2018-12-16, 19:39
Medlem
Profaxs avatar
Avdelningen dumma frågor:

Vad betyder det egentligen att "börsen går ner"?

Är vissa aktier alltid till salu? Dvs ett visst företags aktie finns just nu att handla för en viss summa pengar. Hur avgörs det hur mycket som går att köpa? Vad skulle tex hända om någon försökte köpa aktier för mer pengar än vad hela företaget är värt?

Varför är det bra att exponeras mot flera olika marknader, när börskrascher ändå är globala?

Vart hamnar sålt fondinnehav? Kan det ligga och "skvalpa" på något marketplace, eller krävs det att någon faktiskt köper mitt innehav för att jag ska kunna få mina pengar tillbaka? Vem garanterar det isof?

Kan man handla med aktier i ett företag man själv är verksam i?

Tack.
Citera
2018-12-16, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax

Är vissa aktier alltid till salu? Dvs ett visst företags aktie finns just nu att handla för en viss summa pengar. Hur avgörs det hur mycket som går att köpa? Vad skulle tex hända om någon försökte köpa aktier för mer pengar än vad hela företaget är värt?

Varför är det bra att exponeras mot flera olika marknader, när börskrascher ändå är globala?

Vart hamnar sålt fondinnehav? Kan det ligga och "skvalpa" på något marketplace, eller krävs det att någon faktiskt köper mitt innehav för att jag ska kunna få mina pengar tillbaka? Vem garanterar det isof?

Tack.

Att börsen går ner betyder att börsen går ner. Värdet har blivit mindre.

Ja, bland de större företagen finns det nästan alltid aktier till salu. Det finns så mycket att köpa som det finns att till salu.

Då köper dem upp hela företaget.

Politisk risk.

Om du säljer något så måste du väl förstå att någon köper det? Annars är det ju per definition inte en försäljning.
Citera
2018-12-16, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Jag är nybörjare och skulle vilja lära mig mer om olika bolags historia, studera deras årsredovisningar etc. Finns det några bolag på marknaden som man absolut ska känna till ordentligt? Var börjar man? Gillar anrika bolag med mycket historia.

Tack!

Börja med att kolla genom OMXS30 bolagen. Dem är väl Sveriges anrikaste och det finns mycket att läsa.
Citera
2018-12-19, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax

Tack.
Tillgång och efterfrågan
Företget är värt precis så mkt någon är beredd att köpa det för idag, enkelt sagt
Därför man inte ska stirra sig blind på historik

Om någon lagt en säljorder på sina aktier kan du köpa dessa
Om någon lagt en köporder på en aktie kan du sälja dina

Ju närmare priset på köpordrar och säljordrar ligger desto högre orderomsättning

Detta kan du se om tittar på orderdjup och senaste avslut på en aktie, i realtid om du är inloggad
https://www.nordnet.se/mux/web/marknaden/marknadsinformation/mestomsatta/mestomsatta.html

Vet inte varför jag svara, svaren hittar du lätt om du googlar på svenska och engelska
Citera
2018-12-20, 12:23
Medlem
,,,
Citera
2018-12-20, 12:33
Bannlyst
Är aktier en bättre långsiktig investering än ETF ?? Jag tänker månadsspara nästa år i Nordnet men vet inte om jag skall välja det ena eller det andra. Tycker ETF låter bra men varför väljer merparten då aktier?
Citera
2018-12-20, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssmakarskitbra
Är aktier en bättre långsiktig investering än ETF ?? Jag tänker månadsspara nästa år i Nordnet men vet inte om jag skall välja det ena eller det andra. Tycker ETF låter bra men varför väljer merparten då aktier?

Den absoluta majoriteten håller sig till fonder eller ETFer. Det är nog ett jättebra månadssparande om den är bred och har bra spridning.
Citera
2018-12-20, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Den absoluta majoriteten håller sig till fonder eller ETFer. Det är nog ett jättebra månadssparande om den är bred och har bra spridning.

Tack skall du ha för svar. Jag tänker spara 3000 varje månad är det klokt att spara hälften i fonder och hälften i ETF eller är det lika bra att placera allt i ETF? Om fonder vilka då? Horisont 10 - 15 år.
Citera
2018-12-21, 12:05
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssmakarskitbra
Tack skall du ha för svar. Jag tänker spara 3000 varje månad är det klokt att spara hälften i fonder och hälften i ETF eller är det lika bra att placera allt i ETF? Om fonder vilka då? Horisont 10 - 15 år.

ETF är börshandlade fonder, fördelar:
1. Kan handlas och säljas snabbt (om köpare/säljare finns)
2. Vissa ETF:er har lägre avgifter än motsvarande fonder

Nackdelar:
1. Utöver fondavgift betalar du varje gång för köp (courtge)
2. Även om avgifterna för vissa är lägre gör courtge mm att en ETF endast är möjligt billigare på sikt. Om courtget är 50 kr och du köper fyra ETF:er per månad så .. (50x4)x12 = 2400 kr/år i courtageavgifter.
3. Du måste också betala spreads, något som i sin tur också blir en betydande summa på sikt

Om du vill ha fonder köp således vanliga fonder och köp ETF:er i de fall där det finns någon ETF som gör att du kommer åt något billigare än vad du skulle göra med en fond.
Citera
2018-12-21, 12:50
Bannlyst
@ sinewave

Tack så mycket för svar. Nordnet har inte köpskurtage på ETF.
Citera
2019-01-09, 12:41
Medlem
Strax AB genomförde den 8 januari 2019 en aktiesplit 2:1 varav en aktie är en så kallad inlösenaktie.

För varje (1) befintlig aktie i Strax får du därmed en (1) inlösenaktie med namnet STRAX IL. Dessa är marknadsnoterade under perioden 190109 – 190123 och kan således handlas under samma period direkt på marknaden. Om du väljer att inte sälja dem, kommer de vid periodens slut att automatiskt inlösas för 1,10 kr kontant per st. Observera att denna automatiska inlösen sker tidigast den 30 januari 2019.

Observera att detta endast är information. Du behöver inte vidta några åtgärder.

Vad ska man göra?
Vad betyder de?

Med vänlig hälsning,
Citera
2019-01-11, 18:18
Medlem
sT3AKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fucksnus
Strax AB genomförde den 8 januari 2019 en aktiesplit 2:1 varav en aktie är en så kallad inlösenaktie.

För varje (1) befintlig aktie i Strax får du därmed en (1) inlösenaktie med namnet STRAX IL. Dessa är marknadsnoterade under perioden 190109 – 190123 och kan således handlas under samma period direkt på marknaden. Om du väljer att inte sälja dem, kommer de vid periodens slut att automatiskt inlösas för 1,10 kr kontant per st. Observera att denna automatiska inlösen sker tidigast den 30 januari 2019.

Observera att detta endast är information. Du behöver inte vidta några åtgärder.

Vad ska man göra?
Vad betyder de?

Med vänlig hälsning,
För varje aktie du äger får du en till, så länge du inte säljer "STRAX IL" som automatiskt kommer att bli en aktie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in