Citat:
Ursprungligen postat av
Grim.Fandango
Vilken typ av arbete har du?
Har nämligen också drabbats av diskbråck.
Husläkaren vägrade sjukskriva mig med motiveringen att dom skulle ge mig lättare uppgifter.
Fick dock träffa arbetsplatsläkaren som sjukskrev mig direkt, vi upprättade även ett rehabplan där jag skulle successivt öka arbetsbördan med lite lättare uppgifter för att till slut övergå i 100% tjänst.
Hade aldrig problem med försäkringskassan kring detta, dom hörde av sig någon gång och frågade hur det gick.
Vad har ni haft för rehabplan?
Vad gör du för att göra ryggen bättre?
Vad säger primärvården, att gå med diskbråck i 1 år är länge.
Jag jobbar med personer med olika sorters handikapp, psykiska och fysiska, på deras arbetsplats. Mitt jobb är redan anpassat efter deras behov och sedan vidare anpassat efter mig som anställd med ryggproblematik. Det är ett varierande jobb, vi sitter, står och går under arbetsdagen. Planen att öka arbetstid fanns också här innan.
De första fyra månaderna efter det small, kunde jag inte gå alls, så då blev det inte mycket gjort. Sedan dess har jag gått på sjukgymnastik för att bli starkare och rörligare. Har varit på läkarbesök för att utvärdera om operation var aktuellt, vilket det inte var. För stor risk. Ska gå på multimodal smärtrehab för andra gången, det börjar nästa vecka. Jag har haft ryggproblem i 15 år, testat allt vad det gäller behandlingar, sjukgymnastik och piller. Min rygg är helt enkelt kass.
Större mängden av befolkningen drabbas av diskbråck någon gång i livet, inte alla får besvär. Ett år behöver inte vara länge, det beror på var och hur diskbråcket sitter. Jag tror aldrig att jag någonsin blev helt bra från mina tidigare. Ett diskbråck ökar risken för fler diskbråck, belastningen i ryggen blir annorlunda. Primärvården säger att jag ska ge det tid.