Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-16, 14:29
  #3505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Måste motvilligt erkänna att jag blev lite förvånad över att Aftonbladet publicerade detta.

Försöker Aftonbladet "stämma i bäcken" för att själv kunna komma undan? "Men vi lät ju Fabian Fjälling komma till tals, vi är oskyldiga".

Jag undrar också. Svänger opinionsläget om JÄH? Kommer fler kritiska röster komma till tals. Aftonbladet nu, var väl någon msm-tidning som skrev om JÄH-skandalen med konfirmationslägret det också?
Citera
2017-10-16, 14:40
  #3506
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kri100
Jag undrar också. Svänger opinionsläget om JÄH? Kommer fler kritiska röster komma till tals. Aftonbladet nu, var väl någon msm-tidning som skrev om JÄH-skandalen med konfirmationslägret det också?

Minna Dennert kommer att få det sista inlägget i debatten och betydligt mer utrymme att uttrycka sig, allt annat skulle förvåna mig. Det journalistiska opinionsläget har knappast svängt på bara en vecka.

Det handlar snarare om snabb och desperat skademinimering: "Oj, det börjar brännas! Nu måste vi snabbt visa för allmänheten att vi låter alla komma till tals."

Eller så har gammelmedia något större i kikaren.

Det var Folkbladet som hade en intervju angående konfirmationslägret. Ovanligt beska frågor för att vara gammelmedia. Bra så.

Men vi ska inte ge dem alltför överdrivna hyllningar bara för att de gör sitt jävla jobb!

Vem går runt och hyllar och prisar en målare bara för att han lyckas måla ett satans plank?
Citera
2017-10-16, 14:54
  #3507
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Måste motvilligt erkänna att jag blev lite förvånad över att Aftonbladet publicerade detta.

Försöker Aftonbladet "stämma i bäcken" för att själv kunna komma undan? "Men vi lät ju Fabian Fjälling komma till tals, vi är oskyldiga".
Jag hoppas och tror att en merpart av Sveriges seriösa journalister är lika lurade som alla andra. Jag uppfattar vidare att det bara är en väldigt LITEN del av Sveriges medborgare som ljugit för de övriga. Varje SERIÖS journalist bör vara synnerligen intresserad av att låta Fabian Fjälling komma till tals.

Detta kan inte nog upprepas: Varje SERIÖS journalist bör vara synnerligen intresserad av att låta Fabian Fjälling komma till tals.

(Jag vill också parentetiskt ödmjukt påtala att svensk förvaltning INTE är någon jävla lekstuga där självgoda byråkrater kan lulla runt och göra som de vill.)
Citera
2017-10-16, 14:56
  #3508
Medlem
Nightsorrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Måste motvilligt erkänna att jag blev lite förvånad över att Aftonbladet publicerade detta.

Försöker Aftonbladet "stämma i bäcken" för att själv kunna komma undan? "Men vi lät ju Fabian Fjälling komma till tals, vi är oskyldiga".

Tyvärr är det väl mer troligt att de såg ett tillfälle att få lite klick/tjäna pengar. Detta är en relativt het fråga just nu, och Fabians svar lär generera ett ganska stort intresse. Aftonbladet jobbar först och främst för Aftonbladet, tror det är den enkla sanningen.
Citera
2017-10-16, 15:06
  #3509
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nightsorrow
Tyvärr är det väl mer troligt att de såg ett tillfälle att få lite klick/tjäna pengar. Detta är en relativt het fråga just nu, och Fabians svar lär generera ett ganska stort intresse. Aftonbladet jobbar först och främst för Aftonbladet, tror det är den enkla sanningen.

Nu har Mina Dennerts "slutreplik" kommit. Jag hade trots att det var fler som hade velat svara. Heberlein och Lamotte har väl inte skrivit något? I så fall har jag missat det.

"Vi står upp för att alla ska få höras – även ni
Slutreplik från Mina Dennert om näthat"

"Katerina Janouch och Fabian Fjälling, ni upprepar gång efter annan att #jagärhär massanmäler, censurerar, ringer arbetsgivare och tystar sina meningsmotståndare. Konspirationsteorierna faller på sin egen orimlighet.
Tror ni verkligen att fler än 75 000 medlemmar i ett nätverk för demokrati och mänskliga rättigheter, varav många är offentliga personer, och därtill regeringen skulle samtycka med sådana metoder?

Att ni, Janouch och Fjälling, känner er tystade är mycket tråkigt, men det är inte #jagärhär som ligger bakom det. Vi har, innan lördagens debattartikel, aldrig skrivit en rad om er. Däremot har ni själva båda två i flera omgångar publicerat förtal och lögner om föreningen #jagärhär, vilket vi till slut kände oss tvungna att bemöta.
Det är illa att jag, Fjälling, Janouch och så många andra tvingas ta emot hat och hot. Och det är också varför #jagärhär finns. Det är precis det här vi varje dag framgångsrikt kämpar för att motverka.
Ingen ska skrämmas till tystnad, vi står upp för allas rätt att höras på nätet inklusive er, Katerina och Fabian. Och vill ni vara med i den kampen så är ett förslag att ni börjar med att rensa vid egen gård. Det är nämligen kravet för medlemskap, att man inte själv sysslar med eller sprider näthat.
Jag håller med dig Katerina, rasism, hat och hot hör inte hemma på nätet. Hur högt mobbarna än skriker så tvivla aldrig på vilken väg som är rätt, låt inte hatet normaliseras. Vi får aldrig låta oss tystas av mobbarna.

Det gäller oss allihop! Var rasism än dyker upp, på nätet, på kafferasten, på bussen. Stå upp mot mobbare, rasister, sexister och homofober var ni än stöter på dem!
Alla kan vara med. Det är bättre att göra något, vad som helst, än att inte göra något alls. #jagärhär tar fighten för ett inkluderande nätklimat på ett schysst sätt varje dag. Vad gör ni för att motverka rasism och främlingsfientlighet?
Slutligen. Det pågår inget hemligt, skyddat från allmänheten i #jagärhär. Det är omöjligt, eftersom det ÄR allmänheten som är med."


https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...horas--aven-ni

Skruvet av:
Mina Dennert, journalist och grundare av nätverket #jagärhär







https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...horas--aven-ni
Citera
2017-10-16, 15:07
  #3510
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MariaMary
Nu har Mina Dennerts "slutreplik" kommit. Jag hade trots att det var fler som hade velat svara. Heberlein och Lamotte har väl inte skrivit något? I så fall har jag missat det.

"Vi står upp för att alla ska få höras – även ni
Slutreplik från Mina Dennert om näthat"

"Katerina Janouch och Fabian Fjälling, ni upprepar gång efter annan att #jagärhär massanmäler, censurerar, ringer arbetsgivare och tystar sina meningsmotståndare. Konspirationsteorierna faller på sin egen orimlighet.
Tror ni verkligen att fler än 75 000 medlemmar i ett nätverk för demokrati och mänskliga rättigheter, varav många är offentliga personer, och därtill regeringen skulle samtycka med sådana metoder?

Att ni, Janouch och Fjälling, känner er tystade är mycket tråkigt, men det är inte #jagärhär som ligger bakom det. Vi har, innan lördagens debattartikel, aldrig skrivit en rad om er. Däremot har ni själva båda två i flera omgångar publicerat förtal och lögner om föreningen #jagärhär, vilket vi till slut kände oss tvungna att bemöta.
Det är illa att jag, Fjälling, Janouch och så många andra tvingas ta emot hat och hot. Och det är också varför #jagärhär finns. Det är precis det här vi varje dag framgångsrikt kämpar för att motverka.
Ingen ska skrämmas till tystnad, vi står upp för allas rätt att höras på nätet inklusive er, Katerina och Fabian. Och vill ni vara med i den kampen så är ett förslag att ni börjar med att rensa vid egen gård. Det är nämligen kravet för medlemskap, att man inte själv sysslar med eller sprider näthat.
Jag håller med dig Katerina, rasism, hat och hot hör inte hemma på nätet. Hur högt mobbarna än skriker så tvivla aldrig på vilken väg som är rätt, låt inte hatet normaliseras. Vi får aldrig låta oss tystas av mobbarna.

