Citat:
Det var inte länge sedan Turkiet hotade med att stänga sina gränsar. Egypten är i kaos. Och det var bara ett par år sedan Lybien avsatte sin egna diktator? Det verkar inte vara riktigt bra länder att vända sig till. Och jo, majoriteten kommer från syrien. Citera mig inte på detta men jag har för mig att siffran ligger på 14%. Varför inte ge folket en chans att starta ett bra liv här för att berika kulturen? På rapport häromdagen nämnde de att 28% av de utlandfödda är arbetslösa. Det är en väldigt stor siffra men en väldigt bra siffra med tanke på omständigheterna. Jag tror inte riktigt att man är särskilt sugen på att börja jobba på direkten när man fått sitt hem förstört och blivit av med majoriteten av ens rikedomar bara för att ta sig till säkerhet och sedan börja jobba på en plats där man inte ens kan språket. Ge de några år så ställer de sig på fötterna igen. En superinsats för Sverige med tanke på vad de kommer gynna Sverige i framtiden istället för att missgynna.
Ja vi ger dem några år att komma på fötter. Bra idé! I Sverige har vi på 25 år gått från ett antal utanförskapsområden som kan räknas på ena handens fingrar till 186 utanförskapsområden där en dryg halvmiljon människor bor.
Men du tror alltså att om en människa först tar 2% risk att drunkna på havet för att få 50% chans till ett uppehållstillstånd i Sverige och ett liv i något av våra utanförskapsområden. Då gör vi mänskligheten en tjänst? Att Egypten är i kaos är ett dåligt argument för att förstöra Sverige.
. Men för att besvara din fråga så behöver man en viss förmögenhet för att beskydda sin befolkning. Det är ingen som frivilligt jobbar som polis. Man måste ha betalt. Och man måste dessutom ha folk som utbildar polisen.