Jag tycker "hacking" är ett för diffust ord för att kunna sätta en allmän svårighetsgrad på. Det är som att säga att det är svårt att använda en dator, att hålla på med bilar eller att laga mat. Hacking är ju en företeelse som går att utföra på flera olika nivåer; sådana som är svåra för gemene man och sådana som är lätta för gemene man. Att köra ett färdigkodat skript är ju något som min mamma kan göra, om hon får några enkla instruktioner. På samma sätt är det enkelt för en litet mer avancerad datoranvändare att skriva det där skriptet, om han får instruktioner om hur det går till (genom att läsa). Men det kan fortfarande likväl ha att göra med hacking på en "inlärd" nivå.
Men om vi talar om hacking på en djupare nivå, mer som en konst som att komponera musik från hjärtat, ja då hamnar vi på något som gemene man definitivt inte klarar. Och då är det enligt mina mått mätt både
svårt och
häftigt. På samma sätt som Schumacher, Ronaldinho och Robert Wells är häftiga. För på den nivån handlar det inte bara om kunskap utan om insikt och passion, att kunna kombinera sina intryck från datorskärmen med sin kunskap och sin kreativitet.
Så dina hackingsanningar måste jag tyvärr slå ner på. Hacking är som sagt nämligen för diffust och allmänt för att kunna stämpla med en svårighetsgrad.
Jag kom just nu när jag tänkte posta dessa ramblings på ett bra exempel. Tänk på matematik. Varenda grabb och brud kan lära sig lösa enkla ekvationer, många kan till och med lära sig lösa svårare ekvationer, derivera och få MVG i gymnasiematten. Men hur många av dessa kan med handen på hjärtat säga att de
förstår matte?