Det gäller oss allihop! Var rasism än dyker upp, på nätet, på kafferasten, på bussen. Stå upp mot mobbare, rasister, sexister och homofober var ni än stöter på dem!
Alla kan vara med. Det är bättre att göra något, vad som helst, än att inte göra något alls. #jagärhär tar fighten för ett inkluderande nätklimat på ett schysst sätt varje dag. Vad gör ni för att motverka rasism och främlingsfientlighet?
Slutligen. Det pågår inget hemligt, skyddat från allmänheten i #jagärhär. Det är omöjligt, eftersom det ÄR allmänheten som är med."


https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...horas--aven-ni

Skruvet av:
Mina Dennert, journalist och grundare av nätverket #jagärhär







https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...horas--aven-ni

Den där repliken borde inte vara särskilt svår att plocka sönder.
Citera
2017-10-16, 15:08
  #3511
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Minna Dennert kommer att få det sista inlägget i debatten och betydligt mer utrymme att uttrycka sig, allt annat skulle förvåna mig. Det journalistiska opinionsläget har knappast svängt på bara en vecka.

Det handlar snarare om snabb och desperat skademinimering: "Oj, det börjar brännas! Nu måste vi snabbt visa för allmänheten att vi låter alla komma till tals."

Eller så har gammelmedia något större i kikaren.

Det var Folkbladet som hade en intervju angående konfirmationslägret. Ovanligt beska frågor för att vara gammelmedia. Bra så.

Men vi ska inte ge dem alltför överdrivna hyllningar bara för att de gör sitt jävla jobb!

Vem går runt och hyllar och prisar en målare bara för att han lyckas måla ett satans plank?
Nu svarade Mina Dennert.

Ett tecken på att de är lite pressade är att såväl Mina som Magnus Dennert (som agerar via sin Facebooksida) har börjat slira på sanningen. I sin artikel betonar Mina Dennert att #jagärhär kämpar för att alla ska få komma till tals - men i andra sammanhang talar de om att #jagärhär hyfsar samtalet genom att trycka avvikande röster så långt ned i kommentarsfälten så att ingen läser dem - det är också ett sätt att tysta.

Sedan har vi detta med att anmäla. Mina Dennert skriver:
Citat:
Katerina Janouch och Fabian Fjälling, ni upprepar gång efter annan att #jagärhär massanmäler, censurerar, ringer arbetsgivare och tystar sina meningsmotståndare. Konspirationsteorierna faller på sin egen orimlighet.

Tror ni verkligen att fler än 75 000 medlemmar i ett nätverk för demokrati och mänskliga rättigheter, varav många är offentliga personer, och därtill regeringen skulle samtycka med sådana metoder?
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...satter-agendan

Att det inte utgår eller åtminstone utgått order om att anmäla sidor är en ren lögn. I det här inlägget uppmanar en av gruppens moderatorer Erik Almgren medlemmarna att anmäla såväl enskilda inlägg som sidan som helhet. Ett tag hade de också följande system:
Citat:
Vi kör favorit i repris på att testa att jag lägger en första kommentar med "ANMÄLT" och ni som anmäler kan klicka gilla på denna kommentaren istället för att kommentera med "A". Osv för "KOMMENTERAT" och "GILLAT". Ds.
SÅ, gruppen dokumenterade sin anmälningstendens och sannolikt också hur framgångsrika de var.

I ett av Mina Dennerts kommentarsfält skriver också en av #jagärhär:s medlemmar att han är stolt över de massanmälningskampanjer han deltagit i varvid Mina Dennert omedelbart ber honom klargöra att dessa massanmälningar inte skett i #jagärhär:s regi. Vad hon hoppas att vi inte förstår är att det inte spelar någon roll - #jagärhär ger en plattform till personer som inte är så nogräknade, som anmäler på lösa grunder. Inom #jagärhär kan de samverka och tillsammans tysta vad som inte är annat än meningsmotståndare. Samma mekanismer ligger bakom att medlemmar i #jagärhär kontaktar arbetsgivare - det behöver inte sanktioneras uttalat uppifrån, användarna agerar utan eftertanke då det de ägnar sig åt är "gott" (jag skrev mer om detta här).

Men i grunden ljuger Mina Dennert som sagt - #jagärhär:s ledning har inom gruppen uppmanat till massanmälningar.

Att Mina Dennert och public service genom svt-journalisten Magnus Dennert kan ljuga om detta är för att gruppen är stängd för insyn.
__________________
Senast redigerad av Tinuviel 2017-10-16 kl. 15:33.
Citera
2017-10-16, 15:28
  #3512
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Nu svarade Mina Dennert.

Ett tecken på att de är lite pressade är att såväl Mina som Magnus Dennert (som agerar via sin Facebooksida) har börjat slira på sanningen. I sin artikel betonar Mina Dennert att #jagärhär kämpar för att alla ska få komma till tals - men i andra sammanhang talar de om att #jagärhär hyfsar samtalet genom att trycka avvikande röster så långt ned i kommentarsfälten så att ingen läser dem - det är också ett sätt att tysta.

Sedan har vi detta med att anmäla. Mina Dennert skriver:


Att det inte utgår eller åtminstone utgått order om att anmäla sidor är en ren lögn. I det här inlägget uppmanar en av gruppens moderatorer Erik Almgren medlemmarna att anmäla såväl enskilda inlägg som sidan som helhet. Ett tag hade de också följande system:

SÅ, gruppen dokumenterade sin anmälningstendens och sannolikt också hur framgångsrika de var.

I ett av Mina Dennerts kommentarsfält skriver också en av #jagärhär:s medlemmar att han är stolt över de massanmälningar han stått bakom varvid Mina Dennert omedelbart ber honom klargöra att dessa massanmälningar inte skett i #jagärhär:s regi. Vad hon hoppas att vi inte förstår är att det inte spelar någon roll - #jagärhär ger en plattform till personer som inte är så nogräknade, som anmäler på lösa grunder. Inom #jagärhär kan de samverka och tillsammans tysta vad som inte är annat än meningsmotståndare. Samma mekanismer ligger bakom att medlemmar i #jagärhär kontaktar arbetsgivare - det behöver inte sanktioneras uttalat uppifrån, användarna agerar utan eftertanke då det de ägnar sig åt är "gott".

Men i grunden ljuger Mina Dennert som sagt - #jagärhär:s ledning har inom gruppen uppmanat till massanmälningar.

Att Mina Dennert och public service genom svt-journalisten Magnus Dennert kan ljuga om detta är för att gruppen är stängd för insyn.

Bra skrivet.

Jag reagerar särskilt på: "Att ni, Janouch och Fjälling, känner er tystade är mycket tråkigt, men det är inte #jagärhär som ligger bakom det."

Mina Dennert och hennes svans av JÄH-medlemmar har annars svängdörr in till Janouch Facebooksida, och det är närmaste logiskt att några från JÄH sett till att hon blivit avstängd.
Citera
2017-10-16, 16:08
  #3513
Medlem
Hela Fabian Fjälling text där han går i polemik mot Mina Dennert på JÄH.

Citerar:

"Mina Dennert får gråta ut i Aftonbladet. Undra om min svarstext skulle publiceras:

Stackars Stackars dig Mina. Tänk om ditt Facebook-konto och din hemsida stängs ner också så att du berövades möjligheten att försvara dig. Och tänk om hela regimmedia skulle ställa sig på dina kritikers sida och publicera hundratals artiklar om dig utan att varken fråga efter din version eller ge dig genmäle. Tänk om debattprogram som sänds över hela Sverige skulle diskutera dina metoder utan att du fick inbjudan att vara med och ge din syn på saken. Tänk om du beskylldes för att vara en potentiell massmördare i varje kritisk artikel om dig. Det är inte lätt när någon annan sätter agendan och man inte själv får försvara sig i de kanaler som motståndarna använde eller hur? Tänk på saken, är det värre att bli kallad för pedofilivurmande demokratiterrorist än att bli kallad nasse. Jag blir konstant kallad nasse, vilket är ett sätt att beskylla mig för att vilja mörda alla som inte tycker som jag. Detta för något som hänt för över 70 år sedan och som inget har med varken Granskning Sverige eller med mig att göra. Jag har hela tiden bara velat ställa viktiga frågor till politiker och opinionsbildare. Jag började med att kontakta journalister och ge dem förslag på frågor de kunde ställa, men det var helt lönlöst att få etablissemangets journalister att ställa viktiga frågor. Därför började jag anonymt att ställa frågor och det får du ju medge har haft viss effekt på debattklimatet i Sverige. Ni är så vana vid att helt kontrollera debattklimatet att ni nu har panik och tvingas bete er som de tyranner ni är, genom att täppa till truten på alla meningsmotståndare samtidigt som ni får artiklar publicerade om hur ni värnar yttrandefriheten. Till och med de som sitter fast i er filterbubbla börjar nog nu inse att debatten är, eller i alla fall har varit, totalt styrd och kontrollerad i Sverige. Det kommer dock att bli ändring på. Ni kommer inte kunna stoppa nya idéer genom att stänga ner våra möjligheter att använda olika plattformar. En idé som slagit rot är i det närmast omöjlig att stoppa och idén om att svenskar finns som folk är här för att stanna. Det gör att svenskarna kommer se igenom er propaganda ganska enkelt. Svenskar är inte potentiella massmördare (nassar) för att de noterar att afghaner är gravt överrepresenterade i sexualbrott mot svenskar. Svenskar är inte potentiella massmördare för att de vill att deras land skall domineras av etniska svenskar. Svenskar är inte potentiella massmördare för att de ser sig själva som en folkgrupp som kommer försvinna med dagens katastrofala nativitetstal i förhållande till invandring och andra folks nativitet i Sverige. Svenskar är inte potentiella massmördare för att de vill att deras folk skall finnas även i framtiden och att svenskarna även i framtiden skall ha ett land som är deras. Er nassestämpel har snart spelat ut sin roll och då har ni inga andra argument. Det är lika bra ni drar er tillbaka från denna intellektuella kamp, för ni kommer förlora den.

Slutligen: vad tror du skall jag skicka min text till Aftonbladet för att få genmäle på den artikel där du nämner mig som en av alla de onda hatarna som attackerar dig? Tror du den kommer publiceras?

mvh,

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/pJPXj/jag-har-var..
Citera
2017-10-16, 16:24
  #3514
Medlem
Det här är F*bian Fj*lling:

https://www.expressen.se/nyheter/fab...-nazistsajten/

och det här:


https://www.interasistmen.se/granskn...kyller-pa-svt/
Citera
2017-10-16, 16:56
  #3515
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MariaMary
Nu har Mina Dennerts "slutreplik" kommit. Jag hade trots att det var fler som hade velat svara. Heberlein och Lamotte har väl inte skrivit något? I så fall har jag missat det.

"Vi står upp för att alla ska få höras – även ni
Slutreplik från Mina Dennert om näthat"
[...]
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...horas--aven-ni
Mina Dennerts slutreplik är tragisk. I ett karaktäristiskt ologiskt resonemang skyller hon på några av gruppens alla offer:
Katerina Janouch och Fabian Fjälling, ni upprepar gång efter annan att #jagärhär massanmäler, censurerar, ringer arbetsgivare och tystar sina meningsmotståndare. Konspirationsteorierna faller på sin egen orimlighet.
Men Mina Dennert behöver givetvis förklara gruppens agerande på SAKLIGA grunder. Förstår inte de ansvariga det?
Citera
2017-10-16, 17:19
  #3516
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Mina Dennerts slutreplik är tragisk. I ett karaktäristiskt ologiskt resonemang skyller hon på några av gruppens alla offer:
Katerina Janouch och Fabian Fjälling, ni upprepar gång efter annan att #jagärhär massanmäler, censurerar, ringer arbetsgivare och tystar sina meningsmotståndare. Konspirationsteorierna faller på sin egen orimlighet.
Men Mina Dennert behöver givetvis förklara gruppens agerande på SAKLIGA grunder. Förstår inte de ansvariga det?

Der är väldigt mycket prat / tjat om de där 75.000 medlemmarna. Hur många är aktiva? Och hur bra koll har Mina på vad medlemmarna har för sig bakom hennes rygg?

Hon sade tidigare i en intervju:

"Journalisten och författaren Mina Dennert, 41, tyckte sig från början ha en ganska klar bild av den typiska näthataren.

Men det var en bild som hon en dag fick ändra uppfattning om.

– Det var en helt vanlig kvinna jag känner, med vänner, barn och barnbarn. Hon var alltid trevlig när vi sågs, men på nätet delade hon de mest fruktansvärda lögner, hat och hets. Om muslimska män först och främst men även andra rasistiska inlägg, berättar Mina Dennert för Nyheter24.

– Det var så grovt att jag satt och skakade när jag läste, säger hon."

https://nyheter24.se/nohate/866038-m...ch-krossar-det

Kanske finns det många av hennes egna medlemmar i jagärhär som hon också behöver ändra uppfattning om? Eller har hon verkligen koll på alla 75.000?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback