2017-01-23, 17:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den troligaste orsaken till mordet.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad får dig att spekulera i det?

Den enklaste förklaringen är att de plockade upp Birna med syfte att utnyttja henne sexuellt, för att dölja brottet våldtäkt mördas hon, det är så det brukar se ut och är sannolikt förklaringen den här gången också.

Detta är nog det troligaste.

Blev utnyttjad sexuellt och för att dölja brottet blev hon mördad och därefter dumpad i havet.
Citera
2017-01-23, 17:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Innehållsrik länk.

Citat:
Ursprungligen postat av Jussom
"Everything we know about the disappearance and death of Birna Brjánsdóttir: Still many unanswered question

http://icelandmag.visir.is/article/everything-we-know-about-disappearance-and-death-birna-brjansdottir-still-many-unanswered

Tack för den innehållsrika länken.

Ja det finns fortfarande många obesvarade frågor. Hoppas att de flesta av dessa kommer att kunna bli besvarade.
Citera
2017-01-23, 17:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Citerar mig själv då det var försent att editera mitt inlägg. Tar tillbaks det, läste fel, översättning behövs inte. Polar Nanoq var alltså inte i Danmark då Emilie Meng försvann. Att de misstänkta männen i det här fallet då skulle ha med EM:s död att göra är för långsökt tycker jag.

Fartyget måste inte ha varit i Danmark, dock så kan enskilda besättningsmän ha varit det, de är ju danska medborgare vad jag har förstått, någon av dem bor kanske i Danmark. Ligger ute några veckor, och är hemma några veckor, inte omöjligt.

Det finns ju gemensama nämnare, båda kvinnorna har dumpats i vatten, båda råkade illa ut på morgonkvisten efter krogbesök, ungefär samma ålder, finns säkert mer.

Vi får vänta och se tills namnen blir kända, då kan man eventuellt koppla någon av de misstänkta till Danmark rent geografiskt, innan dess blir det mest meningslös spekulation tycker jag.

Men med tanke på att en av männen påstås ha varit misstänkt för våldtäkt eller liknande på Grönland så verkar övergrepp vara en vanesak.
Citera
2017-01-23, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för den innehållsrika länken.

Ja det finns fortfarande många obesvarade frågor. Hoppas att de flesta av dessa kommer att kunna bli besvarade.
Spekulationer:

"Police believes she most likely died in the red Kia Rio where her blood was discovered." - Det får mig att tro att det fanns en hel del blod i bilen om polisen antar att hon dog i bilen.

"No murder weapon has been found." - Sticksår på kroppen? Verkar inte som har blivit strypt till döds om man söker efter ett mordvapen (kniv?) samt blod i bilen.

"Birna's phone has not been found, the last signal from the phone was picked up by a telecommunications antenna in Hafnarfjörður town, near the harbour where the Polar Nanoq was harboured, at 5:50 AM on Saturday. The phone was turned off shortly thereafter." - Hennes telefon lär väl ligga på havets botten i hamnområdet.
Citera
2017-01-23, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Citerar mig själv då det var försent att editera mitt inlägg. Tar tillbaks det, läste fel, översättning behövs inte. Polar Nanoq var alltså inte i Danmark då Emilie Meng försvann. Att de misstänkta männen i det här fallet då skulle ha med EM:s död att göra är för långsökt tycker jag.

Du har kanskje rett.

Denne personen har nok ingen ting med denne saken å gjøre, bare viser til at det er en liten verden:

Works at polar seafood A/S, from Slagelse lives in Manitsoq

[/

Guttene har vel ledig i lange perioder, kanskje kan de siktede ha befunnet seg i Korsør 10. juli på ferie eller noe?
Senast redigerad av Bakvendt 2017-01-23 kl. 18:23.
Citera
2017-01-23, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suup
Spekulationer:

"Police believes she most likely died in the red Kia Rio where her blood was discovered." - Det får mig att tro att det fanns en hel del blod i bilen om polisen antar att hon dog i bilen.

"No murder weapon has been found." - Sticksår på kroppen? Verkar inte som har blivit strypt till döds om man söker efter ett mordvapen (kniv?) samt blod i bilen.

"Birna's phone has not been found, the last signal from the phone was picked up by a telecommunications antenna in Hafnarfjörður town, near the harbour where the Polar Nanoq was harboured, at 5:50 AM on Saturday. The phone was turned off shortly thereafter." - Hennes telefon lär väl ligga på havets botten i hamnområdet.

Tror telefonen avgjort skornas placering,i närheten där förövaren vet att telefonen slocknat placerar man skorna.

Sen om mördaren varit kall kanske han tagit med telefonen tillsammans med kroppen,men tror inte en gröngöling vet om en avstängd tele kan spåras eller ej,så jag tror telefonen ligger när skorna ,troligtvis i sjön.
Citera
2017-01-23, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsburyPerk
Fel och fel, jävla kukhuvud, finns mycket man kan säga som är "fel". Man kan säga att en kvinna inte ska gå ensam sent på natten. Man kan säga att hon inte skulle varit berusad. Man kan säga att hon borde tagit en taxi. Man kan säga massa saker. Egentligen gjorde hon nog inget fel.

Men men, detta är inget att snacka om egentligen. Människor lider hela tiden, överallt.

Ye ye, boys. Vi borde sluta upp med att snacka om detta nu, för människor lider hela tiden, överallt.
Visa inte medkänsla i just det här fallet utan att visa medkänsla för alla andra som blivit mördade, för då är ni kukhuvuden. Inte ok att priorietera just detta fall.
Varför spekulerar du ens om vad HON gjorde som var fel? Du verkar vara smått socialt efterbliven tbh.
Du kritiserar folk som visar medkänsla för offret samt spekulerar om vad offret gjorde som var ''fel'', utan någon som helst ytterligare information.

Visst kan allt det du nämnde ha en inverkan i det som inträffade, men det var knappast hennes fel, utan endast GMs fel. Det är som att säga att om du går ut till affären nu och blir skjuten på vägen dit, så är det ditt fel. Skulle inte ha gått ut. Men men ''människor lider hela tiden, överallt''.
Senast redigerad av Kruzifixxion 2017-01-23 kl. 20:17.
Citera
2017-01-23, 20:13
Medlem
Om dette er henne så ser det ut som hun klær på når hun ble funnet.

Citera
2017-01-23, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Fartyget måste inte ha varit i Danmark, dock så kan enskilda besättningsmän ha varit det, de är ju danska medborgare vad jag har förstått, någon av dem bor kanske i Danmark. Ligger ute några veckor, och är hemma några veckor, inte omöjligt.

Det finns ju gemensama nämnare, båda kvinnorna har dumpats i vatten, båda råkade illa ut på morgonkvisten efter krogbesök, ungefär samma ålder, finns säkert mer.

Vi får vänta och se tills namnen blir kända, då kan man eventuellt koppla någon av de misstänkta till Danmark rent geografiskt, innan dess blir det mest meningslös spekulation tycker jag.

Men med tanke på att en av männen påstås ha varit misstänkt för våldtäkt eller liknande på Grönland så verkar övergrepp vara en vanesak.

Ja, det är sant, det finns ju rätt så talande gemensamma nämnare även om fartyget inte kan kopplas samman. Det blir meningslös spekulation, lite så ja, trots det kan jag inte komma ifrån att det känns intressant.

Det fetstilta.
Övergrepp verkar vara en vanesak..nu tar du allt i lite? Det behöver väl inte vara liknande våldtäkt och vi vet ju inte om B blev våldtagen.
Senast redigerad av helsan 2017-01-23 kl. 20:43.
Citera
2017-01-23, 20:53
Medlem
Kattungemammans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack för din berättelse från Island och hur Birnas försvinnande har på verkat denna lilla önation.

Du har så rätt i att det är ett väldigt sorgligt slut men ändå mycket bra att hennes kropp hittades. På så sätt kan hennes familj och vänner få ett avslut. Utan återfunnen kropp eller återfunnen saknad person i livet så går det aldrig att få något slags avslut. Dessutom att kunna få svar på sina frågor.

Jag känner människor som aldrig har kunnat få ett avslut efter saknade nära och kära ännu efter drygt 50 år.
Birnas moster tackar på sin facebook för alla böner och tankar som ledde Birna "hem", hon har lagt upp det som en bön och avslutat med amen, men jag kan inte låta bli att se det lite symboliskt också, att hennes kropp flöt in till stranden så att hon hittades och nu är "hemma" igen. Att fallet får ett avslut.

Till den som frågade om hon inte hade några vänner att gå med hem, så berättar hennes bästa väninna att hon gick hem tidigare än Birna.

http://www.dv.is/frettir/2017/1/16/thad-hefur-eitthvad-komid-fyrir-hana-besta-vinkona-birnu-segir-hvarfid-ohugnanlegt/
Senast redigerad av Kattungemamman 2017-01-23 kl. 21:16. Anledning: Tangentbordet dog...
Citera
2017-01-23, 21:17
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Om dette er henne så ser det ut som hun klær på når hun ble funnet.

Verkar vara en italiensk genrebild.
Citera
2017-01-23, 21:18
Medlem
Hela denna historien är otroligt ledsam och sorgsen, stackars flicka. Jag hoppas att de skyldiga får vad de förtjänar i fängelset!!!
Senast redigerad av Anywhan 2017-01-23 kl. 21:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in