Citat:
Ursprungligen postat av
Trolltestet
Vad är det för "ökad krigshets i europa" du avser här?
Sorry för sent svar!
Det finns en attityd i alla etablerade partier förutom SD att fortsätta pressa Putin ytterligare in i ett hörn (genom bl.a. Nato). Jag anser att vi istället skulle försöka utveckla handeln med Ryssland. Det sista vi behöver är ett fullskaligt krig i europa. Detta oavsett vem som har rätt eller fel gällande Ukraina.
Nu kommer du naturligtvis hänvisa till den "olagliga annekteringen av Krim", vilket är precis vad resten av världen gör. Jag menar dock att den annekteringen var helt förutsägbar av den, eller dom som gjorde statskuppen i Ukraina möjlig. Att annekteringen är olaglig, medans statskuppen ses som "laglig" är vad som stör mig, även om jag vet att det rent tekniskt är så.
Jag vet inte speciellt mycket om Putin, men jag tror att han är väldigt slug och intelligent, och om han valde det väldigt kontroversiella draget att annektera hela Krim-halvön, så är jag säker på att han inte hade något annat val, och att *inte* göra så hade inneburit att han skulle förlora kontrollen över den (naturligtvis helt otänkbart ur ett rent strategiskt perspektiv).
Edit: Insåg precis att jag derailar min egen tråd. Låt diskussionen om krigshets ta slut här så håller vi oss till miljöfrågorna.