Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-22, 13:57
  #193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LASSGAURD
Bara att gratulera AIK till en fin försäljning. En fråga jag har är om Isak har varit en jättetalang länge som de snackats om eller om han kom lite från ingenstans? Zlatan pratade man om jävligt länge speciellt när han kom fram, alla i Malmö visste att de skulle bli något stort av pågen, förutom Hasse M då och övriga Sverige. Samma vad de gäller Isak?

Ja, man började höra lite om Isak innan han kommit upp i a-laget, om man följer svensk fotboll hyfsat engagerat eller håller på Gnaget. Men fattar egenligen inte vad du skriver. Vadå snackades "länge" om Zlatan när han "kom fram"? Hur länge kom han fram? Menar du att man snackade om honom innan han kom fram (för det gjorde man då fan inte) eller vadå?
Citera
2017-01-22, 14:27
  #194
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AguaDeTuMadre
Ja, man började höra lite om Isak innan han kommit upp i a-laget, om man följer svensk fotboll hyfsat engagerat eller håller på Gnaget. Men fattar egenligen inte vad du skriver. Vadå snackades "länge" om Zlatan när han "kom fram"? Hur länge kom han fram? Menar du att man snackade om honom innan han kom fram (för det gjorde man då fan inte) eller vadå?
Bland ungdomarna var väl Zlatan lite ökänd innan han slog igenom men om det pratades om honom som någon stor talang i media vet jag inte eller ja det verkar väl inte så.

Motval har ju varit inne på att Isak sett som en stor talang i Stockholm i några år och varit deras näst största talang efter Joel Asoro.
Men det är väl inte så vanligt att media hypar ungdomar bara för att de är talanger. Är väl Kevin Ackermann som det skrivits om nu senast men det är ju för att Real Madrid varit intresserad.
Så även om Isak setts som en stor talang så är det ju inte konstigt att det inte skrivits så mycket om honom. Började ju träna med A-laget redan som 15 åring.
Citera
2017-01-22, 15:17
  #195
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Bland ungdomarna var väl Zlatan lite ökänd innan han slog igenom men om det pratades om honom som någon stor talang i media vet jag inte eller ja det verkar väl inte så.

Motval har ju varit inne på att Isak sett som en stor talang i Stockholm i några år och varit deras näst största talang efter Joel Asoro.
Men det är väl inte så vanligt att media hypar ungdomar bara för att de är talanger. Är väl Kevin Ackermann som det skrivits om nu senast men det är ju för att Real Madrid varit intresserad.
Så även om Isak setts som en stor talang så är det ju inte konstigt att det inte skrivits så mycket om honom. Började ju träna med A-laget redan som 15 åring.
Ja och nej

Zlatan blev hypad och välkänd först under året i Superettan med MFF, när han var 18/19 år. En ganska normal ålder för att få den uppmärksamheten som en stor talang. Att någon gör det så ung som Isak (16/17) är väldigt sällsynt även internationellt. Spelare i den åldern brukar ha många steg att ta innan de är mogna för seniorfotboll av högre klass. Just åren mellan 15 till 18 brukar räknas som de avgörande för de stora talangerna, 9 av 10 klarar inte det steget.

Något egentligt snack om Alexander Isak var det inte bland oss som kollade på ungdomsmatcherna. (Förutom då att fan- nu gör han mål igen mot oss. Vi är ju bättre egentligen, men de har honom!) Så visst såg man att han var väldigt duktig för sin ålder, men det är ett enormt steg därifrån ens till ett inhopp i allsvenskan.

Det man däremot lätt kunde se var att AIK:s –99 lag var välskolade, de uppförde sig som ett fotbollslag och inte en samling spolingar som lirar boll. Just detta tror jag varit avgörande för hur lätt han kunnat anpassa sig för varje högre nivå. Gnagets akademi är en sådan och inte ett annat ord för elitsatsning. (Lite intressant är att de inte ställde upp i St Erikscupens slutspel de sista åren före U17. Spelade serien men tyckte det inte gav något att möta samma lag igen bara för en, för klubben och laget, meningslös pokal.)

Gissar att de mer initierade gnagarna kände till att AIK:s –99 var/är en lovande årgång, bäst i Sverige tillsammans med BP i flera år. Den anfallare som mest utmärkte sig var som sagt inte han utan BP:s Joel Asolo. Blixtsnabb med god teknik, det räckte med att slå en boll mot honom på yta så var det mål eller stor målchans. Isak var i jämförelse en mycket mer normal talangfull ungdomsspelare som 13/14 år.
__________________
Senast redigerad av motvall 2017-01-22 kl. 15:29.
Citera
2017-01-22, 15:27
  #196
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Ja och nej

Zlatan blev hypad och välkänd först under året i Superettan med MFF, när han var 18/19 år. En ganska normal ålder för att få den uppmärksamheten som en stor talang. Att någon gör det så ung som Isak (16/17) är väldigt sällsynt även internationellt. Spelare i den åldern brukar ha många steg att ta innan de är mogna för seniorfotboll av högre klass. Just åren mellan 15 till 18 brukar räknas som de avgörande för de stora talangerna, 9 av 10 klarar inte det steget.

