• 1
  • 2
2005-12-16, 00:42
Medlem
Tänkte redogöra några vanliga missuppfattningar om hacking.

Hacking är svårt!
FEL - det handlar bara om kunskap, och har man bara tiden och orken kan nästan vem som helst lära sig vad som krävs.

Hacking är häftigt!
FEL - media och hollywoodfilmer har gett allmänheten uppfattningen att hacking är något väldigt häftigt, nästan magiskt. Då hacking kan ge makt och de flesta vet väldigt lite om hur hacking fungerar bildas det en mystik kring ämnet. I själva verket handlar det endast om att utnytja andras misstag. En annan anledning till denna missuppfattning är baserad på första missuppfattningen, att hacking är svårt (och som med allt är det ju häftigt att lyckas med något svårt).

Skriver detta då jag märker att attityden på detta forum är baserat på dessa missuppfattningar. När jag säger att jag "rootat" en viss server tror ingen på mig (hacking är ju svårt!) utan tror istället att jag endast försöker verka cool (hacking är skithäftigt ju!).

Köra exploits är att hacka
Sure, men glöm då inte att det är programmet (exploiten) inte du, som hackar.

Många laddar ned färdiga program och kör dem, och förväntar sig sedan enorma mängder respekt (eftersom hacking är svårt och häftigt).

Denna post kommer säkert skapa en debatt, men det är väl bara trevligt?
Citera
2005-12-16, 10:29
Medlem
att hitta en vuln och sen hitta en exploit o skriva om den och få root är inget som vem som helst lär sig på 2 dar...

off topic (kul med lite kontroversiella posts, som framstått sista tiden)
Citera
2005-12-16, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w33z
att hitta en vuln och sen hitta en exploit o skriva om den och få root är inget som vem som helst lär sig på 2 dar...
Jag sa att det tar tid, men har man tiden så kan de flesta lära sig det. För ett antal år sen tyckte jag NetBus var det häftigaste som fanns, idag kan jag hitta buggar och skapa exploits själv. Det är bara att läsa på - lära sig operativsystemen, programmera, förstå nätverk... När man förstår hur något fungerar, förstår man också vart det inte fungerar.
Citera
2005-12-16, 10:46
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixxon
Tänkte redogöra några vanliga missuppfattningar om hacking.

Hacking är svårt!
FEL - det handlar bara om kunskap, och har man bara tiden och orken kan nästan vem som helst lära sig vad som krävs.

Det här påståendet är mer eller mindre meningslöst. Du säger att hacking inte är svårt eftersom det bara krävs kunskap (du menar alltså att ingen talang krävs). Med andra ord är nästan ingenting svårt.

Andra saker som inte är svåra:

* renovera antika bilmotorer
* att kunna identifiera sveriges alla kända insekter
* att vara kock
* att vara universitetslärare i ex. historia
osv...

Sen finns det ju rimligtvis olika nivåer inom hacking. Att köra bil är inte svårt men det betyder inte att jag kan tävla med Schumacher bara någon lånar mig en ferrari.
Citera
2005-12-16, 10:58
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Hacking är häftigt!
FEL - media och hollywoodfilmer har gett allmänheten uppfattningen att hacking är något väldigt häftigt, nästan magiskt. Då hacking kan ge makt och de flesta vet väldigt lite om hur hacking fungerar bildas det en mystik kring ämnet. I själva verket handlar det endast om att utnytja andras misstag. En annan anledning till denna missuppfattning är baserad på första missuppfattningen, att hacking är svårt (och som med allt är det ju häftigt att lyckas med något svårt).

Hacking kan väl vara ganska häftigt. Har du inte sett Wargames?

Nej, men allvarligt talat. Hacking kan ex. ge en tillgång till hemligstämplat material, vilket får ses som ganska 'häftigt'. Säljer man ex. försvarshemligheter till en främmande makt så är man ju i allt väsentligt en spion - och det tycker de flesta är 'häftigt'. Givetvis är detta extremfall men huvudpoängen är att man kan göra mycket mer 'häftiga' saker med hacking än med ex. goda kunskaper i Office-paketet.

Varför skulle det bli mindre häftigt bara för att man utnyttjar andras misstag. När Ronaldinho fintar en back eller en mekaniserad division rullar in fiendens territorium handlar det ofta om att motståndaren har gjort ett misstag. Krig och snygga dribblingar är 'häftigt'...

Det är också 'häftigt' eftersom det är olagligt. Därför är cannabis häftigare än sprit.
Citera
2005-12-16, 11:04
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Köra exploits är att hacka
Sure, men glöm då inte att det är programmet (exploiten) inte du, som hackar.

Många laddar ned färdiga program och kör dem, och förväntar sig sedan enorma mängder respekt (eftersom hacking är svårt och häftigt).

För att använda exploiten måste jag ändå ha viss kunskap om hur den används. Det är fortfarande jag som hackar, dock på en mindre grundläggande nivå än om jag använder ett eget program. Annars kan man ju dra parallellen hur långt som helst: det är inte du som hackar eftersom du använder färdig syntax - det är kompilatorn.

Man är ju dum om man inte använder färdiga verktyg för det man vill göra. Om jag vill mäta spänningen över ett motstånd bygger jag ju inte en egen multimeter.

Att folk förväntar sig mycket respekt för enkla hack är väl fel, men det är väl mest yngre förmågor som gör? Unga människor är puckade i alla avseenden, det är inget speciellt för hacking.
Citera
2005-12-16, 11:07
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Hur e det med att betala räkningar via internet? Om man har en router med de vanliga portarna öppna och kör windows?
Citera
2005-12-16, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Det här påståendet är mer eller mindre meningslöst. Du säger att hacking inte är svårt eftersom det bara krävs kunskap (du menar alltså att ingen talang krävs). Med andra ord är nästan ingenting svårt.

Andra saker som inte är svåra:

* renovera antika bilmotorer
* att kunna identifiera sveriges alla kända insekter
* att vara kock
* att vara universitetslärare i ex. historia
osv...

Sen finns det ju rimligtvis olika nivåer inom hacking. Att köra bil är inte svårt men det betyder inte att jag kan tävla med Schumacher bara någon lånar mig en ferrari.

Med lika mycket utbildning som honom, jovisst? Sen kanske han vinner iallafall, men du lär ju inte bli "totalägd".

Har man studerat de ämnen du nämnde är det ju inte svårt, de flesta kan lära sig det mesta.
Citera
2005-12-16, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
För att använda exploiten måste jag ändå ha viss kunskap om hur den används. Det är fortfarande jag som hackar, dock på en mindre grundläggande nivå än om jag använder ett eget program. Annars kan man ju dra parallellen hur långt som helst: det är inte du som hackar eftersom du använder färdig syntax - det är kompilatorn.

Man är ju dum om man inte använder färdiga verktyg för det man vill göra. Om jag vill mäta spänningen över ett motstånd bygger jag ju inte en egen multimeter.

Att folk förväntar sig mycket respekt för enkla hack är väl fel, men det är väl mest yngre förmågor som gör? Unga människor är puckade i alla avseenden, det är inget speciellt för hacking.

Ja, klart du ska använda en spänningsmätare då. Men då kan du ju inte skryta om hur 1337 du är på att mäta spänning, såvida du inte sticker in fingrarna i väggutaget och kan känna av spänningen... :P

Jämför kommandot 'perl exploit.pl target.com' med att skriva själva exploit.pl. There's my point.

'Unga människor är puckade i alla avseenden, det är inget speciellt för hacking.' haha
Citera
2005-12-16, 11:14
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Med lika mycket utbildning som honom, jovisst? Sen kanske han vinner iallafall, men du lär ju inte bli "totalägd".

Har man studerat de ämnen du nämnde är det ju inte svårt, de flesta kan lära sig det mesta.

Ok, men då tycker du praktiskt taget ingenting är svårt och då är ju uttalandet om att något inte är svårt helt meningslöst.

Du verkar ha en kunskapsföraktande attityd då du menar att inhämtandet, organiserandet och utnyttjandet av kunskap inte är svårt.
Citera
2005-12-16, 11:16
Bannlyst
du är häftig Rixxon, som tar upp sådana här frågor, credz!
Citera
2005-12-16, 11:17
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Jämför kommandot 'perl exploit.pl target.com' med att skriva själva exploit.pl. There's my point.

Ja, och jag menar att det är hacking att göra båda sakerna. Sen visar ju den som skriver exploit.pl att han har mer kunskaper än den andra och att han är en mer kunning hacker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in