Citat:
Ursprungligen postat av
Assdefender
Det har funnits flera spelare som har dominerat Eredivise men sedan på sin höjd blivit en bänkvärmare i något botten eller mittenlag ute i Europa. Dessutom har hälften av Isaks mål kommit på straff.
Jag efterlyste en bra insats från hans sida mot bättre motstånd. Han var i stora delar osynlig mot Ajax idag. Tagga ner med snacket om att han skulle hålla världsklass när han inte ens platsade i Dortmunds reservlag.
Det är sant att man inte ska ta för stora slutsattser från detta hittils. Det är en enormt skillnad på holländska ligan och större ligor.
Med det sagt så är det några saker du har fel på.
1. Hälften av målen är inte straffar. 4 av 11 är det. Om jag minns rätt har han även ett spelmål i kuppen med.
2. Han platsade visst i Dortmunds reservlag. Problemet var att Dortmund ville låna ut honom och han och hans agenter tjärvade med att de inte ville gå ut än eller spela U23 och fortsätta träna med A-laget för att slå sig in där istället. Om du tror att Dortmund tycker han platsar i Holland men inte i sitt U23 lag så överskattar du sönder u23 laget. Och tyska ungdomslag generellt.
3. Han var individuellt bra idag. Hans roll vara att ligga högt som isolerat target när Ajax dominerade matchen och det gjorde han bra. Nästan varje gång han var involverad i den lilla service och kontroll de fick, så var han bra med att antingen hålla i boll eller skapa chans direkt. Det tyckte även holländska experter etc med så där får du nog kika om med andra ögon. Han kan inte dominera varje match nonstop när sånna här matchbilder och lag dyker upp. Hans service blir limiterad och hans roll skiftar lite.
Men jag håller med folk som är kritiska till hypen som går högre och högre. De man kan hoppas på nu är att han fortsätter och sedan i sommar antingen slår in sig i Dortmund på ett bra sätt eller går på ett till lyckat lån i ett bättre lag, samt att han håller sig borta från skador. Han är fortfarande en talang i ett tidigt utvecklingsstadie.