Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Hade nog i grunden ett militärt syfte. Men detta är alltså det absolut dödligaste som finns under taktiska kärnvapen så oavsett nu militärt syfte så är det en politiskt signal utan dess like. USA använde något liknade senast för 25 år sedan och har trots 14 år i krig med då värre strider än man är i nu aldrig använt just den här bomben. Är en signal till Ryssland, Kina men kanske framförallt Assad och Nordkorea att det nu sitter en i Vita huset som inte tvekar. För nu bägge dessa är det då i deras självbevarelsedrift att nu inte ens försöka utmana. Det är den lyckliga lösningen men kan även bli en upptrappning.
En förmildrande omständighet är att det är Afghanistan, det är ju inte så något kan bli sämre där och har man inte provat denna metod för att se om den ger resultat så okej (inte för jag tror det, men men). Jag tror länderna du nämner har fattat redan tidigare att USA inte tvekar och jag är inte alls säker på att respekten eller ens rädslan för USA globalt ökar iom detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Nordkorea ska tänka så. Ryssland ska tänka så. Assad ska tänka så. "Lyder vi inte kommer han verkligen att...", tänker Trump att de här ska tänka. Han vill verka galen och instabil, och han gör ett rätt bra jobb just nu. Ryssland borde göra något snyggt på ryskt sätt för att kontra den här cowboytaktiken - för jag tror fortfarande inte Trump vill dra igång WW3 - han vill bara att alla ska tro att han kan tänka sig det.
Inte för att jag tycker att de borde, men förstår resonemanget. Nu har Trump dragit upp kukmätningen på den globala arenan (alltså inte bara Syrien) och då har ryssarna betydligt fler möjligheter att svara med något symboliskt...om de vill.
Men jag tror de avvaktar och ser hur NK-dramat utvecklar sig, ett storkrig där skulle ta uppmärksamheten bort från Syrien på ett sätt som skulle gynna Ryssland (och förmodligen även Trump) i mycket hög grad - man har dessutom relativt bra kontakter med både nord och syd och betydligt större militära resurser där (Vladivostok) än i Syrien. Man skulle alltså kunna ta på sig en fredsbevarande "snäll" roll före/under/efter ett regimskifte utan någon komplicerad logistik som i fallet Syrien.
Om detta var en signal från Trump/USA så var den nog främst riktat mot de som kan tänkas bombas förr eller senare - Nordkorea, Syrien, kanske Iran. Inte mot Ryssland eller Kina.