Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-01-08, 23:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinad85
Låter fullt rimligt, nej jag har så klart ingen termostat i kök eller vad, det jag menar är blandare.

är det stora kostnader att få en reparatör som fixar detta eller är det billigare att satsa på en ny? Fick uppgift att en ny skulle kosta ca 14000 ink installation.
Det borde gå lätt att laga om det nu är fel på den elektriska termostaten. Jag tror vad du behöver är en elektriker som kan mäta hur beredaren med dess styrning uppför sig.
Citera
2017-01-09, 07:08
Medlem
scontris avatar
Jag skulle inte lägga ner någon större summa varken tid eller pengar för att laga en beredare från -91, bättre att satsa på en ny, fräsch med gällande garantier. Åldersavdraget på den du har nu gör att du inte lär få många kronor den dagen den springer läck.
Citera
2017-01-09, 08:04
Medlem
Hej! Tack för tipsen, jag får undersöka ikväll hur det ser ut om det finns termostater under blandaren i köket.

Tycker dock det låter långsökt att blandaren i kök och bad pajar samtidigt.

Det har klickat från beredaren vid några tillfällen utan att jag gjort några justeringar på vredes men när jag har justerat termostatvredet har det klickat en hel del..
Citera
2017-01-09, 12:56
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Hej! Tack för tipsen, jag får undersöka ikväll hur det ser ut om det finns termostater under blandaren i köket.

Tycker dock det låter långsökt att blandaren i kök och bad pajar samtidigt.

Det har klickat från beredaren vid några tillfällen utan att jag gjort några justeringar på vredes men när jag har justerat termostatvredet har det klickat en hel del..
Under blandarna i KÖK & Bad finns inga termostater så där behöver du inte gräva runt!

Förmodligen löser överhettningsskyddet ut på elpatronen så mitt råd är be en elektriker komma mäta upp elpatronen + termostaten, Kan vara termostaten el Elpatronen men det ser du inte själv utan du måste anlita en fackman till göra det!

Sedan är det billigare byta en elpatron el en termostat än hela VVB kan jag säga!
Citera
2017-01-09, 19:02
Medlem
Vad pratar vi om för pengar på patron eller termostat inklusive arbete? 1000kr-3000kr?
Citera
2017-01-09, 19:03
Medlem
Du tror för övrigt inte att det är blandningsventilen som felar?
Citera
2017-01-09, 20:00
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Vad pratar vi om för pengar på patron eller termostat inklusive arbete? 1000kr-3000kr?
Patronen är säkert ok, annars hade den inte värmt något alls. Elpatronerna brukar paja helt när de väl går sönder. Jag såg någon termostat till VVB för c:a 1500 kr och du åker nog på ett par tusen för felsökning och ev. reparation.

Citat:
Du tror för övrigt inte att det är blandningsventilen som felar?
Kanske det. Kan du känna på röret från VVB till blandningsventil om det är varmt även då du inte får ut varmvatten i kranarna? Finns det någon termometer som visar tempen i VVB:n? Hur är det med värmen idag?
Citera
2017-01-09, 21:11
Medlem
Har haft fullt upp med barnen i eftermiddag/kväll så har inte testat något spec ikväll. Har sänkt termostaten på beredaren ikväll så tänkte testa den i morgon igen.

Återkommer..
Citera
2017-01-10, 22:50
Medlem
Sådär nu har jag justerat vredet på beredaren några gånger och något lägre temp än ursprungs inställningen, nu är vattnet inte skållhett i varesig i kök eller bad.
Citera
2017-01-10, 23:09
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

Själva Termostaten ligger på runt 500-600 kr (utan moms)

Elpatroner finns i många olika modeller beroende på modell och storlek på Beredaren, men dom jag bytt på låg runt 600-1200 kr (utan moms)

Vissa områden med aggressivt vatten måste ha syrafasta Elpatroner och då drar priset upp......

Arbetskostnaden vet jag inte eftersom det ingick som en del av mitt arbete att göra sånt tidigare...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in