2017-01-16, 00:40
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Eftersom jag (till skillnad från dig) har detaljstuderat båda obduktionsprotokollen och faktiskt jämfört mördarnas tillvägagångssätt när dessa skändade de döda prostituerade kvinnornas kroppar med vassa verktyg så väger dina ord fjäderlätt i vanlig ordning. Dvs, du är en lögnhals som drivs av dunkla motiv och du har aldrig någonsin kunnat föra en normal sansad debatt

Lustmorden i dec.1975-jan. 1976 var kaotiska mord begångna av en tidigare ostraffad mansperson som även var sexköpare, min utgångspunkt är att i det andra prostitutionsmordet så uppvisade mördaren och likstyckaren en organisatorisk förmåga med rätt uppenbara anatomiska kunskaper vilket lustmördaren i Nacka inte uppvisade och råder dessutom inget större tvivel om att lustmorden 1975/1976 begicks av en helt annan gärningsman än prostitutionsmordet 1984.

Lustmördaren i Nacka/Vasastan figurerar trots detta bland de alternativa gärningsmännen i fallet 1984 (som du är svårt fixerad vid) och han förhördes dessutom av utredarna -84 men inget framkom som på något sätt kunde binda honom till detta fall.

Det intressanta med morden 1975/1976 är trots allt att här handlade det om en lustmördare som både inriktade sig på ett prostituerat offer och ett icke prostituerat offer, personer som drivs av inre dunkla drifter behöver alltså inte bara inrikta sig på prostituerade kvinnor när dom försöker få utlopp för sin mordlust, en annan intressant aspekt på det hela är att lustmördaren lekte en katt och råtta lek med polisen då han uppnådde någon sorts personlig tillfredsställelse när han kunde läsa i tidningarna att polisen letade på helt fel håll efter att han begått sitt första mord på den prostituerade kvinnan, jag har en teori om att det kan ha varit fråga om något liknande i vissa andra ouppklarade prostitutionsmord som begicks på 80-talet i Stockholm med helt andra gärningsmän, vad tror du om det?

Förresten, varför intresserar du dig för lustmördare helt plötsligt? Gärningsmannen i Nacka var helt klart en sådan då han riktade mkt grova klumpigt utförda angrepp mot offrets bröst och könsdelar, du brukar mest av allt yra om missbrukarumgänget till offren som om dessa då automatiskt skulle stå överst på listan över misstänkta gärningsmän? Det här stämmer inte alls när man granskar enskilda fall ur den svenska kriminalhistorien för det handlar för det mesta om en helt annan typ av mördare än de kategorier av misstänkta som du försöker föra fram i olika debatter.
Angående det fetade: Minns att denna lustmördare berättade i polisförhör hur han läst om sig själv i tidningarna. Att han kände stolthet och tillfredsställelse över att polisen tycktes famla i mörkret efter Lisbeths baneman. Det nästan skrek "seriemördare" om denna karl, en verkligt klassisk stereotyp sådan man oftast ser i litteratur och film.
Han uttryckte också, som tidigare nämnt, att det inte riktigt var "fint nog" att ta livet av en prostituerad. Därför valde han en icke-prostituerad som sitt andra offer.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-01-16 kl. 00:42.
Citera
2017-01-16, 00:44
Medlem
Och Vem är det då som givit dig tillgång till dessa olika obduktionsprotokoll?Då de är belagda med sekretess.
Citat:
Eftersom jag (till skillnad från dig) har detaljstuderat båda obduktionsprotokollen och faktiskt jämfört mördarnas tillvägagångssätt när dessa skändade de döda prostituerade kvinnornas kroppar med vassa verktyg så väger dina ord fjäderlätt i vanlig ordning. Dvs, du är en lögnhals som drivs av dunkla motiv och du har aldrig någonsin kunnat föra en normal sansad debatt

Lustmorden i dec.1975-jan. 1976 var kaotiska mord begångna av en tidigare ostraffad mansperson som även var sexköpare, min utgångspunkt är att i det andra prostitutionsmordet så uppvisade mördaren och likstyckaren en organisatorisk förmåga med rätt uppenbara anatomiska kunskaper vilket lustmördaren i Nacka inte uppvisade och råder dessutom inget större tvivel om att lustmorden 1975/1976 begicks av en helt annan gärningsman än prostitutionsmordet 1984.

