• 1
  • 2
2016-12-11, 16:53
Medlem
Har nu jobbat en termin i en mindre kommun som Ma/NO-lärare på högstadieskola. Jag ska diskutera lön inför nästa termin och har fått ett förslag på 26k efter att jag begärt 28k. Är det någon som har några siffror/statistik eller annat jag kan peka på i förhandlingarna? Min chef menade på att hon anställer behöriga lärare med 26k i lön. Anledning till att jag tänkte att jag kunde få bättre lön är att jag varit med och startat upp en IT-profil på skolan samt att jag är den enda obehöriga matteläraren på skolan.

Jag har 3 år som ingenjörsstudent bakom mig samt en mjukare 3-årig högskoleexamen som spelutvecklare. Jag är 29 år gammal.
Citera
2016-12-11, 17:00
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lurraven
Har nu jobbat en termin i en mindre kommun som Ma/NO-lärare på högstadieskola. Jag ska diskutera lön inför nästa termin och har fått ett förslag på 26k efter att jag begärt 28k. Är det någon som har några siffror/statistik eller annat jag kan peka på i förhandlingarna? Min chef menade på att hon anställer behöriga lärare med 26k i lön. Anledning till att jag tänkte att jag kunde få bättre lön är att jag varit med och startat upp en IT-profil på skolan samt att jag är den enda obehöriga matteläraren på skolan.

Jag har 3 år som ingenjörsstudent bakom mig samt en mjukare 3-årig högskoleexamen som spelutvecklare. Jag är 29 år gammal.

Din chef ger ju inga drömlöner om en behörig lärare får 26 i månaden. Däremot så är 28 för en obehörig sådan inte långt ifrån vad många nya lärare har som ingångslön. Utan lärarlegitimation KAN du inte få tillsvidaretjänst, oavsett vad en har för åsikt om detta faktum. Tror att du har svårt att kräva högre
Citera
2016-12-11, 17:11
Medlem
Jag som i min villfarelse trodde att skolor inte längre befattade sig med obehöriga lärare annat än som ex vikariepool vid sjukdom och dyl.

Satsa du på ingenjörsjobb om du vill ha högre lön.

Rektorn kanske helt kallt räknar med att du inte skulle vara på skolan om du kunde få ett sådant jobb. Och då blir det ju arbetsgivaren som sitter på trumf eftersom dina alternativ verkar vara få.
Citera
2016-12-11, 17:15
Medlem
Om man antar att du verkligen trivs med att vara lärare och brinner för det så förstår jag att du nöjer dig med 26.000 - 29.000 kr i lön.

Men med din utbildning skulle du kunna få ett annat jobb med minst 40.000 i månadslön.

Det är ren formalia som gör att din arbetsgivare driver med dig och utnyttjar dig samt erbjuder en såpass låg lön. Nu har iförsig alla lärare alltför låga löner och borde få 10.000 kr mer i månadslön tycker jag.

Själv hade jag inte stannat kvar utan satsat hårdare på min ingenjörskarriär för att få upp min lön till nivåer över 40.000 kr.
Citera
2016-12-11, 17:17
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Jag som i min villfarelse trodde att skolor inte längre befattade sig med obehöriga lärare annat än som ex vikariepool vid sjukdom och dyl.

Satsa du på ingenjörsjobb om du vill ha högre lön.

Rektorn kanske helt kallt räknar med att du inte skulle vara på skolan om du kunde få ett sådant jobb. Och då blir det ju arbetsgivaren som sitter på trumf eftersom dina alternativ verkar vara få.

Nej, just därför du inte kan få tillsvidare som obehörig. Finns det ingen lärare tillgänglig så måste ju skolan däremot ha in en vikarie eller liknande, då är det ju bättre att ha en enda vikarie under längre tid än olika vareviga vecka. Det satsas ju en del på att få upp lärarlönerna, så om en obehörig får en lön som nästan ligger i nivå med en behörig så MÅSTE ju lönerna dras upp ännu mer för de behöriga. Det är det nog få skolor som har lust eller råd med att göra
Citera
2016-12-11, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Om man antar att du verkligen trivs med att vara lärare och brinner för det så förstår jag att du nöjer dig med 26.000 - 29.000 kr i lön.

