2017-08-04, 16:08
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Här handlar det snarare om att USA inte styrs enväldigt av Trump utan att kongressen har ett och annat att säga till om. Formellt hade Trump kunnat vägra skriva under lagen, men givet majoriteten i kongressen hade den ändå antagits efter en ny runda.

Men ändå. Trump skrev under och godkände sanktionerna.
2017-08-04, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Japan höjer tullarna för fruset kött från USA från och med idag från 38,5% till 50%, bäddar för mer import från Australien som blott betalar 27,5%. Denna höjning ses som ett resultat av att Trump hoppade av TPP.

Alltså, America First in practice!

Fake news. Japan har kvoter för hur mycket fryst kött som får importeras. Då dessa har överskridits så inför man tillfälligt till och med april 2018 högre tariff för de länder som inte har frihandelsavtal för att hålla sig inom kvoten. Det kommer inte innebära större import ifrån andra länder. Japan har tagit till liknande tillfälliga åtgärder tidigare så det är ingen nyhet.
2017-08-04, 17:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Men ändå. Trump skrev under och godkände sanktionerna.
Och vad hade han för realistiskt val?
2017-08-04, 17:10
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Fake news. Japan har kvoter för hur mycket fryst kött som får importeras. Då dessa har överskridits så inför man tillfälligt till och med april 2018 högre tariff för de länder som inte har frihandelsavtal för att hålla sig inom kvoten. Det kommer inte innebära större import ifrån andra länder. Japan har tagit till liknande tillfälliga åtgärder tidigare så det är ingen nyhet.

När då?

Jo, Japan triggar denna höjning, som det inte har använt gentemot USA på mer än 10 år, samtidigt som Australiens tullar till Japan lämnas oförändrad och du påstår att detta inte kommer att påverka exporten från Australien. Vilken värld lever du i? Inte den värld som handlar om konsumentbeteende, det är ju uppenbart, men i Australien är man glad:

"Japan's so-called safeguard trigger had not been used in more than a decade against the US and it could have massive implications for Australia. Analyst Simon Quilty said it would make Australian beef far more attractive to the Japanese consumer. "Just to try to put it in perspective, what it would mean if a frozen rib eye was to go into that market, it relates back to a price for the Japanese of about a $2.50 difference as a direct result of the difference in tariff," he said."
http://www.abc.net.au/news/rural/2017-07-28/japanese-tariff-on-us-beef-good-news-australian-industry/8753382
2017-08-04, 17:21
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Och vad hade han för realistiskt val?

Jag vet inte. Göra det Trump brukar göra - som han själv vill.

Ryssland blev arg iallafall.
2017-08-04, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
När då?

Jo, Japan triggar denna höjning, som det inte har använt gentemot USA på mer än 10 år, samtidigt som Australiens tullar till Japan lämnas oförändrad och du påstår att detta inte kommer att påverka exporten från Australien. Vilken värld lever du i? Inte den värld som handlar om konsumentbeteende, det är ju uppenbart, men i Australien är man glad:

"Japan's so-called safeguard trigger had not been used in more than a decade against the US and it could have massive implications for Australia. Analyst Simon Quilty said it would make Australian beef far more attractive to the Japanese consumer. "Just to try to put it in perspective, what it would mean if a frozen rib eye was to go into that market, it relates back to a price for the Japanese of about a $2.50 difference as a direct result of the difference in tariff," he said."
http://www.abc.net.au/news/rural/2017-07-28/japanese-tariff-on-us-beef-good-news-australian-industry/8753382

Fake news. Importkvoten är överskriden.
2017-08-04, 17:25
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:

Trumps enda möjlighet är att sitta still i båten och vänta ut och hoppas att rysslandsutredningen löper väl. Han vinner inget på att lägga veto mot sanktionerna.
Usa är nu rätt nära att inte ha någon fungerande president och fortsätter detta kan ha bli av med jobbet helt enkelt för att han inte fungerar i rollen längre.
2017-08-04, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Usa är nu rätt nära att inte ha någon fungerande president och fortsätter detta kan ha bli av med jobbet helt enkelt för att han inte fungerar i rollen längre.

Väldigt stark överdrift. Du läser för mycket MS media. Då får man lätt en sådan bild av USA och Trump. Ta DN t.ex. som är snudd på osunt hatiska mot Trump. Och de har en som skriver som borde söka hjälp för sina fobier.
2017-08-04, 17:31
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Trumps enda möjlighet är att sitta still i båten och vänta ut och hoppas att rysslandsutredningen löper väl. Han vinner inget på att lägga veto mot sanktionerna.

Jag förstår. Men sitter Trump lungt i båten? Jag uppfattar som att Trump fortsätter ändå kämpa för folkets skull.
2017-08-04, 17:31
Avstängd
Citat:
Och vad skulle det inneburit? Vägrat skriva under och blivit än mer lam duck när kongressen röstade igenom lagen ändå?
Citat:
Mer som det tycks över att Trump är så maktlös.
2017-08-04, 17:36
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Och vad skulle det inneburit? Vägrat skriva under och blivit än mer lam duck när kongressen röstade igenom lagen ändå?
Jag är glad att han följde reglerna, men jag tyckte att han borde lägga kritik emot kongressen och deras beslut.

Citat:
Mer som det tycks över att Trump är så maktlös.

Trump har alltid varit maktlös. Det är senaten som styr USA och GOP röstar tillsammans med Demokraterna för att fortsätta gynna en liten elit.

Som vanligt. Jag tror inte Trump kommer lyckas med mycket, förutom att bygga muren.
2017-08-04, 17:44
Medlem
HelloChrists avatar
Citat:
Jag är glad att han följde reglerna, men jag tyckte att han borde lägga kritik emot kongressen och deras beslut.

Trump har alltid varit maktlös. Det är senaten som styr USA och GOP röstar tillsammans med Demokraterna för att fortsätta gynna en liten elit.

Som vanligt. Jag tror inte Trump kommer lyckas med mycket, förutom att bygga muren.
Men herregud Tom!
Han har ju redan lyckats med hur mycket som helst!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in