Något egentligt snack om Alexander Isak var det inte bland oss som kollade på ungdomsmatcherna. (Förutom då att fan- nu gör han mål igen mot oss. Vi är ju bättre egentligen, men de har honom!) Så visst såg man att han var väldigt duktig för sin ålder, men det är ett enormt steg därifrån ens till ett inhopp i allsvenskan.

Det man däremot lätt kunde se var att AIK:s –99 lag var välskolade, de uppförde sig som ett fotbollslag och inte en samling spolingar som lirar boll. Just detta tror jag varit avgörande för hur lätt han kunnat anpassa sig för varje högre nivå. Gnagets akademi har är en sådan och inte ett annat ord för elitsatsning. (Lite intressant är att de inte ställde upp i St Erikscupens slutspel de sista åren före U17. Spelade serien men tyckte det inte gav något att möta samma lag igen bara för en, för klubben och laget, meningslös pokal.)

Gissar att de mer initierade gnagarna kände till att AIK:s –99 var/är en lovande årgång, bäst i Sverige tillsammans med BP i flera år. Den anfallare som mest utmärkte sig var som sagt inte han utan BP:s Joel Asolo. Blixtsnabb med god teknik, det räckte med att slå en boll mot honom på yta så var det mål eller stor målchans. Isak var i jämförelse en mycket mer normal talangfull ungdomsspelare som 13/14 år.

Läste i en intervju med en av ungdomstränarna i AIK att Isak ansågs talangfull, men var för lat i sitt spel, ville inte springa osv. det var inte förrän han fick delta i en cup(?) som han gjorde bra och ändrade inställning, och har sedan dess aldrig 'tittat tillbaka'.
Citera
2017-01-22, 17:47
  #197
Medlem
Marskens avatar
Klart enligt aftonlövet.

http://www.aftonbladet.se/sportblade...r-for-dortmund
Citera
2017-01-22, 17:53
  #198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Bland ungdomarna var väl Zlatan lite ökänd innan han slog igenom men om det pratades om honom som någon stor talang i media vet jag inte eller ja det verkar väl inte så.

Motval har ju varit inne på att Isak sett som en stor talang i Stockholm i några år och varit deras näst största talang efter Joel Asoro.
Men det är väl inte så vanligt att media hypar ungdomar bara för att de är talanger. Är väl Kevin Ackermann som det skrivits om nu senast men det är ju för att Real Madrid varit intresserad.
Så även om Isak setts som en stor talang så är det ju inte konstigt att det inte skrivits så mycket om honom. Började ju träna med A-laget redan som 15 åring.

För egen del fick jag höra talas om Isak genom diverse forum. Har ett minne av att jag såg någon aikare som öste extrema lovord över honom, ca 2015 tror jag. Kan ha varit här på flashback. Visade sig vara en del substans i det hela kan man ju säga. Tror jag hörde om honom i "riktig" media först iom hans debut i cupen våren -16 (eller kanske det var en träningsmatch?). Hur som helst hade man ett hum på förhand om att det fanns en väldigt lovande 15/16-åring i AIK, och då saknar jag koppling till Stockholm både vad gäller mitt sociala liv och mina klubbsympatier. Så det fanns en viss ryktbarhet kring honom vill jag påstå.
Citera
2017-01-22, 18:02
  #199
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Fankulturen runt påminner om AIK med. Fast allt är såklart större i Dortmund.

Förutom Staden eller ska man jämnföra med Solna?
Citera
2017-01-22, 18:20
  #200
Medlem
Är det bara jag som har svårt att hänga med i hypen över Alexander Isak? Han saknar både snabbhet och den där ettrigheten som krävs för att lyckas i ett storlag. Det räcker inte med att löpa i djupled och vara en bra avslutare.
Citera
2017-01-22, 18:21
  #201
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Ja och nej

Zlatan blev hypad och välkänd först under året i Superettan med MFF, när han var 18/19 år. En ganska normal ålder för att få den uppmärksamheten som en stor talang. Att någon gör det så ung som Isak (16/17) är väldigt sällsynt även internationellt. Spelare i den åldern brukar ha många steg att ta innan de är mogna för seniorfotboll av högre klass. Just åren mellan 15 till 18 brukar räknas som de avgörande för de stora talangerna, 9 av 10 klarar inte det steget.

Något egentligt snack om Alexander Isak var det inte bland oss som kollade på ungdomsmatcherna. (Förutom då att fan- nu gör han mål igen mot oss. Vi är ju bättre egentligen, men de har honom!) Så visst såg man att han var väldigt duktig för sin ålder, men det är ett enormt steg därifrån ens till ett inhopp i allsvenskan.

