Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-01-08, 20:02
Medlem
Bor i hus sedan ett halvår nu, och har nu fått problem med varmvatten beredaren.

Det började för några veckor sedan när jag på kvällen skulle duscha så fanns inget varmvatten alls.

Kollade på beredaren och då hade den stängt av sig.

Jag satte på den och morgonen där på fanns varmvatten igen.

Sedan fick jag samma problem igen, att det saknades varmvatten, men den hade inte stängt av sig. Jag tittade på inställningarna, där finns temperatur möjligheter, och tariff/manuell, har ingen aning om vad det innebär dock. Den är i dagsläget inställt på manuell.

Jag höjde tempen på termostaten för o se om det hade någon inverkan och det resulterade i att vattnet i kök och badkar blir skållhett trots att deras termostater är inställda på normala temperaturer. Jag sänkte åter temperaturen på beredaren och då är jag tillbaka på ruta ett, varmvattnet försvinner väldigt fort.

Någon som har några idéer på vad är fel?
Senast redigerad av martinad85 2017-01-08 kl. 20:16.
Citera
2017-01-08, 20:18
Medlem
laxen69s avatar
Vad menar du med att den stänger av sig?
Finns det en av/på knapp som automatiskt stänger av sig?

Tariff betyder oftast att man kan ha en högre temperatur vissa tider på dygnet då elen är billig, detta används inte i Sverige.
Detta kan fungera på olika sätt, ibland med en inbyggd klocka i beredaren, eller via en signal från elmätaren. Men har du den på manuell så borde ju det betyda att funktionen är urkopplad.

Ett foto på knapparna kanske kan hjälpa?
Citera
2017-01-08, 20:26
Medlem
Hur gör jag för att bifoga bild?

På/av knappen ser ut som en brytare på nätaggregat på stationära datorer och jag har eg svårt att förstå att det skulle vara en automatisk avstängningsfunktion på den men det var den i alla fall.
Citera
2017-01-08, 20:34
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinad85
Via någon bilddelningstjänst, typ imgur.com

Citat:
På/av knappen ser ut som en brytare på nätaggregat på stationära datorer och jag har eg svårt att förstå att det skulle vara en automatisk avstängningsfunktion på den men det var den i alla fall.

Det skulle kunna vara någon form av överhettningsskydd som löser ut, prova att sänk temperaturen på beredaren och se om det blir bättre.

Annars kanske det helt enkelt är något fel på styrelektroniken i den om det är en beredare av modernare typ.
Citera
2017-01-08, 20:37
Medlem
Den är från byggåret -91.

Kanske är läge att ta en service på den.
Citera
2017-01-08, 21:50
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
[...]

Tariff betyder oftast att man kan ha en högre temperatur vissa tider på dygnet då elen är billig, detta används inte i Sverige.
Detta kan fungera på olika sätt, ibland med en inbyggd klocka i beredaren, eller via en signal från elmätaren. Men har du den på manuell så borde ju det betyda att funktionen är urkopplad.

[...]
För sådär 20 år sedan och längre tillbaka var det vanligt med hög- och lågtariff i Sverige med och många villaägare utnyttjade billigare ström nattetid. Sedan tog elbolagen bort det och då var det ingen privatekonomisk vinst att tidsstyra längre men nu finns åter möjlighet till detta och med bättre tidsupplösning än tidigare. Se http://www.svd.se/el-per-timme-kan-spara-pengar

Citat:

Du får ladda upp bilden på någon bildsajt och sedan lägga in länken här. http://www.imgur.com/ är rätt bra tycker jag eller http://forumbilder.se/

Är du säker på att beredaren krånglar, det är inte bara att du tar slut på varmvattnet och att den inte hinner värma innan du vill ha mer varmvatten? Sitter där någon lampa som talar om när den håller på och värmer?

Du är kanske inte så hemma på el, annars kunde du få några djupare felsökningstips men de kan ha lite självmordskaraktär om man inte är van...
Citera
2017-01-08, 22:33
Medlem
Jag är inte alls haj på el så kan inte spekulera i om det är något elfel eller ej.

Beredaren är på 300 liter och termostaten är ju inte på max, men vi har vart borta hela eftermiddagen och det enda jag gjort sen vi kom hem var att handdiska lite saker, vi snackar inte duscha x-antal timmar..

Det jag blir fundersam på är ju varför vattnet i typ kök och bad blir skållhett trots att termostaten där är inställd på 37 grader? Är det beredaren som spökar eller vad beror det på?
Citera
2017-01-08, 22:41
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Jag är inte alls haj på el så kan inte spekulera i om det är något elfel eller ej.

Beredaren är på 300 liter och termostaten är ju inte på max, men vi har vart borta hela eftermiddagen och det enda jag gjort sen vi kom hem var att handdiska lite saker, vi snackar inte duscha x-antal timmar..

Det jag blir fundersam på är ju varför vattnet i typ kök och bad blir skållhett trots att termostaten där är inställd på 37 grader? Är det beredaren som spökar eller vad beror det på?
En så stor beredare tömmer man ju inte i första taget så det är kanske något fel på den då. Nu ska man inte ha under 50 grader i beredaren pga risken att det växer till legionellabakterier. Du kan ha 80 grader i beredaren, det ska inte ge varmare varmvatten i en korrekt installation. Efter beredaren ska nämligen sitta en blandningsventil med termostat som blandar kallt och varmt vatten så det går ut kanske 55 grader i varmvattenledningen även om det är varmare än så i beredaren.

Om det blir hett i badkarets blandare trots att den står på 37 grader så är det något fel på den med, byt termostaten i den.

Har du verkligen termostat i köket? Det är väldigt ovanligt, brukar bara vara en blandare utan termostat.
Citera
2017-01-08, 22:44
Moderator
Tystnads avatar
På en varmvattenberedare från den tiden (1990talet) skall finnas :
Huvudbrytare oftast märkt : 1 / 0
Drift termostatvred : Skall ställas på 60-65 Gr C
Manuellt återställbart överhettningskydd.

Mekanisk blandningsventil :som blandar utgående varmvatten från beredaren med kallvatten till lämplig temperatur oftast inställd på 55-60 gr.

På din beskrivning låter det som driftermostaten är sönder så överhettningskyddet utlöser.
Blandningsventilen kan också vara sönder eftersom den ger för varmt vatten.
Citera
2017-01-08, 22:54
Medlem
Låter fullt rimligt, nej jag har så klart ingen termostat i kök eller vad, det jag menar är blandare.

är det stora kostnader att få en reparatör som fixar detta eller är det billigare att satsa på en ny? Fick uppgift att en ny skulle kosta ca 14000 ink installation.
Citera
2017-01-08, 23:05
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:

Du menar att du har någon typ av termostatblandare i kök och badrum?

Dessa termostatblandare blir ibland dåliga med åren, då kanske de skickar ut samma temperatur på vattnet som kommer från beredaren.

Som orientering:

En varmvattenberedare är OFTAST konstruerad på så sätt att den har en elektrisk termostat som ser till att hålla en inställd temperatur på vattnet i beredaren. Denna temperatur brukar jag ställa på 70ºC

Sedan sitter det oftast, men inte alltid, en blandningsventil på beredarens utgång. Blandningsventilen blandar kallt och varmt vatten så att en viss inställd temperatur inte överskrids.

Så här kan en blandningsventil se ut, den kan vara placerad upptill eller nedtill på beredaren:

https://www.bauhaus.se/blandningsven...09MxoCnBHw_wcB

Blandningsventilens inställning brukar vara 50ºC har jag för mig.

Det innebär även att man får ut mer varmvatten än beredarens volym. Alltså, har man 70ºC i beredare och tar ut 50ºC ur blandningsventilen så späder man ut med kallvatten. (Vi har en 185 l beredare hemma och varmvattnet räcker LÄÄÄÄNGE)

Den elektriska termostaten kan du felsöka genom att vrida på vredet och höra om det klickar och kanske blinkar i lampor.
Citera
2017-01-08, 23:20
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Låter fullt rimligt, nej jag har så klart ingen termostat i kök eller vad, det jag menar är blandare.

är det stora kostnader att få en reparatör som fixar detta eller är det billigare att satsa på en ny? Fick uppgift att en ny skulle kosta ca 14000 ink installation.

Det låter som en rimlig kostnadsuppskattning.

Jag jobbade tidigare på en vvs-firma, jag är ingen riktig mockare ska sägas, men gjorde många enklare komponentbyten. Jag bytte ut en 185 l beredare som hade sprungit läck. Jag vill minnas att fakturan landade på 12-13000 kr ink moms, rotavdrag, några kopplingar och kanske två timmars arbete.

Kunden var en av mina bästa vänner, så jag försökte hålla nere timmarna ska väl påpekas också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in