2017-01-03, 11:47
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaudu
Tack för alla svar.

Pratade med min chef. Jag har rätt till sjuklön från den dagen sjukpenningen dogs in, tom den dagen jag säger upp mig. Bra, tänkte jag. Läser på om sjuklön och hittar detta:
"Om arbetstagaren vill skydda sin SGI under perioden som sjuklön utbetalas, så ska arbetstagaren anmäla sig till arbetsförmedlingen som arbetssökande."
Det läser jag som att jag då skulle ha gått till arbetsförmedlingen den 16 december (dvs dagen efter att sjukpenningen drogs in), för att skydda SGIn under den tid som jag har sjuklön.

Hur jag än vrider och vänder på detta, så får jag inte ihop det pga att jag inte har fått veta att jag bev utförsäkrad i december. Ska ringa min handläggare på FK, om hon nu är tillbaks från sin semester. Suck....

Säg inte upp dig. Vad du än gör. Få en överenskommelse där de säger upp dig.
Citera
2017-01-03, 12:06
Medlem
blyertsgubbens avatar
Som påpekat innan i tråden så är det 52 karensdagar om man säger upp sig själv men tänk på att det är arbetsdagar som räknas så det är nästan 3 månader karens som gäller.
Citera
2017-01-03, 21:46
Medlem
Jahaudus avatar
Pratade med handläggaren på FK. Förr hade man rätt till ersättning under det som kallas kommuniceringstiden, dvs tiden mellan dagen då sjukpenningen kommer dras in, tom dagen då det slutgiltliga beslutet tas, som blir veckan efter eventuell överklagan kommit in. Detta har regeringen slopat sedan en tid tillbaks.
FK har ingen skyldighet att höra av sig innan sjukpenning planeras dras in, de fattar sitt beslut och sedan kommer det att gälla från den dag då senaste läkarintyg kom in, även om det råkar bli bakåt i tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av blyertsgubben
Som påpekat innan i tråden så är det 52 karensdagar om man säger upp sig själv men tänk på att det är arbetsdagar som räknas så det är nästan 3 månader karens som gäller.

Det är för mycket, jag har inte råd...

Så jag blir alltså inte av med karensen på 52 dagar. Imorgon ska jag ringa Kommunal. Jag är bara med i a-kassan (tycker inte om representanterna för fackförbundet och har därför valt att inte vara med), men regler är regler och de ska kunna hjälpa mig med information oavsett.
Jag ska fråga dem om mina omständigheter kan göra att jag har rätt till kortare karens. Jag tycker inte att jag ska få "straffdagarna".
Citera
2017-01-03, 22:04
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Pratade med handläggaren på FK. Förr hade man rätt till ersättning under det som kallas kommuniceringstiden, dvs tiden mellan dagen då sjukpenningen kommer dras in, tom dagen då det slutgiltliga beslutet tas, som blir veckan efter eventuell överklagan kommit in. Detta har regeringen slopat sedan en tid tillbaks.
FK har ingen skyldighet att höra av sig innan sjukpenning planeras dras in, de fattar sitt beslut och sedan kommer det att gälla från den dag då senaste läkarintyg kom in, även om det råkar bli bakåt i tiden.

Fullständigt horribelt. Jag orkar nästan inte läsa det du säger. Ny lagändring såg jag http://www.dn.se/ekonomi/sjukskrivna...an-forvarning/ sen den 1 November 2016, försäkringskassan kan dra in sjukpenning utan förvarning. Detta är inte rättssäkert. Vilket jä-a samhälle vi fått.
Citera
2017-01-03, 22:08
Medlem
dialektikers avatar
Sveriges läkarförbund mycket kritiska till lagändringen http://www.alltomspara.se/nyhet/andr...or-sjukpenning
Citera
2017-01-03, 22:11
Medlem
dialektikers avatar
Jag beklagar sorgen ts, hur det har gått med vårt land Sverige, som förut var en trygg välfärdsstat.
Citera
2017-01-03, 22:36
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Sveriges läkarförbund mycket kritiska till lagändringen http://www.alltomspara.se/nyhet/andr...or-sjukpenning

Tack för intressanta länkar. Det blir fel, mycket på grund av alla dessa olika regler som inte fungerar ihop. Jag hamnar i kläm mellan Försäkringskassan, Malmö Stad (som jag jobbar för), A-kassan och Arbetsförmedlingen.
Jag är trött i huvudet och irriterad, det handlar inte bara om mig, jag har en 3-årig son som ska ha mat på bordet och tak över huvudet.

Hoppas som sagt på a-kassan nu och kortaste karens.
Citera
2017-01-04, 00:28
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Tack för intressanta länkar. Det blir fel, mycket på grund av alla dessa olika regler som inte fungerar ihop. Jag hamnar i kläm mellan Försäkringskassan, Malmö Stad (som jag jobbar för), A-kassan och Arbetsförmedlingen.
Jag är trött i huvudet och irriterad, det handlar inte bara om mig, jag har en 3-årig son som ska ha mat på bordet och tak över huvudet.

Hoppas som sagt på a-kassan nu och kortaste karens.

Lider med dig, men du ser till att det blir en uppsägning pga arbetsbrist från arbetsgivaren. Det är hyperviktigt. Färre karensdagar och viktigt om du ska söka ny anställning.
Citera
2017-01-04, 03:16
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Jobba kvar på ditt jobb så länge du kan.
Vet inte om du kan få a-kassa på deltid, värt att kolla.

http://www.kommunalsakassa.se/du-som...arbetar-deltid
Citera
2017-01-04, 03:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Säg inte upp dig. Vad du än gör. Få en överenskommelse där de säger upp dig.

Citera
2017-01-04, 12:48
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
På andra hållet vet jag inte om min chef får säga upp mig, eftersom man vad jag vet inte får säga upp en person som är sjukskriven.

Stämmer inte. Jag har som sjukskriven, för ett antal år sen, blivit uppsagd från ett jobb. Då varken deltid, eller annan arbetsuppgift var möjlig, kom vi fram till "uppsägning på grund av arbetsbrist".
Har du verkligen pratat om det här med din arbetsgivare?
Ta med dig facket och kom fram till en gemensam uppsägning.

Har du verkligen pratat med försäkringskassan? Vill de att du säger upp dig? Har de sagt det eller?
Citera
2017-01-04, 13:25
Medlem
Jahaudus avatar
Enligt Kommunal har jag två alternativ för att slippa lång karens.

Det första alternativet är att göra en omfattande omplaceringsutredning (som tar flera månader med tanke på att Malmö Stad är en enorm organisation) och sen kunna sägas upp pga arbetsbrist. Är man som sjukskriven arbetsbefriad under denna tiden? Vad har man för ersättning under utredningsperioden?

Alternativ två är att försöka bli tjänstledig pga hälsoskäl. Är man arbetssökande samtidigt som man är tjänstledig pga hälsoskäl, så kan man ha rätt till a-kassa under tjänstledighetsperioden. Man säger upp sig, men köper tid att hitta ett alternativt arbete eller bli aktiverad på annat sätt i någon av Arbetsförmedlingens åtgärder.

Så nu ska jag söka info kring att vara tjänstledig pga hälsoskäl, då det för tillfället låter som det smartaste alternativet.

Fortfarande tacksam för tips, råd och ideér!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in