2016-12-11, 20:59
Medlem
0rvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Ah, där avslöjade jag mig själv och min okunskap kring ingenjörer. Sidospår, men vad läser de egentligen?

Å andra sidan är det ju inte superovanligt att lärare undervisar även i ämnen de egentligen inte är behöriga i. Måste ju vara fullt görbart att välja kurser för att nå behörighetskraven för åtminstone ett ämne?
Kanske möjligtvis i ämnet teknik.
Citera
2016-12-11, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Det är ändå intressant. TS skriver fast tjänst. Det innebär att om det flyttar en mattelärare med lärarlegitimation till området, så är tjänsten redan upptagen av en dataspelsutvecklare som läst ingenjörskurser. Jag förstår dock problematiken. TS är bättre än ingen "lärare".

En tillsvidaretjänst är helt omöjlig då det skulle innebära att huvudmannen bryter mot lag och förordning. TS ska inte ens kunna undervisa mer än enstaka timmar. Det man normalt gör är att ta in redan legitimerade lärare som vikarierar för att täcka upp. Det finns många NO-lärare som är behöriga, men som kanske inte har behörigheten i den årskursen som TS jobbar med.
Citera
2016-12-11, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0rvar
Kanske möjligtvis i ämnet teknik.

Vilket väl inga elever har särskilt många timmar i veckan av. På min tid tror jag att hi hade en-två timmar under högst ett högstadieår. Så det är nog svårt att fyllla en tjänst som enbart tekniklärare.
Citera
2016-12-11, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
En tillsvidaretjänst är helt omöjlig då det skulle innebära att huvudmannen bryter mot lag och förordning. TS ska inte ens kunna undervisa mer än enstaka timmar. Det man normalt gör är att ta in redan legitimerade lärare som vikarierar för att täcka upp. Det finns många NO-lärare som är behöriga, men som kanske inte har behörigheten i den årskursen som TS jobbar med.

I den årskursen? Menar du att man inte har behörighet för alla klasser i högstadiet?
Citera
2016-12-12, 18:43
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Lönesättningen är individuell, men nu ska det ju vara en hierarki på skolorna där förstelärarna ska tjäna mest och en förstelärare kan t ex vara mattelärare, men du är långt ifrån en förstelärare. Förstelärare kan tjäna runt 30 000/mån.

En förstalärare tjänar ofta betydligt mer än 30. På många orter är 30 inte ens orimligt för en nybakad (men behörig) lärare, framförallt i bristämnen.

Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
I den årskursen? Menar du att man inte har behörighet för alla klasser i högstadiet?

Hen menar nog att behörigheten sträcker sig för låg- och mellanstadiet. Har du en examen med inriktning mot högstadiet får du naturligtvis undervisa i alla årskurser. En gymnasielärare har exempelvis inte behörighet att undervisa i mellanstadiet
Citera
2016-12-12, 18:46
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Vilket väl inga elever har särskilt många timmar i veckan av. På min tid tror jag att hi hade en-två timmar under högst ett högstadieår. Så det är nog svårt att fyllla en tjänst som enbart tekniklärare.

Sant, men har TS behörighet för undervisning i teknikämnet kan denne teoretiskt sett få en tillsvidareanställning och arbeta som obehörig i resterande ämnen. Troligtvis inte ursprungstanken men det är inte obekant
Citera
2016-12-12, 20:59
Medlem
Citat:
Sant, men har TS behörighet för undervisning i teknikämnet kan denne teoretiskt sett få en tillsvidareanställning och arbeta som obehörig i resterande ämnen. Troligtvis inte ursprungstanken men det är inte obekant

Nope, då det kräver en legitimaition.
Citera
2016-12-13, 11:00
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Nope, då det kräver en legitimaition.

Jo, det var det jag menade med behörig. Har du en lärarexamen i ett ämne är ju legitimationen, med undantag för handläggningstiden på skolverket, i princip klar om du ansöker om den
Citera
2016-12-13, 18:06
Medlem
Citat:
Jo, det var det jag menade med behörig. Har du en lärarexamen i ett ämne är ju legitimationen, med undantag för handläggningstiden på skolverket, i princip klar om du ansöker om den

Behörighet och legitimation är inte samma sak. I en legitimation ingår dock flera behörigheter. Meningen med legitimationen är att din lämplighet som lärare testas.
Citera
2016-12-13, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lurraven
Man betygssätts ju efter vad man bidrar med, men det var inte så att jag menade att jag förtjänade mer än en behörig lärare. Jag tyckte det lät märkligt lågt. Finns det verkligen behöriga mattelärare som tjänar 26 tusen i månaden?

Att du är obehörig låter kanske som en smått idiotiskt anledning till att du skulle ha högre lön, men duskulle kunna "acceptera" 24k i grundlön med diverse tillägg, som t ex dina 2k extra för dina IT-sysslor på skolan samt att du har en otrygg arbetsplats eftersom att du inte får bli tillsvidareanställd (om jag antar att det folk skriver här i tråden stämmer) så lägger du till 2k där.

Fråga varför du som har lagt sex år på högskolestudier skall välja att fortsätta jobba om du inte får skäligt betalt; jag hade i dina skor krävt minst 30 och om det inte passat hade jag sagt hej då.
Citera
2016-12-13, 19:15
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Behörighet och legitimation är inte samma sak. I en legitimation ingår dock flera behörigheter. Meningen med legitimationen är att din lämplighet som lärare testas.

Hur då menar du? Du skickar in en ansökan om legitimation där du bifogar ditt examensbevis, du kan få legitimationen innan du ens har undervisat en enda sekund. Lämpligheten kan de ju inte kolla, eller vad menar du?
Citera
2016-12-13, 19:23
Medlem
Citat:
Hur då menar du? Du skickar in en ansökan om legitimation där du bifogar ditt examensbevis, du kan få legitimationen innan du ens har undervisat en enda sekund. Lämpligheten kan de ju inte kolla, eller vad menar du?

Lämpligheten kollas givetvis under VFU, samt att sedvanlig lämplighetsprövning görs där myndigheten kollar om du är juridiskt lämplig. Förut var också introduktionsåret ett obligatorium för lämpligheten, men den är borttagen.

Sedan kan du bli av med din legitimation, men inte dina behörigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in