2017-03-13, 15:23
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
Snackade med en thai-tjej som bor hr i Sverige.

Hon tyckte Thailand var "helt" frstrt (av turism) ven om hon inte riktigt sa det rakt ut.

Hon tipsade istllet om Kambodja och Burma.

S d undrar jag lite hur dessa lnder r jmf med Thailand...

Har lst ngra inlgg och det verkar vara lite "vilda vstern" ibland och jag r inte helt vertygad.

Pratar de engelska?
r de lika luriga som thaiarna?
Hur mkt turister r dr?
Hur r prisbilden? Klarar man sig p 300 kr per dag (hotell 3 star, mat + lite nje)?

De ml jag har med en resa skulle frmst vara sol och bad, trffa tjejer och uppleva det genuina och undvika turismen i strsta mjliga utstrckning.
Det r lite ovanligt att en thailndare rekommenderar Kambodja. Jag knner en del unga thailndare som reser i Sydostasien. Men jag kommer bara p ett ftal som beskt Kambodja.
Det finns en slags rivalitet mellan lnderna. Det gller grnser, inte bara Preah Vihear templet. Mest tycker jag thailndarna verkar lite spnda nr Kambodja kommer p tal. Eftersom Thailand r mycket mer utvecklat tycker jag thailndarna kunde slappna av lite

Vore kul om du frgade den thailndska tjejen vad hon anser om detta. tminstone i Thailand lr det nog bli svrt att hitta ngon thailndare som rekommenderar Kambodja fre Thailand Mjligen r den du trffade i Sverige lite mer neutral?

Kambodjanerna har ju (till skillnad frn Thai) hunsats av fransmn, khmer rouge, vietnameser, kineser, vilket gjort dem ganska hrdade. De r vana vid att anpassa sig och vana vid utlnningar. Mnga kambodjaner r ganska trevliga, p det stt en vsterlnning frstr att uppskatta.

Det enda som kostar lite r en del hotell i Burma. Dr kanske man fr bo lite enklare, men 300 kr/dag rcker lngt. Bda lnderna r skra. Turister finns det gott om p de platser en resenr oftast hamnar vid frsta resan.
Senast redigerad av wwr 2017-03-13 kl. 15:55.
Citera
2017-03-13, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det r lite ovanligt att en thailndare rekommenderar Kambodja. Jag knner en del unga thailndare som reser i Sydostasien. Men jag kommer bara p ett ftal som beskt Kambodja.
Det finns en slags rivalitet mellan lnderna. Det gller grnser, inte bara Preah Vihear templet. Mest tycker jag thailndarna verkar lite spnda nr Kambodja kommer p tal. Eftersom Thailand r mycket mer utvecklat tycker jag thailndarna kunde slappna av lite

Vore kul om du frgade den thailndska tjejen vad hon anser om detta. tminstone i Thailand lr det nog bli svrt att hitta ngon thailndare som rekommenderar Kambodja fre Thailand Mjligen r den du trffade i Sverige lite mer neutral?

Kambodjanerna har ju (till skillnad frn Thai) hunsats av fransmn, khmer rouge, vietnameser, kineser, vilket gjort dem ganska hrdade. De r vana vid att anpassa sig och vana vid utlnningar. Mnga kambodjaner r ganska trevliga, p det stt en vsterlnning frstr att uppskatta.

Det enda som kostar lite r en del hotell i Burma. Dr kanske man fr bo lite enklare, men 300 kr/dag rcker lngt. Bda lnderna r skra. Turister finns det gott om p de platser en resenr oftast hamnar vid frsta resan.

okidoki! tack fr utfrlig info!

jag har bara trffat tajjen en gng. vid eftertanke kan det inte vara s att hon r lite nostalgisk ver hur thailand var innan turistboomen o sen ven blivit lite frgad av den svenska bilden av thailand??

nr man tnker efter ytterligare; med dagens helt sinneslsa invandringspolitik som lfven och hans kumpaner frt, hade man inte rekommenderat norge eller finland om nn frgat nt liknande om vra lnder??

s ja, hon kan nog vara neutral. hon gillade inte heller bkk. nr jag tnker efter s kan det ha varit burma ffa...men jag minns inte helt...
Citera
2017-03-15, 00:32
Medlem
[Edit: Lnkar till den enligt mig bsta informationssidan fr turister generellt som ska resa till Kambodja:

https://travel.state.gov/content/pas.../cambodia.html

God morgon. Babu hr. Svensk utvandrare som flg enkel till Kambodja 2014.
Bor i en mysig medel-standard-lgenhet med fullt mblerat rum p ca 22 - 23 m2 samt lika stor terass med kk.
Har vistats ganska mkt i Thailand tidigare och rekommenderar tminstone ett par veckor dr innan du 'tar' Kambodja.

Visst, jag gillar Kambodja bttre n Thailand numera men, har du inte varit i SydostAsien tidigare s kan det vara bra att 'vrma upp' i Thailand innan du reser till grannen i st som visserligen har frre beskare och r hftigare d det knns som att resa tillbaka till tidigt 1900-tal, det r ett U-land, transporter inom landet brukar driva mnga turister till vansinne och till motsats vad "wwr" skrev s r det mindre skert n Thailand skulle jag sga.
Rn/vld mot turister/vita r inte ovanligt nattetid.
Senast redigerad av DiscopussyHunter 2017-03-15 kl. 00:48.
Citera
2017-03-15, 13:50
Moderator
Kanske beror p var i Kambodja man reser men busstrafiken gr rtt regelbundet mellan de strre stllena och inte mycket att klaga p. Helt okej standard p bussarna, sen att de kr som galningar fr man frska koppla bort.

Vskryckningar och liknande varnar alla fr s ka nvara bra att tnka sig fr var man lgger vskan/handvskan nr man ter p uteserveringar och ven nr man ker tuktuk.
Citera
2017-03-15, 19:16
Medlem
Bra rd, det tackar vi fr..

Lite vidare info. Marijuana 1 - 2 US$ /g. Receptfria apotek varav en kedja heter U - Care..
'Fri' invandring 290 US$ rligen ytan att behva lmna landet, inkl. Multiple Entries om man vill resa ut/in frn/tillbaka KH.
Citera
2017-03-15, 22:40
Moderator
Kan tillggas att mnga poliser r rtt korrupta i landet, hrt flera historier med folk som backpackat dr polisen inte r s samarbetsvillig alternativt satt fast dem fr att rka. Dock kan det klaras upp p plats mot lite kontanter, kan dock vara bra att veta att det inte alltid (rtt ofta) gr rtt till.
Citera
2017-03-16, 06:43
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Kan tillggas att mnga poliser r rtt korrupta i landet, hrt flera historier med folk som backpackat dr polisen inte r s samarbetsvillig alternativt satt fast dem fr att rka. Dock kan det klaras upp p plats mot lite kontanter, kan dock vara bra att veta att det inte alltid (rtt ofta) gr rtt till.
Hyr man moppe eller mc blir man numera ofta stoppad i Kambodja. Glmt anvnda blinkers, ngot litet fel p moppen etc. Kostar ett par dollar efter frhandlingar. De kan g ut ganska hgt med 50 dollar.

Hyr man ofta moppe kan det lna sig att frska f ett kambodjanskt krkort (om man visar det svenska) eller i alla fall ett kvitto att man har anskan p gng. Annars brukar det ocks kosta, att inte ha kambodjanskt krkort. Jag tror inte de godtar internationellt krkort.

Det varierar lite med plats och tid. Ofta blir man stoppad i Phnom Penh och det har blivit vrre med tiden. Fr lng tid tillbaka sedan fanns inte det problemet. Man kan ocks frska svnga undan och kra frbi nr de frsker stoppa, de brukar inte ta upp jakten Men trafiken r ibland tt s man skall vara frsiktig.

I Burma r problemen mer med militren. Hyr man moppe p mindre orter och ker dr militren inte gillar s ringer de guesthouset och man fr "tillsgelse".
Senast redigerad av wwr 2017-03-16 kl. 06:52.
Citera
2017-03-16, 10:00
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

S r det men s lnge man r trevlig och inte gr ngot fel s frsker dom inte med ngot, ven om det skert hnder.

Det r en del extra avgifter osv men dom som klagar p polisen brukar, i min erfarenhet, vara dom som polisen faktiskt har en anledning att stoppa. Har man gjort fel fr man tla att dom kommer frska klmma en p s mycket dom kan.
Senast redigerad av Bbobi 2017-03-16 kl. 10:07.
Citera
2017-03-16, 10:07
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
S r det men s lnge man r trevlig och inte gr ngot fel s frsker dom inte med ngot, ven om det skert hnder.

Det r en del extra avgifter osv men dom som klagar p polisen brukar, i min erfarenhet, vara dom som polisen faktiskt har en anledning att stoppa.

Javisst, de flesta sdana historier jag har hrt s gller det folk med olagliga substanser p sig, efter lite samtal och en liten summa pengar (kommer inte ihg exakt vad men runt 5-7 dollar tror jag) s kunde det traska vidare. Dock var det en som berttade att an ville anmla en stld och polisen ville att han skulle betala fr att ens skriva en anmlan d han tog upp personens tid, s finns nog lite t bda hllen.

edit:
Inte hrt om det dr med moppe men kan nog stmma, jag r frundrad ver att det inte hnder mer olyckor med tanke p hur de kr med motorcyklar och tuktuks.
Senast redigerad av Elross 2017-03-16 kl. 10:09.
Citera
2017-03-16, 10:11
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Javisst, de flesta sdana historier jag har hrt s gller det folk med olagliga substanser p sig, efter lite samtal och en liten summa pengar (kommer inte ihg exakt vad men runt 5-7 dollar tror jag) s kunde det traska vidare. Dock var det en som berttade att an ville anmla en stld och polisen ville att han skulle betala fr att ens skriva en anmlan d han tog upp personens tid, s finns nog lite t bda hllen.

Det jag menar med "extra avgifter". Gller mycket mer n bara polisen.

Minns nr en polare hr kom in i baren runt 22 p natten och klagade p dom korrupta poliserna som bara riktar in sig p utlnningar. Han hade nmnligen druckit i 12 timmar och var aprak, fastnade i nykterhetskontrollen och blev klmd p 30$. Sjlvklart r problemet korrupta poliser, inte att nn druckit 30 l och kr, utan krkort och hjlm dessutom

Citat:
edit:
Inte hrt om det dr med moppe men kan nog stmma, jag r frundrad ver att det inte hnder mer olyckor med tanke p hur de kr med motorcyklar och tuktuks.

Inte s farligt som det ser ut. Allt flyter p rtt smidigt faktiskt. Gller bara att ha lite nerver.

Men det r vl runt 7 personer om dagen som dr i trafiken.

Angende bter s r det hur dom tjnar pengar s det r klart dom tar tillfllet om det kommer. Men fljer man reglerna lter dom en vara. Ingen frsker klmma mig p pengar sen jag skaffade krkort hr.
Senast redigerad av Bbobi 2017-03-16 kl. 10:21.
Citera
2017-03-17, 04:48
Medlem
I ett uttalande frra ret ndrade Bossen lagen gllande krkort avsende motorcyklar upp till 125 cc.
Frn den dagen behver ingen lngre ngot krkort ver huvud taget fr att framfra motorcykel upp till 125 cc.
Men lik f*rbannat s stoppar Kalle Anka & Co. vita frare och krver krkort eller pengar.
Dom lurar av mnga turister upp till 100 US$ med hot om arrestering fr att dom "saknar krkort" och dom som knner till den nya lagen s kontrar dom med att den nya lagen enbart r en gva till det Kambodjanska folket, det var vad 'polisen' rt t mig.

Har hrt orkneliga liknande berttelser av andra vita hr i landet.
Personligen sa jag OK. D ker vi.
Dom visiterade mig utan framgng d jag var ren. Sedan fick jag sitta ca 30 min. i kuren vid golden lions innan dom slppte mig utan tgrd.
Deras taktik blir ofta hotfull om dom misslyckas med att p ett "vnligare" stt "tminstone" rna dig p 20 US.
Senast redigerad av DiscopussyHunter 2017-03-17 kl. 05:11.
Citera
2017-03-17, 06:24
Medlem
Hur r det med tjejerna i cambodja? Lika ltt att f knull som i Thailand? Ltt att f tag p unga tjejer? Lagliga sklart.. Frresten, vilken lder r den lagliga grnsen dr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in