Citat:
Ursprungligen postat av
lurraven
Har nu jobbat en termin i en mindre kommun som Ma/NO-lärare på högstadieskola. Jag ska diskutera lön inför nästa termin och har fått ett förslag på 26k efter att jag begärt 28k. Är det någon som har några siffror/statistik eller annat jag kan peka på i förhandlingarna? Min chef menade på att hon anställer behöriga lärare med 26k i lön. Anledning till att jag tänkte att jag kunde få bättre lön är att jag varit med och startat upp en IT-profil på skolan samt att jag är den enda obehöriga matteläraren på skolan.
Jag har 3 år som ingenjörsstudent bakom mig samt en mjukare 3-årig högskoleexamen som spelutvecklare. Jag är 29 år gammal.
Men du får ju titta på nätet efter lönestatistik, vilket i ditt fall blir missvisande då du saknar adekvat utbildning, så fullt rimligt att dra bort ett par tusenlappar ifrån genomsnittet. Låter för övrigt som en normal lärarlön, men det beror också på var du bor. Har inte hört något om att NO-lärares löner rusat i höjden, vilket borde vara logiskt med tanke på att det är brist på dem, men det får du som sagt kolla upp själv.
En fråga: Hur löser ni betygssättningen på eleverna? Sköter rektorn det helt, eller?