2005-12-16, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetdetduinte
Hur e det med att betala räkningar via internet? Om man har en router med de vanliga portarna öppna och kör windows?
Inte säker på att jag förstår din fråga, undrar du hur säkert det är?

De flesta internetbanker använder dosor med unika randomiserade algoritmer, du får ett nummer, matar in det i dosan, får ett tillbaka som du ska skriva på sidan, och det gäller bara en gång och i tre minuter.

Även om jag sniffar paketen för när du loggar in, har numret från dosan redan upphört. Jag måste sniffa paketen för en massa inloggningar och knäcka algoritmen för din dosa för att kunna logga in själv... Eller sno dosan / kopiera datat på dess minne.
Citera
2005-12-16, 11:21
Medlem
jagvetdetduintes avatar
har lite olika konton.. (har dock inga pengar :P) men handelsbanken använder ju ett annat program då man skriver in sitt lösenord osv. det brode ju gå att gå in på en persons dator om den står på och föra över pengar till sitt eget konto..
Citera
2005-12-16, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetdetduinte
har lite olika konton.. (har dock inga pengar :P) men handelsbanken använder ju ett annat program då man skriver in sitt lösenord osv. det brode ju gå att gå in på en persons dator om den står på och föra över pengar till sitt eget konto..

de har certifikat och ett lösenord. så ja, hacka datorn o kopiera certifikatet och sen sniffa upp lösenordet så är du inne... de kommer att byta system inom en snar framtid men hittills har det varit ett övervägande mellan kostnad/säkerhet som endå gjort att de valt den lösningen...
Citera
2005-12-16, 17:07
Medlem
Säkre Sammys avatar
Tacka vet jag när guest/guest hade adminrättigheter i novelnätverk

Det var goda tider kan jag lova era valpar...
Citera
2005-12-17, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mxr
du är häftig Rixxon, som tar upp sådana här frågor, credz!
hahaha
Citera
2005-12-17, 13:53
Medlem
Att en sak är enkel och att det bara krävs tid och kunskap att lära sig är nog det dummaste jag hört. Det är jättenkelt att få nobelpriset det krävs bara tid och kunskap.
Citera
2005-12-17, 14:40
Medlem
Jag tycker "hacking" är ett för diffust ord för att kunna sätta en allmän svårighetsgrad på. Det är som att säga att det är svårt att använda en dator, att hålla på med bilar eller att laga mat. Hacking är ju en företeelse som går att utföra på flera olika nivåer; sådana som är svåra för gemene man och sådana som är lätta för gemene man. Att köra ett färdigkodat skript är ju något som min mamma kan göra, om hon får några enkla instruktioner. På samma sätt är det enkelt för en litet mer avancerad datoranvändare att skriva det där skriptet, om han får instruktioner om hur det går till (genom att läsa). Men det kan fortfarande likväl ha att göra med hacking på en "inlärd" nivå.

Men om vi talar om hacking på en djupare nivå, mer som en konst som att komponera musik från hjärtat, ja då hamnar vi på något som gemene man definitivt inte klarar. Och då är det enligt mina mått mätt både svårt och häftigt. På samma sätt som Schumacher, Ronaldinho och Robert Wells är häftiga. För på den nivån handlar det inte bara om kunskap utan om insikt och passion, att kunna kombinera sina intryck från datorskärmen med sin kunskap och sin kreativitet.

Så dina hackingsanningar måste jag tyvärr slå ner på. Hacking är som sagt nämligen för diffust och allmänt för att kunna stämpla med en svårighetsgrad.

Jag kom just nu när jag tänkte posta dessa ramblings på ett bra exempel. Tänk på matematik. Varenda grabb och brud kan lära sig lösa enkla ekvationer, många kan till och med lära sig lösa svårare ekvationer, derivera och få MVG i gymnasiematten. Men hur många av dessa kan med handen på hjärtat säga att de förstår matte?
Citera
2005-12-17, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decamber
Jag tycker "hacking" är ett för diffust ord för att kunna sätta en allmän svårighetsgrad på. Det är som att säga att det är svårt att använda en dator, att hålla på med bilar eller att laga mat. Hacking är ju en företeelse som går att utföra på flera olika nivåer; sådana som är svåra för gemene man och sådana som är lätta för gemene man. Att köra ett färdigkodat skript är ju något som min mamma kan göra, om hon får några enkla instruktioner. På samma sätt är det enkelt för en litet mer avancerad datoranvändare att skriva det där skriptet, om han får instruktioner om hur det går till (genom att läsa). Men det kan fortfarande likväl ha att göra med hacking på en "inlärd" nivå.

Men om vi talar om hacking på en djupare nivå, mer som en konst som att komponera musik från hjärtat, ja då hamnar vi på något som gemene man definitivt inte klarar. Och då är det enligt mina mått mätt både svårt och häftigt. På samma sätt som Schumacher, Ronaldinho och Robert Wells är häftiga. För på den nivån handlar det inte bara om kunskap utan om insikt och passion, att kunna kombinera sina intryck från datorskärmen med sin kunskap och sin kreativitet.

Så dina hackingsanningar måste jag tyvärr slå ner på. Hacking är som sagt nämligen för diffust och allmänt för att kunna stämpla med en svårighetsgrad.

Jag kom just nu när jag tänkte posta dessa ramblings på ett bra exempel. Tänk på matematik. Varenda grabb och brud kan lära sig lösa enkla ekvationer, många kan till och med lära sig lösa svårare ekvationer, derivera och få MVG i gymnasiematten. Men hur många av dessa kan med handen på hjärtat säga att de förstår matte?
Bra sagt imho.

*** Edit: Kanske ska lägga till några av mina egna tankar. Jag tycker hacking kan vara häftigt, men då mest på ett utforskande vis, att se hur långt man kan komma och vad man kan göra. Men i den sekund man börjar skryta om det faller all min respekt. Att skryta är till en början dumt, men att skryta om något som (förmodligen) är olagligt och har skadat någon på något vis är dummare. Och på tal om svårgihetsgraden, den är ju väldigt subjektiv, man kan inte direkt jämföra ett inbrott hos greta, 78, med ett inbrott hos det svenska försvaret.
Det är nog allt jag kommer på just nu.
Citera
2005-12-17, 18:02
Medlem
knassanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixxon
Hacking är svårt!
FEL - det handlar bara om kunskap, och har man bara tiden och orken kan nästan vem som helst lära sig vad som krävs.

Det stämmer om du med hacking menar t.ex att hitta en simpel buffer overrun och skriva ett expoit. Men om du menar all hacking så kan det bara betyda att du ännu inte upptäckt och insett hur svårt hacking är när man tar det till tillräckligt hög nivå. Det är först då man ser sina egna begränsningar på allvar...
Citera
2005-12-18, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decamber

Så nu jämför vi hacking med musik? :\ Du har just bevisat hur glorifierat det är här på detta forum...
Citera
2005-12-18, 14:43
Medlem
knassanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixxon
Så nu jämför vi hacking med musik? :\ Du har just bevisat hur glorifierat det är här på detta forum...

Beskriv den mest avancerade hacking du har erfarenhet av så vi kan förstå vad det är du menar är enkelt.
Citera
2005-12-18, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knassank
Beskriv den mest avancerade hacking du har erfarenhet av så vi kan förstå vad det är du menar är enkelt.
Vad jag menar är att själva hackingen i sig är enkel, men det tar ju tid att lära sig allt. Och om du har någon egenskapad exploit kanske det tog massor med tid, men när du nu har den tar det ju bara en sekund och ett kommando att använda den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in