2017-01-17, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smidit
Belägg?
Jag finner vissa invandrare mer civiliserade än många svenskar.

Fattar inte hur du kan skriva " vissa invandare " och " många svenskar "

OK, vi kör på " vi och dom - snacket "

Absolut, det finns invandare, sedan har vi blattarna som bara är här för att förstöra. Är det så du menar ?
Citera
2017-01-17, 07:45
Medlem
Citat:
Tyvärr förekommer det.

Men det kommer ta generationer att bygga upp t.ex. Syrien. Varför inte låta dem som vill stanna få stanna? Skapa ett nytt liv och försöka glömma det som har hänt? Bidra till samhället. Berika kulturen. Vi har så mycket nytta av möta folk från olika kulturer. Man kan alltid lära sig något extra från någon som har haft ett mycket mer annorlunda levnadssätt än en själv.

Nja, det kommer inte att ta generationer att bygga upp Syrien, i första hand handlar det om att få fred i landet.
Även Sverige har legat i krig och det tog inte oss flera generationer att bygga upp Sverige, vårat sista krig var 1809-1814.

Alla vill stanna i landet, fattar du väl, barnbidrag och gratis pengar i form av socc bidrag är väl inte helt fel att få, dessutom pension på ålderns höst.

Glömma det som har hänt - har aldrig hört talas om någon invandare eller flykting som glömt sitt hemland.

Om du flyttar från din födelsestad till en annan stad, - glömmer du staden du föddes i och växte upp i ? Nej!

Man kan alltid lära sig något " extra från någon " - det går åt båda hållen. Vi har något att lära dem annars skulle dem inte vara här. Religionsfrihet och yttrandefrihet tillex.
Citera
2017-01-17, 07:51
Avslutad
"Integration". Detta i närmaste floskelord som dyker upp med jämna mellanrum.

Politiker kan inte tvinga fram integration. Det styrs av en mängd olika faktorer.

Men om man tror att man kan fösa in kulturellt avvikande människor i stora områden, och då och då fylla på med ytterligare människor, och dessutom ha noll krav på dem från samhällets sida, då är integration som slutmål orealistiskt att hoppas på.

Den politiken som Sverige för kommer ALDRIG att främja integrationen. Om integration är vad samhället vill ha...
Senast redigerad av GenesisP 2017-01-17 kl. 07:58.
Citera
2017-01-17, 07:58
Medlem
Citat:

Hur märks det att sjukvården inte fungerar? Åldringsvården är bättre nu än den har varit på många år.

Nu ballar du helt ut från din tråd.

Kommunal - facket och media, tidningar, TV skriker rakt ut att vården går på knäna, sjuksköterskor säger upp sig, USKA klagar över dåliga löner och för hög belastning av patienter och brukare.

Åldringsvården har aldrig varit sämre än nu - om du inte jämför med hur det var på 1800-talet.

Vet du hur det känns för dem äldre människorna när hemtjänsten kommer till dem kl 19.00 på kvällen för att " tagga in sig " och vara där exakt 15 minuter och under dem tiden ska dem lägga brukaren ( åldringen ) för att sedan " tagga ut sig " och detta kallar du " Åldringsvården är bättre nu än dem har varit på många år

Skulle du själv vilja gå och lägga dig kl 19.00 på kvällen ? Att någon kom med en kartong med mat till dig och kastade in den i micron och sedan la fram glas och gaffel och kniv och tog ut lådan och ställde fram dem och tittade på klockan ?

Skulle du vilja att någon kom hem till dig med en stressad blick och gav dig mediciner och pratade snabbt och lyssnade inte på vad du sa ? Pressa in medicinerna i din mun och gav dig ett glas vatten.

som sagt: "Åldringsvården är bättre nu än dem varit på många år."

PS... jag är +50 - jag har varit med ett BRA tag i vården och sett mina föräldrar hur dem hade det under 60 - 70 -talet, då var DU INTE FÖDD.
Citera
2017-01-17, 08:08
Medlem
Citat:
Jag vet att det finns en del som anser att dessa flyktingar som kommer från ett extremt elände har ett mindre värde än oss övriga. Liknande svar kommer jag inte att besvara tyvärr!

Vad är egentligen det ''farliga'' med flyktingkrisen? Jag bemöter dagligen flyktingar mestadels från Syrien som har ett väldigt positivt tankesätt trots att många av de har mist väldigt mycket. Självklart finns det rötägg bland alla människor av alla sorter. Min fråga är då: Tycker inte ni personligen att det är värt att rädda 10-20 liv i risk om att få någon enstaka person som verkligen missgynnar landet. (som jag tror kan rehabiliteras och slutligen bli en del av samhället)? Att se flyktingarna som människor som kommer för att våldta och förstöra är enligt mig extremt omänskligt och jag mår faktiskt dåligt över att läsa på FB bland annat att de skall få stryk, bli hemskickade etc. Sen är jag väldigt medveten om att Sverige är väldigt mycket mer generös än många länder i EU. Men jag ser det inte som en börda att göra allt jag kan för att rädda liv.

Dessutom så är jag ganska säker på att invandringen och flyktingkrisen kommer gynna Sverige i längden. Kommande generationer av dessa ''rötägg'' kommer möjligtvis vara bättre än deras föräldrar/förfäder. Bemöt gärna debatten med respekt och god ton så att vi kan vara lite civiliserade!
Du mår illa över att folk frågasätter invandring och integration, och undrar över vad det farliga är!

Det farliga är: Mord, skjutningar, bilbränder, våldtäkter, stenkastning, rån, svart ekonomi, utpressning, bilmålvakter, stök och bråk, inbrott, no-go zoner, hotfullhet, islamism, sharialagar.
Senast redigerad av Trotteri 2017-01-17 kl. 08:12.
Citera
2017-01-17, 08:12
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:
1. Återstår bara att se inte sant?

2. Vi har trotsallt gjort ganska stora satsningar nu på att främja integrationen. Fritidsledare etc. Så det återstår också bara att se. Som jag skrev innan så är det en lång process som inte sker över en natt

3. Definitivt inte majoriteten. Som sagt. Måste man väga upp vad som är viktigast.

4. Det är fortfarande långt ifrån majoriteten och det är som sagt en lång process.

Förlåt för väldigt väldigt lama svar, det känns som att jag besvarar samma frågor hela tiden.
Återstå att se?
Jag är född på 60-talet,jag har redan sett.
Det ser inte bra ut med den utveckling vi har haft under min tid.
Citera
2017-01-17, 08:14
Avslutad
Citat:
Jag vet att det finns en del som anser att dessa flyktingar som kommer från ett extremt elände har ett mindre värde än oss övriga. Liknande svar kommer jag inte att besvara tyvärr!

Vad är egentligen det ''farliga'' med flyktingkrisen? Jag bemöter dagligen flyktingar mestadels från Syrien som har ett väldigt positivt tankesätt trots att många av de har mist väldigt mycket. Självklart finns det rötägg bland alla människor av alla sorter. Min fråga är då: Tycker inte ni personligen att det är värt att rädda 10-20 liv i risk om att få någon enstaka person som verkligen missgynnar landet. (som jag tror kan rehabiliteras och slutligen bli en del av samhället)? Att se flyktingarna som människor som kommer för att våldta och förstöra är enligt mig extremt omänskligt och jag mår faktiskt dåligt över att läsa på FB bland annat att de skall få stryk, bli hemskickade etc. Sen är jag väldigt medveten om att Sverige är väldigt mycket mer generös än många länder i EU. Men jag ser det inte som en börda att göra allt jag kan för att rädda liv.

Dessutom så är jag ganska säker på att invandringen och flyktingkrisen kommer gynna Sverige i längden. Kommande generationer av dessa ''rötägg'' kommer möjligtvis vara bättre än deras föräldrar/förfäder. Bemöt gärna debatten med respekt och god ton så att vi kan vara lite civiliserade!

Jag vill svara med en motfråga.

100 tals miljoner är i lika stort behov av hjälp som de som kommer. Hur kan du rättfärdiga att vi väljer ut en promille som får komma till Sverige när resurserna skulle hjälpa 100-tals fler i världen genom bistånd?

Och NEJ vi kan inte "göra både och" Vi är 10 miljoner människor och kan inte hjälpa alla 100-tals miljoner på sådant sätt att de kan komma hit. Vi måste prioritera och regeringen tar idag av biståndsbudgeten för att finansiera migrationsverk, boenden etc.
Citera
2017-01-17, 08:19
Medlem
Citat:
Fast integrationen sker inte på en dag. Låt det gå ett par år så kommer naturen ha sin gång. Ställ högre krav på arbetsförmedlingen istället för att ge folket ett chans. Rätta mig om du tycker att det inte är en bättre lösning än att låta människor dö.

Nu är du ute och simmar igen.
Du blandar ihop arbetsförmedlingen ( AF ) med att rädda liv.

Under 70-80-talet hade skolorna höga krav på människor att dem skulle plugga och bli något.
Vi fick i skolan lära oss att vi skulle respektera läraren och inte vara uppkäftiga och äta den mat som ställdes fram. Punkt ! ¨Vi utbildades i skolan och gick gymnasiet och universitet.

Idag är ungar uppkäftiga och skolkar, massor av invandare har inte slutbetyg.
Det fanns inte på min tid!!
Alla hade slutbetyg i grundskolan.

Sedan när vi kom till AF - som egentligen är " slutstation " då ser vi vad vi skördat.

Att invandare i dag inte kan få jobb beror på att att det går 100 personer på ett jobb.
Massor av invandare har inte slutbetyg, inga referenser och ingen vilja att bli något eller plugga vidare.

Kasta in dem i skolorna - tvinga dem att gå på kom vux eller SFI, hårdare krav på slutbetyg.
Dem får gå i skolan tills dem fattat svenska. Skolkar dem - dra av bidragen. Socc är informerad.

Är dem här för att bo med oss ska dem också gå i skolan och utbilda sig och inte sitta hemma och glo på sina parabol kanaler från sitt hemland. Eller springa runt med niqaber och klänningar och tillbe sin Gud och skylla på att religionsfrihet.
Dem är här för att föra landet vidare - annars kan dem åka hem.
Citera
2017-01-17, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Direktlogik
Återstå att se?
Jag är född på 60-talet,jag har redan sett.
Det ser inte bra ut med den utveckling vi har haft under min tid.

Exakt, dit jag vill komma, förstår att många ifrågasätter TS ord.
" Det ser inte bra ut "
Citera
2017-01-17, 08:29
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Väldigt intressant aspekt du tar upp faktiskt. Däremot har många ingenstans att återvända. Poängen är väl att de som flyr från kriget i syren får permanenta uppehållstillstånd just på grund av att de aldrig kommer att kunna återvända till deras hem igen. Och det är där jag tycker att det är värt att rädda 10-20 flyktingar på bekostnaden av någon enstaka iphoneflykting.
Det där är skitsnack. Vill man så är det inga problem att bygga upp Syrien igen. Mycket av det står kvar dessutom.

"just på grund av att de aldrig kommer att kunna återvända till deras hem igen. Och det är där jag tycker"

Vad baserar du det på?
Citera
2017-01-17, 08:39
Medlem
Citat:
Ja. Absolut. Det är inte det säkraste stället att bo på och de har inte de bästa förutsättningarna. Men de är människor för fan.

Låt oss titta på Rinkeby och Fittja ( jag bor i sthlms län ) du vill rädda så många människor som möjligt. Samtidigt har vi områden som Rinkeby och Fittja, dit människor söker sig som du vill rädda, samtidigt har dem massor av problem och ingen lösning i sikte.

Hur vill du lösa problemet ?

Jag kan tycka att Fittja är ett för litet område att jämföra med när det finns större som skärholmen, Norsborg, och Hässelby gård. Men vi kör på Fittja.
Citera
2017-01-17, 08:39
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Och jag jobbade med ett par flyktinga runt 18 års åldern som började gråta av lycka enbart för att de hade fått interagera lite med svenskfödda barn. Enbart för att de inte skulle vara utstötta.

Har du provat att gå till en lekplats med ett svenskt, ljushyat barn nån gång? I 9 fall av 10 så är de arabiska föräldrarna på lekplatsen väldigt noga med att inte låta sitt barn komma nära och leka med ditt barn.

Det har blivit såpass förutsägbart att jag brukar tänka "Jahapp, då ska vi se..." när vi kommer till lekplatsen, och sedan inte kan låta bli att skratta lite för mig själv när de arabiska föräldrarna föser bort sin unge till andra sidan av lekplatsen.

Men det är trist att se, för barnen har inga fördomar och vill gärna leka med varandra, men deras föräldrar vägrar beblanda sig med befolkningen i det land de bosatt sig i.

Jag tolkar det lite som att de vill ha ett muslimskt/arabiskt samhälle, utan svenskar, i Sverige.
Senast redigerad av utforskaren 2017-01-17 kl. 08:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in