Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-16, 23:07
  #1
Medlem
Jag vet att det finns en del som anser att dessa flyktingar som kommer från ett extremt elände har ett mindre värde än oss övriga. Liknande svar kommer jag inte att besvara tyvärr!

Vad är egentligen det ''farliga'' med flyktingkrisen? Jag bemöter dagligen flyktingar mestadels från Syrien som har ett väldigt positivt tankesätt trots att många av de har mist väldigt mycket. Självklart finns det rötägg bland alla människor av alla sorter. Min fråga är då: Tycker inte ni personligen att det är värt att rädda 10-20 liv i risk om att få någon enstaka person som verkligen missgynnar landet. (som jag tror kan rehabiliteras och slutligen bli en del av samhället)? Att se flyktingarna som människor som kommer för att våldta och förstöra är enligt mig extremt omänskligt och jag mår faktiskt dåligt över att läsa på FB bland annat att de skall få stryk, bli hemskickade etc. Sen är jag väldigt medveten om att Sverige är väldigt mycket mer generös än många länder i EU. Men jag ser det inte som en börda att göra allt jag kan för att rädda liv.

Dessutom så är jag ganska säker på att invandringen och flyktingkrisen kommer gynna Sverige i längden. Kommande generationer av dessa ''rötägg'' kommer möjligtvis vara bättre än deras föräldrar/förfäder. Bemöt gärna debatten med respekt och god ton så att vi kan vara lite civiliserade!
Citera
2017-01-16, 23:11
  #2
Medlem
Är du en fullblodsidiot? De hatar vårt sätt att leva och det inkluderar behandlingen av kvinnor.
Citera
2017-01-16, 23:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Är du en fullblodsidiot? De hatar vårt sätt att leva och det inkluderar behandlingen av kvinnor.

Belägg?
Jag finner vissa invandrare mer civiliserade än många svenskar.
Citera
2017-01-16, 23:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Är du en fullblodsidiot? De hatar vårt sätt att leva och det inkluderar behandlingen av kvinnor.

Som sagt, ta gärna debatten lite mer moget ifall du vill få din åsikt tagen på allvar. För din egen skull.
Citera
2017-01-16, 23:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smidit
Som sagt, ta gärna debatten lite mer moget ifall du vill få din åsikt tagen på allvar. För din egen skull.
Så då är det din åsikt att muhammedaner stödjer kvinnor då?
Citera
2017-01-16, 23:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smidit
Belägg?
Jag finner vissa invandrare mer civiliserade än många svenskar.
Nå berätta för mig hur civiliserade muhammedaner jämfört med Svenskar
Citera
2017-01-16, 23:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smidit
Min fråga är då: Tycker inte ni personligen att det är värt att rädda 10-20 liv i risk om att få någon enstaka person som verkligen missgynnar landet. (som jag tror kan rehabiliteras och slutligen bli en del av samhället)?

Jag räddar gärna 10-20 personer.. men sen räcker det eller hur?
Citera
2017-01-16, 23:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Så då är det din åsikt att muhammedaner stödjer kvinnor då?

Det finns en vers i Koranen där det står roughly på svenska

''Moder, Moder, Moder, Därefter kommer fadern.'' Det är inte en åsikt det är rättare sagt min uppfattning om hur muslimer ser på kvinnor. Det förekommer problem skapat av religion som t.ex. att kvinnor blir stenade. Och det är definitivt något som behöver bearbetas. Men bara så att du är medveten om det så är det inte bara såkallade ''muhammedaner'' som kan ha ihjäl sina fruar på grund av extremt löjliga orsaker. I vissa delar av Afrika finns det kvinnor och män som blir mördade av kristna på grund av att de är häxor och magiker. D.v.s att de inte begått något brott alls.

Jag kan skicka en video i PM på källa, tror inte jag får posta det här i forumet med tanke på ganska groteska bilder.
Citera
2017-01-16, 23:32
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Jag räddar gärna 10-20 personer.. men sen räcker det eller hur?

Du menar alltså att du är för att rädda liv men bara 10-20 stycken? Lite synd faktiskt.
Citera
2017-01-16, 23:34
  #10
Medlem
Noose..s avatar
Jag tror dom flesta skulle vara mer öppna för idén om att ta hitta mängder med flyktingar om det inte delades ut permanenta uppehållstillstånd till allt och alla. Detta skulle även minska tillströmningen av iphoneflyktingar.
Citera
2017-01-16, 23:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smidit
Du menar alltså att du är för att rädda liv men bara 10-20 stycken? Lite synd faktiskt.

Ja, men hur många vill du rädda då?
Citera
2017-01-16, 23:36
  #12
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smidit
jag mår faktiskt dåligt över att läsa på FB bland annat att de skall få stryk, bli hemskickade etc.

Att ge flyktingar stryk hoppas jag ingen vill.
Att däremot låta flyktingarna åka hem när kriget är slut är väl inget konstigt??

Det är snarare självklart. Då har vi fullgjort vårt uppdrag att rädda människor i nöd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback