Citat:
Ursprungligen postat av
RedBlueGreen
Snackade med en thai-tjej som bor hr i Sverige.
Hon tyckte Thailand var "helt" frstrt (av turism) ven om hon inte riktigt sa det rakt ut.
Hon tipsade istllet om Kambodja och Burma.
S d undrar jag lite hur dessa lnder r jmf med Thailand...
Har lst ngra inlgg och det verkar vara lite "vilda vstern" ibland och jag r inte helt vertygad.
Pratar de engelska?
r de lika luriga som thaiarna?
Hur mkt turister r dr?
Hur r prisbilden? Klarar man sig p 300 kr per dag (hotell 3 star, mat + lite nje)?
De ml jag har med en resa skulle frmst vara sol och bad, trffa tjejer och uppleva det genuina och undvika turismen i strsta mjliga utstrckning.
Det r lite ovanligt att en thailndare rekommenderar Kambodja. Jag knner en del unga thailndare som reser i Sydostasien. Men jag kommer bara p ett ftal som beskt Kambodja.
Det finns en slags rivalitet mellan lnderna. Det gller grnser, inte bara Preah Vihear templet. Mest tycker jag thailndarna verkar lite spnda nr Kambodja kommer p tal. Eftersom Thailand r mycket mer utvecklat tycker jag thailndarna kunde slappna av lite
Vore kul om du frgade den thailndska tjejen vad hon anser om detta. tminstone i Thailand lr det nog bli svrt att hitta ngon thailndare som rekommenderar Kambodja fre Thailand

Mjligen r den du trffade i Sverige lite mer neutral?
Kambodjanerna har ju (till skillnad frn Thai) hunsats av fransmn, khmer rouge, vietnameser, kineser, vilket gjort dem ganska hrdade. De r vana vid att anpassa sig och vana vid utlnningar. Mnga kambodjaner r ganska trevliga, p det stt en vsterlnning frstr att uppskatta.
Det enda som kostar lite r en del hotell i Burma. Dr kanske man fr bo lite enklare, men 300 kr/dag rcker lngt. Bda lnderna r skra. Turister finns det gott om p de platser en resenr oftast hamnar vid frsta resan.