• 1
  • 2
2016-12-03, 13:46
Medlem
Snackade med en thai-tjej som bor hr i Sverige.

Hon tyckte Thailand var "helt" frstrt (av turism) ven om hon inte riktigt sa det rakt ut.

Hon tipsade istllet om Kambodja och Burma.

S d undrar jag lite hur dessa lnder r jmf med Thailand...

Har lst ngra inlgg och det verkar vara lite "vilda vstern" ibland och jag r inte helt vertygad.

Pratar de engelska?
r de lika luriga som thaiarna?
Hur mkt turister r dr?
Hur r prisbilden? Klarar man sig p 300 kr per dag (hotell 3 star, mat + lite nje)?

De ml jag har med en resa skulle frmst vara sol och bad, trffa tjejer och uppleva det genuina och undvika turismen i strsta mjliga utstrckning.
Citera
2016-12-03, 15:37
Medlem
Du klarar dig p 300 kr ven i Thailand om det kniper s givetvis gr det i Kambodja och Burma. Problemet r att ju fattigare land, ju mer latrintunna blir det av att leva billigt. Bda lnderna r ju U-lnder och sjukvrd r ett problem, blir du allvarligt sjuk r det jobbigt om du inte fr hjlp.

Det genuina i Kambodja verkar tyvrr vara att leva i misr s det vill du undvika. I alla lndera finns sol och bad och brudar, men Thailand r det som r mest anpassat fr turister. Kom ihg att det viktiga r att dom r bra p sdant som du kan tnka dig att anvnda. Thailand kan det hr men i de andra lnderna blir det ltt att du fr vlja ondigt dyra lsningar fr att du inte str ut med standardsortimentet. Beror ju givetvis p hur du r som person men prova frst en resa.

r man totalt oknslig r nog Kambodja bra men r man vldigt knslig r Japan bttre fr dr kan du leva som uteliggare och nda ha en hyfsad tillvaro.
Citera
2016-12-04, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Du klarar dig p 300 kr ven i Thailand om det kniper s givetvis gr det i Kambodja och Burma. Problemet r att ju fattigare land, ju mer latrintunna blir det av att leva billigt. Bda lnderna r ju U-lnder och sjukvrd r ett problem, blir du allvarligt sjuk r det jobbigt om du inte fr hjlp.

Det genuina i Kambodja verkar tyvrr vara att leva i misr s det vill du undvika. I alla lndera finns sol och bad och brudar, men Thailand r det som r mest anpassat fr turister. Kom ihg att det viktiga r att dom r bra p sdant som du kan tnka dig att anvnda. Thailand kan det hr men i de andra lnderna blir det ltt att du fr vlja ondigt dyra lsningar fr att du inte str ut med standardsortimentet. Beror ju givetvis p hur du r som person men prova frst en resa.

r man totalt oknslig r nog Kambodja bra men r man vldigt knslig r Japan bttre fr dr kan du leva som uteliggare och nda ha en hyfsad tillvaro.

Tack fr utfrligt svar.

Var i Thailand frra vintern och gjorde ganska mnga "fel" vilket kostade...bde i tid och pengar. Men frutom detta hade jag svrt fr turistmassorna ( ), trafiken och tajsen var orimligt otrevliga och kndes trtta p turisterna (iaf i Phuket, i Bkk var det nt helt annat).

S man sneglar ju onekligen p andra alternativ nr Thai knns s exploaterat och t.o.m tajsen sjlva rekommenderar nt annat...
Citera
2016-12-04, 12:03
Medlem
Har varit i Thailand och Kambodja och skall till Burma senare i vinter. Skulle pst det r rtt svrt att leva fr 300 kr per dygn och bo p trestjrnigt i Burma. Samtidigt som du vill inkludera mat och nje. En snabb titt visar att det endast finns en handfull hotell av den standarden i Yangon just under det priset. Och skall du bo vid landets vstkust blir priserna ett snpp upp ytterligare, att dma av mina efterforskningar infr stundande resa.

Det bsta alternativet av lnderna, om du vill komma undan billigt med din kravprofil, r utan tvekan Kambodja.
Citera
2017-02-23, 13:40
Moderator
I Kambodja r det helt okej p engelska, du klarar dig gott och vl. Vissa har svrt men det r ofast rtt hjlpsamma s de brukar hmta ngon som kan engelska i s fall.

Mat beror lite p vilken kvalitet du vill ha, finns gott om gatukk/kiosker som lagar mat som gr helt okej mat. Om du vill g p restaurang kan du f frn 4-8 dollar en bra mltid (om du vill ha de undre priserna).
Boenden vet jag inte hur priserna ligger till.
Citera
2017-02-23, 15:27
Medlem
Detta r ju problemet. I Kina ter du en bra mltid fr 3-4 dollar (18-24 CNY) och till och med i Japan ter du ltt fr 6 dollar i en enkel restaurang. Lnder som Kambodja blir inte srskilt billiga om man skall ha en standard osm en Svensk kan tnka sig att acceptera. Boende hittar du LTT i Kina fr 150 CNY (25 dollar) och d snackar vi typ strax under IBIS i standard, rent och frscht. I Beijing och Shanghai blir det vldigt ocentral fr de priserna, rkna med 2-3 ggr s mycket fr centralt.
Citera
2017-03-04, 19:48
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
Snackade med en thai-tjej som bor hr i Sverige.

