2017-01-16, 00:40
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Eftersom jag (till skillnad frn dig) har detaljstuderat bda obduktionsprotokollen och faktiskt jmfrt mrdarnas tillvgagngsstt nr dessa skndade de dda prostituerade kvinnornas kroppar med vassa verktyg s vger dina ord fjderltt i vanlig ordning. Dvs, du r en lgnhals som drivs av dunkla motiv och du har aldrig ngonsin kunnat fra en normal sansad debatt

Lustmorden i dec.1975-jan. 1976 var kaotiska mord begngna av en tidigare ostraffad mansperson som ven var sexkpare, min utgngspunkt r att i det andra prostitutionsmordet s uppvisade mrdaren och likstyckaren en organisatorisk frmga med rtt uppenbara anatomiska kunskaper vilket lustmrdaren i Nacka inte uppvisade och rder dessutom inget strre tvivel om att lustmorden 1975/1976 begicks av en helt annan grningsman n prostitutionsmordet 1984.

Lustmrdaren i Nacka/Vasastan figurerar trots detta bland de alternativa grningsmnnen i fallet 1984 (som du r svrt fixerad vid) och han frhrdes dessutom av utredarna -84 men inget framkom som p ngot stt kunde binda honom till detta fall.

Det intressanta med morden 1975/1976 r trots allt att hr handlade det om en lustmrdare som bde inriktade sig p ett prostituerat offer och ett icke prostituerat offer, personer som drivs av inre dunkla drifter behver allts inte bara inrikta sig p prostituerade kvinnor nr dom frsker f utlopp fr sin mordlust, en annan intressant aspekt p det hela r att lustmrdaren lekte en katt och rtta lek med polisen d han uppndde ngon sorts personlig tillfredsstllelse nr han kunde lsa i tidningarna att polisen letade p helt fel hll efter att han begtt sitt frsta mord p den prostituerade kvinnan, jag har en teori om att det kan ha varit frga om ngot liknande i vissa andra ouppklarade prostitutionsmord som begicks p 80-talet i Stockholm med helt andra grningsmn, vad tror du om det?

Frresten, varfr intresserar du dig fr lustmrdare helt pltsligt? Grningsmannen i Nacka var helt klart en sdan d han riktade mkt grova klumpigt utfrda angrepp mot offrets brst och knsdelar, du brukar mest av allt yra om missbrukarumgnget till offren som om dessa d automatiskt skulle st verst p listan ver misstnkta grningsmn? Det hr stmmer inte alls nr man granskar enskilda fall ur den svenska kriminalhistorien fr det handlar fr det mesta om en helt annan typ av mrdare n de kategorier av misstnkta som du frsker fra fram i olika debatter.
Angende det fetade: Minns att denna lustmrdare berttade i polisfrhr hur han lst om sig sjlv i tidningarna. Att han knde stolthet och tillfredsstllelse ver att polisen tycktes famla i mrkret efter Lisbeths baneman. Det nstan skrek "seriemrdare" om denna karl, en verkligt klassisk stereotyp sdan man oftast ser i litteratur och film.
Han uttryckte ocks, som tidigare nmnt, att det inte riktigt var "fint nog" att ta livet av en prostituerad. Drfr valde han en icke-prostituerad som sitt andra offer.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-01-16 kl. 00:42.
Citera
2017-01-16, 00:44
Medlem
Och Vem r det d som givit dig tillgng till dessa olika obduktionsprotokoll?D de r belagda med sekretess.
Citat:
Eftersom jag (till skillnad frn dig) har detaljstuderat bda obduktionsprotokollen och faktiskt jmfrt mrdarnas tillvgagngsstt nr dessa skndade de dda prostituerade kvinnornas kroppar med vassa verktyg s vger dina ord fjderltt i vanlig ordning. Dvs, du r en lgnhals som drivs av dunkla motiv och du har aldrig ngonsin kunnat fra en normal sansad debatt

Lustmorden i dec.1975-jan. 1976 var kaotiska mord begngna av en tidigare ostraffad mansperson som ven var sexkpare, min utgngspunkt r att i det andra prostitutionsmordet s uppvisade mrdaren och likstyckaren en organisatorisk frmga med rtt uppenbara anatomiska kunskaper vilket lustmrdaren i Nacka inte uppvisade och rder dessutom inget strre tvivel om att lustmorden 1975/1976 begicks av en helt annan grningsman n prostitutionsmordet 1984.

Lustmrdaren i Nacka/Vasastan figurerar trots detta bland de alternativa grningsmnnen i fallet 1984 (som du r svrt fixerad vid) och han frhrdes dessutom av utredarna -84 men inget framkom som p ngot stt kunde binda honom till detta fall.

Det intressanta med morden 1975/1976 r trots allt att hr handlade det om en lustmrdare som bde inriktade sig p ett prostituerat offer och ett icke prostituerat offer, personer som drivs av inre dunkla drifter behver allts inte bara inrikta sig p prostituerade kvinnor nr dom frsker f utlopp fr sin mordlust, en annan intressant aspekt p det hela r att lustmrdaren lekte en katt och rtta lek med polisen d han uppndde ngon sorts personlig tillfredsstllelse nr han kunde lsa i tidningarna att polisen letade p helt fel hll efter att han begtt sitt frsta mord p den prostituerade kvinnan, jag har en teori om att det kan ha varit frga om ngot liknande i vissa andra ouppklarade prostitutionsmord som begicks p 80-talet i Stockholm med helt andra grningsmn, vad tror du om det?

Frresten, varfr intresserar du dig fr lustmrdare helt pltsligt? Grningsmannen i Nacka var helt klart en sdan d han riktade mkt grova klumpigt utfrda angrepp mot offrets brst och knsdelar, du brukar mest av allt yra om missbrukarumgnget till offren som om dessa d automatiskt skulle st verst p listan ver misstnkta grningsmn? Det hr stmmer inte alls nr man granskar enskilda fall ur den svenska kriminalhistorien fr det handlar fr det mesta om en helt annan typ av mrdare n de kategorier av misstnkta som du frsker fra fram i olika debatter.
Citera
2017-01-16, 01:30
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Angende det fetade: Minns att denna lustmrdare berttade i polisfrhr hur han lst om sig sjlv i tidningarna. Att han knde stolthet och tillfredsstllelse ver att polisen tycktes famla i mrkret efter Lisbeths baneman. Det nstan skrek "seriemrdare" om denna karl, en verkligt klassisk stereotyp sdan man oftast ser i litteratur och film.
Han uttryckte ocks, som tidigare nmnt, att det inte riktigt var "fint nog" att ta livet av en prostituerad. Drfr valde han en icke-prostituerad som sitt andra offer.

Stmmer bra det, lustmrdaren kunde lsa i tidningarna att polisen misstnkte frst mordet p den prostituerad kvinnan kunde ha koppling till kriminella kretsar med hallickar och snt men eftersom inget intressant dk upp s fick man avskriva dessa tankar och stod p ruta ett tills mrdaren helt ovntat erknde inte bara ett utan tv mord.

andra sidan s r denna typ av mord svrlsta d det inte finns ngon tidigare personkoppling mellan mrdaren och hans offer, han tycks ha valt ut dom helt slumpmssigt. Polisen har ven tidigare och efter det hr fallet gjort misstag d dom trott att vissa kvinnomord har kopplingar till den kriminella vrlden trots att kvinnorna var gatuprostituerade, ibland nskar man att polisutredarna kunde skickas ivg p ngon kurs dr logik och sunt frnuft nts in en gng fr alla.
Citera
2017-01-16, 01:43
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Stmmer bra det, lustmrdaren kunde lsa i tidningarna att polisen misstnkte frst mordet p den prostituerad kvinnan kunde ha koppling till kriminella kretsar med hallickar och snt men eftersom inget intressant dk upp s fick man avskriva dessa tankar och stod p ruta ett tills mrdaren helt ovntat erknde inte bara ett utan tv mord.

andra sidan s r denna typ av mord svrlsta d det inte finns ngon tidigare personkoppling mellan mrdaren och hans offer, han tycks ha valt ut dom helt slumpmssigt. Polisen har ven tidigare och efter det hr fallet gjort misstag d dom trott att vissa kvinnomord har kopplingar till den kriminella vrlden trots att kvinnorna var gatuprostituerade, ibland nskar man att polisutredarna kunde skickas ivg p ngon kurs dr logik och sunt frnuft nts in en gng fr alla.
Nu levde ju denna GM under s k "ordnade frhllanden"; han var fretagare, tidigare ostraffad o s v. Jag vet ej om det senare framkom uppgifter om hans person som skulle vara "udda" men jag tror inte det? Vad jag frsker sga r att det kanske r orttvist att lasta polisen fr just den delen, att de inte sneglade t "Ossian Kraft". Ett spaningsmord tillika lustmord, en mardrm p mnga stt, ur utredningssynpunkt.

Tillgg: Sjlvklart r det polisens uppgift att f fast mrdaren. D v s, de skall lastas till en viss grad, ty mrdaren lyckades ta sig nnu ett offer. Men utgngslget mste som sagt ha varit ovanligt svrt.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-01-16 kl. 01:58.
Citera
2017-01-16, 02:07
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Nu levde ju denna GM under s k "ordnade frhllanden"; han var fretagare, tidigare ostraffad o s v. Jag vet ej om det senare framkom uppgifter om hans person som skulle vara "udda" men jag tror inte det? Vad jag frsker sga r att det kanske r orttvist att lasta polisen fr just den delen, att de inte sneglade t "Ossian Kraft". Ett spaningsmord tillika lustmord, en mardrm p mnga stt, ur utredningssynpunkt.

Polisen kunde omjligt veta att det var den vletablerade "Ossian Kraft" som var den sadistiske lustmrdaren men med lite sunt frnuft s hade man nd faktiskt kunna dra slutsatsen att eftersom offrets var gatuprostituerad i centrala Stockholm och kom i kontakt med allehanda mn ur alla mjliga samhllsgrupper som ville kpa sexuella tjnster av kvinnorna som likt offret befann sig dr s borde ngon ngot mera smart utredare kunnat dra slutsatsen att eftersom lustmrdaren mer eller mindre inriktat sig p angrepp mot offrets knsdelar och brst s borde mrdaren kunna placeras bland torskarna som kpte tjnster av de prostituerade?

Ingen inbillar sig vl att sjlva mordtillfllet var frsta gngen som "Ossian Kraft" kpte tjnster av prostituerade kvinnor?

Om polisen helt hade inriktat sig p torskarna s hade hade man kanske kunnat frhindra det andra fruktansvrda mordet tv mnader senare? r inte detta en hisnande tanke?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2017-01-16 kl. 02:09.
Citera
2017-01-16, 02:42
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Polisen kunde omjligt veta att det var den vletablerade "Ossian Kraft" som var den sadistiske lustmrdaren men med lite sunt frnuft s hade man nd faktiskt kunna dra slutsatsen att eftersom offrets var gatuprostituerad i centrala Stockholm och kom i kontakt med allehanda mn ur alla mjliga samhllsgrupper som ville kpa sexuella tjnster av kvinnorna som likt offret befann sig dr s borde ngon ngot mera smart utredare kunnat dra slutsatsen att eftersom lustmrdaren mer eller mindre inriktat sig p angrepp mot offrets knsdelar och brst s borde mrdaren kunna placeras bland torskarna som kpte tjnster av de prostituerade?

Ingen inbillar sig vl att sjlva mordtillfllet var frsta gngen som "Ossian Kraft" kpte tjnster av prostituerade kvinnor?

Om polisen helt hade inriktat sig p torskarna s hade hade man kanske kunnat frhindra det andra fruktansvrda mordet tv mnader senare? r inte detta en hisnande tanke?
r det belagt att "Kraft" var en terkommande kund hos Stockholms prostituerade? Kanske hade han erfarenhet av sdana mten men dessa behver ju i s f inte ha skett i Stockholm.
Citera
2017-01-16, 03:04
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
r det belagt att "Kraft" var en terkommande kund hos Stockholms prostituerade? Kanske hade han erfarenhet av sdana mten men dessa behver ju i s f inte ha skett i Stockholm.

Jag minns faktiskt inte denna enskilda detalj ur frunderskningen men det kan ju definitivt inte uteslutas eftersom "Kraft" bodde i Nacka bara en kort stund bilfrd frn tusentals prostituerade kvinnor som bjd ut sig p gatan och i salonger runt om i Stockholm?

En sak till, eftersom polisen i brjan var av sikten att mordet kunde hrledas till kriminella kretsar/aktiviteter s kan dyrbar tid ha gtt frlorad, spaningsmord r frskvara och om man vill n ett genombrott s gller det att leta p rtt hll alternativt f rtt tips, inte sant?
Citera
2017-01-16, 12:23
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Du vet inget mer om dennes de? Han var vl relativt gammal nr han fick fr sig att brja ta folk av daga. Det "vanliga" i dessa sammanhang brukar vl vara att man lugnar ner sig nr man nr den ldern, "Ossian Kraft" tycks ha gjort precis tvrtom.

Ingen vet om "Kraft" begtt ngra andra brott tidigare, det finns en frestllning om att alla personer som r tidigare ostraffade och inte finns i polisens rullor mste vara laglydiga personer med flckfritt samvete, samtidigt har vi massvis med ouppklarade mord och grova brott och ngon mste ju rimligtvis ha begtt dessa brott, eller hur?

Gr det att utesluta att Kraft kan ha drabbats minnesluckor och/eller frtrngt andra brott?

Kraft var 39 r gammal vid tidpunkten fr lustmorden, ingen speciellt hg lder egentligen. Det ovanliga skulle i s fall vara att han helt pltsligt brjar beg mord helt utan synbar anledning, det knns p nt stt orimligt att han levde ett lugnt och tryggt och laglydigt liv i s pass mnga r fr att helt pltsligt brja mrda oknda kvinnor?
Citera
2017-01-16, 12:59
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Mrdarens egna ord, ur Expressen, 1976-01-26:
Citat:
...
38-ringen hade suttit ute i sin bostad och beslutat sig fr att ka ner i citykvarteren fr att f tag p en kvinna.
-Jag kte omkring p gatorna och fick till slut kontakt med Elisabet. Hon fljde sedan med mig ut till min lgenhet.
-Jag strypte henne och misshandlade henne sedan med en kniv.
...
Det hr veckoslutet beslutade sig 38-ringen fr att p nytt ge sig ut p gatorna i city fr att f tag p en kvinna.
-Jag trffade 47-ringen p en gata i city och hon fljde sedan med mig till lokalen. Dr strp jag henne. Eftert frstod jag att jag inte skulle orka hlla mig undan lngre. Jag gav mig ut p gatan fr att frska hitta en polisbil. Jag stoppade en radiobil och erknde.
...

Lnk till hela artikeln: http://s1033.photobucket.com/user/da...tml?sort=3&o=3

Det framgr ocks i artikeln, att lokalen som "Ossian Kraft" disponerade p Vanadisvgen tidigare gdes av Granzells fotofirma. De slde lokalen p hsten 1975. Fotografi p adressen: https://minfil.org/R76bs1b7b5/vanadisva_gen.png

Utdrag ur Brje Heeds bok Brottsplats Stockholm, kapitlet "Den oknda dda", angende mord no. 1:
Citat:
...
Han berttade att han p lrdagen den 29 november 1975 krde hem till Fiskstra i sin Volkswagen. Hela eftermiddagen satt han hemma ensam och drack. Fram mot kvllningen krde han tillbaka in i Stockholm och parkerade vid Mster Samuelsgatan. P en restaurang t han och bestllde ocks in tv supar, konjak till kaffet och tre groggar.
...
Berusad gick "Ossian Kraft" mot Malmskillnadsgatan dr han fick kontakt med Lisbet. De kom verens om affr och Lisbet fljde med till "Krafts" bostad i Fiskstra:
Citat:
...
Men p grund av sitt berusade tillstnd lyckades han inte bevisa sin virilitet. Han blev d rasande och tog ett kraftigt tag om den storskrattande kvinnans hals.
Jag fick en ingivelse, frklarade han i frhret. Jag vet inte varfr.
S fortsatte han att supa och somnade snart. Nr han vaknade var han ensam i sngen.
...
Sjlv mindes han inte vad som hade hnt under natten. Han behvde g p toaletten men drog sig av ngon anledning fr att g in i badrummet, berttade han. Men han glntade p drren ocj sg d kvinnan ligga p rygg i badkaret.
Han ryste till, gick in i kket och hllde i sig ngra starka groggar. Han kom ocks ihg att han haft en frskrare i handen nr han slutligen gick in i badrummet.
-Men vad jag gjorde dr inne kommer jag inte ihg, sa han.
...

Angende mord no. 2:
Citat:
...
Han hade varit alltfr berusad. Men han mindes att han tagit taxi med kvinnan till ateljn och att han stllt upp tltsngen i det mindre rummet. Bda hade lagt sig p sngen "fr att vila". Men nr han hade blivit nrgngen hade kvinnan slagit bort hans hand.
D "slog det slint som med den andra", frklarade Kraft. Han tog tag om kvinnans hals och behll greppet tills han frstod att hon var dd. Frst d kldde han av henne och sig sjlv.
...
I frhr frklarade Kraft att han hade en minnesbild av ett rep.
-Jag tror att jag tnkte bunta ihop henne fr att lttare kunna flytta kroppen. Jag frskte nog "gra henne litet mindre", som han uttryckte saken.
...

Enligt Brottsplats Stockholm meddelades domen i Sdertrns tingsrtt. Ngot datum r dock inte angivet.
Citera
2017-02-02, 18:42
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Tror mig ha hittat de tv offren. Ngon som vet om det r rtt personer?

Els* M*ria Elis*bet Ehrl*n (a, i), f. 1927, d. ?/11 1975.

K*isu Tel*ervo Sipi* (a, l), f. 1928, d. 26/1 1976.

Klla: Sveriges ddbok 1901-2013
Citera
2017-02-03, 03:17
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Tror mig ha hittat de tv offren. Ngon som vet om det r rtt personer?

Els* M*ria Elis*bet Ehrl*n (a, i), f. 1927, d. ?/11 1975.

K*isu Tel*ervo Sipi* (a, l), f. 1928, d. 26/1 1976.

Klla: Sveriges ddbok 1901-2013

Ja det stmmer, rtt kvinnor.

Det hr fallet med den komplett galna lustmrdaren platsar bland de vrsta fallen i svensk kriminalhistoria. Det finns mnga vidriga fall men efter att ha sett bilder av offrens kondition efter morden i obduktionsprotokoll och ftt bakgrunden serverad rakt upp och ner via domen s r det mer eller mindre helkonstigt att morden inte blivit mer uppmrksammade. Kanske r det just drfr, eftersom dom var s fruktansvrda s har en frtrngningsmekanism intrtt?
Citera
2017-02-03, 11:31
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ja det stmmer, rtt kvinnor.

Det hr fallet med den komplett galna lustmrdaren platsar bland de vrsta fallen i svensk kriminalhistoria. Det finns mnga vidriga fall men efter att ha sett bilder av offrens kondition efter morden i obduktionsprotokoll och ftt bakgrunden serverad rakt upp och ner via domen s r det mer eller mindre helkonstigt att morden inte blivit mer uppmrksammade. Kanske r det just drfr, eftersom dom var s fruktansvrda s har en frtrngningsmekanism intrtt?
Har du mer information om GM eller dden, som inte redan framkommit i trden, fr du vldigt grna dela med dig. Dessa fall r mycket litet omskrivna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in