Det man däremot lätt kunde se var att AIK:s –99 lag var välskolade, de uppförde sig som ett fotbollslag och inte en samling spolingar som lirar boll. Just detta tror jag varit avgörande för hur lätt han kunnat anpassa sig för varje högre nivå. Gnagets akademi är en sådan och inte ett annat ord för elitsatsning. (Lite intressant är att de inte ställde upp i St Erikscupens slutspel de sista åren före U17. Spelade serien men tyckte det inte gav något att möta samma lag igen bara för en, för klubben och laget, meningslös pokal.)

Gissar att de mer initierade gnagarna kände till att AIK:s –99 var/är en lovande årgång, bäst i Sverige tillsammans med BP i flera år. Den anfallare som mest utmärkte sig var som sagt inte han utan BP:s Joel Asolo. Blixtsnabb med god teknik, det räckte med att slå en boll mot honom på yta så var det mål eller stor målchans. Isak var i jämförelse en mycket mer normal talangfull ungdomsspelare som 13/14 år.


Bra inlägg följer inte Sthlms-talangerna på så nära håll längre så det var helt klart läsvärt. Tycker Isak var bra i höstas sett han i ett par A lags matcher. Om man bortser från ålder och potential och bara väger in prestation så var jag mer imponerad av Strandberg och Obasi.

Isak är dock för sin ålder väldigt imponerande då hans främsta styrka i seniorfotbollen är spelförståelsen. Det är egentligen det som kommer sist och kan utvecklas långt upp i åldern. Han besitter en spelförståelse:
-som är extremt funktionell för en anfallare
- samt klasser bättre än både Obasi och Strandberg
- Mycket bättre än Zlatan i Ajax eller Henke i Feyenoord (Om man jämnför när de var ett par år äldre än Isak)
- Han kan springa i luckor, hitta blindsida på försvarare, Han vet vilken förflyttning målvakten kommer göra innan denne har kommit på den. Därför räcker det oftast med en enkel bredsida i botre rätt vinkel för att det ska bli mål (målvakten är på väg åt fel hål har tyngden fel).

Att en 17-18åring har en 28-29årings spelförståelse och rörelse är sällsynt och frågan är hur långt han kan ta det.
__________________
Senast redigerad av L-illuminato 2017-01-22 kl. 18:23.
Citera
2017-01-22, 18:26
  #202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Är det bara jag som har svårt att hänga med i hypen över Alexander Isak? Han saknar både snabbhet och den där ettrigheten som krävs för att lyckas i ett storlag. Det räcker inte med att löpa i djupled och vara en bra avslutare.

Ingen hypemänniska själv men faktum är att han är 17, spelade ordinarie i aik som är sveriges näst bästa lag.

Dessutom tog Dortmund honom framför Real Madrid för en troligen stor summa.

Så uppenbarligen tror flera på hans talang.
Citera
2017-01-22, 18:33
  #203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Bland ungdomarna var väl Zlatan lite ökänd innan han slog igenom men om det pratades om honom som någon stor talang i media vet jag inte eller ja det verkar väl inte så.

Motval har ju varit inne på att Isak sett som en stor talang i Stockholm i några år och varit deras näst största talang efter Joel Asoro.
Men det är väl inte så vanligt att media hypar ungdomar bara för att de är talanger. Är väl Kevin Ackermann som det skrivits om nu senast men det är ju för att Real Madrid varit intresserad.
Så även om Isak setts som en stor talang så är det ju inte konstigt att det inte skrivits så mycket om honom. Började ju träna med A-laget redan som 15 åring.

Smått off-topic men kom & tänka på det nu när jag läste detta inlägget.

Det är fan absurt va många unga talanget det är på g i jämnförelse med tidigare.
Otroligt kul! Mycket hunger, talangt & ambition! De flesta verkar väldigt självsäkra med
Citera
2017-01-22, 18:51
  #204
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Är det bara jag som har svårt att hänga med i hypen över Alexander Isak? Han saknar både snabbhet och den där ettrigheten som krävs för att lyckas i ett storlag. Det räcker inte med att löpa i djupled och vara en bra avslutare.

Vilken ettrighet har Ibra, Benzema, Giroud mfl?

Isak är ju intressant för att han är så spelklok. Han vet när han ska söka boll vid fötter eller i djupled, tar rätt beslut ifall han ska hitta på något själv eller ta hjälp av medspelare. Han är också en väldigt bra avslutare sett till tekniska förmågor. Bra på huvud, gör mål med båda fötter, har bra tryck när han så vill, placerar när det behövs.

Till sist: Han har en underutvecklad fysik. Ovanstående styrkor blandat med en kraftigt förbättrad fysik har potential att bli så jävla bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback