Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-19, 19:33
  #1
Medlem
hur ska jag komma igång och hur hårt ska jag träna.

jag är 22 år gammal och har alltid varit smal, spinkig med andra ord. nu vill jag verkligen komma igång med typ styrketräning och börja träna men jag har verkligen ingen aning om vad eller hur jag ska göra då jag aldrig ens varit inne i ett gym... har ni några tips? bra träningsschema? proteiner å sånt (vet inte riktigt vad sånt är eller vad det gör haha)? jag har ett gym i närheten som jag tänkte skriva upp mig på någon dag men det känns som att om jag gör det nu och inte vet något så lär jag inte ens gå dit... har inte direkt dålig kondition, är brevbärare just nu så cyklar och springer i trappor varenda dag. som sagt jag vill verkligen komma igång, jag har viljan och hade kunnat träna varenda dag om jag fick tipset att göra det. men som sagt jag vet ingenting om någonting typ... har ni några bra tips? är trött på att vara svag typ haha...
Citera
2016-12-19, 19:47
  #2
Medlem
CASHFL0Ws avatar
1. Googla efter något random träningsschema (spelar ingen roll exakt vilket schema du väljer i början, ta bara nåt).

2. Kolla på Youtube-videos / Googla på alla olika typer av övningar så du lär dig väldigt bra teknik.
Lär dig t.ex exakt hur du ska bänkpressa innan du gör det, för att undvika allvarliga skador.

3. Ät väldigt mycket. Räkna kalorier. Du måste äta stora mängder för att bli stor.

4. Köp proteinpulver från t.ex www.gymgrossisten.se

5. Var konsekvent. Följ ditt träningsschema, ät tillräckligt och håll dig till det i 2 år typ.
Citera
2016-12-19, 20:15
  #3
Medlem
Killer-queens avatar
Jag har skrivit vad jag tycker är effektiv styrketräning för nybörjare här (FB) Nybörjarträning 101
Citera
2016-12-19, 20:17
  #4
Medlem
jpettersson1991s avatar
Det behöver inte vara komplicerat. Hitta ett schema du tycker verkar intressant, testa en period och utvärdera. Ät mycket mat, träna och sov. Trivs du inte med schemat kan du alltid ändra/byta övningar osv tills du hittar något som passar dig och dina mål. Kosttillskott är tillför att komplettera din kost, fokusera på maten till att börja med. Lycka till.

Edit: Puck tvåa.
Citera
2016-12-19, 22:23
  #5
Medlem
weiskorvs avatar
Skulle jag kunna börja om hade jag gjort såhär:
Träna så här: https://stronglifts.com/5x5/
Sök på youtube om du är osäker på hur du gör övningarna. "Alan Thrall" och "Buff Dudes" tycker jag har bra guider/tips.
Läs det här: (FB) Allt du behöver veta om näringslära

Inte så svårt egentligen. Träna hårt, sköta kosten, vila lagom.

Men det viktigaste är att du hittar något du trivs med och kan vara konsekvent med. Spelar liksom ingen roll om du har ett jättebra kost/träningsschema men bara håller det i 3 veckor.

Lycka till!
Citera
2016-12-20, 08:56
  #6
Medlem
Subject9s avatar
Ifall du börjar för första gången, så är "full body split" det mest användbara för dig, med största sannorlikhet. Sök på internet efter ett sådant träningsschema som passar hur många dagar du avser träna i veckan. Rekommenderar 3 dagar i varje fall, det är lättare att hålla ett schema desto fler dagar du tränar (för mig iaf) eftersom att det snabbare blir rutin.

Sedan kommer du behöva börja äta mycket mer mat ifall du vill se resultat, går lätt att kolla ungefär hur mycket du bör äta ifall du bara kan din vikt och längd. Rekommenderar att öka fett/protein mer än kolhydrater bara för att fett är så pass kaloririkt att det är enklare att få ner. 0.5 dl olivolja+6 stora ägg är i runda slängar 1k kcal och superlätt att trycka ner till frukost eller lunch, komplimentera det med 2.5dl havregrynsgröt i vilken du kan blanda ner lite bär, och lägg till lite grönsaker till det så har du en väldigt kaloririkt, nyttig brunch som du kommer långt på.

Finns massvis med information att tillgå på internet, bara att söka runt!
Citera
2016-12-20, 09:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weiskorv
Skulle jag kunna börja om hade jag gjort såhär:
Träna så här: https://stronglifts.com/5x5/
Sök på youtube om du är osäker på hur du gör övningarna. "Alan Thrall" och "Buff Dudes" tycker jag har bra guider/tips.
Läs det här: (FB) Allt du behöver veta om näringslära

Inte så svårt egentligen. Träna hårt, sköta kosten, vila lagom.

Men det viktigaste är att du hittar något du trivs med och kan vara konsekvent med. Spelar liksom ingen roll om du har ett jättebra kost/träningsschema men bara håller det i 3 veckor.

Lycka till!
Följ det här inlägget. 5x5 är perfekt som nybörjarschema.

Jag kör fortfarande på ett schema jag skapat med 5x5 som bas. Med tiden måste du utöka med övningarna men i början räcker det här gott och väl för att du ska se ruskigt snabba resultat.
Citera
2016-12-20, 15:18
  #8
Medlem
tack så jätte mycket för tipsen, lyckades bli jätte sjuk just idag så jag måste skjuta upp det tills jag är frisk men då ska jag fan ta tag i det!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback