2017-01-13, 03:30
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Tidigt p morgonen den 26 januari 1976 blir en polisbil stoppad av en man nra Vanadisplan.
-Jag har ngot att beknna... Nu har jag mrdat tv kvinnor. Frst hon ute p Saltsjbadsvgen och nu en som ligger i min atelj vid Vanadisvgen.
I mannens fotoatelj hittade polisen en naken kvinnokropp, ihopvikt som om ngon frskt att gra ett paket av henne. Poliserna krde mannen till kriminalen dr han upprepade sig infr jourhavande klagare:
-Jag har ddat tv kvinnor.
Mannen anhlls och samtidigt kunde man identifiera den dde i fotoateljn. Hon arbetade i baren p en av de strre danshaken inne i Stockholmas city. Det andra mordoffret mannen talade om hade hittats knappt tv mnader tidigare, p morgonen den 1 december 1975, intill Gamla Saltsjbadsvgen i Nacka. En naken kvinnokropp, strypt och knivhuggen i hals, bl och underliv. Den kvinnan hade varit prostituerad och var knd bland de andra flickorna p Malmskillnadsgatan.

I polisfrhr berttade mannen, som var i medelldern och hemmahrande i Fiskstra, att han i bda fallen suttit hemma framfr TV-apparaten och druckit alkohol nr han knt en livsfarlig lust; han ville mrda. Den frsta kvinnan hade han plockat upp p Malmskillnadsgatan och vl hemma i Fiskstra hade han utan frvaring flugit p och strypt henne. Med hjlp av sin Volkswagen hade han sedan krt kroppen till en parkeringsplats vid Gamla Saltsjbadsvgen dr han dumpat den.
Han berttade vidare i frhren att han njutit av att lsa om polisens jakt efter mrdaren. Att han knt sig mktig och verlgsen. Hans begr hade stillats ett tag men s i slutet av januari var det dags igen. Han ville d inte ha en prostituerad utan gick till en danslokal p stermalm dr han snart lyckats trffa ett offer. Han tog med henne till den fotoalj som han gde i Vasastan och dr upprepades proceduren; utan frvaring blev kvinnan verfallen och strypt till dds.

Av ngon anledning fick det bli den sista fr efter mordet begav han sig ut fr komma i kontakt med polis och verlmna sig sjlv. Mannen dmdes s smningom till sluten psykiatrisk vrd fr de tv morden.

r det ngon som hrt om dessa fall frut? Var blev det av GM? En potentiell seriemrdare, det tillstod t o m GM sjlv under polisfrhren. Jag har lst exakt lder p GM samt vilken adress fotoateljn lg p men kommer ej ihg.

Klla: Heed, Brje: Brottsplats Stockholm (Sveriges Radios frlag, 1989)

(det fetade)

Jag har faktiskt lst obduktionsprotokollet i det frstnmnda fallet och den hr galningen var inget annat n en sexualsadist av grvsta kalibern, offret var inte bara knivhugget utan ocks utsatt fr en mkt svr knivmisshandel d galningen skurit bort delar av brst och underliv, galningen hade ocks i princip skurit av skallen p offret, GM hade ett rtt ovanligt namn vill jag minnas och det grsliga utspelade sig p Sikgatan i Fiskstra om jag minns helt rtt nu, husen r byggda p stt att hissen gr rakt ner till garaget frn lgenheterna, dvs ngot som r mkt vanligt i miljonprogrammen runt om i Sverige och GM har d slpat in offret i hissen insvept i en matta (!) under dygnets sena eller vldigt tidiga timmar d risken fr upptckt r extremt liten.

Inte mkt lngre n 3 km gick bilfrden frn Fiskstra innan GM bestmde sig fr att lmpa ut den nakna kvinnokroppen ur mattan precis bredvid Saltsjbadsvgen s att ingen frbipasserande skulle missa det hela, det var allts en medveten utplacering dr kronan p verket var att offret skulle hittas.

GM sg rtt vanlig ut ocks d han inte stack ut p nt stt, ingen Hannibal Lecter eller likblek vampyr allts om nn inbillar sig det och han var tidigare helt oknd av polisen, det fanns noll p honom. Mordorgien hade troligtvis fortsatt om inte GM hade drabbats av nger och dligt samvete, jag vet inte vad GM fick fr diagnos eller vad hjrnskrynklarna kom fram till men en grav psykisk strning/sjukdom r nog stllt utom allt rimligt tvivel.
Citera
2017-01-13, 10:11
Avstngd
Pminner en hel del om det omskrivna fallet frn Hongkong, dr en sadistisk bankman vid namn Rurik Jutting, bosatt hgt uppe i en exklusiv skyskrapa, mrdade tv unga kvinnor, varav tminstone den ena var prostituerad. Jutting brydde sig dock inte om att gra sig av med liken och han tog t o m selfies med dem. Liksom i Stockholmsfallet angav han sig sjlv fr polisen, i ett psykiskt labilt tillstnd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Murder...d_Jesse_Lorena
Citera
2017-01-13, 11:20
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
(det fetade)

Jag har faktiskt lst obduktionsprotokollet i det frstnmnda fallet och den hr galningen var inget annat n en sexualsadist av grvsta kalibern, offret var inte bara knivhugget utan ocks utsatt fr en mkt svr knivmisshandel d galningen skurit bort delar av brst och underliv, galningen hade ocks i princip skurit av skallen p offret, GM hade ett rtt ovanligt namn vill jag minnas och det grsliga utspelade sig p Sikgatan i Fiskstra om jag minns helt rtt nu, husen r byggda p stt att hissen gr rakt ner till garaget frn lgenheterna, dvs ngot som r mkt vanligt i miljonprogrammen runt om i Sverige och GM har d slpat in offret i hissen insvept i en matta (!) under dygnets sena eller vldigt tidiga timmar d risken fr upptckt r extremt liten.

Inte mkt lngre n 3 km gick bilfrden frn Fiskstra innan GM bestmde sig fr att lmpa ut den nakna kvinnokroppen ur mattan precis bredvid Saltsjbadsvgen s att ingen frbipasserande skulle missa det hela, det var allts en medveten utplacering dr kronan p verket var att offret skulle hittas.

GM sg rtt vanlig ut ocks d han inte stack ut p nt stt, ingen Hannibal Lecter eller likblek vampyr allts om nn inbillar sig det och han var tidigare helt oknd av polisen, det fanns noll p honom. Mordorgien hade troligtvis fortsatt om inte GM hade drabbats av nger och dligt samvete, jag vet inte vad GM fick fr diagnos eller vad hjrnskrynklarna kom fram till men en grav psykisk strning/sjukdom r nog stllt utom allt rimligt tvivel.
Tack fr dessa mycket intressanta uppgifter. Undrar hur lnge denna man mste ha burit p sina hemliga lustar? Dessa "hemliga rum" r ngot som lkaren Sten Levander ofta ptalar nr det gller denna typ av brott. Tror att de, enligt teorin, brukar grundlggas ganska tidigt? "Ossian Kraft" mste sledes ha "besinnat sig", med tanke p att han ej var purung.
Vet ej om GM haft familj tidigare? tminstone bodde han vl ensam vid tiden fr morden.

HepCat-X: Kommer ihg detta Hong Kong-fall. Det var en intressant iakttagelse. Kanske har bde GM liknande "problematik"? Minns att i Stockholmsfallet s var GMs frsta offer prostituerad. Han berttade senare fr polisen att det inte riktigt "dg" med en prostituerad, det hade mer fungerat som ngot slags "test". Hans andra offer var ej prostituerad.
Citera
2017-01-14, 22:33
Medlem
Citat:
Tack fr artiklarna, echoesofglory. Jag minns att kort efter man hittat det frsta offret, Lisbeth, s ptrffades nnu ett mordoffer; en man till synes avrttad. Minns ej om det var i nrheten? Det visade sig i a f att mannen ingtt i Lisbeths kontaktnt och det spekulerades i pressen om det skulle finnas ngot slags samband mellan de tv morden.

Hr finns lite om den hndelsen, tyvrr inte hela artikeln. Mannen hittades mycket riktigt skjuten intill Salems kyrka.
http://s1033.photobucket.com/user/da...cnlix.jpg.html
Citera
2017-01-14, 22:40
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Hr finns lite om den hndelsen, tyvrr inte hela artikeln. Mannen hittades mycket riktigt skjuten intill Salems kyrka.
http://s1033.photobucket.com/user/da...cnlix.jpg.html
Tack terigen, echoesofglory. Det mste ha varit den artikeln jag lst. Du som verkar ha koll p Da Costa-fallet, vet du om denna "Ossian Kraft" hrdes i rendet, eller om han fortfarande var "intagen" vid tiden fr hennes dd?
Citera
2017-01-14, 22:45
Medlem
Citat:
Tack terigen, echoesofglory. Det mste ha varit den artikeln jag lst. Du som verkar ha koll p Da Costa-fallet, vet du om denna "Ossian Kraft" hrdes i rendet, eller om han fortfarande var "intagen" vid tiden fr hennes dd?

Han blev frhrd, scheman visade att han varit ledig ngra dagar efter pingst 1984, han hade d och d renden i Solna. Ossian r "dubbelmrdaren Bernt" i den hr artikeln:
https://crimenews.se/content/view/65383/5/

Hr r ngra sidor ur Aftonbladet om fallet i Salem:
http://s1033.photobucket.com/user/da...sfcjh.jpg.html
http://s1033.photobucket.com/user/da...wtcco.jpg.html
Citera
2017-01-14, 22:49
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Han blev frhrd, scheman visade att han varit ledig ngra dagar efter pingst 1984, han hade d och d renden i Solna. Ossian r "dubbelmrdaren Bernt" i den hr artikeln:
https://crimenews.se/content/view/65383/5/

Hr r ngra sidor ur Aftonbladet om fallet i Salem:
http://s1033.photobucket.com/user/da...sfcjh.jpg.html
http://s1033.photobucket.com/user/da...wtcco.jpg.html
Tack s mycket fr denna information. D fr vi allts veta hur lnge GM "vrdades" fr sina tv lustmord. Han skrevs ut frn rttspsykiatrin 1979. Du rkar inte veta hans riktiga namn?
Citera
2017-01-14, 23:02
Medlem
Citat:
Tack s mycket fr denna information. D fr vi allts veta hur lnge GM "vrdades" fr sina tv lustmord. Han skrevs ut frn rttspsykiatrin 1979. Du rkar inte veta hans riktiga namn?

Nej, han r en av de f alt. grningsmn i da Costa-fallet jag inte vet namnet p.
Citera
2017-01-15, 03:43
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Nej, han r en av de f alt. grningsmn i da Costa-fallet jag inte vet namnet p.

Det r nog kanske lika bra det fr grningsmannen/sexualsadisten i Nacka r relativt ointressant i diskussioner i anslutning till da Costa-fallet och det grundar jag p en rtt noggrann jmfrelse mellan obduktionsprotokollen d jag haft tillgng till bda tidigare, det finns f tekniska moment som r likartade hr, grningsmannen i Nacka var mest intresserad av att karva i offret p ett vldigt amatrmssigt grovt brutalt stt i motsats till grningsmannen i da Costa-fallet som gick metodiskt och skickligt tillvga vid nedmonteringen och som dessutom sktte utplaceringarna av kvarlevorna p ett oklanderligt stt med tanke p risken fr upptckt. Grningsmannen i Nacka vrkte i princip ut sitt skndade offer naket p en avfart till en strre vg. Det dr var ingen finlirare direkt utan en grningsman som bara ville bli av med kroppen p lttast tnkbara stt.

Att frska frena dessa tv separata fall med utgngspunkten att det kan ha varit frga om samma grningsman r troligtvis bara slseri med tid.
Citera
2017-01-15, 12:06
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Det r nog kanske lika bra det fr grningsmannen/sexualsadisten i Nacka r relativt ointressant i diskussioner i anslutning till da Costa-fallet och det grundar jag p en rtt noggrann jmfrelse mellan obduktionsprotokollen d jag haft tillgng till bda tidigare, det finns f tekniska moment som r likartade hr, grningsmannen i Nacka var mest intresserad av att karva i offret p ett vldigt amatrmssigt grovt brutalt stt i motsats till grningsmannen i da Costa-fallet som gick metodiskt och skickligt tillvga vid nedmonteringen och som dessutom sktte utplaceringarna av kvarlevorna p ett oklanderligt stt med tanke p risken fr upptckt. Grningsmannen i Nacka vrkte i princip ut sitt skndade offer naket p en avfart till en strre vg. Det dr var ingen finlirare direkt utan en grningsman som bara ville bli av med kroppen p lttast tnkbara stt.

Att frska frena dessa tv separata fall med utgngspunkten att det kan ha varit frga om samma grningsman r troligtvis bara slseri med tid.
Intressant att f hra litet mer om denna lustmrdare frn Fiskstra. Bde informationen frn dig, och den frn echoesofglory. Vet du ngot om "Ossian Krafts" riktiga namn?
Citera
2017-01-15, 18:32
Medlem
Citat:

Nu r du dr och ljuger igen. r det ditt nya tillvgagngsstt? Det fanns absolut inget metodiskt i Da Costa-fallet. Tvrtom var det precis frgan om utvrkta sopsckar och kroppsresterna bar inga som helst spr av ngot annat n en delvis slarvig transportstyckare.
Citera
2017-01-16, 00:32
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Nu r du dr och ljuger igen. r det ditt nya tillvgagngsstt? Det fanns absolut inget metodiskt i Da Costa-fallet. Tvrtom var det precis frgan om utvrkta sopsckar och kroppsresterna bar inga som helst spr av ngot annat n en delvis slarvig transportstyckare.

Eftersom jag (till skillnad frn dig) har detaljstuderat bda obduktionsprotokollen och faktiskt jmfrt mrdarnas tillvgagngsstt nr dessa skndade de dda prostituerade kvinnornas kroppar med vassa verktyg s vger dina ord fjderltt i vanlig ordning. Dvs, du r en lgnhals som drivs av dunkla motiv och du har aldrig ngonsin kunnat fra en normal sansad debatt

Lustmorden i dec.1975-jan. 1976 var kaotiska mord begngna av en tidigare ostraffad mansperson som ven var sexkpare, min utgngspunkt r att i det andra prostitutionsmordet s uppvisade mrdaren och likstyckaren en organisatorisk frmga med rtt uppenbara anatomiska kunskaper vilket lustmrdaren i Nacka inte uppvisade och rder dessutom inget strre tvivel om att lustmorden 1975/1976 begicks av en helt annan grningsman n prostitutionsmordet 1984.

Lustmrdaren i Nacka/Vasastan figurerar trots detta bland de alternativa grningsmnnen i fallet 1984 (som du r svrt fixerad vid) och han frhrdes dessutom av utredarna -84 men inget framkom som p ngot stt kunde binda honom till detta fall.

Det intressanta med morden 1975/1976 r trots allt att hr handlade det om en lustmrdare som bde inriktade sig p ett prostituerat offer och ett icke prostituerat offer, personer som drivs av inre dunkla drifter behver allts inte bara inrikta sig p prostituerade kvinnor nr dom frsker f utlopp fr sin mordlust, en annan intressant aspekt p det hela r att lustmrdaren lekte en katt och rtta lek med polisen d han uppndde ngon sorts personlig tillfredsstllelse nr han kunde lsa i tidningarna att polisen letade p helt fel hll efter att han begtt sitt frsta mord p den prostituerade kvinnan, jag har en teori om att det kan ha varit frga om ngot liknande i vissa andra ouppklarade prostitutionsmord som begicks p 80-talet i Stockholm med helt andra grningsmn, vad tror du om det?

Frresten, varfr intresserar du dig fr lustmrdare helt pltsligt? Grningsmannen i Nacka var helt klart en sdan d han riktade mkt grova klumpigt utfrda angrepp mot offrets brst och knsdelar, du brukar mest av allt yra om missbrukarumgnget till offren som om dessa d automatiskt skulle st verst p listan ver misstnkta grningsmn? Det hr stmmer inte alls nr man granskar enskilda fall ur den svenska kriminalhistorien fr det handlar fr det mesta om en helt annan typ av mrdare n de kategorier av misstnkta som du frsker fra fram i olika debatter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in