Citat:
Ursprungligen postat av
martinad85
Det jag blir fundersam p r ju varfr vattnet i typ kk och bad blir skllhett trots att termostaten dr r instlld p 37 grader? r det beredaren som spkar eller vad beror det p?
Du menar att du har ngon typ av termostatblandare i kk och badrum?
Dessa termostatblandare blir ibland dliga med ren, d kanske de skickar ut samma temperatur p vattnet som kommer frn beredaren.
Som orientering:
En varmvattenberedare r OFTAST konstruerad p s stt att den har en elektrisk termostat som ser till att hlla en instlld temperatur p vattnet i beredaren. Denna temperatur brukar jag stlla p 70C
Sedan sitter det oftast, men inte alltid, en blandningsventil p beredarens utgng. Blandningsventilen blandar kallt och varmt vatten s att en viss instlld temperatur inte verskrids.
S hr kan en blandningsventil se ut, den kan vara placerad upptill eller nedtill p beredaren:
https://www.bauhaus.se/blandningsven...09MxoCnBHw_wcB
Blandningsventilens instllning brukar vara 50C har jag fr mig.
Det innebr ven att man fr ut mer varmvatten n beredarens volym. Allts, har man 70C i beredare och tar ut 50C ur blandningsventilen s spder man ut med kallvatten. (Vi har en 185 l beredare hemma och varmvattnet rcker LNGE)
Den elektriska termostaten kan du felska genom att vrida p vredet och hra om det klickar och kanske blinkar i lampor.