Hon tyckte Thailand var "helt" frstrt (av turism) ven om hon inte riktigt sa det rakt ut.

Hon tipsade istllet om Kambodja och Burma.

S d undrar jag lite hur dessa lnder r jmf med Thailand...
Du trffade en Thaitjej i Sverige sger du???

Jag har en thaitjej och trffat massor men ingen har varit en "riktig" thai utan dom kallar alla sig thai men deras slkt r frn Laos, Kambodja m.m och dom talar thailndska men ocks Laotiska eller khmer som deras familjer har lrt dom s att en s.k thaitjej rekommenderar ett av grannlnderna r jag inte frvnad.

Dom etniska thailnderna bor i omrdet runt Bangkok och har gott om pengar och skulle inte flja med en "farang" till Sverige.
Bara ett tips.
Annars ser man det oftast p utseendet om man r van men det tog lng tid innan jag lrde mig skillnaden mellan dom olika etniciteterna d jag tyckte att alla asiater sg likadana ut.
Citera
2017-03-04, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Du trffade en Thaitjej i Sverige sger du???

Jag har en thaitjej och trffat massor men ingen har varit en "riktig" thai utan dom kallar alla sig thai men deras slkt r frn Laos, Kambodja m.m och dom talar thailndska men ocks Laotiska eller khmer som deras familjer har lrt dom s att en s.k thaitjej rekommenderar ett av grannlnderna r jag inte frvnad.

Dom etniska thailnderna bor i omrdet runt Bangkok och har gott om pengar och skulle inte flja med en "farang" till Sverige.
Bara ett tips.
Annars ser man det oftast p utseendet om man r van men det tog lng tid innan jag lrde mig skillnaden mellan dom olika etniciteterna d jag tyckte att alla asiater sg likadana ut.

Javisst gjorde jag det! I jobbet. Det kan vara som du sger, jag har ingen aning. Hur hon kom hit har jag inte heller nn aning om.

Fr mig ser de likadana ut allihopa

Vad tjnar de p att rekommendera grannlnderna? Vill de "smutskasta" Thailand? Str ytterligare salt i spren?
Citera
2017-03-05, 09:33
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Det genuina i Kambodja r vl att leva i "misr" men nd festa och ha kul utan att tnka p pengar.

Men det r klart att om man r knslig fr lite skit s finns det bttre stllen. r man dock en sdan som ser det fina bakom skiten s att sga r det ett vldigt trevligt land. Finare folk fr man leta efter. Det r ltt att glmma hur lite dom har med tanke p hur trevliga och roliga dom r bjudandes p mat och l utan att acceptera en enda dollar tillbaks frn en.

Sen lever lngt ifrn alla i plt/tr-skjul. Dremot s bor man mnga i samma lgenhet. Behver inte verdriva hur dligt folk har det. Man mste inte bege sig ut i slummen fr att hitta det genuina. Folk har relativt fina hus/lgeheter hr med precis som i Thailand ven om fattigdomen kanske r strre. Men varfr skulle det allra fattigaste vara mer genuint?
Senast redigerad av Bbobi 2017-03-05 kl. 09:40.
Citera
2017-03-05, 13:27
Medlem
Ok, jag har som sagt var aldrig varit i Kambodja s jag fr extrapolera med ledning av vad jag lser. Bor dock sedan ngra r i Kina och om folk sger att Kina r p uppgng och jag sedan lser i den hr trden s blir det ju ltt att man verdriver. Ledsen fr detta.

Hr i Kina s skiter man ibland ner sig nr man ser hur folk lever. Var i Guilin och tittade p sockertoppsbergen, ett av Kinas mest knda turistml, fr ett r sedan. Givetvis fullt med turister och i staden YangShuo som r nrmsta strre stad ser man ett vlstnd. Inte som Shanghai men som en bttre stad i Thailand. Nr jag var klar med tittandet s tog vi den kommunala frjan som drogs med vajer ver till en liten 100 meter bort. Herredjvlar, vissa hus dr folk fortfarande bodde hade stampat jordgolv och tjock-TV!

Likadant verallt ven i strre stder, k 30 minuter utanfr skyltfnstren som man lskar att visa upp och du ser en livsstil som hmtad ur Sovjet efter kriget. nnu vrre i vstra Kina. Kr man runt i bergstrakterna i Yunnan (grnsar mot Burma) finns en 3G-mast i varje by men mellan byarna r det slckt. Folk brukar jorden med handredskap. Militra vgsprrar nr man kommer nr Burma.

Och hela tiden fr man vakta sin rygg, gr inte att slppa en vska en minut eller lta pojken springa mer n 5 meter bort. Skmtar inte, man fr ha reptilreflexer.
Citera
2017-03-05, 19:06
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ok, jag har som sagt var aldrig varit i Kambodja s jag fr extrapolera med ledning av vad jag lser. Bor dock sedan ngra r i Kina och om folk sger att Kina r p uppgng och jag sedan lser i den hr trden s blir det ju ltt att man verdriver. Ledsen fr detta.

Hr i Kina s skiter man ibland ner sig nr man ser hur folk lever. Var i Guilin och tittade p sockertoppsbergen, ett av Kinas mest knda turistml, fr ett r sedan. Givetvis fullt med turister och i staden YangShuo som r nrmsta strre stad ser man ett vlstnd. Inte som Shanghai men som en bttre stad i Thailand. Nr jag var klar med tittandet s tog vi den kommunala frjan som drogs med vajer ver till en liten 100 meter bort. Herredjvlar, vissa hus dr folk fortfarande bodde hade stampat jordgolv och tjock-TV!

Likadant verallt ven i strre stder, k 30 minuter utanfr skyltfnstren som man lskar att visa upp och du ser en livsstil som hmtad ur Sovjet efter kriget. nnu vrre i vstra Kina. Kr man runt i bergstrakterna i Yunnan (grnsar mot Burma) finns en 3G-mast i varje by men mellan byarna r det slckt. Folk brukar jorden med handredskap. Militra vgsprrar nr man kommer nr Burma.

Och hela tiden fr man vakta sin rygg, gr inte att slppa en vska en minut eller lta pojken springa mer n 5 meter bort. Skmtar inte, man fr ha reptilreflexer.

Fast jag ser inte hur det skulle kunna vara ngot problem fr ngon som kommer hit. Tycker man inte om misren att ha ett jordgolv r det vl bara att ha ett kaklat rum d. Det r ingen lyx undvarad rika vsterlnningar utan det har lokalborna med. Varit i ett par pltskjul med jordgolv s det finns ju sklart. Men inget som r vardag fr mig att vistas i.

Annars r det vanliga sm otta trhus p pelare. Jag har kanske varit hr fr lnge s min bild av normalt har ndrats men jag upplever ingen strre misr bland dom som bor s. Mnniskorna r simpla, behver inte s mycket mer samtidigt som dom r glada, spelar musik och festar. Det r "The Cambodian way". Jag har aldrig riktigt upplevt den knslan av misr mer n gngen med limsniffande barn under broarna i Phnom penh 7 p morgonen.

Jag frstr sklart lite vad du menar men genuint och fattigt r vl nd tv olika saker?

ven hr fr man vara lite frsiktig med att lmna saker utom synhll men vrre saker n s behver man inte oroa sig fr.

Mnga r rtt ambitionslsa och bryr sig inte om att hlla fint omkring sig osv, vilket avspeglar sig i hur mycket ser ut men r man lite sn sjlv och inte lgger s stor vikt i det s passar man in rtt bra.
Senast redigerad av Bbobi 2017-03-05 kl. 19:31.
Citera
2017-03-13, 12:18
Medlem
wwrs avatar
Frsta vndan i Burma brukar vara Yangon, Mandalay, Inle lake och Bagan-templen.
Bara en mnads visum.
Tidigare var man tvungen att ha cash eftersom kort inte fungerade. Hrt kontrollerad militrduktatur. Fr bara bo p godknda och oftast skra och lite dyra hotell. Har nog aldrig hrt om hotellstlder. Kom ihg att bara ta med dollarsedlar som ser helt nya ut. Men kort funkar nu. Bra vxelkurs t bda hllen. Nya e-visat mycket bra om man flyger in. Tidigare engelsk koloni dr engelska funkar ganska bra.

Kambodja: Frsta vndan brukar vara Phnom Penh, Siem Reap och Sihanoukville. Risken fr vld lg, men lmna inte grejer p hotellen. Billiga hotell. De billigaste kan ju ha "bedbugs". Dollar i bankomaterna. Visum p flygplatsen. Engelska fungerar p nstan alla platser man besker vid frsta resan, vad gller hotell, mat etc.

Kina: Smutsigt (Har bott ganska mnga r dr.) Numera s svrt att f visum fr friare resor att det knns jobbigt att ka dit. Hotellbokning krvs visst numera fr turistvisum. Man tillter i allt mindre utstrckning att utlnningar bor p mindre guesthouse. I Kinas utmarker kan det vara lite slagsml p gatorna, men inte ddligt vld. Att kpa tgbiljett kan ibland vara lite jobbigt fr den som inte talar kinesiska, men det brukar nog alltid dyka upp ngon kines som vill trna sin engelska och tolka.
Senast redigerad av wwr 2017-03-13 kl. 13:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in