2017-01-02, 13:24
Medlem
Motacilla.albas avatar
Efter 1-år bedöms man mot hela arbetsmarknaden. Har man ett tungt arbete har man ett dåligt försäkringsskydd i Sverige idag.

Eftersom du kan arbeta deltid har du även dessa alternativ.

1.Fortsätt arbete deltid. Med en lägre ersättning. Du räddar din anställning men får en läge inkomst. Ibland krävs fortsatt sjukskrivning av läkare för att arbetsgivare har heltidsbeslut.

2. Hanka dig fram på heltid i 3 månader för att nollställa försäkringskassans räkneverk så att du ånyo kan bli sjukskriven från befintligt arbete i åtminstone 6 månader
Citera
2017-01-02, 13:28
Medlem
reffis avatar
Samma sak hände mig i början av 2009 när nya sjukförsäkringsreglerna satts i rullning.

Sjukskriven i 6 månader och trots att jag hade 3 läkare från företagshälsovården så tyckte Försäkringskassan att jag kunde jobba med något annat och drog in min sjukpenning. Till saken hör att jag kunde inte jobba med något annat, jag kunde knappt ta mig på toaletten hemma.

Tur i oturen så hjälpte min dåvarande arbetsgivare mig ekonomiskt men det slutade med att min chef tillsammans med facket gjorde en deal och jag vart uppsagd och fick 3 veckor karens från a-kassan. Jag fick dock jäkla bra hjälp av företaget och de hjälpte mig med den ekonomiska biten i flera månader efter jag slutade.

När det var klart så fick jag söka nytt jobb men eftersom jag gick på kryckor i nästan 2 år så fick jag inget jobb, vem fan vill anställa nån som är sjuk? Det slutade med att jag fick jobb i reception på ett speditionsföretag på 50%. Så jag hade några år som var helt för jävliga. Fick sälja allt jag ägde för att det skulle fungera ekonomiskt och alla besparingar jag hade gick åt under min sjuktid.

Än idag har inte läkarna hittat vad det är för fel, det är lederna som är väck och kronisk inflammation. Ätit Tradolan och Arcoxia i 9 år och börjar bli sliten i kroppen. Men det vänder väl nån gång till det bättre, antingen frisk eller kistan.

Kanske inte mycket till svar eller hjälp. Men som sjuk sitter man i en jäkla ostadig båt.
Citera
2017-01-02, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaudu
Jag har haft det mötet, i höstas. Det har gjorts en rehabiliteringsplan och arbetsplatsen är anpassad i allra största mån. Detta är mitt tredje diskbråck och fram tills idag, har alla inblandade varit överens om att mitt jobb har varit den bästa arbetsplatsen för mig. Därför har jag inte sökt alternativ. Under hela året har det funnits en tro att jag en dag ska kunna jobba på min arbetsplats igen. Det kan jag nu, men inte på heltid och det är där det faller.

Det hjälper inte enligt försäkringskassan eftersom jag inte har en allvarlig sjukdom. Det är deras svar och såna är reglerna.

Nu hänger jag inte med.

Du har ett tungt jobb nu?
Ändå har det funnits en tro på att du ska kunna återgå till det trots tredje diskbråcket?

Alla som har tyngre fysiska jobb bör se sig om efter något annat när krämpor sätter in och även ha en plan för alternativ sysselsättning när man börjar närma sig 40.

Att tro att man kan vara tex sopåkare livet ut är naivt.
Citera
2017-01-02, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaudu
Detta fick jag nyss veta, det är rörigt så jag ska försöka reda ut det.

Jag har varit sjukskriven i ett år pga multipla diskbråck i ryggen. Eftersom det inte räknas som en allvarlig sjukdom, drar försäkringskassan in min sjukpenning från mitten av december, alltså tillbaka i tiden och de råder mig att säga upp mig från mitt jobb. Min första fråga är om Försäkringskassan inte behöver meddela INNAN de drar in sjukpenningen?

Försäkringskassan anser att jag skulle klara av ett lättare arbete, där jag inte behöver böja mig och ett arbete där jag kan variera mellan stående, sittande och gående. Detta köper jag. Fast nu var det tänkt att jag skulle återgå till mitt jobb på måndag, på halvtid. Eftersom att jag har förlorat hela min sjukpenning, behöver jag istället bli arbetslös för att kunna hitta ett lättare jobb på hel omfattning.

Jag behöver alltså säga upp mig, alternativt bli uppsagd. Säger jag upp mig, så blir det en månads karens innan jag kan få a-kassa. Därför behöver jag bli uppsagd, antar jag.... Kan min chef på något sätt säga upp mig direkt? Trots att jag är sjukskriven? Kanske pga personliga skäl, även om sjukdom i normalfallet inte är en saklig grund för uppsägning? Pga att mitt nuvarande jobb helt enkelt är för tungt.

Jag hoppas att det finns någon här som förstår vad jag undrar och kan komma med info, tips och ideér. Det är snurrigt, med alla olika regler.

Tillägg; Jag har sökt min chef utan resultat och kommer givetvis att fortsätta ringa. Skriver här så länge.

Kanske någon annan som skrivit det här, men ändå. Du kan säga upp dig och få sju karensdagar på två sätt, endera vuxenmobbing på företaget, eller att du slutar pga. skada. Då behöver du intyg från läkare dock. Och i ditt fall så låter du det som rätta melodin.
Citera
2017-01-02, 13:45
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
1-års gränsen kommer när den kommer. Detta är numer vanligt att man blir utförsäkrad trots kvarvarande sjukdom och kvarvarande anställning. Att tala med din arbetsgivare är A och O. Den vanliga inom svenskt arbetsliv är att man får sin uppsägningstid samt att man blir befriad under den tiden från arbete. Arbetsgivare kan sätta dig i arbete under uppsägningstiden men aldrig något som du blir sjuk av. Om du säger upp dig själv kan ett intyg från läkare göra att du får den kortare karensen från a-kassan. Har du ingen företagshälsovård, de brukar kunna dessa saker.

Tack för hjälpen!
Citera
2017-01-02, 13:54
Medlem
Luxuss avatar
Som nån skrev tidigare, du är inte alls tvingad att säga upp dig, du kan jobba deltid och få betalt därfefter. Däremot ser inte försökringskassan att du har prognos att komma till aka till din tjänst och därför ska du såklart inte få ersättning, utan hitta ett jobb som passar bättre - vilket jag själv tycker är ett korrekt beslut i princip.

Snacka med arbetsgivaren, gå ner på deltid, sönk dina utgifter och hitta ett nytt jobb är tipset. Jobbar du bara halvtid har du ju tid att studera eller bredda dig på annat sätt
Citera
2017-01-02, 14:02
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Som nån skrev tidigare, du är inte alls tvingad att säga upp dig, du kan jobba deltid och få betalt därfefter. Däremot ser inte försökringskassan att du har prognos att komma till aka till din tjänst och därför ska du såklart inte få ersättning, utan hitta ett jobb som passar bättre - vilket jag själv tycker är ett korrekt beslut i princip.

Snacka med arbetsgivaren, gå ner på deltid, sönk dina utgifter och hitta ett nytt jobb är tipset. Jobbar du bara halvtid har du ju tid att studera eller bredda dig på annat sätt

I princip så blir jag tvingad att säga upp mig, då jag inte klarar mig ekonomiskt på deltid och i dagsläget inte klarar av heltid på min nuvarande arbetsplats. Jag förstår också Försäkringskassans resonemang, det är inte heller beslutet i sig som jag har problem med.
Citera
2017-01-02, 14:06
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reffi
Samma sak hände mig i början av 2009 när nya sjukförsäkringsreglerna satts i rullning.

Sjukskriven i 6 månader och trots att jag hade 3 läkare från företagshälsovården så tyckte Försäkringskassan att jag kunde jobba med något annat och drog in min sjukpenning. Till saken hör att jag kunde inte jobba med något annat, jag kunde knappt ta mig på toaletten hemma.

Tur i oturen så hjälpte min dåvarande arbetsgivare mig ekonomiskt men det slutade med att min chef tillsammans med facket gjorde en deal och jag vart uppsagd och fick 3 veckor karens från a-kassan. Jag fick dock jäkla bra hjälp av företaget och de hjälpte mig med den ekonomiska biten i flera månader efter jag slutade.

