Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-17, 05:13
  #37
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Du vet väl att Venus ligger mycket närmare solen va? Hoppas jag i alla fall.

Vad jag vet så är det ingen som hävdar att det blir varmare.

På 70-talet påstod miljömupparna att klimatet blev kallare att en ny istid var på väg pga att vi körde bilar och använde oss av fossila bränsle.

På 80-talet ändrade miljömupparna sig och sa istället att det handlade om en "global uppvärmning helt plötsligt.

Till sist så bestämde de sig sent på 90-talet att problemet inte var kyla eller värme, utan "klimatförändringar" överlag. Trots att detta varit naturligt genom tiderna.

Det är skitsnack och ett desperat försök av FN och politiker/byråkratklassen att få sig en inkomst från skattebetalarna.
Då föreslår jag att du börjar räkna lite på vilken temperatur Venus skulle ha utan atmosfär.
(Merkurius ligger förövrigt närmare solen än Venus men har lägre temperatur)
__________________
Senast redigerad av Trumpetflugan 2017-01-17 kl. 05:24.
Citera
2017-01-18, 01:31
  #38
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Personligen tycker jag att privata markägare skulle kunna hantera sådant bättre.

Det kan jag också tycka, men det kommer aldrig fungera..
Citera
2017-01-18, 09:39
  #39
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Personligen tycker jag att privata markägare skulle kunna hantera sådant bättre.


Hur skall staten bära sig åt för att motivera privatpersoner att investera en massa pengar i mark som är förbjuden att exploatera?
Citera
2017-01-18, 10:17
  #40
Medlem
Fram till att SD ville skära i SMHI kunde jag tänka mig att rösta på dem, men om de nu inte ska lita på vetenskapen så måste jag nog tänka en extra gång om jag ska rösta på dem.
Citera
2017-01-18, 10:44
  #41
Medlem
Mr.Swedens avatar
Var mycket tveksam till att SD skulle spela den bollen. I själva verket var det journalister som läst SDs budget och lyft frågan. Men det är för tidigt. Folk har nätt och jämnt lyckats ta till sig sanningen om invandringen, att ta klimatfrågan nu kan bli för mycket att hantera.

Co2 frågan drivs som ett politiskt projekt av FN organet IPCC som fått i uppdrag att beskriva HUR, inte OM, mänsklig aktivitet påverkar klimatet och vilka följderna kan bli. Johan Rockström - som är agronom, inte klimatforskare, reser land och rike runt och predikar, med samma höga tonfall som SMHIs Väder-Per.

I själva verket har det inte blivit en grad varmare under de senaste 20 åren. Vad vi har haft på slutet är en kombination av solfläcksmaximum och El Ninjo på en och samma gång, bägge värmedrivande. Detta är nu över och temperaturerna dyker.

Till och med i den svenska ankdammen finns forskare och duktigt folk som kämpar emot strömmen, men ganska förgäves så här långt. En titt på länken nedan kan ge en bild av sitautionen.

http://www.klimatupplysningen.se
Citera
2017-01-18, 14:45
  #42
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison-Bengtsson
Ja precis, det blir varmare pågrund av den globala molnbristen...

En annan rätt så avgörande del för vårt klimat är vår atmosfär. Du vet, den man får lära sig om i skolan.. Den som omger hela vår planet. Ändrar man dess sammansättning ändras dess egenskaper. Som exempel kan nämnas Venus, vår närmsta granne, med en atmosfär bestående av stor del Co2, yttempen där är behagliga 500c°

jo satan vad man måste kört bil på venus??.
Huvudproblemet för Venus är inte att den är närmare solen,utan att den saknar måne som kan stabilsera planeten så den får poler och årstider. Finns ideer hur man kan terraformera Venus..
Citera
2017-01-22, 12:21
  #43
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Här blev det inte många rätt. Svante Arrhenius studerade koldioxidens egenskaper som växthusgas redan 1896.

Tack! Hade jag ingen aning om. Då ligger sannolikt hans teorier och forskning som grund för senare forskares. Vet du om det fanns någon innan honom? Ska grotta vidare i det vid tillfälle. Alltid intressant att se vilka kopplingar som finns.

För övrigt ändrar det dock ingenting i sak då resultaten uteblivit; dvs, det måste finnas fler faktorer varav co2 är en.
I övrigt vill jag bara klargöra att jag inte tror någon ifrågasätter att det finns perioder av uppvärmning och nedkylning utan endast teorin att människan påverkar detta i någon större utsträckning. Det som saknas är någon form av bevis som styrker detta. Att tycka och tro är inte tillräckligt; speciellt inte när vi satsar välfärd och människoliv i utbyte.
Citera
2017-01-22, 13:36
  #44
Medlem
crawlys avatar
Det som alla också verkar ha glömt är den väldigt enkla sanningen att om vi minskar co2 i atmosfären minskar vi automatiskt all fotosyntes samtidigt; dvs, mindre skördar och mindre växtlighet.
I större växthus måste man ventilera eller använda andra metoder (co2 generatorer av olika slag) för att *tillsätta* co2 då den annars lätt sjunker under de riktvärden man behöver.

Men om målet är att minska skördarna på jorden och samtidigt tjäna pengar på det...

Jag antar att vi presenteras med en lösning sen när svälten slår till.
Citera
2017-01-23, 11:57
  #45
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Tack! Hade jag ingen aning om. Då ligger sannolikt hans teorier och forskning som grund för senare forskares. Vet du om det fanns någon innan honom? Ska grotta vidare i det vid tillfälle. Alltid intressant att se vilka kopplingar som finns.

För övrigt ändrar det dock ingenting i sak då resultaten uteblivit; dvs, det måste finnas fler faktorer varav co2 är en.
I övrigt vill jag bara klargöra att jag inte tror någon ifrågasätter att det finns perioder av uppvärmning och nedkylning utan endast teorin att människan påverkar detta i någon större utsträckning. Det som saknas är någon form av bevis som styrker detta. Att tycka och tro är inte tillräckligt; speciellt inte när vi satsar välfärd och människoliv i utbyte.
Arrhenius arbete byggde, som all annan vetenskap på tidigare arbeten. Just Arrhenius arbete byggde en del på Fouriers tidigare verk.

Givetvis är inte co2 den enda faktorn som påverkar vilket klimat vi har på en given planet. Däremot är det en faktor som kan påverka klimatet och driva en uppvärmning om koncentrationen ökar, eftersom den har de egenskaper den har i fråga om absorptionsband. Dessa gör den till en växthusgas.
Citera
2017-01-31, 11:43
  #46
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Arrhenius arbete byggde, som all annan vetenskap på tidigare arbeten. Just Arrhenius arbete byggde en del på Fouriers tidigare verk.

Givetvis är inte co2 den enda faktorn som påverkar vilket klimat vi har på en given planet. Däremot är det en faktor som kan påverka klimatet och driva en uppvärmning om koncentrationen ökar, eftersom den har de egenskaper den har i fråga om absorptionsband. Dessa gör den till en växthusgas.
Co2-halten kan inte öka till vilka nivåer som helst. Atmosfären når enl fysikaliska lagar en mättnad och den nivån är inte långt borta. Detta är århundrates scam.
När IPCCs modeller (eller "scenarior" som nu nu försiktigt kallar dem) inte lyckades skrämma folk tillräckligt uppfann man hockeyklubban - den brant uppåtgående trend som skulle visa hur värmen ökat drastiskt från början av 1900-talet. Nu är den redan överspelad, inte minst av naturen själv som envisas med att inte följa kurvan.
Nästa steg blev att förbättra datorkörningarna. Hur? Jo genom att "korrigera" ner värden i äldre mätningar, med resultat att senare datum ser ut att ha ökat i temp. Vad gör man inte för en hockeyklubba. Hur gick det här då? Illa. Avslöjat, utdömt.
När inte heller det fick världens ledare att helt offra sitt folk på klimataltaret behövde man hitta på någon enkel och säljbar förklaring till att naturen fortfarande trilskas och vägrar lyda modellerna.
Och häpp - värmeökningen finns där - det är bara att den finns djupt i havet. Vi kan inte se den.
Citera
2017-01-31, 12:53
  #47
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Det som alla också verkar ha glömt är den väldigt enkla sanningen att om vi minskar co2 i atmosfären minskar vi automatiskt all fotosyntes samtidigt; dvs, mindre skördar och mindre växtlighet.
I större växthus måste man ventilera eller använda andra metoder (co2 generatorer av olika slag) för att *tillsätta* co2 då den annars lätt sjunker under de riktvärden man behöver.

Men om målet är att minska skördarna på jorden och samtidigt tjäna pengar på det...

Jag antar att vi presenteras med en lösning sen när svälten slår till.

En bra lösning är att minska jordens befolkning. Hela felet är att den är för liten. Just nu är vi 7,5 miljarder och alla vill ha villa, Volvo, vovve.

När istiden slår till försvinner minst 30% av beboliga yta. Den hade en 10 -15 000 års cykel när den var en populär dogm. Enligt den skulle det börjat blivit kallare nu.

Om de globala uppvärmnings fanatikerna har rätt stiger jordens yta med 8 meter när Grönland smält av. Och eftersom permafrosten frigör enorma gasmängder så smälter väl Sydpolens glaciärer av straxt efter och då stiger det väl med totalt 40-50 meter.

Var ska då alla bo?

Det är verkligen läge att börja göra något vettigt, som att kapa snorren på alla Afghaner som lyckats ta sig hit till Sverige. Det är beslut vi kan ta i vårt land.

Asyl beviljas villkor sterilisering! Welcome refugees.
Citera
2017-01-31, 13:55
  #48
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
En bra lösning är att minska jordens befolkning. Hela felet är att den är för liten. Just nu är vi 7,5 miljarder och alla vill ha villa, Volvo, vovve.

När istiden slår till försvinner minst 30% av beboliga yta. Den hade en 10 -15 000 års cykel när den var en populär dogm. Enligt den skulle det börjat blivit kallare nu.

Om de globala uppvärmnings fanatikerna har rätt stiger jordens yta med 8 meter när Grönland smält av. Och eftersom permafrosten frigör enorma gasmängder så smälter väl Sydpolens glaciärer av straxt efter och då stiger det väl med totalt 40-50 meter.

Var ska då alla bo?

Det är verkligen läge att börja göra något vettigt, som att kapa snorren på alla Afghaner som lyckats ta sig hit till Sverige. Det är beslut vi kan ta i vårt land.

Asyl beviljas villkor sterilisering! Welcome refugees.
Rätt. Men du menar att havsnivån stiger. Inte jordens yta.
Rätt även om överbefolkningen. Planeten Tellus allt överskuggande problem.
Och så länge klankulturerna existerar kommer de att föröka sig maximalt för att skapa trygghet och skydd. Nu i en förort nära dig.
__________________
Senast redigerad av Mr.Sweden 2017-01-31 kl. 14:37.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback