2017-01-22, 18:53
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Är det bara jag som har svårt att hänga med i hypen över Alexander Isak? Han saknar både snabbhet och den där ettrigheten som krävs för att lyckas i ett storlag. Det räcker inte med att löpa i djupled och vara en bra avslutare.

Isak är ju typ redan färdig vad gäller spelintelligens och klokhet. En sådan talang/egenskap är det mycket svårare att träna upp än tekniska/fysiska färdigheter.
Citera
2017-01-22, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Vilken ettrighet har Ibra, Benzema, Giroud mfl?

Isak är ju intressant för att han är så spelklok. Han vet när han ska söka boll vid fötter eller i djupled, tar rätt beslut ifall han ska hitta på något själv eller ta hjälp av medspelare. Han är också en väldigt bra avslutare sett till tekniska förmågor. Bra på huvud, gör mål med båda fötter, har bra tryck när han så vill, placerar när det behövs.

Till sist: Han har en underutvecklad fysik. Ovanstående styrkor blandat med en kraftigt förbättrad fysik har potential att bli så jävla bra.

Att du jämför Zlatan och Benzema med Isak är ju ett skämt. Både Zlatan och Benzema har ett överlägset spelsinne/link up-play som Isak inte har visat på prov en enda gång. En av dessa har dessutom en sjuhelvetes fysik.

Zlatan kan göra de sjukaste passningarna och har de senaste åren snappat upp ett antal assist. Jag har sett Isaks alla matcher i AIK och det som gör mig besviken är han saknar förmågan att öppna upp för sina lagkamrater. Är man inte snabb och ettrig som de flesta offensiva spelarna i storlag brukar man kompensera det med ett bra spelsinne och förmågan att skapa chanser för sina medspelare. Typ Mata.

Jag säger inte att Alexander Isak inte kommer bli något, men jag är mycket tveksam till hypen omkring honom. Känns som ännu en Guidetti. Inget fel med det men ingen ny Zlatan eller påståenden om att Isak är en större talang än Zlatan.
Citera
2017-01-22, 18:57
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Att du jämför Zlatan och Benzema med Isak är ju ett skämt.
Det gör han inte. Du påstod att man måste ha ettrighet för att lyckas; Giroud m fl har inte den ettrigheten och har lyckats. Så, motbevisad.
Citera
2017-01-22, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Isak är ju typ redan färdig vad gäller spelintelligens och klokhet. En sådan talang/egenskap är det mycket svårare att träna upp än tekniska/fysiska färdigheter.

Detta påstående ställer jag mig mycket tveksam till. Även Hamad hade spelintelligens och klokhet men floppade i ett tyskt mittenlag.
Citera
2017-01-22, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Det gör han inte. Du påstod att man måste ha ettrighet för att lyckas; Giroud m fl har inte den ettrigheten och har lyckats. Så, motbevisad.

Det var inte länge sen Giroud ansågs vara en medelmåtta, och det är han. Det är ingen världsspelare eller stor talang.
Citera
2017-01-22, 19:03
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Att du jämför Zlatan och Benzema med Isak är ju ett skämt. Både Zlatan och Benzema har ett överlägset spelsinne/link up-play som Isak inte har visat på prov en enda gång. En av dessa har dessutom en sjuhelvetes fysik.

Zlatan kan göra de sjukaste passningarna och har de senaste åren snappat upp ett antal assist. Jag har sett Isaks alla matcher i AIK och det som gör mig besviken är han saknar förmågan att öppna upp för sina lagkamrater. Är man inte snabb och ettrig som de flesta offensiva spelarna i storlag brukar man kompensera det med ett bra spelsinne och förmågan att skapa chanser för sina medspelare. Typ Mata.

Jag säger inte att Alexander Isak inte kommer bli något, men jag är mycket tveksam till hypen omkring honom. Känns som ännu en Guidetti. Inget fel med det men ingen ny Zlatan eller påståenden om att Isak är en större talang än Zlatan.

Läs Samizdat.

Förmågan att trä in bollar till andra, eller vad nu menar med att öppna upp för andra, är såklart en svår grej för en 17-åring. Däremot är spelsinne/klokhet/spelförståelse ett vidare begrepp. Det handlar lika mycket hur man rör sig utan boll, vilka beslut man tar, hur man utnyttjar olika situationer, etc.

Det är en berättigad hype. Han är klar för Dortmund och är Allsvenskans bästa ungdom på ett bra tag. Hur väl det sedan slår ut återstår att se. Jag tror iaf att Isak kommer bli en frekvent målskytt i de stora ligorna under 2020-talet.
Citera
2017-01-22, 19:03
Medlem
Embas avatar
Citat:
Det var inte länge sen Giroud ansågs vara en medelmåtta, och det är han. Det är ingen världsspelare eller stor talang.

Medelmåttor är inte ordinarie i Arsenal.

Din tes håller inte.
Citera
2017-01-22, 19:06
Medlem
anteri17s avatar
Citat:

Skytteligavinnare i Frankrike, drygt 60 mål i PL (drygt 0.5 mål per startad match) + över 20 mål för ett av världens bästa landslag. Jag är gärna den medelmåttan eller icke-talangen.
Citera
2017-01-22, 19:25
Avslutad
Citat:

Fast du skriver om Zlatan är vad han införskaffade sig över tid.

Din beskrivning om Z hade inte stämt 2001 när han gick till Ajax.

Isaks framtid ligger i hans egna händer.
Citera
2017-01-22, 20:04
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Att vara startspelare för Arsenal är såklart inte att "lyckas" då?
Citera
2017-01-22, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Bra inlägg följer inte Sthlms-talangerna på så nära håll längre så det var helt klart läsvärt. Tycker Isak var bra i höstas sett han i ett par A lags matcher. Om man bortser från ålder och potential och bara väger in prestation så var jag mer imponerad av Strandberg och Obasi.

Isak är dock för sin ålder väldigt imponerande då hans främsta styrka i seniorfotbollen är spelförståelsen. Det är egentligen det som kommer sist och kan utvecklas långt upp i åldern. Han besitter en spelförståelse:
-som är extremt funktionell för en anfallare
- samt klasser bättre än både Obasi och Strandberg
- Mycket bättre än Zlatan i Ajax eller Henke i Feyenoord (Om man jämnför när de var ett par år äldre än Isak)
- Han kan springa i luckor, hitta blindsida på försvarare, Han vet vilken förflyttning målvakten kommer göra innan denne har kommit på den. Därför räcker det oftast med en enkel bredsida i botre rätt vinkel för att det ska bli mål (målvakten är på väg åt fel hål har tyngden fel).

Att en 17-18åring har en 28-29årings spelförståelse och rörelse är sällsynt och frågan är hur långt han kan ta det.
Han har även än väldigt bra första touch. Han är grym på att förvalta boll
Citera
2017-01-22, 20:07
Medlem
ZlatanManias avatar
Kallar man Giroud för "medelmåtta" lägger man ribban högt.

-

Kan affären bli klar officiellt snart? Att bara vänta är smått drygt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in