Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-30, 22:49
  #1
Medlem
Jag har funderat på detta i många år, tycker jag dricker kontrollerat under vardagarna max 7 starköl efter jobbet. På helgerna blir det väl kanske 30 7.2or totalt.

Jag har druckit såhär de senaste 10åren typ och nu har folk börjat kalla mig för alkoholist. Vet inte vad jag tror eller tycker enda jag känt är att magen börjar paja lite.
Citera
2016-12-30, 22:55
  #2
Medlem
VelvetReds avatar
Du dricker jättemycket. Jag dricker inte ens hälften av det och jag är orolig för mig själv.

Prova att sluta tvärt och se hur du mår. Det är ett lackmus-test om något.
Citera
2016-12-30, 22:56
  #3
Avstängd
anonymkristenidiots avatar
Typ 250 burkar i månaden det är inte så farligt. Du är ingen typisk a-lagare mer en livsnjutare med fel syn på livet kanske lite trasig barndom med föräldrar som hatade dig. Men du lever det är viktigast
Citera
2016-12-30, 22:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Du dricker jättemycket. Jag dricker inte ens hälften av det och jag är orolig för mig själv.

Prova att sluta tvärt och se hur du mår. Det är ett lackmus-test om något.


Jag har försökt sluta, varit innne på avgiftningar och skit med, är 35år nu och varit på 6 behandlingar, vet att jag har problemmmed alkoholen men inbillar mmig att jag kanske kan sluta om jag verkligen vill.
Citera
2016-12-30, 22:59
  #5
Medlem
CaptainBlueshearts avatar
Svaret är lätt och gammalt.

Avstå från ALL alkohol i ett år. Inget fusk med Antabus)
Kan du göra det helt utan konstant sug efter alkohol är du INTE alkoholist.

I USA talar mm om "functional alcoholics". Människor som klarar sitt liv men INTE kan avstå från stora dagliga mängder alkohol.

Jag ser dig som alkoholist efter mina 23 nyktra år

MVH
Citera
2016-12-30, 23:03
  #6
Medlem
mr2cools avatar
Fråga dig själv ifall ölen som du skulle ha på helgen plötsligt försvann och systembolaget var stängt.
hade du funnit dig i det eller inte?
Om det är jobbigt, är du kanske i riskzon.

Systembolaget har också ett test http://alkoholprofilen.se/

Men testa ta ett uppehåll och se om suget är för stort, men om det funkar är det väll bara att köra på!
Citera
2016-12-30, 23:03
  #7
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbobanangris
Jag har försökt sluta, varit innne på avgiftningar och skit med, är 35år nu och varit på 6 behandlingar, vet att jag har problemmmed alkoholen men inbillar mmig att jag kanske kan sluta om jag verkligen vill.

Du är ju bara 35 bubben! Jag är lite yngre än dig, men jag tycker att du skall trappa ner iaf. Skall man supa ihjäl sig så kan man göra det som gammal stofil. Helst skall du sluta helt och som värst bara dricka på fester och så.
Citera
2016-12-30, 23:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainBluesheart
Svaret är lätt och gammalt.

Avstå från ALL alkohol i ett år. Inget fusk med Antabus)
Kan du göra det helt utan konstant sug efter alkohol är du INTE alkoholist.

I USA talar mm om "functional alcoholics". Människor som klarar sitt liv men INTE kan avstå från stora dagliga mängder alkohol.

Jag ser dig som alkoholist efter mina 23 nyktra år

MVH

Vad gjorde du för att bli nykter?
Citera
2016-12-30, 23:06
  #9
Medlem
Rätt enkelt svar, När alkoholen är ett måste och går före annat då skulle jag vilja säga att man är en alkoholist, finns dock flera olika typer av alkoholism dom som inte kan sluta när dom väl har börjat kan man ju i mina ögon lätt räkna med i alkoholism
Citera
2016-12-30, 23:08
  #10
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr2cool
Fråga dig själv ifall ölen som du skulle ha på helgen plötsligt försvann och systembolaget var stängt.
hade du funnit dig i det eller inte?
Om det är jobbigt, är du kanske i riskzon.

Systembolaget har också ett test http://alkoholprofilen.se/

Men testa ta ett uppehåll och se om suget är för stort, men om det funkar är det väll bara att köra på!

Enligt det testet lever jag "farligt". Men det visste jag redan.
Citera
2016-12-30, 23:09
  #11
Medlem
alltså saken är den att jag försökt sluta, har svettats skakat haft hallucinationer och all jävla skit. Problemet är att jag ändå har svårt att se mig som riktig alkoholist, nånstans i min hjärna tror jag att jag kan sluta om jag vill men var hittar jag den tron. Har höga levervärden svikit familjen osv men hittar inte gnistan
Citera
2016-12-30, 23:12
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbobanangris
Jag har försökt sluta, varit innne på avgiftningar och skit med, är 35år nu och varit på 6 behandlingar, vet att jag har problemmmed alkoholen men inbillar mmig att jag kanske kan sluta om jag verkligen vill.

"Folk" börjar kalla dig alkoholist, du har varit tvingad till avgiftning för att kroppen pajat och du har varit på 6 behandlingar, och du tycker fortfarande inte att du har problem med alkohol? Du är gravt alkoholiserad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback