• 1
  • 2
2017-01-08, 20:02
Medlem
Bor i hus sedan ett halvr nu, och har nu ftt problem med varmvatten beredaren.

Det brjade fr ngra veckor sedan nr jag p kvllen skulle duscha s fanns inget varmvatten alls.

Kollade p beredaren och d hade den stngt av sig.

Jag satte p den och morgonen dr p fanns varmvatten igen.

Sedan fick jag samma problem igen, att det saknades varmvatten, men den hade inte stngt av sig. Jag tittade p instllningarna, dr finns temperatur mjligheter, och tariff/manuell, har ingen aning om vad det innebr dock. Den r i dagslget instllt p manuell.

Jag hjde tempen p termostaten fr o se om det hade ngon inverkan och det resulterade i att vattnet i kk och badkar blir skllhett trots att deras termostater r instllda p normala temperaturer. Jag snkte ter temperaturen p beredaren och d r jag tillbaka p ruta ett, varmvattnet frsvinner vldigt fort.

Ngon som har ngra ider p vad r fel?
Senast redigerad av martinad85 2017-01-08 kl. 20:16.
Citera
2017-01-08, 20:18
Medlem
laxen69s avatar
Vad menar du med att den stnger av sig?
Finns det en av/p knapp som automatiskt stnger av sig?

Tariff betyder oftast att man kan ha en hgre temperatur vissa tider p dygnet d elen r billig, detta anvnds inte i Sverige.
Detta kan fungera p olika stt, ibland med en inbyggd klocka i beredaren, eller via en signal frn elmtaren. Men har du den p manuell s borde ju det betyda att funktionen r urkopplad.

Ett foto p knapparna kanske kan hjlpa?
Citera
2017-01-08, 20:26
Medlem
Hur gr jag fr att bifoga bild?

P/av knappen ser ut som en brytare p ntaggregat p stationra datorer och jag har eg svrt att frst att det skulle vara en automatisk avstngningsfunktion p den men det var den i alla fall.
Citera
2017-01-08, 20:34
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinad85
Via ngon bilddelningstjnst, typ imgur.com

Citat:
P/av knappen ser ut som en brytare p ntaggregat p stationra datorer och jag har eg svrt att frst att det skulle vara en automatisk avstngningsfunktion p den men det var den i alla fall.

Det skulle kunna vara ngon form av verhettningsskydd som lser ut, prova att snk temperaturen p beredaren och se om det blir bttre.

Annars kanske det helt enkelt r ngot fel p styrelektroniken i den om det r en beredare av modernare typ.
Citera
2017-01-08, 20:37
Medlem
Den r frn byggret -91.

Kanske r lge att ta en service p den.
Citera
2017-01-08, 21:50
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
[...]

Tariff betyder oftast att man kan ha en hgre temperatur vissa tider p dygnet d elen r billig, detta anvnds inte i Sverige.
Detta kan fungera p olika stt, ibland med en inbyggd klocka i beredaren, eller via en signal frn elmtaren. Men har du den p manuell s borde ju det betyda att funktionen r urkopplad.

[...]
Fr sdr 20 r sedan och lngre tillbaka var det vanligt med hg- och lgtariff i Sverige med och mnga villagare utnyttjade billigare strm nattetid. Sedan tog elbolagen bort det och d var det ingen privatekonomisk vinst att tidsstyra lngre men nu finns ter mjlighet till detta och med bttre tidsupplsning n tidigare. Se http://www.svd.se/el-per-timme-kan-spara-pengar

Citat:

Du fr ladda upp bilden p ngon bildsajt och sedan lgga in lnken hr. http://www.imgur.com/ r rtt bra tycker jag eller http://forumbilder.se/

r du sker p att beredaren krnglar, det r inte bara att du tar slut p varmvattnet och att den inte hinner vrma innan du vill ha mer varmvatten? Sitter dr ngon lampa som talar om nr den hller p och vrmer?

Du r kanske inte s hemma p el, annars kunde du f ngra djupare felskningstips men de kan ha lite sjlvmordskaraktr om man inte r van...
Citera
2017-01-08, 22:33
Medlem
Jag r inte alls haj p el s kan inte spekulera i om det r ngot elfel eller ej.

Beredaren r p 300 liter och termostaten r ju inte p max, men vi har vart borta hela eftermiddagen och det enda jag gjort sen vi kom hem var att handdiska lite saker, vi snackar inte duscha x-antal timmar..

Det jag blir fundersam p r ju varfr vattnet i typ kk och bad blir skllhett trots att termostaten dr r instlld p 37 grader? r det beredaren som spkar eller vad beror det p?
Citera
2017-01-08, 22:41
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Jag r inte alls haj p el s kan inte spekulera i om det r ngot elfel eller ej.

Beredaren r p 300 liter och termostaten r ju inte p max, men vi har vart borta hela eftermiddagen och det enda jag gjort sen vi kom hem var att handdiska lite saker, vi snackar inte duscha x-antal timmar..

Det jag blir fundersam p r ju varfr vattnet i typ kk och bad blir skllhett trots att termostaten dr r instlld p 37 grader? r det beredaren som spkar eller vad beror det p?
En s stor beredare tmmer man ju inte i frsta taget s det r kanske ngot fel p den d. Nu ska man inte ha under 50 grader i beredaren pga risken att det vxer till legionellabakterier. Du kan ha 80 grader i beredaren, det ska inte ge varmare varmvatten i en korrekt installation. Efter beredaren ska nmligen sitta en blandningsventil med termostat som blandar kallt och varmt vatten s det gr ut kanske 55 grader i varmvattenledningen ven om det r varmare n s i beredaren.

Om det blir hett i badkarets blandare trots att den str p 37 grader s r det ngot fel p den med, byt termostaten i den.

Har du verkligen termostat i kket? Det r vldigt ovanligt, brukar bara vara en blandare utan termostat.
Citera
2017-01-08, 22:44
Moderator
Tystnads avatar
P en varmvattenberedare frn den tiden (1990talet) skall finnas :
Huvudbrytare oftast mrkt : 1 / 0
Drift termostatvred : Skall stllas p 60-65 Gr C
Manuellt terstllbart verhettningskydd.

Mekanisk blandningsventil :som blandar utgende varmvatten frn beredaren med kallvatten till lmplig temperatur oftast instlld p 55-60 gr.

P din beskrivning lter det som driftermostaten r snder s verhettningskyddet utlser.
Blandningsventilen kan ocks vara snder eftersom den ger fr varmt vatten.
Citera
2017-01-08, 22:54
Medlem
Lter fullt rimligt, nej jag har s klart ingen termostat i kk eller vad, det jag menar r blandare.

r det stora kostnader att f en reparatr som fixar detta eller r det billigare att satsa p en ny? Fick uppgift att en ny skulle kosta ca 14000 ink installation.
Citera
2017-01-08, 23:05
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:

Du menar att du har ngon typ av termostatblandare i kk och badrum?

Dessa termostatblandare blir ibland dliga med ren, d kanske de skickar ut samma temperatur p vattnet som kommer frn beredaren.

Som orientering:

En varmvattenberedare r OFTAST konstruerad p s stt att den har en elektrisk termostat som ser till att hlla en instlld temperatur p vattnet i beredaren. Denna temperatur brukar jag stlla p 70C

Sedan sitter det oftast, men inte alltid, en blandningsventil p beredarens utgng. Blandningsventilen blandar kallt och varmt vatten s att en viss instlld temperatur inte verskrids.

S hr kan en blandningsventil se ut, den kan vara placerad upptill eller nedtill p beredaren:

https://www.bauhaus.se/blandningsven...09MxoCnBHw_wcB

Blandningsventilens instllning brukar vara 50C har jag fr mig.

Det innebr ven att man fr ut mer varmvatten n beredarens volym. Allts, har man 70C i beredare och tar ut 50C ur blandningsventilen s spder man ut med kallvatten. (Vi har en 185 l beredare hemma och varmvattnet rcker LNGE)

Den elektriska termostaten kan du felska genom att vrida p vredet och hra om det klickar och kanske blinkar i lampor.
Citera
2017-01-08, 23:20
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Lter fullt rimligt, nej jag har s klart ingen termostat i kk eller vad, det jag menar r blandare.

r det stora kostnader att f en reparatr som fixar detta eller r det billigare att satsa p en ny? Fick uppgift att en ny skulle kosta ca 14000 ink installation.

Det lter som en rimlig kostnadsuppskattning.

Jag jobbade tidigare p en vvs-firma, jag r ingen riktig mockare ska sgas, men gjorde mnga enklare komponentbyten. Jag bytte ut en 185 l beredare som hade sprungit lck. Jag vill minnas att fakturan landade p 12-13000 kr ink moms, rotavdrag, ngra kopplingar och kanske tv timmars arbete.

Kunden var en av mina bsta vnner, s jag frskte hlla nere timmarna ska vl ppekas ocks.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in