2018-11-16, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Väldigt låga avgifter. 0% på A-zero. Hur vet vi om Global kommer va bra eller inte? Den är ny.

Det finns ju andra som har lite högre i avgift, fast går upp mer?

Kommer nog ta dom du nämnde.

Skulle inte 15%-15% på zero o asien va bättre?

Är det du nämnt typ standard för alla som investerar?

Det beror på vad du sparar till och hur lång tid. 100% aktier kommer vara volatilt men troligen ge mer avkastning än sparkonto på lång sikt. På kort sikt kan du gå back. Så fundera på vad ditt mål är först.
Citera
2018-11-17, 03:34
Medlem
Jag är ny på detta med fonder.
Har skaffat mig isk och håller på att finjustera min månads budget men lutar åt 8-10k in på isk varje månad.
jag har börjat pröva en slags momentum strategi, men iom att jag började för 3 månader sen så kan ni ju gissa hur mina siffror ser ut änsålänge med oroligheterna på börsen
jag är inte direkt orolig så, pengarna jag investerar kommer inte att användas på minst 10år. och nu är det inlärningsperiod som pågår

men nu till min fråga, var lägger ni er gräns på för hur dåligt det ska gå för era fonder innan ni gör ändringar?
hoppar man av börsen helt och isåfall när? Byter man till några lågrisk fonder, och isåfall när?
stannar man kvar med en viss del av kapitalet osv osv.

finns väl oändligt med svar och åsikter om det där och det är väl säkert dumma frågor, men jag tänker att frågan är fri och får jag nått vettigt svar så kan jag pröva om den exit strategin är något för mig.
Citera
2018-11-17, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ak47anZz
Det beror på vad du sparar till och hur lång tid. 100% aktier kommer vara volatilt men troligen ge mer avkastning än sparkonto på lång sikt. På kort sikt kan du gå back. Så fundera på vad ditt mål är först.

Långsiktigt hade jag tänkt, 5-30år framåt. När det gäller fonder så vill man väl ha dom där länge?
Vad har du för tips för långsiktigt (ca 20+år), och medellångt (5-10år?).

Det där med Avanza global och zero. Skulle det va bra för långsiktigt?

Sedan kanske jag "spelar" 1-5% av min lön på aktier för skojsskull, men det kan jag kolla in på senare.
Citera
2018-11-17, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Långsiktigt hade jag tänkt, 5-30år framåt. När det gäller fonder så vill man väl ha dom där länge?
Vad har du för tips för långsiktigt (ca 20+år), och medellångt (5-10år?).

Det där med Avanza global och zero. Skulle det va bra för långsiktigt?

Sedan kanske jag "spelar" 1-5% av min lön på aktier för skojsskull, men det kan jag kolla in på senare.

Ja, de är bra. Avanza Zero har dock bara stora bolag så du kan spä ut den med en billig småbolagsfond. Men om du inte vill det så kan du köra på med AZ. Det finns inget rätt eller fel eftersom ingen kan förutspå framtiden.
Citera
2018-11-17, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperBengt
Har skaffat mig isk och håller på att finjustera min månads budget men lutar åt 8-10k in på isk varje månad.
jag har börjat pröva en slags momentum strategi, men iom att jag började för 3 månader sen så kan ni ju gissa hur mina siffror ser ut änsålänge med oroligheterna på börsen
jag är inte direkt orolig så, pengarna jag investerar kommer inte att användas på minst 10år. och nu är det inlärningsperiod som pågår

men nu till min fråga, var lägger ni er gräns på för hur dåligt det ska gå för era fonder innan ni gör ändringar?
hoppar man av börsen helt och isåfall när? Byter man till några lågrisk fonder, och isåfall när?

finns väl oändligt med svar och åsikter om det där och det är väl säkert dumma frågor, men jag tänker att frågan är fri och får jag nått vettigt svar så kan jag pröva om den exit strategin är något för mig.

Om du "hoppar av" så ska du ha en extremt bra anledning, precis som när du köper.

Om du känner att du inte klarar etta borde du bara syssla med att köpa och åtnjuta utdelningarna. Annars blir det att du säljer på botten och köper på toppen.
Citera
2018-11-17, 16:00
Medlem
Briggsjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperBengt

Och hur hade siffrorna sett ut utan momentum?
Jag ligger iallafall en bit över OMX PI.

Lägg dina fonder i detta dokument.
När medelvärdet faller under 0% på 6-12 månader säljer du.
Denna kontroll gör du vid samma tidpunkt varje månad.

Just nu har ja det mesta i räntefonder enligt min momentumstrategi.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1meDz1Sx1EWc_mD5qa1ajxPYo5RwXWfRec0uQztth6eY/edit?usp=drivesdk
Citera
2018-11-18, 10:58
Medlem
ny på börshandlade produkter, kan man köpa när det går ner? säg att jag köper bull omx när den går ner 15% på morgonen sen går börsen från -1,5 till -0.5. så det är fortf rött på certen, blir det en vinst eller förlust? min fråga är alltså om man kan tradea svingarna på ett cert som går rött under dagen.
Citera
2018-11-19, 22:07
Medlem
Profaxs avatar
Jag har på inrådan av en försäljare på Handelsbanken börjat spara i Handelsbanken multi asset 100 med 1,55 i förvaltningsavgift.

Jag börjar förstå att det inte var det mest intelligenta från min sida. Så vitt jag kan se så har den fonden inte ens slagit index(?) så jag undrar hur man motiverar fortsatt köp i denna fond?

Är det helt enkelt bäst att bara dra sig ur och lägga över det i en gratis index fond?
Citera
2018-11-19, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Jag har på inrådan av en försäljare på Handelsbanken börjat spara i Handelsbanken multi asset 100 med 1,55 i förvaltningsavgift.

Jag börjar förstå att det inte var det mest intelligenta från min sida. Så vitt jag kan se så har den fonden inte ens slagit index(?) så jag undrar hur man motiverar fortsatt köp i denna fond?

Är det helt enkelt bäst att bara dra sig ur och lägga över det i en gratis index fond?
Svårt att säga vad som är bäst för framtiden men 1.55% är högt. Om jag vore du hade jag nog ändå sålt innehavet och snickrat ihop en billig portfölj bestående av indexfonder hos avanza.
Citera
2018-11-19, 22:43
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opponent
Svårt att säga vad som är bäst för framtiden men 1.55% är högt. Om jag vore du hade jag nog ändå sålt innehavet och snickrat ihop en billig portfölj bestående av indexfonder hos avanza.
Historiskt sett har väl Multi asset 100 dock underpresterat? (sett till t.ex. Avanza Zero?).
Citera
2018-11-20, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Historiskt sett har väl Multi asset 100 dock underpresterat? (sett till t.ex. Avanza Zero?).

Nej den har spöat skiten hur omxs30. Det har historiskt varit en väldigt bra investering.
Citera
2018-11-20, 11:16
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Nej den har spöat skiten hur omxs30. Det har historiskt varit en väldigt bra investering.
Tack för ditt svar. Eftersom detta är tråden för dumma frågor så fortsätter jag:

Finns det något enkelt sätt att se vad som varit historiskt lönsamt givet fonders olika förvaltningsavgifter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in