Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-16, 17:19
  #3517
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spunkankan
Det här är F*bian Fj*lling:

https://www.expressen.se/nyheter/fab...-nazistsajten/

och det här:


https://www.interasistmen.se/granskn...kyller-pa-svt/

Och vart vill du komma med 2 länkar?
Ser mest ut som ett tafatt försök att smutskasta en offentlig person.
Citera
2017-10-16, 17:21
  #3518
Avstängd
Innerfittefetts avatar
Stämmer det att jäh har uteslutit alla som backade vålttäktshazaren?
Citera
2017-10-16, 17:25
  #3519
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Stämmer det att jäh har uteslutit alla som backade vålttäktshazaren?


Yep, de gillade inte att bli jämförda med NMR (som inte utesluter folk som generar rörelsen) så de hade inget val i slutändan.
Citera
2017-10-16, 17:38
  #3520
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Yep, de gillade inte att bli jämförda med NMR (som inte utesluter folk som generar rörelsen) så de hade inget val i slutändan.
Sedan är frågan hur aktiva dessa personer var i #jagärhär. Den starka förankringen ser ut att vara till Facebookgruppen "stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar!" Där Arif Moradi också var aktiv (och omsvärmad av tanterna).

Det finns en överlappning mellan grupper som dessa och #jagärhär. Goda människor lägger till andra goda människor och i båda grupperna odlas och förstärks en kultur där INGET som kan leda till kritik mot invandringen får lyftas fram. Men strategierna skiljer sig.

#jagärhär har vid ett antal tillfällen kritiserat nyheter "som kan leda till" hatiska reaktioner. Att ösa hjärtan över en man som förgripit sig en 14-åring är därför inte i enlighet med hur gruppen brukar agera - deras linje är snarare att detta ska tystats ned. I kontrast ägnar sig grupper som "stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar!" åt att ösa hjärtan och kärleksbetygelser över sina skyddslingar som gärna postar storögda bilder på sig själva.

Så, med andra ord. Jag skulle inte tro att de uteslutna tillhör kärntrupperna i #jagärhär.
Citera
2017-10-16, 18:33
  #3521
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Nu svarade Mina Dennert.

Ett tecken på att de är lite pressade är att såväl Mina som Magnus Dennert (som agerar via sin Facebooksida) har börjat slira på sanningen. I sin artikel betonar Mina Dennert att #jagärhär kämpar för att alla ska få komma till tals - men i andra sammanhang talar de om att #jagärhär hyfsar samtalet genom att trycka avvikande röster så långt ned i kommentarsfälten så att ingen läser dem - det är också ett sätt att tysta.

Sedan har vi detta med att anmäla. Mina Dennert skriver:


Att det inte utgår eller åtminstone utgått order om att anmäla sidor är en ren lögn. I det här inlägget uppmanar en av gruppens moderatorer Erik Almgren medlemmarna att anmäla såväl enskilda inlägg som sidan som helhet. Ett tag hade de också följande system:

SÅ, gruppen dokumenterade sin anmälningstendens och sannolikt också hur framgångsrika de var.

I ett av Mina Dennerts kommentarsfält skriver också en av #jagärhär:s medlemmar att han är stolt över de massanmälningskampanjer han deltagit i varvid Mina Dennert omedelbart ber honom klargöra att dessa massanmälningar inte skett i #jagärhär:s regi. Vad hon hoppas att vi inte förstår är att det inte spelar någon roll - #jagärhär ger en plattform till personer som inte är så nogräknade, som anmäler på lösa grunder. Inom #jagärhär kan de samverka och tillsammans tysta vad som inte är annat än meningsmotståndare. Samma mekanismer ligger bakom att medlemmar i #jagärhär kontaktar arbetsgivare - det behöver inte sanktioneras uttalat uppifrån, användarna agerar utan eftertanke då det de ägnar sig åt är "gott" (jag skrev mer om detta här).

Men i grunden ljuger Mina Dennert som sagt - #jagärhär:s ledning har inom gruppen uppmanat till massanmälningar.

Att Mina Dennert och public service genom svt-journalisten Magnus Dennert kan ljuga om detta är för att gruppen är stängd för insyn.

Ganska magstark slutkläm på hennes inlägg också:

Citat:
Det pågår inget hemligt, skyddat från allmänheten i #jagärhär. Det är omöjligt, eftersom det ÄR allmänheten som är med."

Eh, nej?

Kallade hon just en skyddad Facebook-grupp där medlemmar måste söka tillträde, andra sparkas ut, för "allmänheten"?
__________________
Senast redigerad av Nordanvindarna 2017-10-16 kl. 18:48.
Citera
2017-10-16, 18:47
  #3522
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Vi kan också notera att upprinnelsen till det hela, att medlemmar i #jagärhär går ut och försvarar och kastar hjärtan på en dömd sexförbrytare, helt försvunnit ur Minna Dennerts fokus.

