2017-01-17, 01:05
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smidit
Det var inte länge sedan Turkiet hotade med att stänga sina gränsar. Egypten är i kaos. Och det var bara ett par år sedan Lybien avsatte sin egna diktator? Det verkar inte vara riktigt bra länder att vända sig till. Och jo, majoriteten kommer från syrien. Citera mig inte på detta men jag har för mig att siffran ligger på 14%. Varför inte ge folket en chans att starta ett bra liv här för att berika kulturen? På rapport häromdagen nämnde de att 28% av de utlandfödda är arbetslösa. Det är en väldigt stor siffra men en väldigt bra siffra med tanke på omständigheterna. Jag tror inte riktigt att man är särskilt sugen på att börja jobba på direkten när man fått sitt hem förstört och blivit av med majoriteten av ens rikedomar bara för att ta sig till säkerhet och sedan börja jobba på en plats där man inte ens kan språket. Ge de några år så ställer de sig på fötterna igen. En superinsats för Sverige med tanke på vad de kommer gynna Sverige i framtiden istället för att missgynna.

Ja vi ger dem några år att komma på fötter. Bra idé! I Sverige har vi på 25 år gått från ett antal utanförskapsområden som kan räknas på ena handens fingrar till 186 utanförskapsområden där en dryg halvmiljon människor bor.

Men du tror alltså att om en människa först tar 2% risk att drunkna på havet för att få 50% chans till ett uppehållstillstånd i Sverige och ett liv i något av våra utanförskapsområden. Då gör vi mänskligheten en tjänst? Att Egypten är i kaos är ett dåligt argument för att förstöra Sverige.
Citera
2017-01-17, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaulW
Har egentligen ingen egentlig åsikt om ämnet men har ändå en fråga som jag hoppas att jag får ett ärligt svar på. Skulle du kunna tänka dig bo i Rinkeby eller Fittja? Skulle du kunna tänka dig att dina barn skulle kunna växa upp i t.ex Rinkeby?

Ja. Absolut. Det är inte det säkraste stället att bo på och de har inte de bästa förutsättningarna. Men de är människor för fan.
Citera
2017-01-17, 01:08
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Okej men då kan du betala för din sjukvård själv så kommer du se att du inte kommer ha ett öre på dig resten av livet ifall du är med om en olycka. Och jag antar att sjukvården tillhör att ta hand om sin befolkning? Snälla rätta mig om jag har fel. Jag ber dig.
Pengar förenklar naturligtvis men lika som du tar han om din familj oavsett din inkomst så kan ett land ta hand om sin befolkning oavsett förmögenhet. Knappast avgörande i denna tråd men värt att påpekas.
Citera
2017-01-17, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Ja vi ger dem några år att komma på fötter. Bra idé! I Sverige har vi på 25 år gått från ett antal utanförskapsområden som kan räknas på ena handens fingrar till 186 utanförskapsområden där en dryg halvmiljon människor bor.

Men du tror alltså att om en människa först tar 2% risk att drunkna på havet för att få 50% chans till ett uppehållstillstånd i Sverige och ett liv i något av våra utanförskapsområden. Då gör vi mänskligheten en tjänst? Att Egypten är i kaos är ett dåligt argument för att förstöra Sverige.

http://goteborg.se/wps/wcm/connect/857b3540-1561-419b-b46a-bf4ae3ee1f87/OPA_Fattigarikasegregeradstad.pdf?MOD=AJPERES

Läs. Kunskapen är din vän.
Citera
2017-01-17, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Pengar förenklar naturligtvis men lika som du tar han om din familj oavsett din inkomst så kan ett land ta hand om sin befolkning oavsett förmögenhet. Knappast avgörande i denna tråd men värt att påpekas.

Det känns som att vi hamnar på OT ganska mycket nu. Sätt fokus på ämnet är du snäll . Men för att besvara din fråga så behöver man en viss förmögenhet för att beskydda sin befolkning. Det är ingen som frivilligt jobbar som polis. Man måste ha betalt. Och man måste dessutom ha folk som utbildar polisen.
Citera
2017-01-17, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto

Den rapporten förklarar bland annat varför utanförskap förekommer.
Citera
Medlem
Karjalainens avatar
Citat:
Jag vet att det finns en del som anser att dessa flyktingar som kommer från ett extremt elände har ett mindre värde än oss övriga. Liknande svar kommer jag inte att besvara tyvärr!

Vad är egentligen det ''farliga'' med flyktingkrisen? Jag bemöter dagligen flyktingar mestadels från Syrien som har ett väldigt positivt tankesätt trots att många av de har mist väldigt mycket. Självklart finns det rötägg bland alla människor av alla sorter. Min fråga är då: Tycker inte ni personligen att det är värt att rädda 10-20 liv i risk om att få någon enstaka person som verkligen missgynnar landet. (som jag tror kan rehabiliteras och slutligen bli en del av samhället)? Att se flyktingarna som människor som kommer för att våldta och förstöra är enligt mig extremt omänskligt och jag mår faktiskt dåligt över att läsa på FB bland annat att de skall få stryk, bli hemskickade etc. Sen är jag väldigt medveten om att Sverige är väldigt mycket mer generös än många länder i EU. Men jag ser det inte som en börda att göra allt jag kan för att rädda liv.

Dessutom så är jag ganska säker på att invandringen och flyktingkrisen kommer gynna Sverige i längden. Kommande generationer av dessa ''rötägg'' kommer möjligtvis vara bättre än deras föräldrar/förfäder. Bemöt gärna debatten med respekt och god ton så att vi kan vara lite civiliserade!

De vita befolkningarna är utsatta för folkmord världen över. De vita folken är alltså utrotningshotade. Jag är emot folkmord, därför är jag emot folkomflyttningar, massinvandring och rasblandning.

Ett I-land kan inte bestå av en U-landsbefolkning. Massimporterar vi människor från tredje världen, så kommer vi helt enkelt att bli ett underutvecklat land, med massvåldtäkter, hög mordfrekvens och ännu fler personrån. Talande exempel är de "diversifierade" och rasblandade länderna i Sydamerika. Om ett rasblandat land dessutom får in Islam som en komponent, så blir det givetvis ännu värre.

Att rötäggens barn skulle bli bättre än sina föräldrar, har jag mycket svårt att se. Äpplet faller, som bekant, inte långt från trädet. Intelligens är exempelvis en ärftlig egenskap. De genomsnittliga intelligenskvoterna för olika folk och raser skiljer sig markant åt. Jag rekommenderar boken IQ and the Wealth of Nations författad av professorerna Tatu Vanhanen och Richard Lynn.

Har vi öppna gränser, så får vi slutna samhällen med höga murar, det vill säga grindsamhällen (gated communities).

För ras och civilisation!
Citera
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
http://goteborg.se/wps/wcm/connect/857b3540-1561-419b-b46a-bf4ae3ee1f87/OPA_Fattigarikasegregeradstad.pdf?MOD=AJPERES

Läs. Kunskapen är din vän.

Det är 2017 och inte 2006. Vilken kunskap i frågan menar du att jag saknar?
Citera
2017-01-17, 01:13
Medlem
Citat:
Ja. Absolut. Det är inte det säkraste stället att bo på och de har inte de bästa förutsättningarna. Men de är människor för fan.
Så du utsätter dina barn för s.k säkerhetsrisker eftersom det inte är ett säkert område pga "det är människor förfan?"
Citera
2017-01-17, 01:15
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Fast de flesta muslimer flyr bland annat på grund av dessa terrordåd? Blir inte ditt svar ganska ogiltigt då? Ja jag tycker att den ser väldigt ljus ut ifall man faktiskt sätter sig ner och tänker rationellt.
Vad är det som ser ljust ut om man sätter sig ner och tänker rationellt? Förklara är du gullig, för jag förstår verkligen inte hur det kan se ljust ut när misär och terror breder ut sig över Sverige och Europa p.g.a. inflödet av araber och afrikaner.
Citera
2017-01-17, 01:15
Medlem
Karjalainens avatar
Citat:
Jag vet att det finns en del som anser att dessa flyktingar som kommer från ett extremt elände har ett mindre värde än oss övriga. Liknande svar kommer jag inte att besvara tyvärr!

Vad är egentligen det ''farliga'' med flyktingkrisen? Jag bemöter dagligen flyktingar mestadels från Syrien som har ett väldigt positivt tankesätt trots att många av de har mist väldigt mycket. Självklart finns det rötägg bland alla människor av alla sorter. Min fråga är då: Tycker inte ni personligen att det är värt att rädda 10-20 liv i risk om att få någon enstaka person som verkligen missgynnar landet. (som jag tror kan rehabiliteras och slutligen bli en del av samhället)? Att se flyktingarna som människor som kommer för att våldta och förstöra är enligt mig extremt omänskligt och jag mår faktiskt dåligt över att läsa på FB bland annat att de skall få stryk, bli hemskickade etc. Sen är jag väldigt medveten om att Sverige är väldigt mycket mer generös än många länder i EU. Men jag ser det inte som en börda att göra allt jag kan för att rädda liv.

Dessutom så är jag ganska säker på att invandringen och flyktingkrisen kommer gynna Sverige i längden. Kommande generationer av dessa ''rötägg'' kommer möjligtvis vara bättre än deras föräldrar/förfäder. Bemöt gärna debatten med respekt och god ton så att vi kan vara lite civiliserade!

De vita befolkningarna är utsatta för folkmord världen över. De vita folken är alltså utrotningshotade. Jag är emot folkmord, därför är jag emot folkomflyttningar, massinvandring och rasblandning.

Ett I-land kan inte bestå av en U-landsbefolkning. Massimporterar vi människor från tredje världen, så kommer vi helt enkelt att bli ett underutvecklat land, med massvåldtäkter, hög mordfrekvens och ännu fler personrån. Talande exempel är de "diversifierade" och rasblandade länderna i Sydamerika. Om ett rasblandat land dessutom får in Islam som en komponent, så blir det givetvis ännu värre.

Att rötäggens barn skulle bli bättre än sina föräldrar, har jag mycket svårt att se. Äpplet faller, som bekant, inte långt från trädet. Intelligens är exempelvis en ärftlig egenskap. De genomsnittliga intelligenskvoterna för olika folk och raser skiljer sig markant åt. Jag rekommenderar boken IQ and the Wealth of Nations författad av professorerna Tatu Vanhanen och Richard Lynn.

Har vi öppna gränser, så får vi slutna samhällen med höga murar, det vill säga grindsamhällen (gated communities). Segregation är naturligt, tvångsintegration är det inte.

För ras och civilisation!
Citera
2017-01-17, 01:16
Moderator
OYs avatar
Citat:

Det är humanare om vi räddar flera miljoner för en billigare peng än att rädda hundratusen för mycket större summor. Hjälp människor på plats och i närområdet.

Argumentet att Sverige kan och har råd att ta hit folk stämmer inte. Den klyschan framförs av Titanic-nationalister, du är en sådan tycker jag.

Titanic-nationalist, citat;

Låt oss kalla det Titanic-nationalism. En föreställning om nationen som osänkbar, too great to fail. Trots att båten lutar 15 grader; trots att människor kommer uppspringandes från tredje klass och ropar att det läcker in iskallt vatten; trots allt sitter vi lugnt kvar vid borden, äter vår dessert och diskuterar en fjärde pappamånad. Ingen vill höra på gnäll, och lika lite på alarmerande analyser. Framför allt inte när orkestern spelar.

Men ingen båt och inget land är osänkbart. Även om också de allmänna historiekunskaperna har försämrats krävs inte mer än ett par sökningar via Google för att finna gott om exempel på välfungerande samhällen som krackelerat. Ofta till följd av folkvandring eller politiskt vanstyre, inte sällan i kombination.

http://www.svd.se/fredrik-karrholm-det-osankbara-landet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in