20, 15:33
Medlem
Hur kommer det sig att de dagliga uppdateringarna kring IKC Fastighetsfond trillar in senare än övriga fonder? IKC brukar komma dagen efter omkring 12-13-tiden, medan alla mina övriga fonder uppdateras redan samma dag omkring 19.30.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/551035/ikc-fastighetsfond-a
Citera
2020-01-21, 22:50
Medlem
Klappasäftens avatar
Var kan man hitta aktier och fonder som ger utdelning och där man kan sortera dem efter högsta utdelning till minsta, utländska som svenska? Hur utfaller en utdelning? Ger det extra avkastning eller får man pengar? Jag förstår inte riktigt hur det går till.
Citera
2020-01-21, 22:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Var kan man hitta aktier och fonder som ger utdelning och där man kan sortera dem efter högsta utdelning till minsta, utländska som svenska? Hur utfaller en utdelning? Ger det extra avkastning eller får man pengar? Jag förstår inte riktigt hur det går till.
Du får följa årsstämmorna.

Att en aktie ger utdelning betyder dock absolut inte att den ger dig mer än en som inte valt utdelning.
Citera
2020-01-21, 23:02
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Du får följa årsstämmorna.

Att en aktie ger utdelning betyder dock absolut inte att den ger dig mer än en som inte valt utdelning.

Men många säger att man ska ha stabila aktier med utdelning vid sidan om såkallade utdelningsaktier.
Citera
2020-01-21, 23:05
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Men många säger att man ska ha stabila aktier med utdelning vid sidan om såkallade utdelningsaktier.
Om du väljer en aktie som normalt ger utdelning eller en aktie där det återinvesteras spelar ingen som helst roll.
Citera
2020-01-23, 11:33
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Om du väljer en aktie som normalt ger utdelning eller en aktie där det återinvesteras spelar ingen som helst roll.

Jag förstår inte vad du menar? När du säger återinvesteras menar du att det återinvesteras från de utdelningar aktien ger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in