Citat:
Ursprungligen postat av
martinad85
Det jag blir fundersam på är ju varför vattnet i typ kök och bad blir skållhett trots att termostaten där är inställd på 37 grader? Är det beredaren som spökar eller vad beror det på?
Du menar att du har någon typ av termostatblandare i kök och badrum?
Dessa termostatblandare blir ibland dåliga med åren, då kanske de skickar ut samma temperatur på vattnet som kommer från beredaren.
Som orientering:
En varmvattenberedare är OFTAST konstruerad på så sätt att den har en elektrisk termostat som ser till att hålla en inställd temperatur på vattnet i beredaren. Denna temperatur brukar jag ställa på 70ºC
Sedan sitter det oftast, men inte alltid, en blandningsventil på beredarens utgång. Blandningsventilen blandar kallt och varmt vatten så att en viss inställd temperatur inte överskrids.
Så här kan en blandningsventil se ut, den kan vara placerad upptill eller nedtill på beredaren:
https://www.bauhaus.se/blandningsven...09MxoCnBHw_wcB
Blandningsventilens inställning brukar vara 50ºC har jag för mig.
Det innebär även att man får ut mer varmvatten än beredarens volym. Alltså, har man 70ºC i beredare och tar ut 50ºC ur blandningsventilen så späder man ut med kallvatten. (Vi har en 185 l beredare hemma och varmvattnet räcker LÄÄÄÄNGE)
Den elektriska termostaten kan du felsöka genom att vrida på vredet och höra om det klickar och kanske blinkar i lampor.