Pratade med handläggaren på FK. Förr hade man rätt till ersättning under det som kallas kommuniceringstiden, dvs tiden mellan dagen då sjukpenningen kommer dras in, tom dagen då det slutgiltliga beslutet tas, som blir veckan efter eventuell överklagan kommit in. Detta har regeringen slopat sedan en tid tillbaks.
FK har ingen skyldighet att höra av sig innan sjukpenning planeras dras in, de fattar sitt beslut och sedan kommer det att gälla från den dag då senaste läkarintyg kom in, även om det råkar bli bakåt i tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
blyertsgubben
Som påpekat innan i tråden så är det 52 karensdagar om man säger upp sig själv men tänk på att det är arbetsdagar som räknas så det är nästan 3 månader karens som gäller.
Det är för mycket, jag har inte råd...
Så jag blir alltså inte av med karensen på 52 dagar. Imorgon ska jag ringa Kommunal. Jag är bara med i a-kassan (tycker inte om representanterna för fackförbundet och har därför valt att inte vara med), men regler är regler och de ska kunna hjälpa mig med information oavsett.
Jag ska fråga dem om mina omständigheter kan göra att jag har rätt till kortare karens. Jag tycker inte att jag ska få "straffdagarna".