Men med din utbildning skulle du kunna få ett annat jobb med minst 40.000 i månadslön.

Det är ren formalia som gör att din arbetsgivare driver med dig och utnyttjar dig samt erbjuder en såpass låg lön. Nu har iförsig alla lärare alltför låga löner och borde få 10.000 kr mer i månadslön tycker jag.

Själv hade jag inte stannat kvar utan satsat hårdare på min ingenjörskarriär för att få upp min lön till nivåer över 40.000 kr.

Jag har ingen examen som ingenjör.
Citera
2016-12-11, 17:18
Medlem
Citat:
Min chef menade på att hon anställer behöriga lärare med 26k i lön. Anledning till att jag tänkte att jag kunde få bättre lön är att jag varit med och startat upp en IT-profil på skolan samt att jag är den enda obehöriga matteläraren på skolan.

Så du menar att det är ett skäl till högre lön att du är obehörig lärare? Hur tänkte du här? Vad tror du att skolans behöriga lärare skulle tycka om det finns en obehörig lärare som tjänar mer i lön än vad dom gör?

Du ska enbart vara glad för att du blir erbjuden 26!
Citera
2016-12-11, 17:19
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde

Formalian består ju i att hen inte har en pedagogisk utbildning eller den examen som behövs för att arbeta som lärare. Ganska stor grej kan jag tycka.

Sen kan jag väl för all del hålla med dig om att en (obehörig men ämneskunnig) lärarvikarie kanske kan förtjäna 28 i månaden och en behörig 10 till, men så ser det inte ut
Citera
2016-12-11, 17:21
Medlem
Citat:
Jag har ingen examen som ingenjör.

Då kan du väl satsa på att ta den. Med tre års studier så borde väl en kandidat/högskoleingenjör-examen vara närmst.

I annat fall är det nog så att du inte kan få i paritet med en behörig lärare + att rektorn kanske har räknat ut att du inte har några egentliga alternativ än att jobba kvar.
Senast redigerad av meetthefockers 2016-12-11 kl. 17:27.
Citera
2016-12-11, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Så du menar att det är ett skäl till högre lön att du är obehörig lärare? Hur tänkte du här? Vad tror du att skolans behöriga lärare skulle tycka om det finns en obehörig lärare som tjänar mer i lön än vad dom gör?

Du ska enbart vara glad för att du blir erbjuden 26!

Man betygssätts ju efter vad man bidrar med, men det var inte så att jag menade att jag förtjänade mer än en behörig lärare. Jag tyckte det lät märkligt lågt. Finns det verkligen behöriga mattelärare som tjänar 26 tusen i månaden?
Citera
2016-12-11, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Då kan du väl satsa på att ta den. Med tre års studier så borde väl en kandidat/högskoleingenjör-examen vara närmst.

I annat fall är det nog så att du inte kan få i paritet med en behörig lärare + att rektorn kanske har räknat ut att du inte har några egentliga alternativ än att jobba kvar.

Jag vill jobba som lärare då jag tycker att det är rätt kul. Min passion ligger inom speldesign och det är något jag ägnar min lediga tid åt. Som lärare får man ju en del lov så jag tror det blir en bra kombo på längre sikt. Jag kanske bygger på lärarbehörig i samband med jobb också i den mån skolan sponsrar.
Citera
2016-12-11, 17:40
Medlem
Citat:
Man betygssätts ju efter vad man bidrar med, men det var inte så att jag menade att jag förtjänade mer än en behörig lärare. Jag tyckte det lät märkligt lågt. Finns det verkligen behöriga mattelärare som tjänar 26 tusen i månaden?

Det finns säkerligen behöriga lärare som tjänar 26 tusen i månaden. Det är ju inte så att var och varannan lärare åker runt i Porsche precis. Inte för att den här lönestatistiken skiljer på behöriga och obehöriga, men ger ju en fingervisning om 26 000 är rimligt:

http://www.lonestatistik.se/loner.as...olelarare-1198

26 500 är medianlönen, så tycker faktiskt inte att du kan kräva mer än 26. Det är fortfarande mer än vad många andra har i lön. Du har jobbat där i en termin... i princip ny på jobbet mao.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in