Lustmördaren i Nacka/Vasastan figurerar trots detta bland de alternativa gärningsmännen i fallet 1984 (som du är svårt fixerad vid) och han förhördes dessutom av utredarna -84 men inget framkom som på något sätt kunde binda honom till detta fall.

Det intressanta med morden 1975/1976 är trots allt att här handlade det om en lustmördare som både inriktade sig på ett prostituerat offer och ett icke prostituerat offer, personer som drivs av inre dunkla drifter behöver alltså inte bara inrikta sig på prostituerade kvinnor när dom försöker få utlopp för sin mordlust, en annan intressant aspekt på det hela är att lustmördaren lekte en katt och råtta lek med polisen då han uppnådde någon sorts personlig tillfredsställelse när han kunde läsa i tidningarna att polisen letade på helt fel håll efter att han begått sitt första mord på den prostituerade kvinnan, jag har en teori om att det kan ha varit fråga om något liknande i vissa andra ouppklarade prostitutionsmord som begicks på 80-talet i Stockholm med helt andra gärningsmän, vad tror du om det?

Förresten, varför intresserar du dig för lustmördare helt plötsligt? Gärningsmannen i Nacka var helt klart en sådan då han riktade mkt grova klumpigt utförda angrepp mot offrets bröst och könsdelar, du brukar mest av allt yra om missbrukarumgänget till offren som om dessa då automatiskt skulle stå överst på listan över misstänkta gärningsmän? Det här stämmer inte alls när man granskar enskilda fall ur den svenska kriminalhistorien för det handlar för det mesta om en helt annan typ av mördare än de kategorier av misstänkta som du försöker föra fram i olika debatter.
Citera
2017-01-16, 01:30
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Angående det fetade: Minns att denna lustmördare berättade i polisförhör hur han läst om sig själv i tidningarna. Att han kände stolthet och tillfredsställelse över att polisen tycktes famla i mörkret efter Lisbeths baneman. Det nästan skrek "seriemördare" om denna karl, en verkligt klassisk stereotyp sådan man oftast ser i litteratur och film.
Han uttryckte också, som tidigare nämnt, att det inte riktigt var "fint nog" att ta livet av en prostituerad. Därför valde han en icke-prostituerad som sitt andra offer.

Stämmer bra det, lustmördaren kunde läsa i tidningarna att polisen misstänkte först mordet på den prostituerad kvinnan kunde ha koppling till kriminella kretsar med hallickar och sånt men eftersom inget intressant dök upp så fick man avskriva dessa tankar och stod på ruta ett tills mördaren helt oväntat erkände inte bara ett utan två mord.

Å andra sidan så är denna typ av mord svårlösta då det inte finns någon tidigare personkoppling mellan mördaren och hans offer, han tycks ha valt ut dom helt slumpmässigt. Polisen har även tidigare och efter det här fallet gjort misstag då dom trott att vissa kvinnomord har kopplingar till den kriminella världen trots att kvinnorna var gatuprostituerade, ibland önskar man att polisutredarna kunde skickas iväg på någon kurs där logik och sunt förnuft nöts in en gång för alla.
Citera
2017-01-16, 01:43
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Stämmer bra det, lustmördaren kunde läsa i tidningarna att polisen misstänkte först mordet på den prostituerad kvinnan kunde ha koppling till kriminella kretsar med hallickar och sånt men eftersom inget intressant dök upp så fick man avskriva dessa tankar och stod på ruta ett tills mördaren helt oväntat erkände inte bara ett utan två mord.

Å andra sidan så är denna typ av mord svårlösta då det inte finns någon tidigare personkoppling mellan mördaren och hans offer, han tycks ha valt ut dom helt slumpmässigt. Polisen har även tidigare och efter det här fallet gjort misstag då dom trott att vissa kvinnomord har kopplingar till den kriminella världen trots att kvinnorna var gatuprostituerade, ibland önskar man att polisutredarna kunde skickas iväg på någon kurs där logik och sunt förnuft nöts in en gång för alla.
Nu levde ju denna GM under s k "ordnade förhållanden"; han var företagare, tidigare ostraffad o s v. Jag vet ej om det senare framkom uppgifter om hans person som skulle vara "udda" men jag tror inte det? Vad jag försöker säga är att det kanske är orättvist att lasta polisen för just den delen, att de inte sneglade åt "Ossian Kraft". Ett spaningsmord tillika lustmord, en mardröm på många sätt, ur utredningssynpunkt.

Tillägg: Självklart är det polisens uppgift att få fast mördaren. D v s, de skall lastas till en viss grad, ty mördaren lyckades ta sig ännu ett offer. Men utgångsläget måste som sagt ha varit ovanligt svårt.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-01-16 kl. 01:58.
Citera
2017-01-16, 02:07
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Nu levde ju denna GM under s k "ordnade förhållanden"; han var företagare, tidigare ostraffad o s v. Jag vet ej om det senare framkom uppgifter om hans person som skulle vara "udda" men jag tror inte det? Vad jag försöker säga är att det kanske är orättvist att lasta polisen för just den delen, att de inte sneglade åt "Ossian Kraft". Ett spaningsmord tillika lustmord, en mardröm på många sätt, ur utredningssynpunkt.

Polisen kunde omöjligt veta att det var den väletablerade "Ossian Kraft" som var den sadistiske lustmördaren men med lite sunt förnuft så hade man ändå faktiskt kunna dra slutsatsen att eftersom offrets var gatuprostituerad i centrala Stockholm och kom i kontakt med allehanda män ur alla möjliga samhällsgrupper som ville köpa sexuella tjänster av kvinnorna som likt offret befann sig där så borde någon något mera smart utredare kunnat dra slutsatsen att eftersom lustmördaren mer eller mindre inriktat sig på angrepp mot offrets könsdelar och bröst så borde mördaren kunna placeras bland torskarna som köpte tjänster av de prostituerade?

Ingen inbillar sig väl att själva mordtillfället var första gången som "Ossian Kraft" köpte tjänster av prostituerade kvinnor?

Om polisen helt hade inriktat sig på torskarna så hade hade man kanske kunnat förhindra det andra fruktansvärda mordet två månader senare? Är inte detta en hisnande tanke?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2017-01-16 kl. 02:09.
Citera
2017-01-16, 02:42
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Polisen kunde omöjligt veta att det var den väletablerade "Ossian Kraft" som var den sadistiske lustmördaren men med lite sunt förnuft så hade man ändå faktiskt kunna dra slutsatsen att eftersom offrets var gatuprostituerad i centrala Stockholm och kom i kontakt med allehanda män ur alla möjliga samhällsgrupper som ville köpa sexuella tjänster av kvinnorna som likt offret befann sig där så borde någon något mera smart utredare kunnat dra slutsatsen att eftersom lustmördaren mer eller mindre inriktat sig på angrepp mot offrets könsdelar och bröst så borde mördaren kunna placeras bland torskarna som köpte tjänster av de prostituerade?

Ingen inbillar sig väl att själva mordtillfället var första gången som "Ossian Kraft" köpte tjänster av prostituerade kvinnor?

Om polisen helt hade inriktat sig på torskarna så hade hade man kanske kunnat förhindra det andra fruktansvärda mordet två månader senare? Är inte detta en hisnande tanke?
Är det belagt att "Kraft" var en återkommande kund hos Stockholms prostituerade? Kanske hade han erfarenhet av sådana möten men dessa behöver ju i s f inte ha skett i Stockholm.
Citera
2017-01-16, 03:04
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Är det belagt att "Kraft" var en återkommande kund hos Stockholms prostituerade? Kanske hade han erfarenhet av sådana möten men dessa behöver ju i s f inte ha skett i Stockholm.

Jag minns faktiskt inte denna enskilda detalj ur förundersökningen men det kan ju definitivt inte uteslutas eftersom "Kraft" bodde i Nacka bara en kort stund bilfärd från tusentals prostituerade kvinnor som bjöd ut sig på gatan och i salonger runt om i Stockholm?

En sak till, eftersom polisen i början var av åsikten att mordet kunde härledas till kriminella kretsar/aktiviteter så kan dyrbar tid ha gått förlorad, spaningsmord är färskvara och om man vill nå ett genombrott så gäller det att leta på rätt håll alternativt få rätt tips, inte sant?
Citera
2017-01-16, 12:23
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Du vet inget mer om dennes öde? Han var väl relativt gammal när han fick för sig att börja ta folk av daga. Det "vanliga" i dessa sammanhang brukar väl vara att man lugnar ner sig när man når den åldern, "Ossian Kraft" tycks ha gjort precis tvärtom.

Ingen vet om "Kraft" begått några andra brott tidigare, det finns en föreställning om att alla personer som är tidigare ostraffade och inte finns i polisens rullor måste vara laglydiga personer med fläckfritt samvete, samtidigt har vi massvis med ouppklarade mord och grova brott och någon måste ju rimligtvis ha begått dessa brott, eller hur?

Går det att utesluta att Kraft kan ha drabbats minnesluckor och/eller förträngt andra brott?

Kraft var 39 år gammal vid tidpunkten för lustmorden, ingen speciellt hög ålder egentligen. Det ovanliga skulle i så fall vara att han helt plötsligt börjar begå mord helt utan synbar anledning, det känns på nåt sätt orimligt att han levde ett lugnt och tryggt och laglydigt liv i så pass många år för att helt plötsligt börja mörda okända kvinnor?
Citera
2017-01-16, 12:59
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Mördarens egna ord, ur Expressen, 1976-01-26:
Citat:
...
38-åringen hade suttit ute i sin bostad och beslutat sig för att åka ner i citykvarteren för att få tag på en kvinna.
-Jag åkte omkring på gatorna och fick till slut kontakt med Elisabet. Hon följde sedan med mig ut till min lägenhet.
-Jag strypte henne och misshandlade henne sedan med en kniv.
...
Det här veckoslutet beslutade sig 38-åringen för att på nytt ge sig ut på gatorna i city för att få tag på en kvinna.
-Jag träffade 47-åringen på en gata i city och hon följde sedan med mig till lokalen. Där ströp jag henne. Efteråt förstod jag att jag inte skulle orka hålla mig undan längre. Jag gav mig ut på gatan för att försöka hitta en polisbil. Jag stoppade en radiobil och erkände.
...

Länk till hela artikeln: http://s1033.photobucket.com/user/da...tml?sort=3&o=3

Det framgår också i artikeln, att lokalen som "Ossian Kraft" disponerade på Vanadisvägen tidigare ägdes av Granzells fotofirma. De sålde lokalen på hösten 1975. Fotografi på adressen: https://minfil.org/R76bs1b7b5/vanadisva_gen.png

Utdrag ur Börje Heeds bok Brottsplats Stockholm, kapitlet "Den okända döda", angående mord no. 1:
Citat:
...
Han berättade att han på lördagen den 29 november 1975 körde hem till Fisksätra i sin Volkswagen. Hela eftermiddagen satt han hemma ensam och drack. Fram mot kvällningen körde han tillbaka in i Stockholm och parkerade vid Mäster Samuelsgatan. På en restaurang åt han och beställde också in två supar, konjak till kaffet och tre groggar.
...
Berusad gick "Ossian Kraft" mot Malmskillnadsgatan där han fick kontakt med Lisbet. De kom överens om affär och Lisbet följde med till "Krafts" bostad i Fisksätra:
Citat:
...
Men på grund av sitt berusade tillstånd lyckades han inte bevisa sin virilitet. Han blev då rasande och tog ett kraftigt tag om den storskrattande kvinnans hals.
Jag fick en ingivelse, förklarade han i förhöret. Jag vet inte varför.
Så fortsatte han att supa och somnade snart. När han vaknade var han ensam i sängen.
...
Själv mindes han inte vad som hade hänt under natten. Han behövde gå på toaletten men drog sig av någon anledning för att gå in i badrummet, berättade han. Men han gläntade på dörren ocj såg då kvinnan ligga på rygg i badkaret.
Han ryste till, gick in i köket och hällde i sig några starka groggar. Han kom också ihåg att han haft en förskärare i handen när han slutligen gick in i badrummet.
-Men vad jag gjorde där inne kommer jag inte ihåg, sa han.
...

Angående mord no. 2:
Citat:
...
Han hade varit alltför berusad. Men han mindes att han tagit taxi med kvinnan till ateljén och att han ställt upp tältsängen i det mindre rummet. Båda hade lagt sig på sängen "för att vila". Men när han hade blivit närgången hade kvinnan slagit bort hans hand.
Då "slog det slint som med den andra", förklarade Kraft. Han tog tag om kvinnans hals och behöll greppet tills han förstod att hon var död. Först då klädde han av henne och sig själv.
...
I förhör förklarade Kraft att han hade en minnesbild av ett rep.
-Jag tror att jag tänkte bunta ihop henne för att lättare kunna flytta kroppen. Jag försökte nog "göra henne litet mindre", som han uttryckte saken.
...

Enligt Brottsplats Stockholm meddelades domen i Södertörns tingsrätt. Något datum är dock inte angivet.
Citera
2017-02-02, 18:42
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Tror mig ha hittat de två offren. Någon som vet om det är rätt personer?

Els* M*ria Elis*bet Ehrl*n (a, i), f. 1927, d. ?/11 1975.

K*isu Tel*ervo Sipi*ä (a, l), f. 1928, d. 26/1 1976.

Källa: Sveriges dödbok 1901-2013
Citera
2017-02-03, 03:17
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Tror mig ha hittat de två offren. Någon som vet om det är rätt personer?

Els* M*ria Elis*bet Ehrl*n (a, i), f. 1927, d. ?/11 1975.

K*isu Tel*ervo Sipi*ä (a, l), f. 1928, d. 26/1 1976.

Källa: Sveriges dödbok 1901-2013

Ja det stämmer, rätt kvinnor.

Det här fallet med den komplett galna lustmördaren platsar bland de värsta fallen i svensk kriminalhistoria. Det finns många vidriga fall men efter att ha sett bilder av offrens kondition efter morden i obduktionsprotokoll och fått bakgrunden serverad rakt upp och ner via domen så är det mer eller mindre helkonstigt att morden inte blivit mer uppmärksammade. Kanske är det just därför, eftersom dom var så fruktansvärda så har en förträngningsmekanism inträtt?
Citera
2017-02-03, 11:31
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ja det stämmer, rätt kvinnor.

Det här fallet med den komplett galna lustmördaren platsar bland de värsta fallen i svensk kriminalhistoria. Det finns många vidriga fall men efter att ha sett bilder av offrens kondition efter morden i obduktionsprotokoll och fått bakgrunden serverad rakt upp och ner via domen så är det mer eller mindre helkonstigt att morden inte blivit mer uppmärksammade. Kanske är det just därför, eftersom dom var så fruktansvärda så har en förträngningsmekanism inträtt?
Har du mer information om GM eller dåden, som inte redan framkommit i tråden, får du väldigt gärna dela med dig. Dessa fall är mycket litet omskrivna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in