Citat:
Ursprungligen postat av
Nyfikenpaallt
Jag kommer nog aldrig sluta älska mitt X och det visste jag redan ifrån början att jag är den typ av kille att när jag blir kär så är det för evigt.
Du har alltså i mer än tio år matat dig själv med detta budskap och medvetet eller omedvetet intalat dig själv att det inte finns något annat sätt för dig att hantera situationen. Det skulle jag säga är ett av dina problem. Du gjort dig själv till ett offer och genom dina svar i tråden är det svårt att tolka det på något annat sätt än att du inte vill förändra detta.
Du måste också inse att du inte längre älskar henne utan att du älskar dina fantasier kring vem hon var för tio år sedan. Sanningen är den att du inte ens kan veta vem hon är idag. Att det blir svårt att hitta någon annan är en självklarhet eftersom ingen verklig person kan mäta sig med en drömbild som man målar upp i sitt inre.
Jag har själv några X som fortfarande betydligt mer än 10 år senare ger mig en varm känsla i kroppen varje gång jag tänker på dem och det liv vi hade då. Men jag har sedan länge slutat inbilla mig själv att det handlar om en önskan om att få dem tillbaka. Det handlar om fina minnen som jag vårdar ömt och kan tänka tillbaka på med stor glädje, men mer än så låter jag det inte bli.
Jag reagerar också på hur du på ett anklagande sätt förklarar för vissa i tråden att de inte vet vad kärlek är. Vet du det? I min värld är verklig kärlek inte att hålla fast vid en dröm om att få leva sitt liv med någon som inte vill det. Verklig kärlek är enligt mig att önska någon allt gott i livet trots att man själv inte längre är en del av det och att lära sig att gå vidare.
Hur tror du förresten att hon skulle må om hon någon gång längre fram får reda på att du under större delen av ditt liv levt ensam och mått dåligt på grund av hon lämnade dig? Att hålla fast vid något så att man riskerar att ge den man säger sig älska skuldkänslor för att den har förstört ens liv har jag svårt att se som ett kärleksfullt beteende.