2017-01-02, 15:03
Medlem
DRD4s avatar
Flytta till Norge, tror du kan ta med dig din nu giltiga sjukförsäkring dit.

Sverige är kört!
Citera
2017-01-02, 18:30
Medlem
FK kan INTE tvinga dig att du blir arbetslös!!!
Säg inte upp ditt jobb !!! Arbetsgivares ansvar ser till att du får annat jobb eller sånt.
FK måste ge dig sjuklön tillsvidare!!!

Om du säger upp ditt jobb och byta till annat jobb när du blir arbetslös då har du inga
chans att få nytt jobb !!! Du får jobba strö runt och annat runt, aldrig få fastjobb!!!

Ha tålamod och överklaga hos FK(naz)
Citera
2017-01-02, 18:56
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
1-års gränsen kommer när den kommer. Detta är numer vanligt att man blir utförsäkrad trots kvarvarande sjukdom och kvarvarande anställning. Att tala med din arbetsgivare är A och O. Den vanliga inom svenskt arbetsliv är att man får sin uppsägningstid samt att man blir befriad under den tiden från arbete. Arbetsgivare kan sätta dig i arbete under uppsägningstiden men aldrig något som du blir sjuk av. Om du säger upp dig själv kan ett intyg från läkare göra att du får den kortare karensen från a-kassan. Har du ingen företagshälsovård, de brukar kunna dessa saker.

Ja. Om TS inte kan utföra sitt arbete, skall arbetsgivaren göra en omplaceringsutredning d v s. undersöka om det finns något ledigt lättare job som denne är kvaliicerad för inom organisationen. Då ska TS få denna tjänst. om det inte finns något ledigt lämpligt arbete blir TS uppsagd p g a. arbetsbrist och slipper förlängd karens.
Citera
2017-01-02, 20:24
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Ja. Om TS inte kan utföra sitt arbete, skall arbetsgivaren göra en omplaceringsutredning d v s. undersöka om det finns något ledigt lättare job som denne är kvaliicerad för inom organisationen. Då ska TS få denna tjänst. om det inte finns något ledigt lämpligt arbete blir TS uppsagd p g a. arbetsbrist och slipper förlängd karens.

Tack för svaret! Du skriver förlängd karens. Du menar att jag får rätt till a-kassa från dag ett?
Vet du om Försäkringskassan har skyldighet att säga till innan de drar in sjukpenningen? Eller är det ok att de inte hörde av sig till mig förrän veckor efter de fattat beslutet?

Det känns som att jag har förlorat tid och tid är pengar. Jag hade ju kunnat gått och anmält mig som arbetslös redan dagen efter beslutet fattades, om jag bara hade vetat om det.
Citera
2017-01-02, 20:59
Medlem
ElectricMonks avatar
Kontakta din fackförening, om du är ansluten. Kan du inte utföra ditt arbete på grund av sjukdom och din arbetsgivare inte har genomfört en omplaceringsutredning så skall de ersätta dig med lön under tiden tills dess att omplaceringsutredningen är genomförd, om jag inte mins fel.

Men som sagt, kontakta ditt fackförbund, de brukar var mycket bra på att kunna hjälpa sina medlemmar i situationer som dessa.

Försök att läsa lite om arbetsgivarens ansvar. Be ditt fackförbund att förhandla om ersättning tills dess att omplaceringsutredningen är utförd.

Mvh
Citera
2017-01-02, 21:11
Medlem
ElectricMonks avatar
Denna länk kanske kan var av intresse:

http://arbetsrattsjouren.nu/2015/07/...ra-sa-har.html

Annars kan du söka runt lite på arbetsgivaransvar och omplasering/omplaceringsutredning.

Mvh
Citera
2017-01-02, 23:14
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaudu
...Om jag hade fått veta att jag inte skulle få sjukpenning från den 15 december, så hade jag sagt upp mig den 15 november (jag har en månads uppsägningstid), för att kunna gå till arbetsförmedlingen den 16 december och därmed fått a-kassa. Allt hade varit lugnt.
Njae, det är väl inte så det fungerar? Om du säger upp dig själv så får du 45 straffdagar av a-kassan. Dvs, du måste få a-kassa i 45 dagar, men de dagarna får du noll kronor för. Så om du ansöker om a-kassa den 16 december så blir du säkert beviljad, men de första 45 dagarna kommer in ersättning vara 0 kronor om dagen.

Det är i.a.f. så jag själv har förstått reglerna.
Citera
2017-01-02, 23:19
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Detta fick jag nyss veta, det är rörigt så jag ska försöka reda ut det.

Jag har varit sjukskriven i ett år pga multipla diskbråck i ryggen. Eftersom det inte räknas som en allvarlig sjukdom, drar försäkringskassan in min sjukpenning från mitten av december, alltså tillbaka i tiden och de råder mig att säga upp mig från mitt jobb. Min första fråga är om Försäkringskassan inte behöver meddela INNAN de drar in sjukpenningen?

Försäkringskassan anser att jag skulle klara av ett lättare arbete, där jag inte behöver böja mig och ett arbete där jag kan variera mellan stående, sittande och gående. Detta köper jag. Fast nu var det tänkt att jag skulle återgå till mitt jobb på måndag, på halvtid. Eftersom att jag har förlorat hela min sjukpenning, behöver jag istället bli arbetslös för att kunna hitta ett lättare jobb på hel omfattning.

Jag behöver alltså säga upp mig, alternativt bli uppsagd. Säger jag upp mig, så blir det en månads karens innan jag kan få a-kassa. Därför behöver jag bli uppsagd, antar jag.... Kan min chef på något sätt säga upp mig direkt? Trots att jag är sjukskriven? Kanske pga personliga skäl, även om sjukdom i normalfallet inte är en saklig grund för uppsägning? Pga att mitt nuvarande jobb helt enkelt är för tungt.

Jag hoppas att det finns någon här som förstår vad jag undrar och kan komma med info, tips och ideér. Det är snurrigt, med alla olika regler.

Tillägg; Jag har sökt min chef utan resultat och kommer givetvis att fortsätta ringa. Skriver här så länge.

Kan du inte fortsätta med ditt jobb fast med lättare uppgifter?
Citera
2017-01-02, 23:50
Medlem
dialektikers avatar
Snacka om att de kört över dig fk. Sådär får de inte göra. De ska meddela i förväg. Ni ska sitta på ett gemensamt möte fk och din arbetsgivare och komma fram till om du skulle kunna vara kvar på ditt arbete deltid, eller om det finns några andra arbetsuppgifter eller besluta om en gemensam uppsägning pga arbetsbrist. Hör av dig till facket, så här får de inte göra. Kämpa på. Jag håller tummarna.
Citera
2017-01-03, 01:22
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Be om ett skriftligt beslut och sedan överklaga och argumentera för att du behöver ha en sjuklön på deltid då du bara är arbetsför på deltid. Gå till din husläkare och fixa ett intyg på att du bara kan arbeta deltid. På Försäkringskassan sitter det skrivbordsläkare som inte har en aning om vad du har för skador.

Sitter även en hel jävla del idioter som är totalt slut i huvudet med, icke att förglömma.
Detta är beklagligt TS, hoppas det löser sig
Citera
2017-01-03, 08:43
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Tack för svaret! Du skriver förlängd karens. Du menar att jag får rätt till a-kassa från dag ett?
Vet du om Försäkringskassan har skyldighet att säga till innan de drar in sjukpenningen? Eller är det ok att de inte hörde av sig till mig förrän veckor efter de fattat beslutet?

Det känns som att jag har förlorat tid och tid är pengar. Jag hade ju kunnat gått och anmält mig som arbetslös redan dagen efter beslutet fattades, om jag bara hade vetat om det.

Om du blir uppsagd på grund av arbetsbrist har du 7 karensdagar innan du får a-kassa. om du säger upp dig själv får du 7+45=52 dagars karens, vilket är ytterst kännbart för de allra flesta.
Citera
2017-01-03, 10:57
Medlem
Jahaudus avatar
Tack för alla svar.

Pratade med min chef. Jag har rätt till sjuklön från den dagen sjukpenningen dogs in, tom den dagen jag säger upp mig. Bra, tänkte jag. Läser på om sjuklön och hittar detta:
"Om arbetstagaren vill skydda sin SGI under perioden som sjuklön utbetalas, så ska arbetstagaren anmäla sig till arbetsförmedlingen som arbetssökande."
Det läser jag som att jag då skulle ha gått till arbetsförmedlingen den 16 december (dvs dagen efter att sjukpenningen drogs in), för att skydda SGIn under den tid som jag har sjuklön.

Hur jag än vrider och vänder på detta, så får jag inte ihop det pga att jag inte har fått veta att jag bev utförsäkrad i december. Ska ringa min handläggare på FK, om hon nu är tillbaks från sin semester. Suck....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in