• 1
  • 2
2017-01-02, 11:46
Medlem
Jahaudus avatar
Detta fick jag nyss veta, det är rörigt så jag ska försöka reda ut det.

Jag har varit sjukskriven i ett år pga multipla diskbråck i ryggen. Eftersom det inte räknas som en allvarlig sjukdom, drar försäkringskassan in min sjukpenning från mitten av december, alltså tillbaka i tiden och de råder mig att säga upp mig från mitt jobb. Min första fråga är om Försäkringskassan inte behöver meddela INNAN de drar in sjukpenningen?

Försäkringskassan anser att jag skulle klara av ett lättare arbete, där jag inte behöver böja mig och ett arbete där jag kan variera mellan stående, sittande och gående. Detta köper jag. Fast nu var det tänkt att jag skulle återgå till mitt jobb på måndag, på halvtid. Eftersom att jag har förlorat hela min sjukpenning, behöver jag istället bli arbetslös för att kunna hitta ett lättare jobb på hel omfattning.

Jag behöver alltså säga upp mig, alternativt bli uppsagd. Säger jag upp mig, så blir det en månads karens innan jag kan få a-kassa. Därför behöver jag bli uppsagd, antar jag.... Kan min chef på något sätt säga upp mig direkt? Trots att jag är sjukskriven? Kanske pga personliga skäl, även om sjukdom i normalfallet inte är en saklig grund för uppsägning? Pga att mitt nuvarande jobb helt enkelt är för tungt.

Jag hoppas att det finns någon här som förstår vad jag undrar och kan komma med info, tips och ideér. Det är snurrigt, med alla olika regler.

Tillägg; Jag har sökt min chef utan resultat och kommer givetvis att fortsätta ringa. Skriver här så länge.
Senast redigerad av Jahaudu 2017-01-02 kl. 11:48.
Citera
2017-01-02, 11:49
Medlem
johanness avatar
beträffande delproblemet kring att bli uppsagd är det hur enkelt som helst att lösa: låt bli att gå till jobbet. förr eller senare får du sparken.
Citera
2017-01-02, 11:59
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
beträffande delproblemet kring att bli uppsagd är det hur enkelt som helst att lösa: låt bli att gå till jobbet. förr eller senare får du sparken.

Jotack förvisso, men jag vill sköta detta så snyggt det går.
Citera
2017-01-02, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaudu

Jag har varit sjukskriven i ett år pga multipla diskbråck i ryggen. Eftersom det inte räknas som en allvarlig sjukdom, drar försäkringskassan in min sjukpenning från mitten av december, alltså tillbaka i tiden och de råder mig att säga upp mig från mitt jobb. Min första fråga är om Försäkringskassan inte behöver meddela INNAN de drar in sjukpenningen?

Försäkringskassan anser att jag skulle klara av ett lättare arbete, där jag inte behöver böja mig och ett arbete där jag kan variera mellan stående, sittande och gående. Detta köper jag. Fast nu var det tänkt att jag skulle återgå till mitt jobb på måndag, på halvtid. Eftersom att jag har förlorat hela min sjukpenning, behöver jag istället bli arbetslös för att kunna hitta ett lättare jobb på hel omfattning.

Jag behöver alltså säga upp mig, alternativt bli uppsagd. Säger jag upp mig, så blir det en månads karens innan jag kan få a-kassa. Därför behöver jag bli uppsagd, antar jag.... Kan min chef på något sätt säga upp mig direkt? Trots att jag är sjukskriven? Kanske pga personliga skäl, även om sjukdom i normalfallet inte är en saklig grund för uppsägning? Pga att mitt nuvarande jobb helt enkelt är för tungt.

Jag hoppas att det finns någon här som förstår vad jag undrar och kan komma med info, tips och ideér. Det är snurrigt, med alla olika regler.

Tillägg; Jag har sökt min chef utan resultat och kommer givetvis att fortsätta ringa. Skriver här så länge.

Be om ett skriftligt beslut och sedan överklaga och argumentera för att du behöver ha en sjuklön på deltid då du bara är arbetsför på deltid. Gå till din husläkare och fixa ett intyg på att du bara kan arbeta deltid. På Försäkringskassan sitter det skrivbordsläkare som inte har en aning om vad du har för skador.
Citera
2017-01-02, 12:05
Medlem
vadsadusadus avatar
Detta står på Försäkringskassan ehmnsida:

Citat:
Jag tror jag kan jobba trots sjukdomen, men inte på mitt gamla jobb. Kan jag få sjukpenning och söka nytt jobb samtidigt?

Det kan vara så att du redan i början av din sjukskrivning vet att du inte kommer att kunna gå tillbaka till ditt arbete, men tror att du kan arbeta någon annanstans trots din sjukdom. Då kan du få sjukpenning samtidigt som du söker ett nytt arbete. Det gäller tills du har varit sjukskriven i 180 dagar.

Om du får ett nytt arbete har du också rätt att vara tjänstledig från din gamla anställning.

Prata alltid med din personliga handläggare innan du söker nytt arbete. Hen kan också ordna ett möte med Arbetsförmedlingen som kan hjälpa dig med att söka ett nytt jobb.

Med andra ord råder jag dig att prata med FK för att få hjälp och råd om hur du går tillväga för att inte förlora pengar medan du söker nytt jobb.
Citera
2017-01-02, 12:17
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Detta står på Försäkringskassan ehmnsida:

Med andra ord råder jag dig att prata med FK för att få hjälp och råd om hur du går tillväga för att inte förlora pengar medan du söker nytt jobb.

Detta lät bra, men verkar endast gälla tills man har varit sjukskriven i 180 dagar. Jag har varit sjukskriven i ett år. Nu räknas bara allvarliga sjukdomar som giltliga skä för sjukpenningl, så som tex cancer.
Citera
2017-01-02, 12:32
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Be om ett skriftligt beslut och sedan överklaga och argumentera för att du behöver ha en sjuklön på deltid då du bara är arbetsför på deltid. Gå till din husläkare och fixa ett intyg på att du bara kan arbeta deltid. På Försäkringskassan sitter det skrivbordsläkare som inte har en aning om vad du har för skador.

Min läkare har redan intygat det. Försäkringskassan är av en annan åsikt och fattar ett annat beslut, tyvärr. Det är väl rätt ok ändå, jag vet att mitt jobb är för tungt med diskbråck.

Jag vill överklaga från den 15 dec (när sjukpenningen drogs in), fram tom den datum som jag har rätt att överklaga, om du förstår vad jag menar. Eftersom jag inte fick veta att de drar in min sjukpenning förrän två veckor efter de bestämt det, har jag inte haft någon möjlghet till alternativ inkomst, så som a-kassa. Gör jag som Försäkringskassan vill och säger upp mig, så får jag dessutom karensmånaden utan inkomst. På andra hållet vet jag inte om min chef får säga upp mig, eftersom man vad jag vet inte får säga upp en person som är sjukskriven. Det blir för mig att trolla fram två månaders hyra/räkningar, det verkar inte rätt....

Om jag hade fått veta att jag inte skulle få sjukpenning från den 15 december, så hade jag sagt upp mig den 15 november (jag har en månads uppsägningstid), för att kunna gå till arbetsförmedlingen den 16 december och därmed fått a-kassa. Allt hade varit lugnt.
Citera
2017-01-02, 12:38
Bannlyst
Citat:

Är fackansluten?

Ta kontakt med fackombud om du är fackligt ansluten.

Du ska inte säga upp dig.

Har det gjorts en rehabiliteringsplan?
Arbetsgivaren är skyldig till att upprätta en rehabiliteringsplan.

Du ska ha möte med f-kassan, arbetsgivare, läkare och gärna också ett fackombud.
Där ska ni komma fram till en rehabplan och lösning.

Kom ihåg nu att du INTE ska säga upp dig!
Citera
2017-01-02, 12:40
Bannlyst
Citat:
Min läkare har redan intygat det. Försäkringskassan är av en annan åsikt och fattar ett annat beslut, tyvärr. Det är väl rätt ok ändå, jag vet att mitt jobb är för tungt med diskbråck.

Jag vill överklaga från den 15 dec (när sjukpenningen drogs in), fram tom den datum som jag har rätt att överklaga, om du förstår vad jag menar. Eftersom jag inte fick veta att de drar in min sjukpenning förrän två veckor efter de bestämt det, har jag inte haft någon möjlghet till alternativ inkomst, så som a-kassa. Gör jag som Försäkringskassan vill och säger upp mig, så får jag dessutom karensmånaden utan inkomst. På andra hållet vet jag inte om min chef får säga upp mig, eftersom man vad jag vet inte får säga upp en person som är sjukskriven. Det blir för mig att trolla fram två månaders hyra/räkningar, det verkar inte rätt....

Om jag hade fått veta att jag inte skulle få sjukpenning från den 15 december, så hade jag sagt upp mig den 15 november (jag har en månads uppsägningstid), för att kunna gå till arbetsförmedlingen den 16 december och därmed fått a-kassa. Allt hade varit lugnt.

Du kan be din läkare komplettera din ansökan om sjukbidrag och ska absolut överklaga.
Citera
2017-01-02, 12:43
Bannlyst
Citat:

Samtidigt tycker jag att du borde hittat en lösning på detta tidigare.
Ett år som sjukskriven är rätt lång tid, du borde ha hunnit komma på en alternativ plan under ett år.

Är du inte med i facket, gå med nu och ring dem och fråga om hjälp.
Citera
2017-01-02, 13:02
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrevadsbro1251
Har det gjorts en rehabiliteringsplan?
Arbetsgivaren är skyldig till att upprätta en rehabiliteringsplan.

Du ska ha möte med f-kassan, arbetsgivare, läkare och gärna också ett fackombud.
Där ska ni komma fram till en rehabplan och lösning.

Jag har haft det mötet, i höstas. Det har gjorts en rehabiliteringsplan och arbetsplatsen är anpassad i allra största mån. Detta är mitt tredje diskbråck och fram tills idag, har alla inblandade varit överens om att mitt jobb har varit den bästa arbetsplatsen för mig. Därför har jag inte sökt alternativ. Under hela året har det funnits en tro att jag en dag ska kunna jobba på min arbetsplats igen. Det kan jag nu, men inte på heltid och det är där det faller.

Citat:
Ursprungligen postat av Herrevadsbro1251
Du kan be din läkare komplettera din ansökan om sjukbidrag och ska absolut överklaga.

Det hjälper inte enligt försäkringskassan eftersom jag inte har en allvarlig sjukdom. Det är deras svar och såna är reglerna.
Citera
2017-01-02, 13:15
Medlem
Motacilla.albas avatar
1-års gränsen kommer när den kommer. Detta är numer vanligt att man blir utförsäkrad trots kvarvarande sjukdom och kvarvarande anställning. Att tala med din arbetsgivare är A och O. Den vanliga inom svenskt arbetsliv är att man får sin uppsägningstid samt att man blir befriad under den tiden från arbete. Arbetsgivare kan sätta dig i arbete under uppsägningstiden men aldrig något som du blir sjuk av. Om du säger upp dig själv kan ett intyg från läkare göra att du får den kortare karensen från a-kassan. Har du ingen företagshälsovård, de brukar kunna dessa saker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in