2016-12-13, 20:02
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Lämpligheten kollas givetvis under VFU, samt att sedvanlig lämplighetsprövning görs där myndigheten kollar om du är juridiskt lämplig. Förut var också introduktionsåret ett obligatorium för lämpligheten, men den är borttagen.

Sedan kan du bli av med din legitimation, men inte dina behörigheter.

Jo men genomförd och godkänd VFU är väl obligatoriskt för att överhuvudtaget få ut sin lärarexamen? Har en väl fått examensbeviset så är det ju bara att skicka in ansökan om legitimation, och bifoga vilka ämneskurser som är genomförda och godkända som en vill ska vara behörighetsgrundande. Vad menar du att skolverket gör för lämplighetsprövning? Jag drygar mig inte utan är nyfiken för det har jag helt missat.

Huruvida du kan bli av med legitimationen är ju egentligen en annan diskussion, det kan ju visa sig efter 20 år att en förstalärare i matte med hög månadslön är olämplig som lärare. Nyfiken här med, vad krävs för att en legitimation ska dras in?

Edit: såg nu att det främst handlar om misshandel, sexuella ofredanden eller alkohol- eller narkotikaförsäljning till elever som resulterar i att en legitimation dras in. "Grov oskicklighet i yrket" kan ju ses som väl luddigt men jag gissar att en ska tabbe sig rejält i sin yrkesroll som lärare för att det ska få såna konsekvenser. Det får en väl se som självklarheter om en väljer att arbeta som lärare. Eller vilket annat jobb som helst egentligen
Senast redigerad av dödskniven 2016-12-13 kl. 20:06.
Citera
2016-12-13, 20:14
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Formalian består ju i att hen inte har en pedagogisk utbildning eller den examen som behövs för att arbeta som lärare. Ganska stor grej kan jag tycka.

Sen kan jag väl för all del hålla med dig om att en (obehörig men ämneskunnig) lärarvikarie kanske kan förtjäna 28 i månaden och en behörig 10 till, men så ser det inte ut

Det vete fan, med tanke på hur usel lärarutbildningen har varit de senaste decennierna. Fast formellt är det ju så.
Citera
2016-12-13, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Jo men genomförd och godkänd VFU är väl obligatoriskt för att överhuvudtaget få ut sin lärarexamen?

Ja, VFU ingår i utbildningen, men om man som i TS fall jobbat som "lärare" skulle jag tro att det bara krävs ett VFU-besök av universitetet för att "validera" en klassrumspraktik, att man skulle tvingas harva runt på obetald VFU i flera månader efter att ha jobbat som lärare känns tveksamt. TS är säkert bra på att undervisa rent ytligt sätt. Skillnaden mellan utbildning och inte utbildning är att utbildningen ska ge en förståelse för varför man gör saker, hjälpa att lära sig och välja relevant stoff och ge verktyg för att man utifrån det ska kunna planera och utföra undervisningen på ett så bra sätt som möjligt, eftersom eleverna då lär sig bäst. I annat fall blir det mest att en lärobok följs och att man kopierar sin egen undervisning ifrån grundskolan, vilket kan vara mindre bra beroende på hur den såg ut.

Känns faktiskt som att just i matematik och NO är pedagogiken väldigt viktig, det är ämnen som vissa säkert kan ha väldigt svårt för.
Senast redigerad av Potifar2 2016-12-13 kl. 20:37.
Citera
2016-12-13, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Att du är obehörig låter kanske som en smått idiotiskt anledning till att du skulle ha högre lön, men duskulle kunna "acceptera" 24k i grundlön med diverse tillägg, som t ex dina 2k extra för dina IT-sysslor på skolan samt att du har en otrygg arbetsplats eftersom att du inte får bli tillsvidareanställd (om jag antar att det folk skriver här i tråden stämmer) så lägger du till 2k där.

Fråga varför du som har lagt sex år på högskolestudier skall välja att fortsätta jobba om du inte får skäligt betalt; jag hade i dina skor krävt minst 30 och om det inte passat hade jag sagt hej då.

Ts kan ju testa, men här fick inte ens två disputerade NO-lärare (den ena hade doktorerat i biologi, minns det eftersom det var min biologilärare i grundskolan) högre lön än före de disputerade. De hotade då med att säga upp sig och fick inget gehör av Kommunen. Glöm inte att skolan är kommunal, de som sitter i ledningen är inte vana vid att folk på golvet utbildar sig på universitetet i flera år.
Citera
2016-12-13, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Ts kan ju testa, men här fick inte ens två disputerade NO-lärare (den ena hade doktorerat i biologi, minns det eftersom det var min biologilärare i grundskolan) högre lön än före de disputerade. De hotade då med att säga upp sig och fick inget gehör av Kommunen. Glöm inte att skolan är kommunal, de som sitter i ledningen är inte vana vid att folk på golvet utbildar sig på universitetet i flera år.

Nä jag vet att dom sällan ger med sig, men pengar finns, frågan är bara hur skolorna vill fördela dom; privata skolor vill ju maximera så mycket som möjligt och kommunala företag har ju tydligen svarta hål där pengar bara försvinner.
Man slutas aldrig att förvånas när man läser om privata bolag överlag, inte nödvändigtvis skolor, vinner offentliga upphandlingar där dom lägger sig bra mycket lägre än tidigare, ofta kommunala aktörer, och ändå lyckas göra storvinster, detta till trots att lönerna är samma eller i vissa fall t.o.m. högre.

Kan ju låta som off topic men när privata bolag lyckas göra saker betydligt billigare, fortsatt ha likvärdig nivå och ändå göra storvinster så bör det indikera på att pengar finns och därför är on topic.
Citera
2016-12-13, 21:08
Medlem
Jannebigplays avatar
Den där lönestatistiken som listades är hopplöst förlegad. I Stockholm är ingångslönen numera runt 30k och de som byter jobb och har haft förstelärartjänst samt fått lärarlönelyftet ligger över 40k. I matematik/NO är lönerna ännu högre då de i princip kan välja och vraka bland arbetsplatserna.

Nu tippar jag däremot att ts jobbar i ett annat geografiskt område än Stockholm samtidigt som han ej är behörig. Då blir det nog så att han vackert får ta mössan i hand och acceptera det som ges.
Citera
2016-12-13, 22:03
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Det vete fan, med tanke på hur usel lärarutbildningen har varit de senaste decennierna. Fast formellt är det ju så.

Det kan en ju diskutera, men utbildningens nivå är ju en annan fråga.

Citat:
Ja, VFU ingår i utbildningen, men om man som i TS fall jobbat som "lärare" skulle jag tro att det bara krävs ett VFU-besök av universitetet för att "validera" en klassrumspraktik, att man skulle tvingas harva runt på obetald VFU i flera månader efter att ha jobbat som lärare känns tveksamt. TS är säkert bra på att undervisa rent ytligt sätt. Skillnaden mellan utbildning och inte utbildning är att utbildningen ska ge en förståelse för varför man gör saker, hjälpa att lära sig och välja relevant stoff och ge verktyg för att man utifrån det ska kunna planera och utföra undervisningen på ett så bra sätt som möjligt, eftersom eleverna då lär sig bäst. I annat fall blir det mest att en lärobok följs och att man kopierar sin egen undervisning ifrån grundskolan, vilket kan vara mindre bra beroende på hur den såg ut.

Känns faktiskt som att just i matematik och NO är pedagogiken väldigt viktig, det är ämnen som vissa säkert kan ha väldigt svårt för.

Nej, när jag läste lärarutbildningen så fanns det flera som jobbat i många år som lärare men fortfarande genomförde besökta VFUer. Så det stämmer inte. Men visst, en examen eller inte säger ju inte så mycket om hur duktig pedagog du faktiskt är
Citera
2016-12-16, 19:14
Medlem
I dagens VK berättas om en kvinna som har magister i pedagogik och var lärare sedan många år. Umeå kommun erbjöd henne ca 20 500 kr i månadslön för en lärartjänst efter att hon tagit sin magister och hon tackade nej.
Citera
2016-12-16, 20:16
Medlem
Citat:
I dagens VK berättas om en kvinna som har magister i pedagogik och var lärare sedan många år. Umeå kommun erbjöd henne ca 20 500 kr i månadslön för en lärartjänst efter att hon tagit sin magister och hon tackade nej.

Givetvis då hon inte är legitimerad och behörig. Det krävs mer än en magister i pedagogik för att bli behörig lärare. De flesta lärare på högre årskurser har en magister i pedagogik/utbildningsvetenskap.
Citera
2016-12-16, 21:47
Medlem
Citat:
Givetvis då hon inte är legitimerad och behörig. Det krävs mer än en magister i pedagogik för att bli behörig lärare. De flesta lärare på högre årskurser har en magister i pedagogik/utbildningsvetenskap.

Nu framkom det inte om hon är legitimerad lärare, men det är möjligt att hon hade arbetat som obehörig och inte hade ämneskompetens. rubriken var dock att utbildning inte lönar sig...sedan innebär väl en master tre år i ett ämne eller har jag fel? Att gemene högsradielärare skulle läst tre år ren pedagogik utöver ämnesbehörigheten ställer jag mig frågande till, för det ingår ju inte i programmet, utan blir ett aktivt tillval på typ 1.5 år.
Citera
2016-12-17, 08:26
Medlem
Citat:
Nu framkom det inte om hon är legitimerad lärare, men det är möjligt att hon hade arbetat som obehörig och inte hade ämneskompetens. rubriken var dock att utbildning inte lönar sig...sedan innebär väl en master tre år i ett ämne eller har jag fel? Att gemene högsradielärare skulle läst tre år ren pedagogik utöver ämnesbehörigheten ställer jag mig frågande till, för det ingår ju inte i programmet, utan blir ett aktivt tillval på typ 1.5 år.

En högstadielärare läser 330hp för sin examen, en låg-mellan läser 270hp men kan lägga till magisterns så att det blir 330hp. Däri ingår ett examensarbete på 15hp (C) samt ett examensarbete på 30hp (D). Båda är i utbildningsvetenskap (vilket är yrkesversionen av pedagogik).

Ingen lärare läser ren pedagogik om nu inte läraren ska undervisa i pedagogik. Lärarna läser utbildningsvetenskap som är en blandning av pedagogik, didaktik, yrkesetik, specialpedagogik osv.
Rena pedagogiska studier är helt värdelösa för en lärare då dessa kurser enbart hanterar utvecklingspsykologi och idéhistoria.

Utbildning lönar sig då det är krav att du som lärare skall ha behörighet och legitimation för att kunna anställas. Sedan kan man givetvis bli lektor i den allmänna skolan och då forska i sitt klassrum. Då disputerar man i utbildningsvetenskap/pedagogik och får då också titeln lektor i skolan.
Citera
2016-12-17, 08:46
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
En högstadielärare läser 330hp för sin examen, en låg-mellan läser 270hp men kan lägga till magisterns så att det blir 330hp. Däri ingår ett examensarbete på 15hp (C) samt ett examensarbete på 30hp (D). Båda är i utbildningsvetenskap (vilket är yrkesversionen av pedagogik).

Ingen lärare läser ren pedagogik om nu inte läraren ska undervisa i pedagogik. Lärarna läser utbildningsvetenskap som är en blandning av pedagogik, didaktik, yrkesetik, specialpedagogik osv.
Rena pedagogiska studier är helt värdelösa för en lärare då dessa kurser enbart hanterar utvecklingspsykologi och idéhistoria.

Utbildning lönar sig då det är krav att du som lärare skall ha behörighet och legitimation för att kunna anställas. Sedan kan man givetvis bli lektor i den allmänna skolan och då forska i sitt klassrum. Då disputerar man i utbildningsvetenskap/pedagogik och får då också titeln lektor i skolan.

Men magistern eller mastern är ju då i ett av ämnena man ska undervisa i, inte i pedagogik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in