Nu ska uppmärksamheten riktas åt ett annat håll!

Nu gäller det att rädda varumärket!

Hennes inkomstkälla och guldkalv.

Taktiken är exakt likadan varje gång dessa människor får sakliga mothugg: Man gör sig till offer för näthat (läs: saklig och berättigad kritik) och gråter ut om detta i gammelmedia.

Det funkar nästan alltid.
Citera
2017-10-16, 18:49
  #3523
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Och vart vill du komma med 2 länkar?
Ser mest ut som ett tafatt försök att smutskasta en offentlig person.

Vad är det ni sysslar med då ? Smutskastar massor på Mina Dennert.
Sanningen står i de länkar jag la upp. Sedan får du tycka vad du vill.
Citera
2017-10-16, 19:06
  #3524
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spunkankan
Vad är det ni sysslar med då ? Smutskastar massor på Mina Dennert.
Sanningen står i de länkar jag la upp. Sedan får du tycka vad du vill.


Fast det här är ingen blogg. Det är ett diskussionsforum. Har du något att säga om personerna så får du använda EGNA ord istället för att bara gödsla med länkar.

Det går rykten på stan om att du har en egen hjärna.
Använd den och formulera ett eget argument någon gång.
Citera
2017-10-16, 19:44
  #3525
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spunkankan
Vad är det ni sysslar med då ? Smutskastar massor på Mina Dennert.
Sanningen står i de länkar jag la upp. Sedan får du tycka vad du vill.

Jag smutskastar ingen, jag frågade var ditt syfte var att hänga ut en person som Inte har med topic att göra.
Debatten i detta ämne avser JÄH och dessa som håller i det.
Vill du debattera andra ämnen så gör det i rätt trådar.

Sanningar? Expressen? IRM? Nej tack. Och för att du ska hålla näbb, jag tar inga sanningar från alternativ media heller.
Citera
2017-10-16, 19:45
  #3526
Moderator
Tinuviels avatar
Det här tycker jag är lite fascinerande.

Annika Hamrud skriver på twitter om #jagärhär:
Citat:
Klarar rörelsen Vågorna efter att de tre stora gett sig på Jagärhär - Lamotte, janouch och Sananday? jag tvivlar. Det är sorgligt se ett antihatprojekt drunkna i hatet.
https://mobile.twitter.com/ahamrud/s...99704132743168

"De tre stora". Här har vi alltså en journalist med mer än 30 år i yrket (varav 20 år på DN). Hon tlllhör de etablerade inom branschen. Hon skriver om en journalistinitierad rörelse som har hela det politiska och massmediala etablissemanget i ryggen. En rörelse som verkar ha företräde till debattsidor, SVT-reportage och prisceremonier som givit dem miljoner.

En rörelse som aldrig granskats. Aldrig fått en kritisk fråga.

Det här sätts mot tre fristående skribenter som inte har andra kanaler än Facebook/twitter, skribenter som motarbetas/ignoreras av det etablissemang som beskrivs ovan.

Men det är #jagärhär som är den svaga och utsatta parten!

Man kan verkligen undra hur Annika Hamrud tänker.
Citera
2017-10-16, 19:53
  #3527
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spunkankan
Vad är det ni sysslar med då ? Smutskastar massor på Mina Dennert.
Sanningen står i de länkar jag la upp. Sedan får du tycka vad du vill.
Vi ägnar oss åt att granska rörelsen #jagärhär. En rörelse som gör anspråk på att förändra det politiska samtalet i Sverige - något som visat sig inkludera metoder såsom att dränka kommentarsfält så att bara #jagärhär syns samt massanmäla medlemmar/sidor på Facebook. Vi granskar vidare den sektmentalitet som kan anas inom gruppen och en utveckling som verkar leda till att företrädare som Mina/Magnus Dennert ljuger och slår ifrån sig all kritik.

Att kritiskt granska rörelser som gör anspråk på eller utövar makt är en del i en fungerande demokrati. Att du reducerar det till "smutskastar massor på Mina Dennert" visar på en bristande förståelse för det.
Citera
2017-10-16, 20:56
  #3528
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spunkankan
Det här är F*bian Fj*lling:

https://www.expressen.se/nyheter/fab...-nazistsajten/

och det här:

https://www.interasistmen.se/granskn...kyller-pa-svt/
Den första länken är till en artikel i anslutning till drevet mot ”Trollfabriken” Granskning Sverige där Fabian Fjälling hängdes ut på ett vedervärdigt sätt. Den artikeln borde få varje journalist med självaktning att skämmas (vilket den förmodligen också gör). Ta eventuella frågor i följande tråd så lovar jag att svara efter bästa förmåga (även om jag inte har med GS att göra):
(FB) Makthavare pressas i ny radiosatsning - Granskning Sverige

Den andra länken är också väl diskuterad i tråden ovan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback