2016-12-11, 17:41
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lurraven
Man betygssätts ju efter vad man bidrar med, men det var inte så att jag menade att jag förtjänade mer än en behörig lärare. Jag tyckte det lät märkligt lågt. Finns det verkligen behöriga mattelärare som tjänar 26 tusen i månaden?

Det beror rätt mycket på vilken kommun du arbetar i. 26 som ma-lärare i högstadiet låter lågt för en behörig sådan, men det skrev jag ju också tidigare. Ditt uppdrag handlar i första han om att vara lärare och inte bygga en IT-profil på skolan, även om det säkert uppskattas. Skolan kan säkert vara intresserad av att du läser till den pedagogiska utbildningen men det får du ju ta med rektorn isf
Citera
2016-12-11, 17:41
Medlem
Citat:
Jag vill jobba som lärare då jag tycker att det är rätt kul. Min passion ligger inom speldesign och det är något jag ägnar min lediga tid åt. Som lärare får man ju en del lov så jag tror det blir en bra kombo på längre sikt. Jag kanske bygger på lärarbehörig i samband med jobb också i den mån skolan sponsrar.

Men är inte det ett rätt riskfyllt projekt? Jag menar -hur många år skulle du behöva läsa för att bli behörig? Och sen ska du då få din arbetsgivare att stå för kostnaden och under den tiden -antagligen flera år -så kan de bara använda dig till kanske halvtid för resten av tiden ska du plugga. Jag tror då att de hellre satsar på att hitta en redan behörig lärare och kanske försöker locka denne med lite högre lön om det har visat sig särskilt svårt att få ta i ma/no-lärare där du bor.
Och under tiden går åren och dina kunskaper om spelutveckling och ingenjörsdito börjar bli gamla.
Citera
2016-12-11, 17:45
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Men är inte det ett rätt riskfyllt projekt? Jag menar -hur många år skulle du behöva läsa för att bli behörig? Och sen ska du då få din arbetsgivare att stå för kostnaden och under den tiden -antagligen flera år -så kan de bara använda dig till kanske halvtid för resten av tiden ska du plugga. Jag tror då att de hellre satsar på att hitta en redan behörig lärare och kanske försöker locka denne med lite högre lön om det har visat sig särskilt svårt att få ta i ma/no-lärare där du bor.
Och under tiden går åren och dina kunskaper om spelutveckling och ingenjörsdito börjar bli gamla.

3 terminer för kompletterande lärarbehörighet. Kan läsas i snabbare takt och bli klar på ett år. Då ska iofs en examen i ett ämne redan finnas.
Citera
2016-12-11, 19:01
Medlem
Citat:
Har nu jobbat en termin i en mindre kommun som Ma/NO-lärare på högstadieskola. Jag ska diskutera lön inför nästa termin och har fått ett förslag på 26k efter att jag begärt 28k. Är det någon som har några siffror/statistik eller annat jag kan peka på i förhandlingarna? Min chef menade på att hon anställer behöriga lärare med 26k i lön. Anledning till att jag tänkte att jag kunde få bättre lön är att jag varit med och startat upp en IT-profil på skolan samt att jag är den enda obehöriga matteläraren på skolan.

Jag har 3 år som ingenjörsstudent bakom mig samt en mjukare 3-årig högskoleexamen som spelutvecklare. Jag är 29 år gammal.

Jag tror att du vackert skall ta skeden i mun och godtaga de där 26k. Du får enligt lag och förordning inte ens undervisa i skolan! Rektorn får egentligen inte ens låta dig röra en bok! Än mindre bli anställd som lärare.

Enligt lag och förordning kan enbart en behörig lärare undervisa i sitt ämne. Är läraren behörig men saknar legitimation kan inte rektorn anställa läraren tillsvidare. Läraren är heller inte behörig att sätta betyg.
Citera
2016-12-11, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
3 terminer för kompletterande lärarbehörighet. Kan läsas i snabbare takt och bli klar på ett år. Då ska iofs en examen i ett ämne redan finnas.

Ts har ju med största sannolikhet inte examen i något ämne. Inte matte, inte naturvetenskap.
Citera
2016-12-11, 20:24
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ts har ju med största sannolikhet inte examen i något ämne. Inte matte, inte naturvetenskap.

Nej, hen var ju inte färdig. Men jag utgår någonstans ifrån att i en högskoleingenjörsutbildning ingår kurser som sammantaget kan ge dig behörighet i ma/fy/te eller till och med kemi? 90 HP ska ju vara inom en disciplin och 45 HP för utökad behörighet. Kanske inte det snyggaste i världen, men det räcker ju med behörighet i ett ämne för att bli tillsvidare, sen så ordnar det sig alltid med betygssättningen...

Jag tvivlar väl egentligen inte på TS ämneskunskaper, men den pedagogiska biten är ju minst lika viktig
Citera
2016-12-11, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Nej, hen var ju inte färdig. Men jag utgår någonstans ifrån att i en högskoleingenjörsutbildning ingår kurser som sammantaget kan ge dig behörighet i ma/fy/te eller till och med kemi? 90 HP ska ju vara inom en disciplin och 45 HP för utökad behörighet. Kanske inte det snyggaste i världen, men det räcker ju med behörighet i ett ämne för att bli tillsvidare, sen så ordnar det sig alltid med betygssättningen...

Jag tvivlar väl egentligen inte på TS ämneskunskaper, men den pedagogiska biten är ju minst lika viktig

Tyvärr ser det sällan ut så för en ingenjör. Särskilt inte en högskoleingenjör (som är på tre år). En högskoleingenjör läser exempelvis bara 15 HP matte, ingen fysik och om man inte är just kemiingenjör -ingen kemi heller.
Citera
2016-12-11, 20:37
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Tyvärr ser det sällan ut så för en ingenjör. Särskilt inte en högskoleingenjör (som är på tre år). En högskoleingenjör läser exempelvis bara 15 HP matte, ingen fysik och om man inte är just kemiingenjör -ingen kemi heller.

Ah, där avslöjade jag mig själv och min okunskap kring ingenjörer. Sidospår, men vad läser de egentligen?

Å andra sidan är det ju inte superovanligt att lärare undervisar även i ämnen de egentligen inte är behöriga i. Måste ju vara fullt görbart att välja kurser för att nå behörighetskraven för åtminstone ett ämne?
Citera
2016-12-11, 20:48
Medlem
Citat:
Har nu jobbat en termin i en mindre kommun som Ma/NO-lärare på högstadieskola. Jag ska diskutera lön inför nästa termin och har fått ett förslag på 26k efter att jag begärt 28k. Är det någon som har några siffror/statistik eller annat jag kan peka på i förhandlingarna? Min chef menade på att hon anställer behöriga lärare med 26k i lön. Anledning till att jag tänkte att jag kunde få bättre lön är att jag varit med och startat upp en IT-profil på skolan samt att jag är den enda obehöriga matteläraren på skolan.

Jag har 3 år som ingenjörsstudent bakom mig samt en mjukare 3-årig högskoleexamen som spelutvecklare. Jag är 29 år gammal.

Men du får ju titta på nätet efter lönestatistik, vilket i ditt fall blir missvisande då du saknar adekvat utbildning, så fullt rimligt att dra bort ett par tusenlappar ifrån genomsnittet. Låter för övrigt som en normal lärarlön, men det beror också på var du bor. Har inte hört något om att NO-lärares löner rusat i höjden, vilket borde vara logiskt med tanke på att det är brist på dem, men det får du som sagt kolla upp själv.

En fråga: Hur löser ni betygssättningen på eleverna? Sköter rektorn det helt, eller?
Citera
2016-12-11, 20:51
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Jag som i min villfarelse trodde att skolor inte längre befattade sig med obehöriga lärare annat än som ex vikariepool vid sjukdom och dyl.

Satsa du på ingenjörsjobb om du vill ha högre lön.

Rektorn kanske helt kallt räknar med att du inte skulle vara på skolan om du kunde få ett sådant jobb. Och då blir det ju arbetsgivaren som sitter på trumf eftersom dina alternativ verkar vara få.

Det saknas en massa lärare, särskilt i TS ämnen. Alltså det handlar inte om att någon blivit förkyld, utan att det handlar om att det saknas behöriga lärare till dessa tjänster. Tjänsterna kan inte tillsättas, iaf inte av behöriga. Så tar man in någon obehörig för ett längre vikariat, men ger dem inte tillsvidare.
Citera
2016-12-11, 20:53
Medlem
Citat:
Man betygssätts ju efter vad man bidrar med, men det var inte så att jag menade att jag förtjänade mer än en behörig lärare. Jag tyckte det lät märkligt lågt. Finns det verkligen behöriga mattelärare som tjänar 26 tusen i månaden?

Lönesättningen är individuell, men nu ska det ju vara en hierarki på skolorna där förstelärarna ska tjäna mest och en förstelärare kan t ex vara mattelärare, men du är långt ifrån en förstelärare. Förstelärare kan tjäna runt 30 000/mån.
Citera
2016-12-11, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Det saknas en massa lärare, särskilt i TS ämnen. Alltså det handlar inte om att någon blivit förkyld, utan att det handlar om att det saknas behöriga lärare till dessa tjänster. Tjänsterna kan inte tillsättas, iaf inte av behöriga. Så tar man in någon obehörig för ett längre vikariat, men ger dem inte tillsvidare.

Det är ändå intressant. TS skriver fast tjänst. Det innebär att om det flyttar en mattelärare med lärarlegitimation till området, så är tjänsten redan upptagen av en dataspelsutvecklare som läst ingenjörskurser. Jag förstår dock problematiken. TS är bättre än ingen "lärare".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in