När det var klart så fick jag söka nytt jobb men eftersom jag gick på kryckor i nästan 2 år så fick jag inget jobb, vem fan vill anställa nån som är sjuk? Det slutade med att jag fick jobb i reception på ett speditionsföretag på 50%. Så jag hade några år som var helt för jävliga. Fick sälja allt jag ägde för att det skulle fungera ekonomiskt och alla besparingar jag hade gick åt under min sjuktid.

Än idag har inte läkarna hittat vad det är för fel, det är lederna som är väck och kronisk inflammation. Ätit Tradolan och Arcoxia i 9 år och börjar bli sliten i kroppen. Men det vänder väl nån gång till det bättre, antingen frisk eller kistan.

Kanske inte mycket till svar eller hjälp. Men som sjuk sitter man i en jäkla ostadig båt.

Jag förstår precis din poäng.
Citera
2017-01-02, 14:11
Medlem
Luxuss avatar
Jag förstår inte riktigt vad du vill uppnå då? Vill du bli uppsagd flr att få akassa?
Isåfall är det ju bara att snacka med fack, arbetsgivare osv så brukar sånt kunna lösa sig, men man måste göra det smidigt.
Citera
2017-01-02, 14:14
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Vilken typ av arbete har du?
Har nämligen också drabbats av diskbråck.
Husläkaren vägrade sjukskriva mig med motiveringen att dom skulle ge mig lättare uppgifter.
Fick dock träffa arbetsplatsläkaren som sjukskrev mig direkt, vi upprättade även ett rehabplan där jag skulle successivt öka arbetsbördan med lite lättare uppgifter för att till slut övergå i 100% tjänst.

Hade aldrig problem med försäkringskassan kring detta, dom hörde av sig någon gång och frågade hur det gick.

Vad har ni haft för rehabplan?
Vad gör du för att göra ryggen bättre?
Vad säger primärvården, att gå med diskbråck i 1 år är länge.
Citera
2017-01-02, 14:19
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Jag förstår inte riktigt vad du vill uppnå då? Vill du bli uppsagd flr att få akassa?
Isåfall är det ju bara att snacka med fack, arbetsgivare osv så brukar sånt kunna lösa sig, men man måste göra det smidigt.

Ja, det är exakt det jag vill. Jag behöver a-kassan tills jag får ett nytt jobb och jag behöver att a-kassan avlöser min sjukpenning utan två månaders glapp. Jag ska absolut prata med dessa. Tack för ditt svar.
Citera
2017-01-02, 14:40
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Vilken typ av arbete har du?
Har nämligen också drabbats av diskbråck.
Husläkaren vägrade sjukskriva mig med motiveringen att dom skulle ge mig lättare uppgifter.
Fick dock träffa arbetsplatsläkaren som sjukskrev mig direkt, vi upprättade även ett rehabplan där jag skulle successivt öka arbetsbördan med lite lättare uppgifter för att till slut övergå i 100% tjänst.

Hade aldrig problem med försäkringskassan kring detta, dom hörde av sig någon gång och frågade hur det gick.

Vad har ni haft för rehabplan?
Vad gör du för att göra ryggen bättre?
Vad säger primärvården, att gå med diskbråck i 1 år är länge.

Jag jobbar med personer med olika sorters handikapp, psykiska och fysiska, på deras arbetsplats. Mitt jobb är redan anpassat efter deras behov och sedan vidare anpassat efter mig som anställd med ryggproblematik. Det är ett varierande jobb, vi sitter, står och går under arbetsdagen. Planen att öka arbetstid fanns också här innan.

De första fyra månaderna efter det small, kunde jag inte gå alls, så då blev det inte mycket gjort. Sedan dess har jag gått på sjukgymnastik för att bli starkare och rörligare. Har varit på läkarbesök för att utvärdera om operation var aktuellt, vilket det inte var. För stor risk. Ska gå på multimodal smärtrehab för andra gången, det börjar nästa vecka. Jag har haft ryggproblem i 15 år, testat allt vad det gäller behandlingar, sjukgymnastik och piller. Min rygg är helt enkelt kass.

Större mängden av befolkningen drabbas av diskbråck någon gång i livet, inte alla får besvär. Ett år behöver inte vara länge, det beror på var och hur diskbråcket sitter. Jag tror aldrig att jag någonsin blev helt bra från mina tidigare. Ett diskbråck ökar risken för fler diskbråck, belastningen i ryggen blir annorlunda. Primärvården säger att jag ska ge det tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in